Aantal ogen op de hengel!


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-03-2005 17:51

Als de hengel niet buigt kan je echt geen pijl en bogen krijgen tussen de ogen.


Voila,

Bezemsteel bekleden met carbon.Reelhoudertje en enkele wc-brillen erop en klaar ben je.Die lossers verhelp je wel met de hocus-pocus rig.
Het blijft de realiteit.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

07-03-2005 18:35

Kevin, je vergeet het scheepstouw...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-03-2005 18:54

een bonenstaak met 2 ogen ook een optie dan!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

07-03-2005 19:00

Je ziet het hè, dat brainstormen levert steeds meer goede ideeën op... :D
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-03-2005 20:36

Even De Karper nalezen en dan blijkt dat de verste worpen worden gemaakt met de hengels met 7 ogen en 40 mm startoog. Hengels van Hollandse makelij met 9 tot 10 ogen leggen het dus af bij de Foxjes.

Vraag die dan blijft hangen is of er tegenwoordig alleen afstandshengels worden verkocht of ook nog vishengels die prettig drillen. Of te wel goed buigende stokken van 2 tot 2,5 lbs met een oogje extra. Doet er verder niks aan af dat 7 ogen op een 3 lbs blank voldoende zijn als het om werpen gaat met werpmolens.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

07-03-2005 21:00

Raymond Tilmans schreef:Je ziet het hè, dat brainstormen levert steeds meer goede ideeën op... :D
Bij mij in de buurt hebben ze andere manieren van vissen, hier is (volgens mij) vorig jaar nog een bom uit de 2e wereld oorlog ontploft in een kleigat... De visser een nat pak maar wel een bult vis (stukjes vis) op de kant.. Niks geen bezemsteel met scheepstouw en anker nodig...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

08-03-2005 07:37

Kees Ouwehand schreef:Even De Karper nalezen en dan blijkt dat de verste worpen worden gemaakt met de hengels met 7 ogen en 40 mm startoog. Hengels van Hollandse makelij met 9 tot 10 ogen leggen het dus af bij de Foxjes.

Vraag die dan blijft hangen is of er tegenwoordig alleen afstandshengels worden verkocht of ook nog vishengels die prettig drillen. Of te wel goed buigende stokken van 2 tot 2,5 lbs met een oogje extra. Doet er verder niks aan af dat 7 ogen op een 3 lbs blank voldoende zijn als het om werpen gaat met werpmolens.

Groet, Kees


Jammer Kees, de "Tommy" van CJW gooit vrijwel even ver met zijn 9 à 10 ogen... Van de andere CJW's wordt een advies werpgewicht opgegeven dat minder is dan de Foxjes.
Met de Foxen werd 112 gr tot 126 gr gegooid, met de CJW's 100 gr of 112 gr. Het zijn veel zachtere hengels, dat kan iedereen beamen die wel eens zo'n CJW in de handen heeft gehad. De opgegeven testcurves van de andere hengels zeggen verder ook niets.

De test in "De Karper" is niet meer of minder dan appels met peren vergelijken!

Groet, Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2005 09:04

Weet ik Raymond,

Maar toch kun je vaststellen dat het mindere aantal ogen niet direct betekend dat die hengels niet goed werpen.

Het aantal ogen dient de lijn te geleiden. Bij het werpen zijn 6 tot 7 ogen daarvoor voldoende. Hoeft echt geen oogje bij. (Wel is elders aangetoond dat grote 50 mm startogen niet verder werpen.) Bij het drillen is een oogje extra om de lijn netjes te verdelen wel gewenst. En meer nog als de hengel zachter wordt zoals die CJW's.

En zo klopt eigenlijk alles wel redelijk en is het dus meer de vraag hoe strak je de hengel wilt hebben en welke functie je benadrukt, dan simpelweg wat extra oogjes monteren op een willekeurige blank.

Dat sommige hier een voorkeur hebben voor een zachtere hengel die mooier drilt lijkt niet zo tot uitdrukking te komen in het standaard aanbod in de winkels. Dat aanbod laten wij ons dan ook voorgeschreven door de Engelse markt waar ze een heel ander idee daarover hebben. Als je kijkt naar het water waarop ze vissen is dat ook niet zo gek. De gemiddelde Engelse put ligt zomers bijvoorbeeld vol met wier. Ga daar maar eens een karper drillen met een lichte goed buigende karperhengel.

Groet, Kees

Die Tommy gooit volgens mij toch minder ver, maar ik zal het nog eens nalezen.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 08-03-2005 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-03-2005 09:11

Raymond,

Met die Tommy gooide ze idd ook het verst van de CJW stokken (net niet zo ver als de fabrieksstokken), maar daarmee lever je wel weer behoorlijk in op drileigenschappen (gekeken naar die foto's dan toch). Als ik de test zo zie, geef mij dan maar die nieuw Python 1 of 2, schitterende stokken als ik dat buigingsverloop zo zie! Maar een setje aanschaffen, dan praat je over een hele ribbenkast...nee, dat heb ik nu ook weer niet voor een paar nieuwe stokken over, tenminste nu. Had bij de geworpen afstand trouwens liever een gemiddelde werpafstand gezien van de 12 worpen en niet de verst gemeten afstand zoals nu vermeld. Al vind ik zelf 100 of 120 meter kunnen werpen met een stok verwaarloosbaar. Maar geef mij dus maar een lekker soepelbuigende stok met behoorlijk wat ogen. Al heb ik nu engelse fabrieksstokken met weinig ogen, maar gelukkig wel een goed en parabolisch buigingsverloop.
mvg

Bart van den Hurk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

08-03-2005 09:13

Raymond,
Lijkt mij het beste de kritiek die je op de test hebt bij de ‘Werkgroep Materialen’ neer te leggen. Hier een discussie houden lijkt me niet de juiste plaats, daar zij geen weerwoord kunnen geven. Wil het wel voor je doorsturen??

materialen@karperstudiegroep.nl

MVG,
Peter Otte
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

08-03-2005 09:30

Klopt Kees. Maar volgens mij maakt het ook allemaal niet zo heel erg veel uit. Bij de keuze van een hengel speelt smaak ook nog eens een grote rol. En daar valt niet over te twisten.

