Onthaakmatten


Hans-Peter van Ee

08-01-2002 11:30

Heren

Gaarne zou ik willen weten wat voor een onthaakmat men de meest ideale vindt, en de motivatie waarom.

Zelf heb ik dichtritsbare mat van Nash, deze is wat dunner dan de Cipro maar omdat ik veel alleen vis is voor mij deze mat beter hanteerbaar.
Daarbij vind ik een groot voordeel dat ik de vis er beter mee kan vervoeren, vanuit het water naar de plek waar ik de vis wil fotograferen.
Zelf ben ik geen voorstander van het optillen van de vis in de zak, zelf plaats ik liever mijn handen onder het lichaam van de vis en leg hem dan gelijk in de mat, contoleer of de vis goed ligt, rits deze dicht en kan de vis veilig van en naar de waterkant.

Zelf heb ik ook een onthaakmat gevuld met piepschuim gebruikt maar vindt deze zeer onhandelbaar als men alleen vist.
Als ik het gevoel heb dat de ondergrond te hard zou zijn en de mat te dun, dan heb ik altijd nog een inflating-mat (blaast zich zelf op, merk Taliban :smile:)die ik onder de onthaakmat kan leggen.

met visvriendelijke groet

HPE
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

08-01-2002 11:58

HPE,

Ik gebruik pas een jaar een onthaakmat, en heb er eentje van Cipro gehaald.
Ik vind deze zachter dan een oprolbare. Ik weet niet of we dezelfde mat voor ogen hebben, maar die oprolbare matten hebben ook geen rand of wel?
Die rand vind ik dus ook een voordeel. Niet omdat de karper er niet overheen kan gaan, want als de vis helemaal wild wordt gaat haalt zo´n randje ook niet veel uit. Ik vind die rand wel makkelijk omdat water er zo beter op blijft liggen. Ik heb namelijk altijd een liter water naast de onthaakmat liggen. Een halve liter voor op de mat en een halve liter voor over de vis.
Tevens kan ik mijn stoel tijdens het vervoeren tussen de mat stoppen.
Verder fungeert de mat als voetenbankje, en als boot voor mijn tas en foudraal tijdens verkassen (short cuts door het water)
Echt een multi-functionele mat dus.
Maar om even bij het onderwerp te blijven, een echte reden waarom ik voor cipro gekozen heb is er niet, de naam cipro heb ik via mond op mond reclame.

Groeten Raymon
Mark van der Made
Berichten: 39
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

08-01-2002 12:31

Beste Hans,

ik denk dat de cipro matten toch wel het beste van allemaal zijn alleen moet ze er een nieuwe variant op maken die je ook kan dichtvouwen ritsen etc.

groeten mark
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

08-01-2002 16:34

Ik gebruik ook een onthaakmat van Cipro, en het is naar mijn mening de beste die er op de markt te verkrijgen valt. Als je de vis op de mat legt zakt hij er in weg en komt in een soort van kuiltje te liggen. Samen met die opstaande rand zorgt dat er voor dattie er niet af kan glijden. Of het moet een hele wilde en/of grote vis wezen en die moet dan ook nog aardig te keer gaan.
Het vervoeren van de vis in een opgeklapte mat naar de oever om hem weer vrij te laten heb ik geen goede ervaringen mee. Het is mij al eens gebeurt dat hij er bijna uitgleedt nadat hij iets begon te spartelen.

Als er een nieuwe uitvoering van komt moet die groter, opklap- en dan afsluitbaar, en nog hogere randen hebben. Dan heb je naar mijn mening dè perfecte onthaakmat.
Vissie kump zo!
Hans-Peter van Ee

08-01-2002 16:48

Ray

De mat die ik heb kan je gewoon tot de helft dicht ritsen en er water bij ingooien.
Bij het fotograferen open ik de mat, foto's nemen en weer dichtritsen, daarna weer naar de waterkant.

Mark

Toch overgestapt op een Cipro.

Lukas

Zelf vond ik dat ook lastig dat de vis er vaak tussenuit dreigde te glijden.
Daarom prefereer ik een andere mat die in mijn eentje wel hanteerbaar is.

met vis-vriendelijke groet

HPE
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-01-2002 17:02

Ook ik gebruik een mat van Cipro.Vooral die randen vind ik een uitkomst.Een vis glijd veel minder snel van de mat af.Ik vind hem ook wel lekker dik.Heb ook een tijdje een mat van cobra gehad in de grootste uitvoering.Bij deze begon echter na een tijdje de vulling op te krullen waardoor hij waardeloos werd.De cipro heb ik nu zo`n 2 jaar en hij is nog steeds perfect.
Gast

