Vragen voor het Karperforum op de Carp in Zwolle!


Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 11:38

Aas/Voeren:

>Is mbt aas snel verteerbaar per definitie gunstig? op langere termijn zullen er bijvoorbeeld ingredienten zijn die langzamer verteren maar wel beter zijn voor de gezondheid van de vis. Waar kies je voor? (Ulco, ik neem aan dat jij doorlooptijd bedoeld??)

Heel belangrijk in dit alles is hoe vis je (manier van vissen, instant of kort voorvoeren, lang voorvoeren??) en in welke periode van het jaar zitten we. Voor mijn antwoord wat betreft de koudere periodes van het jaar zie even de vraag wat betreft de winterboilie. Mijn zomeraas laat ik dus vaak uit het volgende bestaan:

Kwalitatief hoogstaande ingrediënten die makkelijk te verteren zijn voor de karper (veel goede vismelen, ed), verder wel voldoende voedingsvezels in de vorm van gemalen zaden, tarwekiemen, tarwezemelen, ed. en een behoorlijk taaie mantel om het aas langer “lekker” te houden onder water in de vorm van een hoger percentage ei-albumine toe te voegen in verhouding tot het winteraas.

Maar hoe meer een karper het aas zal eten (hoe meer je ermee voert), des te beter zal de samenstelling moeten zijn voor de karper om ze te blijven vangen. Het moet niet laxerend gaan werken, maar ook niet te lang binnen blijven (al is dit in de warme maanden niet zo’n probleem). Ook heb je naar de karper zelf toe in mijn ogen een morele verplichting om je aas zo samen te stellen dat deze er genoeg voeding uit kan halen om aan de dagelijkse behoeften te voldoen.

Maar een snelle doorlooptijd is lang niet altijd gunstig (er zijn grenzen), niemand is graag aan de spetterpoep! De vis moet zeker in de warmere maanden de kans krijgen om de voedingsstoffen aangeboden in de boilie uit het aas te halen, want het fabeltje dat de vissen de tekorten aan zullen vullen met natuurlijk voedsel is zeker op de zwaar beviste wateren helemaal niet meer van toepassing, of in veel mindere mate. Hier leven de vissen vaak voornamelijk van die gemakkelijke boilies, vandaar dat je dan ook zeker die morele verplichting tegenover jezelf en de vis hebt zoals ik al zei.

Hopelijk is dit een antwoord op je vraag Ulco, anders moet je hem even herformuleren, verduidelijken.
mvg

Bart van den Hurk
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

19-02-2005 11:52

Jij was toch ziek bart :wink: typt er al weer driftig op los zie ik! Antwoord is duidelijk zo.

Ik hoop dat er naar aanleiding van een aantal door jou gegeven antwoorden meerdere mensen zijn die mee discussieren willen, en weer reactie geven op jou genoemde antwoorden!

Alleen vraag ik me even af of het geven van reactie hier in de zelfde topic moet, ben bang dat het dan een beetje een rommeltje wordt.

Misschien de vraag even quoten en een reactie plaatsen als nieuwe topic.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 13:37

Het begint weer beter te worden, hou het weer wat langer vol achter dat kastje, net even gegeten en nu zal ik eens naar de rest kijken. Maar inderdaad, zijn er mensen die in willen gaan op een onderwerp, even de post kopieren en een nieuwe topic beginnen is het beste en overzichtelijkste.

Begin dan in de titel even met Forum: onderwerp, dan weet iedereen ook dat het naar aanleiding van de forumvragen is.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 16:44

Aas/Voeren:

>hoe hou je onze vriend karper, vast op een hard stromende kanaal? ik kan ze niet houden ze trekken altijd verder heb jij met je panel ervaringen ? voer strategie? soort aas, of zijn ze gewoon niet te stoppen! wat zijn jullie ervaringen????

