nieuwe grondwet


Gebruikersavatar
krijn passenier
Berichten: 118
Lid geworden op: 14-04-2004 22:44
Locatie: brielle

23-02-2005 10:56

hoi

ER komt misschien een nieuwe grondwet voor dieren niks mis mee
zorg goed voor de beesten maar wat als die wet er door komt?
word dan het vissen ook verboden :cry:

groetjes.
killian de bruijne

23-02-2005 13:23

hoi

het vissen wor cker weten niet verboden, daar er niet veel tegenstanders van zijn....


wat nog een belangrijker iets is. de welvaart zal eronder te lijden hebben, viswinkel failiet mensen die er werken zijn werkloos, fabrieken sluiten, meer werklozen, nash gaat failiet, nog meer werklozen


maak je er maar niet druk om...
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

23-02-2005 13:41

Naar mijn weten komt er geen nieuwe grondwet aangaande dierenbescherming, maar slechts een toetsingsmogelijkheid aan de grondwet hetgeen nu bij wet verboden is. Femke heeft er een tijdje terug ook al zoiets doorgekregen voor bepaalde artikelen in de grondwet.
Qua inhoud van artikelen tast ik ook nog in het duister.

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

24-02-2005 13:45

Denk hier niet te licht over Kilian.

De vossenjacht is in Engeland vorige week verboden. Al die rode jasjes die die ruiters aanhebben worden ook in een fabriek gemaakt, maar voor de vossenjacht hoef je ze niet meer aan tegenwoordig. Alleen de jacht met het geweer is nog toegestaan en daarbij gebruik je geen felrode jasjes; minder ver van je bed dus dan je denkt.

Ik dacht ook meteen: terecht dat ze dat afschaffen, een beetje zo'n vos opjagen en hem dan door een troep honden te grazen laten nemen.
Maar tegelijk dacht ik: vissen is net zo wreed eigenlijk. Vissen totaal zonder duidelijke reden uit hun element halen, nog niet eens om de populatie onder controle te houden.

Ze willen nu de wet aanpassen om onnodig dierenleed te voorkomen, waarbij ik dan denk aan kistkalveren en legbatterijen, maar vanuit dit perspectief past hengelsport prima in dit rijtje.

Behalve dan dat er een hele handel omheen is ontstaan, dient het haken van een vis geen enkel doel, behalve de voldoening van de visser zelf.
Maar ik hou er van! Laat dat voorop staan.
Wel denk ik dat het verstandig is deze discussie te volgen, om te kijken welke kant dit verhaal op zal gaan.

zo, even de mening van een leek.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-02-2005 13:54

Sjoerd,

Niet alleen handel. Er zijn nog genoeg mensen die een snoekbaars, paling, bot, kabeljauw, etc. mee naar huis nemen voor consumptie. Dat is een argument dat we in deze discussie zeker niet mogen vergeten.

Groeten,

Mark
jacco noordermeer

24-02-2005 15:36

landelijk verbod voor meenemen van vis????
prima heb ik geen moeite mee

wel lastig voor de roofvisser die zijn dode voorn te water wil laten :-?
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

24-02-2005 18:34

vind, mocht het zo zijn. dan is dit echt een serieuze bedrijging voor onze hobby.
iets wat idd zoals klaas zegt niet licht opgevat moet worden, daar wij eigelijk geen poot hebben om op te staan.
want van uit hun perspectief, zijn wij niets beter dan vossenjagers en bio boeren.
we moeten denk ik naar mijn mening dus nog meer op onze schreden letten.
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2005 18:49

0 februari 2005
De rechten van dieren moeten worden verankerd in de Grondwet. GroenLinks wil dat de overheid de plicht krijgt om zich in te spannen voor bescherming en verbetering van het welzijn van dieren.
Femke Halsema zal dit voorstellen in het debat over grondrechten.

GroenLinks vindt dat de rechten van dieren thuishoren in de Grondwet.
In navolging van Duitsland moet ook Nederland expliciet in de Grondwet vastleggen dat het welzijn van dieren beschermd moet worden.
Dit kan door aan artikel 21, dat gaat over de zorg voor het milieu, de zorg voor het welzijn van dieren toe te voegen.
Door opname in de Grondwet zijn dieren minder overgeleverd aan de politieke waan van de dag.
De toevoeging van dit zogenaamde sociale grondrecht geeft de overheid een zorgplicht voor het welzijn voor dieren.
Wordt het voorstel inderdaad aangenomen, dan moeten dierenwelzijnswetten, als de Gezondheid- en welzijnswet voor Dieren, de Wet op de dierproeven en de Flora- en Faunawet, opnieuw tegen het licht worden gehouden.
Het is onvermijdelijk dat daarmee eindelijk de huidige praktijken van de bio-industrie, dieproeven en jacht op de schop gaan.
Legbatterijen, onverdoofde castratie en aangeschoten wild zijn maar enkele voorbeelden van praktijken die wat GroenLinks betreft uitgebannen moeten worden.
Daarnaast moet er meer prioriteit worden gegeven aan het handhaven van de (huidige) wetgeving.

