weerbeeld!!


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-01-2005 19:53

Inderdaad Stefan,

Watertemperaturen zijn in de winter nog te laag voor veel van het natuurlijke voedsel.

Kees
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

10-01-2005 19:57

het is duidelijk slecht.

Ik was dit jaar gestart op nieuw water, 3 dagen blank ok dat moet kunnen.
Ik ben dan dag 4 naar een water gaan vissen waar ik vorige winter overdag in de sneeuw bij -3 en -5°c alle vissen van het bestand ving buiten 1 topper gaan vissen en deze 4de dag heb ik daar 1 spiegeltje van 4 kg gevangen men vader niets. (tegen de avond)

Ik bevis dat water al jaren, 2 maal geblankt daar altijd wel 1 karpertje hoe mini dan ook.

Dag 5 super dikke blank aan onze broek alle twee wat echt niet normaal is wegens dat we goed weten waar de vis daar overwinterd.

Ze eten gewoon niet.

Hopelijk word het snel kouder :lol:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

10-01-2005 20:06

beste Danny...

Ik heb ervaar momenteel de zelfde ervaringen als jij. Hoe ik me er ook groen en geel aan erger kan ik er de boodschap wel van inzien. Hoe dan ook wordt je horizon verbreed want je gaat op zoek!! op zoek naar de karper. De stekken die normaliter vis opleveren blijven nu angstvallig stil. Ik denk dat ik nu maar ééns een stek ga zoeken met de boot, ja gewoon het water op nu het nog niet te koud is en de diepere stekken vinden of de verharde plateaus. Ik bevis een water waar je met een goede lange steekstok/boomstronk wel de grond en diepte kan peilen. Ook ga ik maar weer ééns een voersessie opzetten en dan komen de karpers er echt wel uit, het kost alleen wat meer tijd en moeite.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-01-2005 23:07

De aankomende weerberichten voor het weekend betekenen ook niet veel goeds voor de vangst. :(
In 4 dagen tijd dendert de temperatuur overdag zo'n 9 graden naar beneden!! :o
Dit kan nooit goed zijn, zeker niet als ik voor aankomend weekend een sessie heb gepland met m'n nieuwe piepers.....Dan maar wat lichtijes voeren om de vis "wakker" te houden. 8)

Kijken wat het wordt! :wink:

Met toekijkende groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-01-2005 13:06

Koen de Been schreef:
Harnold Kikkert schreef:
Jongens het is nog maar begin januari, kom op zeg.

We hebben zelfs in mei wel eens nachtvorsten gehad en daarentegen ook wel dagen met dik 25C, dus alles is nog mogelijk.

gr HK



Harnold,


Vergelijk dat weerbeeld eens met 10 jaar geleden.
Dan wordt het weer echt veel zachter in vergelijking met vorige jaren, niet alleen in Nederland wordt het zachter.
Ijsland bijvoorbeeld, daar zijn vorig jaar vele gletsjers gesmolten vanwege de zachtere temperaturen.

En inderdaad, alle is nog mogelijk al hoop ik van niet!
Ik heb een hekel aan koud weer.....

Groeten Koen



Aankomend weekend alweer vorst...
We hebben ook verschrikkelijk lang moeten wachten op een 11 stedentocht en plotsklaps kwam die toch ergens in 1997 , heeft 11 jaar geduurd.
Dus zo heb je het 10 jaar warmer en dan weer kouder...
De natuur regeld zich zelf wel, mag ik hopen

gr H.K.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

12-01-2005 09:35

Mensen,

De discussie zou denk ook niet moeten zijn wat er in het verleden gebeurd is. Vast staat dat de aarde opwarmt, sterker nog.... gemiddelde jaar temperatuur ligt 3 graden hoger. Vannochtend hoorde ik dat het eerste deel van Januari gemiddeld 8, nogwat graden was. Lijkt me toch niet helemaal correct.

We kl*te als mens maar wat aan met de natuur, wat in mijn ogen totaal niet nodig zou zijn als we eens pas op de plaats zouden maken. Desondanks blijven we met z´n alle toch nog vis uitzetten, die enerzijds misschien zwakke genen hebben en anderzijds niet in onze natuur zouden moeten voorkomen.

Vraag me dan ook serieus af of het nog wel steeds zo verstandig is omvis uit te zetten of te blijven uitzetten. In principe zou de natuur dit zelf moeten regelen of niet?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-01-2005 12:22

Rene,

Mij lijkt het dat vis uitzetten puur wordt gedaan om trekgedrag etc. te onderzoeken(kijk maar eens naar het Spiegelkarper-project in de Nederlandse kanalen).
Ook wordt er vis uitgezet om ons karpervissers meer met een kromme hengel te laten staan. In dat laatste sluipt het gevaar tussen visziektes én klimaatsverandering.
Hoe meer vis hoe minder voedsel per vis. Door de hogere temperaturen is het virus actiever op jaarbasis.
Helaas is een uitgezette vis minder taai en minder goed bestand tegen de virussen dan het wilde ras.
Of wij het gevaar moeten ontwijken door minder karper uit te zetten op gesloten wateren lijkt me niet.
Zoals je al zegt: De natuur regelt zichzelf!Of dit daadwerkelijk ook gebeurt zien we (helaas) ieder voorjaar op de gesloten wateren.
Of hier nu wel of geen extra karper is uitgezet.
De hogere watertemperatuur in de winter is alleen maar gunstig lijkt me.....dat kwakkelweer wat om de zoveel korte tijd verandert is minder gunstig. Ik denk dat de karper minder goed af is met het kwakkelweer dan met het zachtere klimaat wat Nederland(en Europa) treft de laatse jaren.
Al met al een interresante discussie wat een raadsel is tussen klimaatsverandering én visvirussen!