08-01-2002 19:07

Ik gebruik ook de mat van Cipro. Buiten alle genoemde voordelen is ie in de winter als je 'm over je benen heen legt lekker warm (lichaamswarmte wordt in de mat opgenomen)...
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-01-2002 19:45

Net zoals vele anderen ben ik in het bezit van een Cipro onthaakmat. Maar ik ben in de toekomst van plan om een kleine mat aan te schaffen voor de kortere sessies. Naar mijn mening moet je je onthaakmat ook kiezen naargelang de duur van de sessies. De mat die ik nu heb, Cipro, daar ben ik zeer tevreden over. Maar het is toch weer een heel gesleep. Bij kortere sessie kan ik soms 2 keer lopen, dan pas is mijn materiaal op de stek. Daarom is het misschien makkelijker om een kleiner oprolbaar onthakingspatje aan te schaffen voor de kortere sessies.
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Math Mingels
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

08-01-2002 20:12

ik gebruik ook een cipro mat echt perfect
meer hoef ik er niet aan toe te voegen

tevens ben ik via de hengelsportvereniging aan het proberen om de onthaakmat verplicht te stellen en deze b.v. op de sportvis akte te zetten

see you at CARP 2002

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: math mingels op 08-01-2002 20:13 ]</font>
Gerrit Veldhuizen
Berichten: 13
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-01-2002 20:39

Zelf gebruik al 2 jaar de mat van Hengelsport Osdorp, eigen fabricage, naar ik meen. Deze mat bevalt me juist zo goed omdat deze aan de beide zijkanten met klitteband open of dichtgemaakt kan worden: perfect veilig vervoer van de vis naar het water waar deze vis uitkomt!!!!
En Math: heel fijn om te lezen dat je bij je vereniging bezig bent de mat verplicht te stellen. Zou je kunnen laten weten hoe je dat doet,zodat anderen hierdoor ook een idee krijgen hoe zij dit bij hun vereniging kunnen aanpakken?

Groet, Gerrit
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

08-01-2002 21:07

Ik gebruik zelf ook een mat met aan beide zijde ritsen (geheel af te sluiten)
Ik heb bewust voor die mat gekozen (geen merk vlg mij) omdat ik ook vaak alleen vist, en bij bv een rivieroever ook de vis veilig kan terug zetten zonder bang te hoeven zijn dat de vis eruit-af valt!
Mat is +/- 4a5 cm dik en groot zat, het enige nadeel is dat er geen opstaande randen op zitten maar dat neem ik voor lief.
Bij de matten met klitteband moet je toch oppassen dat de vis niet door het klitteband heen komt (is naar mijn mening niet sterk genoeg!)

Mvg stuf

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stefan Kazen op 25-01-2002 19:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

09-01-2002 09:28

Beste Mensen,

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat iedereen er gewoon een onthaakmat gebruikt.
Dat staat buiten kijf!

Ik kan er goed inkomen wat HPE zegt over het voeren van de "onhandige" grote Cipro als je grote afstanden moet lopen.
En als je met een pennetje aan het struinen bent wat neem ja dan mee?

Ik denk zelf gewoon dat je altijd een onthaakmat bij je moet hebben en met je gezonde verstand de karpers behandelen als ze uit het water zijn.

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-01-2002 10:31

DE CIPRO IS DE MEEST WAARDELOZE TE VERKRIJGEN MAT. Wat moet een mat namelijk doen. De vis bescherming geven door een rondom te omsluiten. Dit doet hij niet omdat het maar een klein lullig randje heeft. Zorgen dat de vis niet op de grond ligt, na enkele zware vissen zal je een nieuwe moeten kopen omdat alle vissen dan finaal op de grond liggen.

Dit jaar heb ik er dan nog wel een gebruikt, beter gezegd twee anders liggen de vissen nog op de grond. Nu heb ik een nieuwe mat die wel aan al deze eisen voldoet. Inderdaad wel behoorlijk groot en dik, maar we hebben allemaal toch het beste met onze karper voor. Kom maar naar Zwolle, daar kan je de presentatie van deze mat zien in onze stand. (Ook al op het VBK gepresenteerd).

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

09-01-2002 12:03

Op 08-01-2002 19:45, schreef Lode Hermans:
Naar mijn mening moet je je onthaakmat ook kiezen naargelang de duur van de sessies.