Dit is een best lastige vraag, in de eerste regel zit het probleem volgens mij al. Het trekgedrag zit zo in zowel kanaal als riviervissen dat het echt vasthouden op de stek in mijn ogen niet mogelijk is. Het vissen op zowel kanalen als rivieren is in mijn ogen dan ook een van de moeilijkste visserijen, omdat hier vooraf zo weinig te beïnvloeden is, maar je door schade en schande wijs moet worden en het gedrag van de aanwezige vissen moet leren kennen. Natuurlijk blijven ze wel op de stek even liggen, en kunnen ze misschien ook wel blijven liggen, maar besluiten ze om verder te gaan dan zal er geen berg voer hun tegen kunnen houden.

Ikzelf heb eigenlijk op een paar verschillende kanalen ervaring en een van de beste methodes blijft toch het 2 a 3 dagen voeren en dan vissen, niks vangen, meteen verkassen. Net zolang zoeken totdat je de vissen gevonden hebt. Vallen dan na een paar keer vangen de vangsten weer stil, meteen weer gaan zoeken. Dit is eigenlijk ook de enige manier waarop je het water goed leert kennen in een korte periode en je na een of twee seizoenen ook een duidelijker beeld begint te krijgen waar de vissen zich op zullen gaan houden op welk moment. Dit zullen dan ook de oogstjaren zijn, waarbij je op de vissen in kan spelen en op voorhand de stekken kan voorbereiden waar ze waarschijnlijk heen zullen trekken.

Al moet ik er wel meteen bij zeggen dat het geen zekerheid is dat de vissen elk jaar hetzelfde doen, zeker op wateren met grote hengeldruk is dit vaak niet zo en gedragen de vissen zich elk jaar weer anders, dit is vooral goed te merken tijdens de paaiperiode.

Maar blijven zoeken is dus mijn motto op kanalen en heel flexibel je stek wisselen, vastklampen aan een vaste stek kost je veel te veel vissen op een kanaal.

In de zomer trouwens is het iets gemakkelijker, dan kan je ze op de zondagen wanneer er geen scheepvaart is, gaan zoeken met warm weer. Heb je ze gevonden, dan moet het vangen de dagen daarna normaal gesproken niet zo’n probleem zijn.

Voerhoeveelheden hou ik liever aan de lage kant, max. een kilotje per dag, maar zit er veel vis of verwacht je veel vis op de stek dan mag het natuurlijk meer zijn. Zelf gebruik ik altijd boilies, temeer omdat ik niet zo’n particle liefhebber ben, al heb ik wel op de kanalen een paar keer goede resultaten gehad met gewoon mais uit blik, lekker simpel en heel instant. Het voeren doe ik normaal over heel de breedte van het kanaal (de kanalen bij ons zijn max. een 20 a 25 meter breed, sommige stukken iets breder) en meestal verspreid over een lengte van een 100 tal meter. Om ze zo toch even bezig te houden en hopelijk meer vissen te bereiken met hetzelfde voer.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 17:01

Rigs:

>Vaak wordt gezegd dat een vis nadat ze geprikt is, stil gaat liggen en met spierbewegingen de haak uit de bek probeert te werken.
Nu vraag ik mij persoonlijk af of dit wel het geval is. Zoals ook op enkele onderwaterdvd,s te zien is, schrikt de vis van de prik en zwemt dan in alle gevallen heel hard weg. Mocht een vis wegschieten na de prik dan is er natuurlijk niks aan de hand maar stel dat de vis wel blijft liggen dan vraag ik mij af hoe de de forum mannen zoiets oplossen.


