Verwisselen van onderlijn


Plaats reactie
kevin keurentjes
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-08-2004 15:33
Locatie: doetinchem
Contacteer:

13-02-2005 20:35

Is het echt belangrijk dat je je onderlijn verwisseld na elke vis die je gevangen hebt? Dit is ook maar een tip die ik gehoord heb van karpervissers aan het water. Wil graag weten hoe jullie daar over denken.
DannoS RosieR
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-02-2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

13-02-2005 20:39

Beste kevin keurentjes..,

Sorry dat ik het zeg maar ik vindt het ronduit belachenlijk..,
Moet je nagaan wat een onderlijn je kost aan matriaal(haken wartel evt., ringetjes elastiekjes enz.)
waarom zou je die na 1 vis van je hoofdlijn afhalen??
zou hij beschadigd zijn zou ik zeggen oke, maar ander zou ik het niet doen..
Danny
De omgeving maakt de vis!
kevin keurentjes
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-08-2004 15:33
Locatie: doetinchem
Contacteer:

13-02-2005 20:43

Ja daarom vond ik het ook al zo vreemd. Ik kan me voorstellen als je inderdaad beschadigingen ziet aan je rig maar het is inderdaad geen goedkoop geintje en daarom vraag ik het ook maar hier.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-02-2005 21:07

Als je de maximale scherpte van de haak wilt behouden moet deze worden vervangen. Zodra je een onderlijn van vaste lengte prefereert, dan houdt dat automatisch een nieuw stuk onderlijn in. Warteltjes, ringetjes en ander gedoe kun je hergebruiken.

Als het je allemaal niks uitmaakt.... 8)

Groet, Kees
kevin keurentjes
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-08-2004 15:33
Locatie: doetinchem
Contacteer:

13-02-2005 21:09

Pas je het zelf ook toe om de onderlijn tte vervangen en heb je gemerkt dat het helpt qua verspelen van karper?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-02-2005 21:16

DannoS RosieR schreef:Beste kevin keurentjes..,

Sorry dat ik het zeg maar ik vindt het ronduit belachenlijk..,
Moet je nagaan wat een onderlijn je kost aan matriaal(haken wartel evt., ringetjes elastiekjes enz.)
waarom zou je die na 1 vis van je hoofdlijn afhalen??
zou hij beschadigd zijn zou ik zeggen oke, maar ander zou ik het niet doen..
Danny


Jij vind het maar belachelijk.... :)
Trouwens iedereen diend hier gebruik te maken van z'n eigen voor en achter
naam.

gr. Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-02-2005 21:18

Ik controleer de haak op de nagel elke keer als ik binnenhaal. Bij de minste of geringste verdenking dat er scherpte verloren is, gaat er een nieuwe onderlijn op. Zeker na de vangst van een karper. Het verlies bedraagt de haak en een stukje gevlochten onderlijn. Andere spullen worden hergebruikt. Tenminste, als die er nog goed uitzien.

Dannos zal Danny zijn?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

14-02-2005 11:28

Als zn email dannyrosier is dan zal dat wel ja

SS
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

14-02-2005 12:09

kevin keurentjes schreef:Ja daarom vond ik het ook al zo vreemd. Ik kan me voorstellen als je inderdaad beschadigingen ziet aan je rig maar het is inderdaad geen goedkoop geintje en daarom vraag ik het ook maar hier.


Wartel : 10 cent, haakjegemiddeld 0,40 cent, stukje onderlijn gemiddeld 0,50 cent = tesamen € 1,00 en dan die kapitale karper schiet net voor je net eraf doordat de haak niet meer goed was....duur , nee !

gr H.K.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

14-02-2005 14:27

Hoi Kevin,

Zelf verwissel ik een haak/onderlijn zeer regelmatig. Sowieso bij iedere vis en inien nodig na het binnen draaien.
Een wartel kan verbogen zijn, haken bod of ruw een krimpkous verbogen en de onderlijn kan beschadigd zijn.

De belangrijkste reden waarom ik mijn onderlijn vervang; een haak die niet meer voldoet aan de door mij gestelde eisen
Ik test dit altijd door de haak op de nagel te zetten en hem daarna probeer te verschuiven, een scherpe haak blijft dan als het ware op de nagel plakken. Ook voel ik aan de zijkant van de haak of de coating er nog goed op zit. Is dit beschadigd dan zal de haak ruw zijn en minder goed, en diep prikken

Voor mij zijn dit dus dingen waaraan ik niet meer twijfel. Liever 100 extra haken/onderlijnen per jaar dan 1 verspeelde vis..

Vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

14-02-2005 15:01

Het hangt er maar net vanaf zou ik zeggen. Controleer gewoon na elke gevangen vis of elke keer voordat je ingooit/inlegt de scherpte van je haak en de onderlijn zelf. Is dit niet in orde en twijfel dan niet om te verwisselen. Zoals al gezegd is zul je maar net je droomvis verspelen voor het net. Ik zou het mezelf dan niet snel vergeven.
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

14-02-2005 15:14

Harnold,

volgens mij is 10 cent plus 0,40 cent plus 0,50 cent geen euro :wink:

Kevin,

je hoeft natuurlijk niet altijd na elke vis telkens een nieuwe rig eraan te knopen, je moet het zelf weten natuurlijk. Maar door het vangen van een vis kan je haak iets botter worden (verschilt per keer), wat natuurlijk invloed kan hebben op de inhaking. Net als Martin check ik ook altijd of de haak in mn nagel blijft 'hangen' als ik deze erlangs haal, ook als ik na een sessie niets heb gevangen omdat de haak tijdens het binnendraaien over stenen e.d. kan zijn gegaan.

Ik vis soms op wateren waar je met elke vis héél blij mag zijn. Aanbeten zijn vrij zeldzaam, dus alle het materiaal moet voor 100 % in orde zijn. Bij het vissen op die wateren zorg ik er voor dat ik altijd met nieuwe rigs vis!

Groeten
Bas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

14-02-2005 15:40

Bas Stevens schreef:Harnold,

volgens mij is 10 cent plus 0,40 cent plus 0,50 cent geen euro :wink:

Bas


En ik maar denken dat ik een drankprovbleem heb..doh!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

14-02-2005 15:52

hhmm ik zou hem alleen vervangen als hij beschadigd is of de haak niet optimaal scherp is, sowieso vervang ik me onderlijnen na een paar nachten :wink:

mvg

Bart
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
Kenneth Pepels
Berichten: 267
Lid geworden op: 30-01-2005 13:58
Locatie: Spaubeek (limburg)

14-02-2005 17:35

Beste Kevin,

Ik controleer gewoon de haak zorgvuldig na elke vis die ik gevangen heb, vind ik hem niet meer scherp of heb ik er geen goed gevoel over, verwissel ik de onderlijn, zoveel kost het niet, je hoeft alleen maar de haak weg te doen. Warteltjes en ringetjes kun je gewoon weer gebruiken.

Groetjes Kenneth
Carpfishing isn't just a sport, it's a lifestyle!
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

14-02-2005 19:14

Och, 'vroegah' ving ik soms 10-20 karpers op één haak. Verving het zaakje pas bij verspelen, of bij echte rafels in de gevlochten lijn... Om voor een 'botte' haak, de hele onderlijn te vervangen is toch ook onzin, nietwaar.. Er bestaan toch ook genoeg manieren om je haakje in een handomdraai weer scherp te maken?

En hier wordt gesuggereerd dat haakjes 40 cent kosten.. Nou, 'vroegah' wel ja, 1 gulden had je een goede haak.. Nu betaal je dus bijna één Euro. Of zelfs meer (zie Owner, maar dan heb je wel een haak met een wrede naam natuurlijk;) ).

Dusja..

Maar ik kan het wel begrijpen, als je targetvisser bent of iets dergelijks, en je geeft echt alles voor één of enkele vissen, je álles doet voor die vis.. Maarja, ik zou dan alsnog opperen voor het zelf slijpen van je haakjes. Als ik het goed heb, stond in een van de beginnummers van Dé Karperwereld daar een erg uitgebreid artikel over? Of anders in een ander blad.
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

14-02-2005 20:22

heeft allemaal met vertrouwen te maken,

elke sessie maak ik nieuwe onderlijnen dat staat vast, maar na elke vis ... dat hangt er gewoon vanaf. ik controleer of de haakpunt nog scherp genoeg is naar mijn zin (en daar ben ik steng in) + controleren of de onderlijn zelf nog goed is.