Rechtsfilosoof P. Cliteur pleitte eerder voor het opheffen van deze "morele blinde vlek" die onze samenleving kent.
GroenLinks hoopt dat met het opnemen van dierenrechten in de Grondwet een eerste stap wordt gezet naar een fundamentele omslag in de omgang met dieren.
Femke Halsema roept het kabinet op om met een wetsvoorstel op dit punt te komen.

Artikel 21 van de Grondwet zal naar het idee van GroenLinks als volgt kunnen luiden: "De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu en van het welzijn van dieren".


Femke Halsema

Ik ben in afwachting van een antwoord van Groen Links of zei enige nuance aan kunnen brengen tav de sportvisserij, ik laat het weten.

Wijziging van de Grondwet is niet zo eenvoudig, er moet 2/3 meerderheid bestaan voor het voorstel in beide kamers, de tweede kamer zal ontbonden worden en er moeten nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden, zo simpel zal het niet gaan lijkt mij.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-02-2005 19:02

Een landelijk verbod op het meenemen van vis zal er niet komen, daarbij zou je trouwens ook de DB in de kaart spelen.
En reken er maar niet op dat er een verbod op het vissen zal komen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2005 19:08

Dat in de kaart spelen doet Groen Links dan ook, millieu en dierenbeschermingsorganisatie mogen zich verheugen in de steun van Groen Links.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

25-02-2005 08:03

Douwe bedankt voor deze verduidelijking, er wordt dus wel een uitbreiding op de Grondwet voorgesteld. Naar mijn inschatting zal hier voor ons weinig uit te halen zijn als karpervissers.

Stefan
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-02-2005 08:58

Het moge duidelijk zijn dat we niet op Groen Links gaan stemmen en zeker niet op dat mens(wijf) Halsema.
Je graaft toch niet je eigen graf mensen?

Wiegel keert terug in de politiek(ja neem dat maar van mij aan) en de VVD was altijd een voorstander van vissen dus kies gewoon VVD en je zit gebakken.
Destijds hadden we Wim Bosboom, ik weet niet of die beste man nog leeft, die had een tv programma(tros) en was een fervent visser en was VVD lid.....
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-02-2005 09:08

Douwe Bijlsma schreef:
Artikel 21 van de Grondwet zal naar het idee van GroenLinks als volgt kunnen luiden: "De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu en van het welzijn van dieren".


Dit is een zeer gevaarlijke zin want wat kun je zoal in zo'n zin bedoelen :

Dat je een hond geen tik mag geven, maar evenzo goed dat je een vis geen haak in zijn bek mag jassen,


Let op de zinsnede : bescherming en leefmilieu en van welzijn van dieren.

Dit kan inhouden: dat wij niet op of aan de waterkant mogen vertoeven met onze hengels (bescherming en leefmilieu) daar de rust van de vissen wordt verstoord. Welzijn = haken.

Ze zijn volgens mij in staat wanneer zo'n wetsvoorstel er door komt een maand later naar de rechter te stappen die het vissen moet verbieden, met de door mij aangehaalde argumenten.

Ik denk dat ik er niet zover afzit.

gr Harnold
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

25-02-2005 10:07

Tja heren,

Helaas kennen organisaties als Groen Links het woord 'compromis' niet of nauwelijks. Jammer, want ik zou hen graag eens uitnodigen en bekend willen maken met de andere zijde van onze hobby en hen laten zien dat steeds meer karpervissers nadenken over het welzijn van de karper. Ook zou ik hen de positieve wending in het gedrag van de karpervissers willen laten zien: De bereidheid tot nadenken over of het in de buidel willen tasten voor visbesparende systemen of andere attributen zoals onthaakmatten (:wink:) is de laatste jaren flink toegenomen.

Wat wij slechts kunnen doen is de 'andere' politieke partijen en overheden, alsmede buitenstaanders duidelijk maken dat in ieder geval de karpervissers er alles aan doen om de karper behalve het gaatje in de bek en soms een klein krasje links en rechts, zo ongeschonden mogelijk weer in haar element terug te zetten. Hierdoor zal er meer oog komen voor de positieve kanten van onze hobby.
Om nog lang van onze hobby te kunnen genieten dienen we hiervoor allereerst de hand in eigen boezem te steken door onszelf zoveel mogelijk beperkingen op te leggen die ten goede komen aan de karper en haar omgeving, maar die niet ten koste gaan van onze hobby.