Dat ze echt dit gedrag gaan vertonen is ook maar op weinig wateren het geval denk ik, in de meeste gevallen krijg je die paniekreactie gelukkig nog. Daarna vaak het kopschud verhaal, wat je dus wel op de dvd’s ziet (tenmiste die van Korda), dat ze een keer schudden na de prik en de haak ligt er weer uit. Ook zie je het trouwens bij bijna elke gehaakte vis dat het een natuurlijke reactie is. Ze worden gehaakt, voelen de weerstand van het lood, schudden een paar keer met de kop in een poging de weerstand weg te nemen, en vluchten ervan door. Maar een altijd werkende oplossing voor die paar procent extra moeilijke vissen heb ik ook niet, wel zijn er een paar dingen die goed werken in veel gevallen. Een van de belangrijkste zaken is spanning houden op de haakpunt, wat kan op verschillende manieren. Bijv. gewicht buiten de bek onder de haakpunt (bananenrig, leadcore onderlijn, pop up gewicht, etc.), een krimpkous die spanning houdt op de punt (gebogen krimpkous onderlijn, bananenrig, etc.) en via een spanningsbron in de onderlijn (rekker rig). Dit zijn volgens mij allemaal oplossingen die in iedergeval weer een deel van die paar procent kunnen vangen mocht het inkorten van de spelingsruimte, etc. niet meer werken.

Je zou het bij dergelijke moeilijke klanten ook andersom kunnen doen, zij gebruiken juist die weerstand als trigger voor het voorzichtig handelen, neem die weerstand dan eens weg door te vissen met schuivend lood of een hele lange onderlijn, wil ook vaak goed werken.

Heb er al nachtelijke discussies over gevoerd, maar de beste oplossing zou een actie-reactie onderlijn zijn voor dit soort vissen, opnemen en een reactie in de montage waardoor het aas met een grote kracht meteen weer naar voren getrokken wordt en de punt zet in het vlees, meteen dus na opzuigen, zonder beweging van de vis. Maar dit is tot op heden nog een droomonderlijn die niet volledig te verwezenlijken is.

Maar er zullen denk ik altijd wel vissen zijn die anders azen waardoor ze eerder de dans zullen ontspringen, hetzelfde wat Piet eigenlijk al aangaf tijdens zijn lezing na zijn oppervlakteobservaties, maar daar kan hij zelf meer over vertellen.
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 19-02-2005 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 17:01

Beleving/Visie karpervisserij:

>Hebben jullie morele bezwaren tegen het wegvangen van (grote) karpers van wateren. Dus ook in relatie tot wateren waar de wet het toelaat? Kortom, hoe zwaar weegt het belang van collega vissers?

JA!!! (Duidelijk genoeg?), maar het is bijv. wel te begrijpen dat de cultuur in sommige landen anders is zoals bijv. het oostblok, waar de karper in eerste instantie toch een consumptievis is en geen sportvis. Maar in Nederland, in princiepe altijd, of de belangen van alle betrokken partijen moeten zo zijn dat iedereen er voordeel uit haald, inclusief de betrokken vissen natuurlijk
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 17:17

Beleving/Visie karpervisserij:

>zou aan alle heren wel eens willen vragen wat volgens hun de belangrijkste aspecten zijn van het wel of niet vangen van vis. Waarom vangt de een meer/groter dan de ander?

Hele lastige om 123 te beantwoorden, zeker voor zo’n “jonge gast” als ik die nog nat achter de oren is, maar er zijn een paar zaken die het verschil maken tussen een visser en een succesvolle visser in mijn ogen, waarbij instelling het belangrijkste is. Je moet namelijk voor jezelf willen streven naar die perfectie in je handelen en dat ijzeren doorzettingsvermogen moeten hebben om op elk water en altijd weer succesvol te kunnen zijn. Daardoor zal je ook keuzes in je leven moeten maken, waarbij keuzes die in het voordeel zijn van het persoonlijke of familiare leven zijn, vaak je vissen zullen kosten, zo simpel is het ook. Dit moet je natuurlijk willen, want lang niet iedereen kan dit opbrengen om het voor een “simpele” hobby als het vissen over te hebben.

Iets anders wat ik belangrijk vindt en aan de lijve ondervonden heb is dat je je krachten moet doseren, te fanatiek te lang is ook niet goed, er moeten ook periodes zijn waar je het gas even terugneemt en bekijkt waar je nu eigenlijk mee bezig bent en hoe je weer verder moet, zeker als het allemaal even niet wil lukken.

