Aantal ogen op de hengel!


Marcel Postma
Berichten: 67
Lid geworden op: 16-01-2005 19:45
Locatie: Oldenzaal

06-03-2005 19:38

Ik vraag mij af waarom er weinig tot geen hengels meer zijn die meer dan 9 ogen hebben.
Ikzelf heb shimano twinpower stokken (2 lb) met 11 ogen en daardoor word de hengel mooi krom getrokken bij het drillen.
Bij de nieuwe hengels die worden aangeboden zie je dit niet meer, is hier een (anders dan afstanden gooien) reden voor?

Groeten Marcel
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

06-03-2005 19:41

Modeverschijnsel en de redenatie minder ogen = minder wrijving = verder gooien. :P
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

06-03-2005 19:47

En je staat 's winters niet voor lul als je met de zelfde hengel vanaf een havenhoofd op gul staat te vissen.
Marcel Postma
Berichten: 67
Lid geworden op: 16-01-2005 19:45
Locatie: Oldenzaal

06-03-2005 19:48

Met meerdere ogen verdeel je de actie over je hengel toch veel beter (volgens mij)!
Het bevalt mij in ieder geval heel goed.
Niet iedereen vist toch alleen maar op afstand?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

06-03-2005 19:54

Inderdaad Marcel,

Op de oudere hengels(ouder dan een jaar of 12) zie je vrijwel geen grotere ogen dan 25mm doorsnee van binnenring.
Het grootste oog zal zo'n 25mm zijn, die zit vooraan de hengel dus. :wink:

12 jaar tot heden is het afstandswerpen een belangrijk onderdeel geworden, om de lijn niet tot hinder te zijn tijdens het werpen hebben de fabrikanten het aantal ogen verkleint en de grootte van binnenring vergroot.
Verstandige, logische zet.
Tegenwoordig zie je alleen nog maar veel en kleine ogen op een penhengel zitten(op karpergebied).
Dit komt de actie aan de ene kant niet ten goede. De bevestiging van 2 of 3 poots ogen zijn erg lomp in vergelijking met een kale blank.
Ik heb zelf 3 hengels die (opnieuw) zijn afgebouwd met 1-poots geleidenogen. Dit is een wereld van verschil tussen een 1-poots of een 2-poots!
Grotere ogen en minder ogen die op 2 of 3 punten zijn bevestigd op een blank zijn een belemmering voor de actie van je hengel, maar een bevordering voor de stevigheid van de lijngeleiders én een pluspunt voor het werpen vanwege veel minder wrijving.
Het materiaal van de ringen is ook belangrijk. SIC is een stuk gladder en robuuster dan z'n ivoren broertje.
Zoöok de vorm, je hebt ronde ogen en zogenaamde "triangel" ogen. Triangels zijn meer 3-hoekig gevormd.
Triangel(geen muziekinstrument) ogen werden geplaatst op de hengels van Arca/Bifa.....BritishCarpBuster van Arca/Bifa is afgebouwd met de zogenaamde triangels.
Of je werkelijk verder werpt met die ogen?? Zou best kunnen, er zit zeker wel enige logica in.
Tegenwoordig heb je ook al de Lowriders van fabrikant Fuji.
Achja........Het geleiden van je lijn en de (r)evolutie ervan is best interessant, al verdiep ik me dr niet veel op in. Ik zorg dat ik al m'n hengels heb voorzien van originele Fuji Sic's, dan kan er niks fout gaat. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-03-2005 20:36

Nogmaals, :D

Met grotere ogen op de hengel, werp je NIET verder! :wink:
Ik vind tegenwoordig op de meeste fabrieks stokken veel te weinig ogen, en
te grote ogen zitten.
Bij een hengel van 3,60 denk ik al gauw aan minimaal 8 ogen op een hengel.
Ook vind ik dat een hengel, beter al 2 ogen op het onderste gedeelte moet
hebben, dus het stuk waar de molen ook opzit. Ik snap dus ook niet waarom
er tegenwoordig zoveel hengels met weinig en grote ogen worden gemaakt.
Dat getuigd bij mij van weinig kennis, en dat veel mensen een hengel kopen
die ze mooi vinden; en niet verder kijken... :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-03-2005 20:44

Goed gezien Benny,

Oude posting even opgezocht :


" Registratie: 6-2-2003
Berichten: 431
Woonplaats: Hellevoetsluis
Leeftijd: 42
Geplaatst: 10-04-2004 20:53 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Heren,

even een link via Kees Ouwehand geleend

zie http://www.harrisonrods.co.uk/Fujidoc1_WEB.gif
en http://www.harrisonrods.co.uk/Fuji%20Ne ... oncept.htm

en uw ogen zijn geopend. "
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

06-03-2005 21:21

Daar is ie weer, de oneindige discussie tussen Nederlands georiënteerde en Engels georriënteerde vissers. :D

Op de eerste plaats zouden weinig en grote ogen alleen op een afstandshengel moeten zitten i.p.v. op bijna iedere karperhengel.
Ik heb nog altijd het idee dat het monteren van minder ogen een centenkwestie is en is gebaseerd op een Engelse trend waar nog altijd hardnekkig aan wordt vastgehouden.