Ter verduidelijking een aantal voorbeelden:

- Het verplicht stellen van een goed werkende onthaakmat (ipv
een 'excuuslapje');
- Het verplicht stellen van visbesparende systemen;
- Een verbod op het in het bezit hebben van karpers;
- De invoering van een visverbod TIJDENS paaiactiviteiten;
- Een strengere (officiële en sociale) controle op naleving van bestaande
en bovenstaande regels, met hogere boetes en sancties.

Door regels als hierboven genoemd na te leven, verandert de (groene) stok om mee te slaan in een twijgje. Anders gezegd: Het aantal gegronde argumenten van 'groene' organisaties tégen de karpervisserij is dan minimaal geworden. Als we tegelijkertijd de positieve kanten van onze hobby wat steviger in het daglicht zetten, doen we denk ik het maximaal haalbare.

Dit kan echter alleen worden bereikt wanneer we allereerst ons even een spiegel voor de trotse neus houden (= stap één), maar krijgt wat meer gestalte middels belangenbehartigers als.......de KSN (die zagen jullie wel aankomen, denk ik). Lid worden van de KSN en op die manier op een positieve manier strijden voor die geweldige hobby is stap twee.

Genoeg gepraat, ik ga nu vissen (voordat het dichtvriest)!

Met vriendelijke groet,


Frank Huisman
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-02-2005 10:22

Frank , ik ben het BIJNA met je eens,maar om nu voor te stellen "verboden te vissen tijdens een paaiperode"lokt m.i. weer een gesloten tijd uit daar meestal de paaiperiode afhankelijk is van een bepaalde w.t. , t.w. 16C.Dus dit punt mag er wat mij betreft uit.
Iedere zichzelf respecterende vissers zal toch niet zijn hengeltje tussen neukende karpers gooien?

gr Harnold
jacco noordermeer

25-02-2005 13:47

frank waarom wij wel ,en hun niet???
compromissen sluiten met de duivel???denk het niet
ok goede begelijding van nieuwelingen
en betere beschermende atributen zoals onthaakmat en safety systemen
verplicht stellen
goede voorlichting (ksn)verplicht lidmaatschap alleen al voor de informatie
over het behandelen van de vis
of een soort vis examen (zie duitsland)
dat zijn punten die hun mischien wel over doen halen



maar ik ben Apolitiek ingessteld!!
daar om steun ik de ksn!!!! zouden er meer moeten doen :wink:
jacco noordermeer

25-02-2005 13:49

ps werkgroep vis examen oprichten!!??

ik doe mee!!!!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-02-2005 14:31

Het lijkt wel een uitbreiding op de Flora en Faunawet, hierin staat dat alle dieren een intrinsieke waarde hebben (bestaansrecht) en dat dieren niet verstoord, gedood etc etc mogen worden. Volgens de Flora en Faunawet heeft iedereen een zorgplicht voor dieren.
Deze wet wordt door veel mensen die ermee moeten werken als onwerkbaar beschouwd en is ook al versoepeld. Ik denk dat het met andere regeltjes net zo gaat.
Ieder dier moet goed behandeld worden, maar we moeten dieren wel als dieren blijven behandelen, soms lijkt het wel of dieren als mensen worden beschouwd.

We zullen wel zien wat onze linkse vrienden op geitenwollensokken willen! Zijn al meer wereldverbeteraars geweest.
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-02-2005 21:03

Bron: laatste NIPO enquête.
Het aantal mensen dat in Nederland vist neemt nog steeds toe. Volgens dit onderzoek blijken er in 2004 bijna 1,8 miljoen mensen in het binnenwater gevist te hebben en vistten ca. 670.000 mensen in zee.
Aangezien zeer veel zeevissers ook in het binnenwater vissen, en omgekeerd, kan men het totale aantal sportvissers in Nederland op ca. 2 miljoen stellen.
De mensen die in het binnenwater vissen bestaan voor 56% uit mannen (ca. 1 miljoen). Kinderen jonger dan 15 jaar staan op de tweede plaats met ca. 500.000 (29%) en ca. 250.000 vrouwen (15%) vissen een of meerdere keren per jaar. Tweederde van alle vissers in zee en kustwateren zijn mannen van 15 jaar en ouder (450.000), terwijl vrouwen hier volgen met 18% (120.000) en kinderen jonger dan 15 jaar met 15% (100.000) op de derde plaats komen.
De meeste jongeren leren het vissen rond het zesde jaar nog steeds van hun ouders en vissen vaker met een van hun ouders dan met andere mensen. Het aantal vissende kinderen jonger dan 15 jaar is de laatste vijf jaar weer wat gegroeid van 461.000 tot 520.000.