Ervaring speelt zeker ook een rol, vissen leer je door het te doen, waterkennis krijg je door aan het water te zijn, vissen leer je niet op een board als hier. Het is een leuke ondersteuning en kan je ooit wel wat verder helpen, maar uiteindelijk bouw je ervaring op door vis te vangen. Vooral bij de jongere jeugd is het vaak zo dat ze te snel te groot willen, daardoor op een te moeilijk water gaan zitten en niet leren vis te vangen. Daardoor ook niet kunnen vissen en het waarschijnlijk ook nooit leren. Bouw je visserij op zou ik proberen mee te geven, heb het zelf ook gedaan en het is de leukste manier van vissen in mijn ogen.

Samen leer je veel meer dan alleen!, informatie met vissers onderling delen geeft je veel sneller inzicht in de zaken en brengt je daardoor verder. Die stijve arogante lullen die er zitten aan de waterkant, “ach ik zoek het lekker allemaal wel zelf uit”, komen veel minder ver dan de jongens die bereid zijn om elkaar verder te helpen.

Oh, en je moet vissen waar ze zwemmen! Elk vis is een individu en daardoor zijn ze als je ze zo gaat zien allemaal even speciaal en even moeilijk vangbaar! Klinkt stom, maar dit was tijdens de “discussieavond(nacht)” een van de wijsheden waar Eddy mee kwam, en hij heeft er voor de volle 100% gelijk in. Die hoge twintigponder uit dat veenkanaal is net zo moeilijk vangbaar, misschien nog wel moeilijker en zeker net zo speciaal als die recordkarper uit nieuwkoop!

Maar zoals uit het bovenstaande op te maken is, er is simpelweg geen technisch/tactisch antwoord mogelijk in mijn ogen, instelling brengt je al een heel eind. Je moet zelf uitmaken wat je wil in je visserij, wil je die grote vissen vangen, dan zul je waarschijnlijk op die moeilijkere of drukkere wateren moeten vissen, dan moet je meer tijd investeren, maar dan krijg je ook die beloningen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 17:25

Beleving/Visie karpervisserij:

>wat vinden de heren van het steeds grotere aandeel op de markt van lage prijs+kwaliteitsproducten, vinden zij het bijvoorbeeld slecht als concurentie?

Er zijn oh zo veel merken, maar oh zo weinig fabrikanten op de markt, zeker van die goedkope zooi, die door sommige merken ook voor de hoofdprijs wordt verkocht maar gewoon uit dezelfde fabriek komen.

Er zijn nog steeds voldoende kwaliteitspullen te krijgen op de markt, maar dat deze merken er zijn is niet erg, ze stimuleren juist vaak de verkoop van de duurdere merken. Wat mensen namelijk wel moeten realiseren is dat je ook niet dezelfde kwaliteit mag en moet verwachten van die zooi dan de luxere goederen. Je verwacht toch ook niet dat een Panda dezelfde kwaliteit levert als een dikke Mercedes?! Dit gebeurt in mijn ogen wel veel te vaak in de Hengelsport, temeer ook omdat die imitatieartikelen er hetzelfde uitzien als de merkartikelen, waardoor de consument bedrogen wordt.

Dus veel beginnende vissers kopen tegenwoordig eerst die zooi, waardoor het vissen makkelijker bereikbaar wordt voor een grote groep en er meer beginnen, die hopelijk dus na een tijd overschakelen naar die kwaliteitsproducten.

Toch zal de markt een keer verzadigd zijn met die spullen, een keer houdt het toch echt op en je ziet nu al in de winkels de omschakeling komen naar steeds minder zooi en meer kwaliteitsspullen, gelukkig voor de betere merken, jammer voor die duizende chinezen achter die naaimachines! :lol:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 17:35

Beleving/Visie karpervisserij:

>Het karpervissen heeft de laatste jaren een enorme (mondiale) vlucht genomen. Ik zou van het panel graag willen weten waar zij denken dat het karpervissen of circa 10 jaar staat.