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

12-01-2005 12:29

Koen de Been schreef:Mij lijkt het dat vis uitzetten puur wordt gedaan om trekgedrag etc. te onderzoeken(kijk maar eens naar het Spiegelkarper-project in de Nederlandse kanalen).
Ook wordt er vis uitgezet om ons karpervissers meer met een kromme hengel te laten staan.


Koen, mijns inziens gaat het er bij de Spiegelkarper-projecten in de eerste plaats over, om een evenwichtige visstand te creëren of te herstellen. Wat gevolgen daarvan zijn, is inderdaad dat de visser vaker met een kromme hengel staat en dat trekgedrag in kaart kan worden gebracht.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-01-2005 12:37

Klopt Bas,

Maar mij lijkt het dat iedere visuitzetting wordt gebruikt om een evenwichtigere visstand te creeëren.
Zowel Spiegelkarper-projecten als andere visuitzettingen.
Al zijn Spiegelkarper-projecten minder gevoelig voor virussen dan uitzettingen op gesloten wateren omdat de oppervlakte van wateren bij Spiegelkarper-projecten groter zijn.
Overbezetting is dan een stuk minder :wink: Meer voedsel per vis dus een sterkere, gezondere vis die beter tegen ziektes kan :wink:

Ik ga naar m'n les...... :roll:

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-01-2005 12:57

Visuitzetting creeerd nooit dezelfde mate van evenwichtig bestand als dat de natuur zelf zou doen op een water. Wateren waar niets gebeurd qua uitzetting hebben in veel gevallen ook een evenwichtig bestand op het water en zijn in bijna alle (iig mij bekende gevallen) gezonde wateren waar de vissen enkel sterven door een natuurlijke dood (ouderdom) dan wel de bevissing van het water.

Maar wat wil je, veel/gemakkelijk vis vangen of grote vis vangen/maar minder. Zie het goed, die spiegelprojecten zijn een waarborging voor de toekomst, dat we dan ook nog een spiegel kunnen vangen en het liefst een zware natuurlijk.

Het weer veranderd, mijn beste jaren qua aantallen waren 97/98/99 toe het dus die winters behoorlijk vroor en er enkele weken ijs op het water had gelegen. Wat in mijn ogen het grootste probleem is, is het kwakkelweer in het voorjaar. vissen kunnen niet normaal afpaaien op veel wateren. Deze wordt verschillende keren uitgesteld, waardoor het biorimte geheel ontregeld is van de vis. de wateren waar de paai verschillende keren is uitgesteld is ook behoorlijk slecht gevangen. Als je kijkt naar de maas bijvoorbeeld, daar paaiden er nog vissen af in Augustus en werd er maar een paar weken in September normaal gevangen, de rest was simpelweg bagger. Gelukkig hebben de wateren waar ik heb gevist de vissen wel normaal in 1 keer kunnen afpaaien, daar was veel minder te merken van die dip.

Maar het wordt warmer, dat is duidelijk. De gemiddelde temperatuur ligt normaal op 3,9 graden de laatste paar jaar. Nu op 7,7 graden. Met een gemiddelde max temp. van zelfs 9,6 graden! Het lijkt wel voorjaar!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

12-01-2005 13:09

Volgens mij wordt het niks deze winter. Ik geloof overigens heilig in voortekenen als beukenootjes ed. Alleen dat is maar één signaal. Er zijn er meer. Zo zijn er maar heel weinig bessen in hulst ed. Een strenge winter wordt ook aangekondigd door een veelheid aan bessen in struiken en planten, omdat vogels en andere dieren zo hun wintervoorraad kunnen aanleggen. Daarnaast is ook het gdrag van molen tekenend. Zie je nog verse molshopen, dan gaat het niet fors vriezen. Mollen duiken de diepte in wann neer dat het geval is en je ziet dan alleen nog oude, wit uitgeslagen molshopen. Ook het feit of ganzen hier blijven of verder weg naaer het zuiden trekken is zo'n signaal. En vergeet de koeien niet. Wanneer die abnormaal veel hooi vreten, kun je ook op een vorstperiode rekenen. Al dat soort signalen heb ik nog niet gezien. Dus voorlopig geen strenge vorst. En voor het meest duidelijke signaal (het Cor Tas-gevoel) voor een strenge winter moet je hier even lezen:

http://www.natuurijsschaatsen.nl/snk_co ... n.php?ID=6

Het beetje vorst van dit weekend is ook niet voldoende om naar mijn schaatsen te kijken. Die liggen nog op zolder en blijven daar voorlopig nog.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

12-01-2005 16:36

krijg je dan niet hetzelfde als in andere warmere landen(france bijv.)
warme winters, waardoor de karper langer voedsel blijft opnemen en dus minder passief is, waardoor ze dus misschien iets sneller groeien !? of is dat een beetje te ver gezocht.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-01-2005 17:04

Daar zat ik ook aan te denken Martin.
Theoretisch gezien zal dit zeker ook in Nederland het geval zijn al is dit in zeer kleine gevallen. De tijd zal het leren! :wink:

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

12-01-2005 17:43

Beste mensen...

