Drillen: spannend gebeuren of verplichte kost?


Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

06-03-2005 21:07

Een van de belangrijkste redenen voor mij om de overstap van het brasemvissen naar het karperen te maken was het feit dat de dril van een karper met de destijds gangbare hengels (testcurve 1 pond kon, 1.5 pond was gemiddeld en 1.75 pond was al een behoorlijke pook) een behoorlijk spektakel was. Een gillende slip, een hengel die tot in het kurken handvat gebogen staat, je kent de verhalen mogelijk wel.

Ik heb het idee dat voor een aantal karpervissers de dril tegenwoordig niet meer gezien wordt als iets spannends maar als verplichte kost, nodig om de vis op de kant te krijgen. Dat vaak gebruik wordt gemaakt van hengels met een testcurve van 3 (en meer ..) pond maakt het drillen er natuurlijk niet spectaculairder op.

Geldt voor jou ook dat de dril nog steeds een van de mooiste onderdelen van het karpervissen is, of maakt het eigenlijk niet uit op welke manier de vis op de kant komt?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie,

Humphrey
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

06-03-2005 21:17

Humphrey: Het mooiste van een vis vangen is natuurlijk de dril die er aan voorafgaat.
Ik vis ook het liefst zo licht mogelijk ,maar meestal moet je wel met een hogere testcurve dan 1pond vissen,denk aan het verspelen van een vis(met alle gevolgen van dien) en wat denk je van het werpen!!
Gr:Hans.
vaak zi'j te bang
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

06-03-2005 21:25

Drillen is één van de mooi dingen van het karpervissen. Het hoort er niet bij, het is er een onderdeel van... :roll:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

06-03-2005 21:50

Drillen is inderdaad 1 van de mooiste dingen aan het karpervissen. Maar ook vindt ik het taktiek om de vis tot een beet te verleiden zeer leuk, het proberen de vis te begrijpen zeg maar..
Wel of niet voeren, wat voor aas, wat voor onderlijn etc etc
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

06-03-2005 22:10

Inderdaad Bas, ook dat zijn dingen die het karpervissen mooi maken...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gerard Numan
Berichten: 62
Lid geworden op: 12-01-2005 22:44
Locatie: Groningen

06-03-2005 23:36

Beste Humphrey,

Ben zelf een verslingerd penvisser die zo nu en dan eens een systeemstok te water laat. Wanneer ik pen geschied het drillen met 9 van de 10 keer voor de voeten. Hierbij is een zachte edoch krachtige hengel en must. Je materiaal krijgt het zwaar te verduren. Je hart nog veel meer. Op afstand vissen, wat 9 van de 10 keer gebeurd met systeem, vereist toch automatisch een zwaardere hengel gezien de rek op de lijnen etc. Het is bij mij altijd een afweging wat goed is voor de vis en mijn hart en wat onze sport, hobby, verslaving zo mooi maakt namelijk de strijd met vriend en vijand karper!! Ik vind het drillen met pennen dus het meest machtige wat er bestaat omdat ik dit van a tot z mee krijg, zowel visueel als emotioneel; vaak kort maar zeer krachtig.

Gegroet Gerard
Wanneer ik pas echt gelukkig ben? Jagend met de pen!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

07-03-2005 00:49

Drillen is natuurlijk het mooiste van het karpervissen... Althans dat vind ik van wel! :)
Ik ga er dan ook regelmatig met een extreem lichte feederhengel op uit, in een kleine vijver waar het gemiddelde gewicht van de karper op 12 pond ligt, en zo kun je echt heeel erg veel plezier beleven aan het vangen van een karper van 12 pond.

12 pond karper drillen aan een feederhengel op 12/00 nylon is geweldig!

En ook met het gewoon vissen op karper vis ik het liefst met licht materiaal gezien dat gewoon een extra kick geeft bij het vissen :)
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

07-03-2005 00:51

Humphrey,

Een klein half uurtje met een tot barstens toe gekromde hengel in een klein rubberbootje over een paar duizend hectare water voortgetrokken worden in een koude, pikzwarte nacht onder het genot van een windkrachtje 5 en aktieve onweersbuien is voldoende om je een zenuwinzinking te bezorgen en blijft je nog jaren bij.

Inderdaad; het hedendaagse karpervissen is een saaie aangelegenheid geworden. :wink:

Met sportvissende groet,

Martin Taal
Gerard Numan
Berichten: 62
Lid geworden op: 12-01-2005 22:44
Locatie: Groningen

07-03-2005 01:01

Martin,

Daar kan ik dan weer niet over meepraten. Zoals jij het omschrijft is ook dat een mooie manier van je sport beleven!

Gegroet Gerard.
Wanneer ik pas echt gelukkig ben? Jagend met de pen!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

07-03-2005 09:03

Drillen is noodzaak!