Hopelijk is de “rage” dan voorbij, begint het filterproces tussen het kaf en het koren, wordt er meer gereguleerd en hebben de vissers meer rechten (legaal nachtvissen, ed)(al zullen waarschijnlijk die rechten enkel afnemen jammer genoeg). Je krijgt naar alle waarschijnlijkheid meer syndicaatwaters zoals in België en Engeland, ook meer betaalwaters. En nog belangrijker: hopelijk kan en mag ik dan nog met evenveel plezier vissen dan nu het geval is.

Waarschijnlijk moeten we in dit geval toch wat meer over het kanaal gaan kijken, natuurlijk hebben zij minder water, maar dingen die je daar ziet zullen ook hier van toepassing worden. Dit is in het verleden vaak zo geweest, dus waarom in de toekomst niet.

Maar ik heet geen “Piet Profeet”, dus Joost mag het weten waar we heen zullen gaan in de toekomst.

Het probleem in heel de visserij is gewoon het egocentrische wat erin zit, want het blijft gewoon een individualistische sport, ik ben bijvoorbeeld benieuwd wanneer al die HSV besturen het loodje zullen gaan leggen, wat er dan gebeurt, want in de meeste gevallen is de gemiddelde leeftijd daar ook “Bejaardehuis Rijp”. Wie worden dan de vrijwilligers en belangenbehartigers van de sport, de jeugd? Hopelijk wel, maar de kans is groter dat er steeds meer commerciële instanties zich zullen gaan moeien en je inderdaad steeds meer uitbatingen krijgt van betreffende wateren, omdat het animo belangenbehartiging en vrijwillig ergens aan mee werken in Nederland bedroevend laag begint te worden.

Dus wil je over 10 jaar nog even rustig voor 20 euro per jaar op je eigen vijver kunnen blijven vissen, dan zal je toch echt zelf een keer actie moeten ondernemen, want een ander doet het niet voor je, hou dit in het achterhoofd.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 17:43

Beleving/Visie karpervisserij:

>Hoe zien jullie het gevaar van nieuwe uitzettingen op Belgische en Nederlandse openbare wateren met vissen die mogelijk drager zijn van het springvirus. De vissen die mogelijk wel in België of Nederland aangekocht zijn door de bevoegde instanties. Maar wel oorspronkelijk uit het Oostblok komen en een gevaar betekenen voor zowel de Belgische als Nederlandse giganten op onze openbare wateren.

Sinds het voorval bij ons op de visvijver ben ik er huiverig voor geworden, de aangekochte vissen worden dan misschien gecontroleerd, maar ik ben er zeker geen voorstander van. Als er sprake was van virussen na uitzetting, dan ging het in de meeste gevallen om aangekochte vissen van het Oostblok of Frankrijk. De uitzettingen zijn wel nodig, maar laat ze aub zelf die vissen kweken en niet enkel commercieel denken. Gelukkig beginnen steeds meer mensen dit te begrijpen,

Maar ik zelf zeg dus NEE tegen die buitenlandse vissen, al is het probleem van de virussen tegenwoordig al zo groot dat er denk ik weinig meer aan te doen zal zijn (Klinkt hard, maar het is wel zo). We gaan nu bij ons de eerst proeven doen dit voorjaar, in de hoop dat de paar vissen die uitgezet worden blijven leven, dit is dus nog afwachten, maar de vingers zijn gekruist.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 17:44

Aanpak/Handelen:

>Je komt op een voor jou onbekend water, je weet er niks van af. Hoe probeer je, zo snel mogelijk om erachter te komen of er karper zwemt? (Geen info, geen boot, grotere plas)

Moeilijke Stefan, aangezien ik eigenlijk nooit ergens ga vissen zonder die marginale info, ik ben zoals zo velen nu eenmaal geen echte pionier, dat moet in je zitten.