De gewichten van de karper zijn de laatste 15 a 20 jaar flink gestegen. Ik herinner me dat de berichten van toen der tijd over een 20 plusser als "EEN GIGANT" werd omschreven, tegenwoordig is deze vis een nette midden klasser. De berichten over gigantische karpers in nederland worden steeds vaker in de bladen weerspiegeld. Zeg nou ééns zelf, er zijn de laatste jaren al bijna niet telbare meldingen gedaan van dikke dertiggers en veertigers in ons landje, laat staan van die vijftig plusser uit de maas.

Het weer en klimaat veranderen inderdaad en dat is niet zo gek ook, de aarde veranderd constant van klimaat, ook al is het langzaam. Alhoewel door het broeikassysteem is het natuur wel wat vlotter gegaan!!!

Anyway het zal zijn voor en nadelen wel laten zien de komende jaren.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

12-01-2005 19:02

Ik verwacht dat de karpers zich wat beter kunnen voortplanten met die mildere winters, zal het jongbroed niet betere overlevingskansen hebben en zouden enkele spiegels misschien kans zien zich voort te planten? Lijkt me een leuk neveneffect van die warme winters.

Voor de rest is het natuurlijk goed klote dat ook die ziektes weer zo hard om zich heen grijpen....en de knutjes zullen ook talrijker zijn dan ooit ,vrees ik met grote vreze...
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

12-01-2005 20:58

Ben eerder er bang voor dat van ut zomer bij ons de karpers het loodje gaan leggen door een te warme zomer en te weinig zuurstof.
Is al wel vaker gebeurt in het voorjaar niks aan de hand en dan plotseling met 35 graden zie je der een stuk of 6 a 7 liggen
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

11-02-2005 12:35

[quote="Marc Schrikkema"]Winter komt er aan, komend weekend wordt het een stuk frisser en ik voorspel bij deze een 11 stedentocht op vrijdag 11 februari (ik kan er een dagje naast zitten toch?)

quote]

kan ook een jaartje zijn :lol:
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

11-02-2005 14:52

Maar goed ook, anders krijgt die vis ook nog STRESS onder het ijs van al dat lawaai boven zijn kop ????? :o

Gegroet Ruud

-
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

11-02-2005 19:25

hmm t weer ziet er wel gunstig uit ,met die regen en stijgende temperatuur :wink: hopen dat de vangsten gaan stijgen , of dat we uphaubt wel een vis vangen :wink:
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-02-2005 07:18

Ik ga vanmiddag ook nog een paar uurtjes proberen.

Theoretisch heb ik goed weer, goede temp. en een absolute super de puper boilie (Evert gaf hem een 9, volgens zeggen) dus ik ga vanmiddag een paar knoeperts uit het water tillen :D
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
jan van kranenburg

13-02-2005 01:48

Marc,

Hoeveel Knoeperts?

Ben blij dat Chandor een beetje aangekomen is!

mg

Jan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-02-2005 08:07

Jan ....

Helemaal niets!, geen piep, geen teken van leven in het water. Is nu ook al weer mijn 5e blank van dit jaar. Dit keer was mijn meiske mee en daar zaten we dan in een tentje die telkens bijkant dubbelklapte (beetje veel wind :D ) maar ze vond het wel grappig en wil gerust nog een keertje mee.

Jammer jammer, ik wilde eerder een vissie vangen dan mijn vismaatje. Over 2 weekjes zitten ik weer samen met die maat en zal het wel weer zo zijn dat hij de eerste / zwaarste vangt. Zucht story of my life :P

Greets M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

13-02-2005 11:46

Jij bent niet de enige die nog niets hebt gevangen, ik heb ook tot nog toe ook niets,nada,noppes :wink: ......maar ja ik ben ook nog niet wegeweest!!! :P CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-02-2005 14:34

Marc Schrikkema schreef:Jan ....

Helemaal niets!, geen piep, geen teken van leven in het water. Is nu ook al weer mijn 5e blank van dit jaar. Dit keer was mijn meiske mee en daar zaten we dan in een tentje die telkens bijkant dubbelklapte (beetje veel wind :D ) maar ze vond het wel grappig en wil gerust nog een keertje mee.


Greets M


Ga dan ook gewoon naar de karperbeurs in Zwolle Marc!!!

Had je in ieder geval nog een paar mooie karpers in het aquarium van de OVB kunnen zien....

gr Harnold