We weten tegenwoordig dat minder ogen er niet voor zorgen dat verder wordt gegooid. De grootste wrijving is de luchtweerstand die de lijn ondervindt tijdens het van de spoel afkomen (dus tussen de spoel en het startoog). Dat is de reden dat met een reelcombinatie verder wordt gegooid. Ondanks dat op een reelhengel zoveel ogen zitten.

Het blijft een feit dat met voldoende ogen een hengel een veel betere krachtdistributie krijgt.

Ik heb vorig jaar een set gebruikte hengels rechtstreeks van Cor kunnen kopen. Schitterende stokken. Machtig mooi afgewerkt en een sublieme aktie. Maar, 3,60 m en maar acht ogen. Cor verzekerde me dat de hengel hardstikke goed functioneert met die acht ogen. Echter na wat doorpraten gaf de meester toe er toch liever zelf 9 of 10 ogen op te willen zien. Was dus zo afgebouwd op verzoek van de vorige eigenaar.
En je merkt het ook als je de stokken flink kromtrekt. Op één of andere manier wringt het gewoon. De lijn en de blank ondersteunen elkaar gewoon net niet perfect.

Pas op, ik beweer niet dat hengels met weinig ogen slechte hengels zijn. Maar onze dikke lijnen corrigeren wel veel fouten in de moderne hengels.

Groeten,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2005 21:30

Wat was de testcurve van die hengel, Raymond?
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

06-03-2005 21:34

2,75 lbs
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2005 21:38

Nou, dan zit je met 10 ogen in ieder geval ver boven het gebruikelijke...

Denk ik dat die blank toch wat parabolischer is dan veel van de huidige hengels.

Kees
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

06-03-2005 21:47

Interessante discussie dit. Ik vis op dit moment nog met albatros hengels, de albatros sprinter. Op deze stok zit (is 11 feet oftewel 3 meter 30 en 2 LB) 11 ogen als ik me niet vergis, 2 op het onderste gedeelte en de rest verdeelt op het bovenste gedeelte. Als ik bekijk wat ik voor afstand gooi met een dezelfde soort stok maar dan moet minder ogen is dit practische gelijk.

Ik ben bezig met het kijken naar andere hengels, en mij was ook al opgevallen dat de stokken tegenwoordig niet meer zoveel ogen hebben als die stokken waar ik nu nog mee vis.

Ik ga dit topic in de gaten houden, zal me helpen bij het uitzoeken van mijn volgende hengels.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

06-03-2005 21:56

Je zegt het Kees. Met tien ogen zit je boven het gebruikelijke... Maar of dat beter of slechter is?

Het is inderdaad een heel parabolische hengel waardoor je inderdaad ogen in het midden en achterdeel mist.

Gr.,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

06-03-2005 22:17

Deze Engelse methode is idd een geld kwestie weinig ogen en gedeeltelijke handgrepen die gek genoeg bij een grote groep karpervissers nog steeds populair is ook in ons landje, het zijn er niet alleen weinig, maar vaak zijn het ook grote type ogen die meestal op zwaare/stijve (harde) hengels zitten,( die men dan maar afstand hengels noemt) het is een regel rechte flater een zachte /parabolische hengel krom te zien met weinig en tegrote ogen, je lijn loopt zeer hoekig van oog naar oog en bovendien krijg daardoor veel wrijving op de lijn en komt het werpen apsoluut niet tegoede. CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-03-2005 22:25

Ben zelf ook aan het kijken voor andere hengels..maar ben niet echt onder de indruk van het hedendaagse aanbod...echt triest eigenlijk.
De reden voor minder ogen is in mijn ogen voor de fabrikanten puur een kostenafweging, elke oog meer die er op geplaatst moet worden kost geld...that simple.
Mocht je vandaag de dag dan ook een nieuwe hengel willen kopen die ook geschikt is voor de reel, dan ben je helemaal de klos op de nederlandse markt. Dan wordt het zelfbouw of importeren uit de USA.
Ik kom er nog eens op terug later ...eerst even Karper lezen en de bevindingen van de werkgroep materialen doorlezen met test van afstandshengels :D
gr
HB
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