Maar of er karper zit, dan zijn er enkel 2 dingen die je in mijn ogen kan doen, observeren en daadwerkelijk vissen, waarbij warm zonnig weer je alleen maar zal helpen, want die vissen zijn nu eenmaal zonaanbidders.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2005 17:53

Aanpak/Handelen:

>Als je een water gaat bevissen met een zeer klein bestand, een enorme bron aan natuurlijk voedsel, een groot bestand aan brasems e.d. en de bodemstructuur is van dergelijke aard dat er meer hotspots als vissen zijn hoe zou jij dan een dergerlijk water aanpakken?
Bijkomend zou je kunnen vragen welke aassoorten hun voorkeur dragen op dergerlijk water.


Robby, Ken ik het water toevallig :wink:, informatie is in mijn ogen het sleutelwoord op dergelijke wateren. Hoe meer je op voorhand weet van de vissen, des te gemakkelijker wordt het om het strijdplan te bepalen. Dus welke stekken worden ze normaal gevangen, welk aas, welke periodes, welke dieptes in relatie tot seizoenen, etc., etc.

Maar voor jouw de tip die zeker een gouden kan zijn bestaande uit twee woorden, “Big Activator”, Oh en mocht het dat water zijn doe die indiaan dan de groeten :lol:

Buiten de info, heel flexibel vissen is ook belangrijk, als het niet lukt, blijven proberen. Als je behoorlijk wat vangstgegevens hebt van het water, leg deze dan eens naast de luchtdruk, misschien valt daar dan nog iets interessants uit te halen.

Ikzelf ga trouwens ook een dergelijk water bevissen eind dit jaar of volgend jaar, maar zal niet de enige zijn, ben benieuwd.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-02-2005 08:42

Aanpak/Handelen:

>Karpers die vaak gehaakt zijn kunnen het erg lastig maken met "" kopschudden" op open water. Na gehaakt te zijn niet op de vlucht maar bewegingsloos in de bovenste waterlaag " kopschuddend" . Hoe spelen ze hier op in? langzaam druk zetten? Constante druk? Juist " full power" ? Komt dit vaak voor op de Engelse gravelpits?

Moet zeggen dat ik dit fenomeen nog niet echt meegemaakt heb, maar de meest logische handeling is een constante druk op de vis houden om ervoor te zorgen dat de spanning zeker niet van de lijn valt, want dit is funest. Heb wel eens vissen gedrild die juist recht met de bek naar voren, zelfs wat omhoog, naar me toe zwommen. Dit zijn ook hele gevaarlijke klanten, omdat een wat mindere inhaking al fataal kan zijn voor het niet vangen van zo’n vis. Ook bij dit soort gevallen werkt een constante, maar zeker niet te grote druk het beste heb ikzelf ondervonden.

Maar misschien heeft Piet meer ervaring met dit soort voorvallen,
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-02-2005 08:53

ik heb nog wel een vraag:
Als iemand nog nooit is wezen karperen in frankrijk maar dit wel wil doen. hoe kun je dan het beste bepalen bij welke put of meer je gaat zitten? want er zijn namelijk honderden meertjes en plasjes in frankrijk om te vissen. maar hoe bepaal je nou van afstand of een water moeilijk of makkelijk zal zijn.. op het board zijn ze namelijk erg terug getrokken gaat als het over stekinfo gaat ook in frankrijk.
dus wat voor stappen hebben jullie ondernomen om tot een keuze van een water te komen toen jullie voor het eerst naar frankrijk gingen.


Wat ik normaal gesproken altijd heb gedaan en nog altijd doe is een dag of 2 dagen rondrijden in de regio waar ik wil gaan vissen, moet er wel bij vermelden dat ik tot op heden niet veel verder ben geweest dan Noord-Frankrijk. Maar je hoeft in Frankrijk ook echt niet zo ver weg om alle vormen van visserij tegen te komen en ook alle formaten van karpers, als je een denkbeeldige horizontale lijn trekt met Parijs als middelpunt en je blijft hierboven liggen er meer dan voldoende wateren om uit te kiezen, zeker als je voor het eerst naar Frankrijk wil. Deze afstand is ook goed te doen wat betreft een verkenningssessie. Als je er op voorhand bent geweest weet je al best veel:
- Omstandigheden van visserij
- Diepteverloop
- Waar vergunningen (eventueel halen)
- Regelgeving
- Wat voor een soort/grootte vissen (Andere vissers mits betrouwbaar natuurlijk)