Van die in totaal ca. 1,8 miljoen sportvissers zijn er ca. 200.000 die op karper vissen!!!!!!!!!!!!

1,8 miljoen is ca. 11% van de Nederlandse bevolking en meer dan alle voetballers of noem maar op. Gezien deze cijfers is wie dan ook kansloos om het vissen verboden te krijgen...
jacco noordermeer

26-02-2005 20:56

maar ze blijven het proberen, iedere keer weer :evil:
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

27-02-2005 11:11

mannen,

als het vissen wordt verboden heeft het ook 1 voordeel!!


je houd een heleboel geld over!!!!!!

maar ja... als ik mag kiezen ;-)
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

27-02-2005 12:39

En vrije tijd, en daarmee ga je weer andere dingen doen en dat kost ook weer poen,en zo is de cirkel weer rond :roll: CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-03-2005 14:44

Ik heb een antwoord gekregen van Groen Links.

Beste Douwe,

Hartelijk dank voor je e-mail. Ik zal zo goed mogelijke proberen antwoord te geven op je vraag.

GroenLinks is geen absolute tegenstander van sportvissen.
GroenLinks is wel erg kritisch.
Wij vinden we dat er veel verbeterd moet worden.
Nu vinden nog veel dingen plaats die wat ons betreft niet door de beugel kunnen.
Voorbeelden zijn rallyvissen (wedstrijdvissen) en leefnetten.
In ons verkiezingprogramma hebben wij opgenomen dat dit verboden moet worden.
Bij rallyvissen gaat het er om in korte tijd zoveel mogelijk vissen te vangen.
Hierbij wordt helaas wordt vaak slecht met de vissen omgesprongen. Vissen worden ruw op de kant getrokken en onthaakt, vislijnen breken en haakjes met aas worden ingeslikt.
Nadat de vissen gevangen zijn, worden ze vaak geruime tijd in leefnetten gehouden voordat ze hun vrijheid terugkrijgen.
Deze netten, die in het water hangen, veroorzaken veel stress waardoor de vissen kunnen sterven.
Daarnaast kunnen vissen ernstige beschadigingen oplopen aan hun snuit en vinnen doordat ze proberen te ontsnappen.
Door het schuren tegen het leefnet beschadigt een groot deel van hun schubben en slijmlaag.
Dit kan leiden tot infecties en schimmelaantasting, waardoor de teruggezette vis mogelijk alsnog sterft.
Deze excessen moeten wat GL verboden worden.

Wij willen geen verbod op de sportvisserij, maar dat alle excessen zoals rallyvissen en leefnetten worden uitgebannen.
Wij denken dat als in de Grondwet wordt opgenomen dat de overheid moet werken aan verbetering van het welzijn van dieren, dat de verbeteringen wat betreft sportvissen zijn die punten die ik net beschreef. Wij bepleiten niet dat iedereen in Nederland vegetariër wordt, of er geen dieren meer mogen worden doodgemaakt.
Als dit maar enig nut heeft en op een fatsoenlijke manier gebeurt.
Ons gaat het erom om de excessen, zoals de bio-industrie, plezierjacht, dierproeven en dierenmishandeling, uit te bannen.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jeroen van de Koppel
GROENLINKS Tweede-Kamerfractie
Hoofd publieksdienst

Veel van het ouwe en veel niet terzake kundig zou ik het op willen houden.
Op veel plaatsen is het rally en tasvissen reeds verboden.
Leefnetten, oeps koren op de molen voor de bewaarzakvrienden.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-03-2005 16:27

Groen Links is dus erg kritisch tegenover de hengelsport. Uit die voorbeelden die ik lees merk ik een beetje op dat ze weinig kennis van zaken omtrend de sportvisserij hebben, maar dat is met de meeste "linkse-geitenwollensokken-bomenknuffelaars-anti-hengelsport wereldverbeteraars" wel zo.
Volgens mij zijn bijvoorbeeld die leefnetten die ze noemen toch getest op schade aan vissen en is aangetoond dat bij goedgebruik (leefnetcode) vissen geen schade ondervinden. De punten die Groen links hier noemt hebben we volgens mij weleens vaker gelezen bij Dierenbescherming en andere instanties. Min of meer dezelfde, deels uit de lucht gegrepen uitspraken naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-03-2005 17:03

Eerst staat er dat ze excessen willen kwijt raken. Later in de tekst staat er dat dingen wel een nut moeten hebben. Voor sommigen heeft vissen nut en voor sommigen niet, dus ben benieuwd waar zoiets toe zal lijden, een nieuwe discussie over vissen misschien, is het wel zinvol of nuttig..!?
beetje bij beetje