Euh, wat heeft de lengte van de sessie te maken met de bescherming van de vis :???:

Of ga je er van uit dat de vis groter wordt namate je langer aan de waterkant vertoefd :roll:
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

09-01-2002 16:16

Op 09-01-2002 10:31, schreef Bart van den Hurk
Kom maar naar Zwolle, daar kan je de presentatie van deze mat zien in onze stand.

mvg

Bart van den Hurk

Wie zijn jullie dan? Dan kom ik kijken.
Vissie kump zo!
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-01-2002 20:04

Volgens mij is het niet zo slim bekenen om voor een sessie van 5 uur veel materiaal mee te sleuren naar de stek. Een cipro onthaakmat neemt toch al redelijk wat plaats in beslag bij het vervoeren. Als 2 maal heen en weer moet lopen naar je stek. Dan ben je bijna langer op en neer aan het lopen dan aan het vissen. Daarom is het ook handig om een kleinere en dunnere mat aan te schaffen om deze bij kortere sessies te gebruiken. Deze vervangt dan de grote cipro mat,zo heb je toch al meer ruimte waardoor je misschein maar 1 keer moet lopen
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-01-2002 20:35

Hoi allemaal

Ik persoonljik vis met een mat van vlemmix. Heb eerst een cipro gehad, maar die was snel plat, EN gescheurd, doordat het matriaal dat aan de buitenkant gebruikt word nogal dun is.

Bart v/d Hurk

Leuke matten bart, maar heb helaas geen vrachtwagen om die mat te vervoeren!!! Naar mijn idee veel te groot, maar goed. Het wordt tijd dat er eindelijk eens een mat komt die je gewoon kunt oppompen. Komt die er, ik koop er een(kom op commercie, hier ligt een gat in de markt!!!!)

mvg

Roger Feijen
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

09-01-2002 23:24

Wat bescherming betreft moet ik meegaan met menig andere mening en dan ga ik ook voor de cipro. Maar jongens wat een gezeul allemaal. Als het effe kan en ik ga bij mij in de omgeving vissen dan pak ik het liefst de fiets met een karretje erachter dan heb ik ook geen probleem dat de auto in de middel of nowhere staat en dan is het formaat cipro nou niet echt ideaal. Ook als ik ga penvissen dan neemt het naar mijn mening eigenlijk veel ste veel ruimte in beslag.

Zo'n opblaasbare mat zou inderdaad een uitkomst zijn voor het afstandswerk.
Maar ga je pennen --> opblazen-leeg laten lopen-opblazen-leeg taen lopen-enz. :sad: nee mij niet gezien, dan maar effe zeulen.

MVG Roel
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-01-2002 01:08

Een opblaasbootje bij Bart Smit voor 14,50 euro. Als daar een karper over de rand heen gaat dan alleen met een tray Red Bull op....
Zonder gekheid. Zo'n bootje gebruikten wij inderdaad toen er nog geen onthaakmatten bestonden. Werkt perfect!
Groet MB
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

11-01-2002 14:27

Op 09-01-2002 20:35, schreef Roger Feijen:

Heb eerst een cipro gehad, maar die was snel plat, EN gescheurd, doordat het matriaal dat aan de buitenkant gebruikt word nogal dun is.


Dat is wel een punt, die matten hadden best van een wat dikkere stof gemaakt mogen worden. Mijn mat heeft ook een paar gaatjes en als dat ding een tijdje in het water ligt, dan krijg je hem er haast niet meer uit.

[Hee Harald, geweldige post, kort maar krachtig :grin: ]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk Jan Borghuis op 11-01-2002 14:31 ]</font>
Arnold Haandrik

11-01-2002 14:43

snapte er nog nie zo veel van (blond he)
kwou dus zegguh cipro rule!

laterSS
Arnold Haandrik

11-01-2002 14:48

hmmmmpff..ghehehe k leer ut al..
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

11-01-2002 15:48

Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

11-01-2002 15:53

Oeps...foutje^.

De onthaakmat die ik gebruik is van het merk Cypry Products, is ongeveer 5 cm dik en heeft verder iets grotere afmetingen dan de Cipro mat.
Een onding om mee te sjouwen maar de bescherming is mi. goed!
De mat heeft over het gehele oppervlak een flap waaronder je de vis voor korte duur kan bewaren om wat voor redenen dan ook ( niet dat ik daar gebruik van maak...)

Walter.
Omar Oumnad
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Rijssen

13-01-2002 20:20

Ik heb eerst een onthaakmat gehad die je half dicht kon ritsen. Zo kon je de vis ook wegen in de mat. Maar nadat er een karper uit de mat gleed bij het verplaatsen heb ik toch de cipro aangeschaft. Deze mat is gewoon perfect. De mat blijft ook goed drijven en dat is soms best handig. Dan hoef je de vis soms niet eens op de kant te tillen. Je kunt gewoon het water in als je op een plas vist of zo. Nadeel: De mat zuigt soms wel water op en dan word hij loodzwaar. Ook is hij niet al te compact maar verder een topmat.

omar