Ook gebruik ik meestal de laatste dag van mijn Frankrijksessies om rond te rijden en zo nieuwe wateren te ontdekken. Ook ik heb 2 dagen rondgereden voordat ik eindelijk op de plaats van bestemming was, waar ik dus wilde zitten. De eerste keer voor mij was Madine onze eerste keus, maar dit water viel me tegen, toen naar de Moezel. Deze tientallen kilometers afgereden om uiteindelijk uit te komen bij voor ons een nieuw water (de naam zij me vaag wel wat, totdat ik het boek van Luc de Baets opendeed, toen zij het me veel :wink: ).

Waarmee je in mijn ogen het meeste kans maakt op succes, kies een water uit dat je normaal ook in Nederland bevist, dus vis je normaal op een plas van een 15 hectare, begin dan niet meteen voor de eerste keer op een van de reservoiren, maar strijk neer op een van de velen etangs in Frankrijk. Dit is iig nog een van de dingen die ik je mee wil geven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen echte Frankrijkman ben, Piet daarintegen was dit veel meer, misschien heeft hij nog wat andere aandachtspunten voor je.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-02-2005 09:04

Eieren, al dan niet slecht in ongekookte toestand voor de karper. (heb de vraag zelf even iets ingekort Hans/Peter :wink: )

Ik vind dit een heel interessant onderwerp moet ik zeggen en dat het binnenste van de boilie niet goed wordt gekookt kan ik me helemaal in vinden. In hoeverre dit schadelijk kan zijn voor de karper durf ik dus niet te zeggen. Niet zo zeer de salmonella zal het probleem zijn, maar dit is echt niet de enige bacterie in rauwe eieren. Wat dachten jullie trouwens van het Cholesterol, ik weet niet of dit effect heeft op onze grote vriend? Maar al die eieren zullen daar ook niet heel veel goed aan doen dacht ik zo, mocht het effect hebben. Ikzelf sta iig op een rantsoen van max. 3 stuks per week.

Wat dat betreft (de bacteriën), heb ik voor mezelf nu weer een motivatie gevonden om juist eipoeder en ei-albumine te gebruiken in plaats van normale eieren. Mocht het namelijk schadelijk zijn voor de karper dan zal het overgrote deel van die bacteriën gedood worden tijdens het verhittingsproces bij het maken van de poeders. Daardoor zullen de poeders in ieder geval zeker niet schadelijk zijn in mijn ogen (het vraagstuk van Cholesterol e.d. daargelaten).

Ik weet niet of er al onderzoeken zijn gedaan naar het effect van de eieren op de karper, misschien in de Koi wereld, maar ook daar wordt bar weinig ei gebruikt in het voer! Al met al een interessant onderwerp waar ik de ballen verstand van heb en hopelijk iemand meer verduidelijking in kan brengen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-02-2005 09:13

Hoi Bart. Ik zou graag willen weten hoe men het volgende zou aanpakken: Een klein kanaaltje, niet erg diep, en +- 10 - 15 m. breed. Voeren is er lastig vanwege de afstand die ik ervoor moet afleggen, en het bestand is redelijk.
-Zou je gaan voeren, of instant vissen?
en dan daarin meenemen:
-instant vissend ben je mobieler en kun je meerdere stekken per dag afvissen.
-voeren kost (vis)tijd en meer geld.
maar:
-met een voercampagne bereik je meer vissen met je aas
-vissen weten dat er op die plek vreten te halen valt.

Kortom: Weegt het voordeel van voeren op tegen de nadelen ervan, en de voordelen van instantvissen? Hoe zouden zij dat aanpakken?