06-03-2005 22:25

Vreemd genoeg maken die (weinige) grote ogen de hengel ook nog eens zwaarder. Massa dus, die je beter voor de katapult-werking van de hengel kunt gebruiken met een worp. Eén 30 mm oog weegt ong. even veel als 6 kleine oogjes (die op reelhengels gemonteerd zijn)
Arjan Meijer
Berichten: 72
Lid geworden op: 14-01-2004 15:34

06-03-2005 23:33

Als het gaat om verder werpen waarom hebben feeder hengels dan meer ogen terwijl er toch aardige afstanden moeten worden weggezet.Ik zelf ben een liefhebber van meer en niet te grote ogen.Niet alleen vind ik dit mooier maar als je een goede blank hebt wil ik er ook uithalen wat er in zit.Je zou ook een discussie kunnen openen waarom hengels niet standaard een Fuji reelhouder hebben er zijn natuurlijk enkele merken met een eigen type reelhouder welke voldoet.Ik denk dat het toch om de prijs te drukken is en waar vraag naar is word vaak geleverd.

Groeten Arjan.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-03-2005 08:51

Engelse stokken in het dure segment hebben doorgaans ook niet meer ogen, inclusief die van de bekende Engelse hengelbouwers. Zijn wel kwalitatief goed en vaak ook volledig Fuji afgebouwd. Verder is een Fuji oog van 50 mm behoorlijk wat duurder als één van 30 mm. Bezuiniging op materiaal voor een wat grotere marge lijkt me dus niet de achtergrond. Ik vermoed dat ze echt denken dat er voordelen aan zitten. Verschil in inzicht dus. Overigens plaatst de traditionele Hollandse hengelbouwer al snel wat teveel ogen op een hengel. De waarheid zal wel in het midden liggen...

Groet, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

07-03-2005 09:06

Mooi Hans die 24 pagina’s in ‘De Karper’ waarin ‘De Werkgroep Materialen’van de KSN aandacht besteed aan zaken die spelen als het om hengels gaat. Blijft jammer dat er maar zo weinige het schijnbaar lezen of kunnen lezen (geen lid jammer dan gaat ook dit aan je neus voorbij). De vele uren die de jongens aan het testen besteed hebben maakt het alleen al waard het te lezen, zeker ook als het om het nut van meer of minder ogen gaat.
MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

07-03-2005 16:15

Misschien dat het wel allemaal niet zo heel erg veel uitmaakt. Uit het artikel van de werkgroep materialen kun je ook niet zo heel veel halen. Het is uiteindelijk allemaal een beetje appels met peren vergelijken. Ook zijn een aantal belangrijke merken niet getest (Denk aan Hutchinson, Gibbenson, Sportex...) Verder weet je niet hoe de drileigenschappen van de verschillende hengels zijn. Dit is helemaal buiten beschouwing gelaten.

Een leuke test zou zijn om eenzelfde blank op verschillende manieren af te bouwen.
Dan denk ik aan een standaard blank van gemiddeld vermogen, laten we het houden op een gemiddeld buigende blank (dus niet overdreven getaperd of parabolisch). Het vermogen en de lengte lijkt mij niet zo heel belangrijk. Laten we het houden op 12 ft/2,75 lbs.
En dan:
1 X afgebouwd met zo'n 6 a 7 grote ogen.
1 X afgebouwd met zo'n 10 a 11 relatief kleine ogen.
1 X afgebouwd met zo'n 13 a 14 kleine ogen en bestemd voor een reel.

Dan een aantal personen laten werpen met een relatief kleine molen, een grote molen met longcastingspoel en reel. En dan denk ik aan een range van normaal gemiddelde gooiers tot een aan zeer goede (wedstrijd)casters.

Wat denken jullie wat het resultaat zou zijn?

Verder praten we dan alleen nog maar over werpeigenschappen (precies en ver werpen) maar niet over drileigenschappen. Dat zou natuurlijk een veel complexer verhaal worden wat ook heel moeilijk objectief zou zijn te beoordelen. Zeker als je dit in combinatie zou nemen met de werpeigenschappen.

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-03-2005 16:27

Raymond,

Ik denk dat het tussen de 2de en de derde categorie gaat, met een voordeel
voor de "reel hengel" denk ik....