Het is inderdaad jammer dat we voor het grootste deel op de markt een bepaald type hengel krijgen opgedrongen waardoor de keuze erg beperkt is.
Een afwijkende hengel is al direct exclusief en daardoor erg duur.

Groeten,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-03-2005 09:39

Peter Otte schreef:Raymond,
Lijkt mij het beste de kritiek die je op de test hebt bij de ‘Werkgroep Materialen’ neer te leggen. Hier een discussie houden lijkt me niet de juiste plaats, daar zij geen weerwoord kunnen geven. Wil het wel voor je doorsturen??

materialen@karperstudiegroep.nl

MVG,
Peter Otte

Peter,
Eerlijk gezegd vindt ik dit een beetje flauw...we kunnen toch best hier een discussie houden?. Als iemand een emailadres heeft (materialen@karperstudiegroep.nl) , dan betekent dit in mijn ogen dat zij ook reacties op dit board kunnen lezen en reageren als ze de moeite nemen om zich te registreren?.. We leven nu eenmaal in een digi-tijdperk...just my thoughts
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

08-03-2005 10:31

Vooropgesteld, ik vind de hengeltest van de werkgroepmaterialen wel interessant. Alleen betreft het hier feiten (cijfertjes) waar je in de praktijk toch weinig mee kunt. Een van de redenen hiervoor is het beperkt aantal merken wat meegewerkt hebben aan de test.
Ook vind ik dus inderdaad dat wij hier vrij mogen discussiëren over deze test. Het is ook niet verboden voor leden van de werkgroep materialen om hier mee te discussiëren. Ik zou het zelfs erg waarderen en interessant vinden als ze dit zouden doen. Ik wil hun mening over de diverse geteste hengel wel graag horen. Zij hebben tenslotte de hengels in de handen gehad en er mee gegooid.

Verder vind ik niet dat ze zich moeten "verdedigen". Je verdedigen hoef je alleen als je wordt aangevallen, en dat doe ik absoluut niet. Ik besef me heel erg goed dat een heel uitgebreide hengeltest veel geld kost en ook niet eenvoudig is als je deze absoluut en objectief wil uitvoeren.

Groeten,

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

08-03-2005 10:39

Hans tuurlijk mag dat. Als de testers van te voren een kader afspreken waar binnen zij werken kan je over van mening verschillen. Hier op KWO een discussie over dat kader voeren kan natuurlijk maar ben je wel aan het verkeerde adres, vandaar mijn opmerking.
De uitkomsten van de test liggen vast, over de voor en nadelen van die uitslagen discussiëren is een goede zaak. Als we deze zaken van elkaar scheiden heb ik er geen moeite mee.

De werkgroep materialen publiceert alleen in ‘De Karper’ kan me voorstellen dat er in de volgende een reactie van hun komt. Op elke site reacties geven hoe graag ik het Bertil en zijn mannen ook gun lijkt mij althans geen goede zaak.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

08-03-2005 14:58

heren

ik zelf vis nu met stokken van 2,27 lb en 9 ogen.
Waarvan er 1 op het onderste dedeelte en de andere 8 op het bovenste.
ik moet zeggen ze werpen leker de 100 meter haal ik ermee, maar dan mag ik geen tegenwind hebben.

verder kan ik zeggen dat er wel degelijk over nagedacht is hoe de hengel is opgebouwd.
in het onderste gedeelte, met maar 1 oog, zit de kracht die ndig is om aan de curve van 2,75 te komen en het bovenste gedeelte vangt de klappen van de vis eigenlijk perfect op, ideaal voor het afdrillen onder de top.

al met al wil ik niet eens hengels met met maar 5,6 of zeven ogen.
Maar ook ik moet eerlijk zijn voor de verdere worpen zijn meer ogen geen pluspunt.

MVG
TOM
knollenvanger 1ste klas
Marcel Postma
Berichten: 67
Lid geworden op: 16-01-2005 19:45
Locatie: Oldenzaal

16-03-2005 12:30

Weet iemand of er nu nog stokken verkocht worden met meer dan 8 ogen en parabolische actie hebben?
Het word namelijk vaak niet aangegeven.

Groeten Marcel
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

16-03-2005 14:40

ik heb zowel hengels met 11 hardchroom ogen als fox stokjes met 7 ogen, en ook nog wat oude hengeltjes met 10 en 9 fuji oogjes. ik geef de voorkeur aan wat gevoeliger materiaal en laten dat nou net de stokken zijn met meer dan 7 oogjes. ergens vreemd want meestal lees je dat hoe meer rommel je aan een blank vastmaakt hoe slechter dat is voor de eigenschappen van de blank.

naar mijn idee hangt het meer af van de combinatie van techniek van zowel de visser als het materiaal, werpgewicht en actie van de stok dan van de ogen hoe ver je er werkelijk mee gooit. klein startoog remt wel erg af, vooral met nylon en minder met gevlochten, zeker als de molenspoel groter wordt. groot startoog vind ik vaak weer onhandig mee te nemen, je zou haast willen dat het dan inklapbaar was, zoals bij strandhengels vaak het geval is.