Het is een kanaal en daarmee weer wat lastiger, ik zou op dit soort wateren 2 a 3 dagen maximaal voeren en wanneer blanken verkassen. Ikzelf ben helemaal geen instant visser, daar heb ik simpelweg geen vertrouwen in (misschien een van de zwakke kanten aan mijzelf, zeker weten trouwens). Maar dit zou de andere optie zijn. Lang een stek aanvoeren heeft op een kanaal in mijn ogen weinig zin, ik geloof trouwens toch maar voor heel weinig wateren in het aasgewenningsverhaal. Stekherkenning misschien wel hoor, dat zou je kunnen bereiken, maar is het niet gemakkelijker om idd zelf die vissen te gaan zoeken. Daarvoor zijn in mijn ogen bovenstaande 2 methodes favoriet. En wat is een lastige afstand om te voeren? (Ben zelf wat extreem, ging zelfs in Frankrijk (660 km retourtje) voeren 2 dagen voordat ik ging vissen!). Wat misschien een optie is is korte instant sessies draaien op een voeravond, dus op een stek voeren en een andere bevissen. Misschien 2 stekken aanvoeren. Steeds weer verkassen, net zolang totdat je de verblijfplaatsen van die vissen gevonden hebt (kunnen weer wisselen in de loop van de tijd). Hopelijk kan je iets met dit verhaal. Maar een algemene regel is:

Voerders vangen groter! Dit is gewoon een feit.

Zo dat waren de voor mij Relevante vragen, ben uitgetypt, mochten er nog vragen zijn na mijn reactie over deze onderwerpen wil ik ze graag beantwoorden. Om het geheel overzichtelijk te houden start dan wel aub een nieuwe topic.
mvg

Bart van den Hurk
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-02-2005 10:30

Bart
Ongelofelijk knap dat je alle vragen beantwoordt. Ben er zelf erg laat mee maar dat komt door diverse omstandigheden. Eén daarvan is dat dit de laatste week is dat wij van PB de winkel hebben. Deze is verkocht en zeker de laatste week is er van alles te doen om de winkel zo goed mogelijk over te dragen naar de nieuwe eigenaar. Dan komt er ook nog bij dat ik een compleet nieuwe diapresentatie moet maken voor de jeugddag en verder ben ik nog steeds een beetje aan het kwakkelen. Na 1 maart heb ik meer tijd en zal ik op alle vragen ingaan die aan mij gesteld zijn en die in mijn richting komen. Probeer ook dinsdag naar Leerdam te komen om je lezing te zien. Dus mannen op het board even geduld a.u.b.
Groetjes Piet
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-02-2005 10:49

Ach,

Ik zit thuis niks te doen en ben aan het uitzieken, zo doe ik tenminste nog iets zinnigs en help je hopelijk een paar mensen iets vooruit. Maar dit had ik op voorhand al aangegeven, ik weet dat je een drukbezet man bent en daar kan jij ook weinig aan doen. Wat vragen beantwoorden brengt nu eenmaal geen geld in het laatje, zo simpel is het ook. De vraagstellers hebben nu in ieder geval wat leesvoer, en na 1 maart aanvullende informatie en een ander zijn mening, dat is toch super.

Maar misschien tot dinsdag. Heb trouwens met Dave afgesproken dat ik in het najaar van 2005 ook nog een keer naar Amsterdam kom, dus dan heb je evt. nog een herkansing om een keer langs te komen.
mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-02-2005 11:00

Al met al, gezien de reacties, maar gelukkig dat de regio Utrecht a.s. dinsdagavond een grotere zaal ter beschikking heeft... Bart, complimenten en reken er maar op dat a.s. dinsdagavond ook de grotere zaal goed bezet zal zijn.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

20-02-2005 16:57

Bart, dank je wel voor de info! Ik denk dat je op deze manier een heleboel mensen een goeie eerste stap op weg geeft, mij in ieder geval :)
Ik zou zeggen tot dinsdag, en keep up the good work :D

Mvg. Daniel
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-02-2005 17:42

Graag gedaan, tot Dinsdag!
mvg

Bart van den Hurk