Tot slot: Zoals eerder gezegd: Bij grote ogen, maakt de lijn een grotere om-
wenteling door de ogen, en bij kleinere ogen is dat minder... Dus grote ogen
werpen dus volgens mij absoluut niet verder, eerder minder ver zou ik zeg-
gen.

groetjes Benny
jan huygens
Berichten: 29
Lid geworden op: 25-02-2004 18:20
Locatie: limburg

07-03-2005 16:38

Weinig ogen, bezemstelen van hengels,molens en draad uit het big game circuit.Voor wat eigenlijk, buigen of barsten.Tja het zal wel een modeverschijnsel zijn.Vis op 't kk,ak, enkele meren en af en toe eens op één vd rivieren of meren in Frankrijk.Heb 2 R&C hengels met 10 ogen, 2 KM dual tapers met 11 ogen en 2 fair-playhengels met ook zeker 10 ogen.Vind het zalig hoe mijn hengels doorbuigen, en de druk komt tenminste nog op de hengel door de vele ogen.Met weinig ogen zie je ook dat je draad echt in een hoek ligt van oog tot oog.Kan volgens mij niet echt de bedoeling zijn, want zo komt de druk meer op je draad dan op de hengel.Daarom waarschijnlijk, nemen meer en meer mensen onverwoestbare gevlochten draad, zeer visvriendelijk.Het enige voordeel van weinig en grote ogen is als je op zeer wierrijke wateren vist.Zeker als je met voorslag vist, het wier klit samen op de voorslagknoop, probeer de vis dan eens binnen te draaien met kleine ogen, da's inderdaad zeer moeilijk.Want als je 20 meter voorslag hebt liggen betekent dit meestal dat je de laatse 20 meter met je handen gaat moeten optrekken(leg altijd een paar handschoenen in de boot, voor je lijn binnen te trekken of voor de meerval).Want door de stroming(rivier) of je vis die in 't wier schiet (rivier, meer .....)krijg je samengeklit wier op je voorslagknoop en gaat je draad dan vastlopen in je topoog.Heb het meerdere keren ondervonden, daarom neem ik gewoon dikke nylon voor op de wierrijke wateren.Velen nemen dan fijne gevlochten, maar da's gewoon niet mijn ding.Dikkere nylon hoofdlijn zonder voorslag blijft dan in mijn ogen nog het visvriendelijkste en je hebt geen last dat er wier rond je voorslagknoop samenklit.Zo kan ik met mijn hengels min 1.5 lbs max 2.75 lbs ook op de rivier terecht.En voor langere afstanden, ofwel de voederboot of boot en in de zomer uitzwemmen.Dus naar mijn gevoel zijn bezemstelen van hengels in combinatie met weinig en grote ogen geen goede zaak in het algemeen.Met soepelere hengels die hun werk doen(zeker 9 ogen) heb je normaal gezien ook veel minder lossers, omdat je plotse uitvallen veel beter kan corrigeren zonder je slip bij te moeten stellen.Maar ja als je op 500 m ligt te vissen met 500 gr lood en gevlochten lijn van 40lbs dan ga je hier inderdaad weinig boodschap aan hebben.Maar ja 't blijft dan nog maar eens de vraag of je visvriendelijk bezig bent, maar dat zal velen worst wezen, niet.Want 't zijn de foto's die tellen.Uitgescheurde lippen of ganse bekken, schubben weg, flanken opengescheurd , kieuwplaat weg door die fijn snijdende gevlochten lijnen en dan hebben we het nog niet gehad over de vissen die aan een obstakel hun dood hebben gevonden, daar zullen we maar over zwijgen.En te zeggen dat ik enkel iets wou vertellen over de voor- en nadelen van weinig ogen.Gewoon, naar mijn gevoel vissen veel te veel mensen met veel te grof geschut.Heb gewoon mijn mening en ervaring neergeschreven.Hopelijk is er enig begrip.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

07-03-2005 17:02

Jan, volgens mij is dit een heel andere discussie, toch? Niet dat je ongelijk hebt.

Raymond

P.s. Iedere hengel, molen en lijn heeft zijn functie. Het is aan de visser wanneer hij wat voor materiaal in zet.
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

07-03-2005 17:33

Raymond

P.s. Iedere hengel, molen en lijn heeft zijn functie. Het is aan de visser wanneer hij wat voor materiaal in zet.[/quote]


En wáár hij het inzet? CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-03-2005 17:45

Het grootste nadeel van weinig ogen vindt ik de hoeken die de lijn krijgt gedurende de dril. Met meer ogen zijn de hoeken ten opzichte van de lijn veel kleiner en mooier verdeeld. Als sommige mensen aan het drillen zijn hebben ze 5 pijl en bogen op hun hengel
beetje bij beetje