Wel een noodzaak waar we het voor doen toch? :roll:

Een karper drillen is voor mij iets waar ik iedere sessie voor ga. Genieten doe ik hier zeker van!
Prachtig om op een zomerochtend gehurkt langs het kanaal te zitten met een parabolische karperhengel die tot in het handvat wordt kromgetrokken.

Prachtige belevenis die ik nu onderhand wel ga missen, m'n laatste karper is al zo'n 4 maanden geleden. :-?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-03-2005 10:38

Als ik het plezier van de voorbereidingen en het verkennen van een water buiten beschouwing laat is de aanbeet en de dril voor mij het mooiste wat er is.
Zeker bij penvissen of het freelinen is de aanbeet en de spanning die eraan vooraf gaat vele malen mooier dan een bloedrun bij het op bolt vissen.
Je schrikt je de kolere maar mist het voorzichtig draaien en kantelen van een pen en de spanning die dan door je heen davert.
Of het verschuiven van de lijn bij het verdwijnpunt in het water bij het freelinen.
Iemand die het kent hoeft de ogen maar te sluiten en ziet wat de beweging van de vinnen met een pennetje doet.
Het is bij mij zo dat zodra de vis op de kant ligt (hier staat niet; zonder onthaakmat, voor de miereneukers) is het voorbij en wordt het maken van een foto in de meeste gevallen vergeten.
Aanbeet en dril, wel in die combinatie, is voor mij wat het vissen spannend maakt.
Alles wat eraan vooraf gaat hoort bij het plezier wat vissen voor mij in moet houden.
Zonder goede voorbereiding geen dril is het niet.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
jacco noordermeer

07-03-2005 11:54

de aanbeet is voor mij het mooiste moment
de vraag hoe groot ,is daarna het mooiste
de drill is voor mij noodzakelijk en probeer deze zo kort mogelijk te houden
wat heeft het voor zin om een vis onnodig lang aan het lijntje te houden??
en dan als nog te verspelen zeker!!
de stress tot een minimum te beperken dat is belangrijk voor mij

het gaat bij mij om het vangen en niet om te verspelen
dus vis ik zwaar genoeg
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

07-03-2005 13:02

Niet voor niets bestaat mijn hengelassortiment voor de grootste deel uit
Schreiners, van brasemhengel tot karperhengel, als een hengel niet meer krom gaat tot aan de cone hoeft het voor mij niet meer dus het drillen is zeer belangrijk voor mij door komt nog bij dat met dergelijke hengels de
vis zich veel rustiger gedraagt tijdens de dril wat het losschieten weer
beperkt.

En die britten gaat het alleen om de fotoos met genoeg vlees in beeld, tenminste dat was wat ze zeiden tijdens een sessie op lac du der, toen
we hun om een mening vroegen omtrent de karperdril, eentje had zelfs
een 3 lbs hengel gebroken, dus de volgende keer nog zwaardere hengels
zeiden de britten.


Groet, Jaap
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

07-03-2005 13:17

Een mooi onderdeel ervan is het drillen maar mooier is nog:

Wanneer je met de korst vist, je een dikke karper rustig op je korst af ziet komen en hem in 1 keer naar binnen zuigt met een harde smak.

Wanneer je met de pen vist en je pen plotseling plat op het water gaat liggen en van alles kan verwachten.

Wanneer je met de pieper vist je een gierende run krijgt. of een tergend langzame zakker.

dion
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

07-03-2005 13:36

Jacco schreef
de drill is voor mij noodzakelijk en probeer deze zo kort mogelijk te houden
wat heeft het voor zin om een vis onnodig lang aan het lijntje te houden??
en dan als nog te verspelen zeker!!
de stress tot een minimum te beperken dat is belangrijk voor mij

Ik dril juist weer niet te strak indien de situatie dat toe laat om de vis zo min mogelijk te beschadigen.
Wanneer je een vis geen stress wilt laten oplopen moet je er ook niet op vissen naar mijn idee,en bovendien houdt een karper juist mischien wel veel meer stess over van aan een(te)harde dril.
Het zal voor een karper bovendien makkelijker zijn zich te ontdoen van een lijn met een trekkracht van 9 pond dan 20 pond.

De aanbeet is mooi,maar ik ben op karper gaan vissen vanwege de dril die op de aanbeet volgt.
En ook ik vis daarom met uitsluitend parabolische hengels.
Tot voor kort uitsluitend met penhengels gevist (ook voor het vastlood gebeuren)
Sinds ong 5 jr vis ik ook met zwaardere parabolische hengels omdat ik met de lange penhengels niet meer uit de voeten kon.