Ik moet zoveel mogelijk vertrouwen hebben in de scherpte van mijn haak en werking van de rig anders kan ik niet rustig vissen (afwachten eigenlijk)

greetz
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

14-02-2005 21:10

10 cent, plus 0,40 cent plus 50 cent is volgens mijn berekeningen 60,4 cent. Dit is inderdaad geen euro.

Met vriendelijke groet,

een mierenneuker.

Ps. gebruik in een bereking altijd dezelfde eenheden om fouten te voorkomen. (Rodenburg)
Bas Maartens
Berichten: 16
Lid geworden op: 21-01-2005 14:39

14-02-2005 23:06

Lekker slim dames. Anders vijl je de haak gewoon weer scherp met een diamanten vijltje. Worden soms nog scherper dan bij aankoop.
EWn mocht je dan toch een andere onderlijn doen. Warteltjes zijn niet van PVA dus die kan je gewoon van je oude ondelijn voor een nieuwe gebruiken. dus dat is min hoeveel cent?
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

15-02-2005 11:35

Hoi Bart,

Juist bij dat vijlen van een haak zit volgens mij het probleem. Doordat je de haak vijlt verwijder je als het ware de gladde coating van de haak. Hierdoor wordt de haaksteel als het ware ruw waardoor de haak minder makkelijk en ver in het vlees van een karperbek glijd.

Neem bijvoorbeeld een haak die met teflon is gecoat en een 'normale' haak. Druk deze allebeide met dezelfde kracht in je vinger. Moet jij eens kijken bij welke haak jij het eerst Au... zegt.

Dit bedoel ik dus met het belang van een gladde buitenkant. Het is dus niet alleen van belang dat de haakpunt scherp is maar ook de rest van de haak mag mijnsinziens in geen geval beschadigd zijn.

Met vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

15-02-2005 12:17

In het verleden sleep ik mijn haken ook nog wel een , maar na enkele losschieters(2) ben ik hiervan afgestapt, het waren gelukkig geen kapitale vissen.

Het laatste stukje moet gewoon perfect in orde zijn , als was het alleen maar voor "het gevoel".

Je wilt toch geen vis verspelen om die paar rot centen?

gr H.K.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-02-2005 09:29

Mijn onderlijn vervang ik niet na iedere vis, maar wel na iedere sessie, soms vervang ik wel mijn rig na het vangen van een vis, voornamelijk als het een stevige dril is geweest.

Na iedere gangen controleer ik de haak zover als het kan, het zal je maar gebeuren een dikke vis te verspelen vanwege een botte haak...??
Ik heb vorig jaar 1 losser gehad, dat kwam omdat ik 1 keer mijn haak niet controleerde... Deze was dus erg bot na een pittige dril.

Ik gebruik ook altijd een speld op mijn wartel, dan hoef ik geen wartels te gebruiken, einde van de rig een losje en die schuif je over de wartel.

Ook lekker snel en makkelijk om je onderlijn te verwisselen.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

16-02-2005 10:41

Als je op een water vist waar veel karper zit en je hebt een keer een goede nacht, dan ben je bv. 12 keer 1 euro kwijt. dat gaat me toch echt even te ver. Ik check na ieder vangst mijn haak en vervang hem als hij niet helemaal scherp meer is, maar vang soms wel eens 4 of 5 karpers aan een haak voordat hij vervangen wordt.
Peter Bruil
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-11-2004 22:59
Locatie: Doetinchem

22-02-2005 18:58

Ik doe het eigenlijk alleen als de onderlijn zichtbare beschadigingen heeft of de haak bijvoorbeeld niet meer scherp is.

Eerder sleep ik de haak nog wel eens aan, maar dan heb ik niet zo veel vertrouwen meer in de sterkte van de haak.

Dus eigenlijk als er ook maar iets aan de onderlijn mankeerd, gelijk vervangen.
Gebruikersavatar
Tim v Dongen
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-12-2004 21:25
Locatie: Wagenberg
Contacteer:

23-02-2005 15:56

ja tog als je onderlijn niet beschadigt is ga je hem toch niet vervangen. als ie nu zichtbaar beschadigt is natuurlijk wel.
en ik heb al niet veel geld
dus als ik dat ga doen raak ik blud :o
en daar heb ik niet veel zin in
gr tim
pieppieppiep
Plaats reactie