Gr Mark
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

07-03-2005 14:48

prachtig toch,

je zit lekker op je stoel een (karper)boekje te lezen, denkt, zal het nog wat worden vandaag en dan
WHAM tuuuuuuuuut tuuuuuut je ziet je zwinger dansen, hoort je slip ratelen, ziet je top bewegen, denkt stiekem aan de 30 ponder die misschien wel aan je lijn hangt. dan sla je aan, begint de dril probeert stukje bij stukje de karper richting de kant te manoevreren, maar houd rekening met eventuele vluchtpogingen, stelt je slip wat bij en dan, dan is de vis voor de kant, nadat je de vis 1 keer heb gezien probeer je voor jezelf te schatten, zou dit mijn pr zijn? en weet je of het een spiegel of schubkarper is. dan pak je je net, hoopt dat de karper niet teveel tegenspurt bij het scheppen en dan haal je je vangst uit het water en denkt, dit is toch waar we het allemaal voor doen :D .
ja, dit is waar ik voor vis.

Mvgr Richard
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

07-03-2005 15:21

jhaahaa, ik weet nie of ik nog wel zou wille visse zonder te drille :wink:
Ik denk dat het nie veel mense meer zou boeie als er een robot was die alles voor je dee en dan jijzelf alleen met de vis op de foto.
voor heel veel dinge zoude ze wel handig zijn maar voor mijn hoeven ze niet toegepst te worde in de visserij, en ik hoop ook dat het niet gebeurt.
afentoe zet ik zelf gewoon mijn peipers uit en dan achter mijn hengels gaan zitte om alleen het geluid te hore van een ratelende slip.
is heeel mooi.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-03-2005 15:33

Ik zou nie wete hoe je zou moete visse zonder drille, anders krijg je de vis nie binne.
Vissen is een hobby, geen religie!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

07-03-2005 15:39

drillen is de beloning van het lange wachten.

vooral de spanning vanaf het aanslaan tot het succesvol scheppen van de vis is het mooiste.. continu de spanning en de gedachte van "wat voor karper zou het zijn?" en zodra je hem ziet de spanning om de vis niet te verspelen.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

07-03-2005 16:04

als ik mn Fox geluid hoor produceren, en ik sla aan en ik voel dat gewicht, dt gevoel vind ik geweldig en dan uiteraard de dril die dan volgt en als je de vis voor het eerst boven ziet komen :wink:
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

07-03-2005 16:31

Dagenlang, wat zeg ik, wekenlange voorbereiding. Stekken zoeken, observeren, voer en boilies maken, dagen achter elkaar 's avonds voeren.
Vissen!!! Hengels inwerpen, genieten van het zonnetje, het voorjaar, de fluitende vogels, de brede waterstroom die rustig en slingerend een weg zoekt door het vlakke land, de natuur...
Draaiende vis over de voerplek, het hart dat sneller gaat kloppen, en zelfs overgaat in bonken!!!
En dan, na een paar uur rust, je de pleuris schrikken van een keiharde run waardoor de adrinaline vol in je bloed spuit...!

En dit tien keer mooier, dat is mijn essentie van vissen. En een mooi dril hoort hier zeer zeker in thuis.

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
jacco noordermeer

07-03-2005 16:38

ok ik moet toegeven dat de dril ook leuk is

maar ik kan de vis geen ruimte geven waar ik vis
overal paaltjes of takken
dan is de optie licht vissen uitgesloten

ik denk da iedereen van de rust en natuur houd
en bollen maken is een soort hobbie aan het worden binnen het vissen :wink:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-03-2005 16:43

Iedereen zegt nu wel dat ze het drillen zo geweldig vinden.Maar als ze aan het drillen zijn willen ze zo snel mogelijk de vis op de mat hebben...


Beet je raar he?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

07-03-2005 17:01

heren,

ik zelf vis telkens strak langs obstakels af.
Nu is het bij mij ook noodzaak om de vis daar zo snel mogelijk vandaan te krijgen.
Onderweg weet ik niet wat er allemaal aan rommel in het water ligt, dus daarom dat ik de vis dan ook het liefste helemaal onder de hengeltop afdril en hem daar het liefst zo snel mogelijk heb.

Maar het gaat zich bij mijn visserij voornamelijk om de spanning bij het wachten en vaak zien van een aanbeet, het komt bij mij namelijk wel vaker voor dat ik al pal naast mijn hengels sta voordat er maar ook een piepje te horen is geweest. Puur op de top en swinger vissen dus.

Is het een open water waarvan ik weet dat er geen gevaar dreigt probeer ik de dril zo "plezierig"mogelijk voor de vis te houden.

MVG TOM
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

07-03-2005 17:21

kevin,

dat valt wel mee hoor :wink: ik geniet van de dril zoals ieder ander dat doet, als je een goede rig heb weetje tog wel dat die op de kant komt(als je de vis bij de obstakels en dergelijke weg kan halen dan)
keihard de geksteeeeeee