Hoe het vissen aanpakken op een maagdelijk water?


Plaats reactie
Steven van hertum
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Achel (België)

27-06-2002 17:17

Beste medevissers

ik ben sinds kort op een prive vijvertje in mijn dorp begonnen, deze vijver is tamelijk klein, maar het stikt hier van de dikke vissen, ik heb al karpers van 15Kg, 16Kg en 16.5Kg gevangen (ook tot mijn grote verbazing)de karpers pakken, aarzellend op de boillie en tijgernoten zien ze soms ook wel zitten, drijvend brood is hier echter geen succes, ik ben ook al gaan voeren met boilies, maar dit is hier niet zo een goed succes, en gisteren zag ik een ??MEERVAL?? die een kuikentje besprong, en het kuikentje heb ik niet meer gezien, als dit echt meerval is, hoe moet ik daar dan op vissen? en kan ik dat aan met mijn karperstokken? want ik denk echt dat deze meerval 2m of meer is!!
en hoe moet ik de karpers daar aanpakken?
heeft iemand suggesties?

Groetjes
Carp ObSeSsIoN
serge warbout
Berichten: 61
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: purmerend

27-06-2002 17:26

ik zou met mais gaan voeren en vissen dit een een perfect aas op maagdelijk water. Af boilies erbij voeren kan geen kwaad want dan gaan ze dit ook als voedsel herkennen. hoe zwaar zijn de hengels waar je mee vist? voor meerval zou ik gewoon een levende voorn(ligt eraan wat er in dat meertje zwemt)aanhangen. een een grote dobber
Steven van hertum
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Achel (België)

27-06-2002 17:43

het is echt geen meertje hoor, eerder een klein vijvertje, ik verschoot er zelf ook van, als je de vijver ziet geloof jet het niet als ik het zeg van die karpers, zo een gewichten lijken onmogelijk op die vijver, 98cm en 16.5Kg, dat geloof je niet op die vijver

ik heb 2 hengels van TNT XENTRIX 2 1/4 - 2 1/2lbs en 12Ft, 0.35mm draad en shimano aero gte 8000!!
zou dat lukken? of trekt die meerval alles in frut van elkaar?
en zou dat niet gaan met een brasem? want met voorn heb ik ook veel kans op snoek(daar stikt het ook van de snoek)
Jeroen van der Kroft
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp

27-06-2002 17:44

Is het geen grote snoek? Die grijpen ook eendjes hoor.
Wat de karper betreft zou ik proberen gewoon boilies te introduceren. Lekker versprijden over het hele watertje om zo veel mogelijk karpers kennis te laten maken met deze nieuwe lekkernij. Gewoon een week ( of twee) volhouden en dan gaan vissen. Als ze jou boilies als "lekker" herkennen en geen negatieve ervaringen hiermee hebben (prikkende haken) zullen de meeste karpers hier zonder argwaan op azen. Wat rigs betreft niet "moeilijk" doen met allerlei bijzondere uitvoeringen, gewoon een standaard, vrij lange, onderlijn. Klinkt trouwens erg interesant dat watertje.:wink:
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

27-06-2002 17:47

ja inderdaad leuk watertje :smile:
Rik Schaap

27-06-2002 17:49

Aloha!

Er is niks beters als een maagdelijk water 'ontdekken'! Enigste nadeel is je moet het van begins af aan zelf uit vogelen wat werkt en wat niet.

Ik heb dit zelf ook enkele keren meegemaakt en stel mezelf altijd een aantal vragen.

Zijn ze uitgezet? Zo nee...deze vraag overslaan. Zo ja...met wat zijn ze grootgebracht?

Wat voor een voedsel kunnen ze zelf vinden in de omgeving(denk aan bomen, struiken, onderwaterplanten), of zijn er plekken waar veel brood in het water word gegooid voor eventuele eenden?

Zijn er tekenen dat ze op bepaalde plekken meer azen als op andere? Zo ja, waarom? Wat is er te vinden?

Wat is de diepte op bepaalde punten in de plas? Zijn er steile hellingsvlakken? Zijn er bepaalde stukken met een andere bodemstructuur?

Op welke momenten van de dag zijn ze actief?

Eigenlij kde vragen die we allemaal wel kennen maar die zeer belangrijk zijn, zeker voor een water wat 'onontgonnen' is. naar mijn idee is het beste voer op dit soort plassen zogenoemde natuurlijk voer. Ik denk dan aan wormen/maden/brood/mais/eventuele bessen. Natuurlijk werkt op den duur het ook wel als je met boilies een voerplek gaat aanleggen. Het duurt alleen wat langer aangezien ze het niet gewent zijn.

Misschien zeg ik wel allemaal dingen die je allang weet maargoed ik probeer je in ieder geval te helpen!
Steven van hertum
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Achel (België)

27-06-2002 18:10

het is een vijvertje met natuurlijke vis, ze bijten alleen in de morgen, ik ben al nachtsessies gedaan, de ganse nacht GEEN beet, en om 4uur beet, en het blijft zo tot een uur of 10 in de morgen en dan is het weer gedaan en om 20u beginnen ze weer, tamelijk raar, in de middag geen vis te bespeuren!!
maar ik denk niet dat dat een snoek was die dat kuikentje pakte, het was een grote beweging en een zware klap terug op het water, lijkt nogal straf voor een snoek!!
Steven van hertum
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Achel (België)

27-06-2002 18:14

Op 2002-06-27 18:10, schreef Steven van hertum:
het is een vijvertje met natuurlijke vis, ze bijten alleen in de morgen, ik ben al nachtsessies gedaan, de ganse nacht GEEN beet, en om 4uur beet, en het blijft zo tot een uur of 10 in de morgen en dan is het weer gedaan en om 20u beginnen ze weer tamelijk raar, in de middag geen vis te bespeuren!!,er is in het water echter geen voedsel te bespeuren, alleen eendenstrond!:-) ze zijn altijd actief aan de overkant van het eilandje, en daar is het heel ondiep, s'nachtts werd ik wakker omdat de karpers tegen de ondiepe kant aan het zwemmen waren, tamelijk raar! er wordt ook brood ingegooit door de eigenaar van de vijver, maar hier zijn de eenden het snelte bij! het was ook toen ik dat kuikentje vaarwel zag zeggen!
maar ik denk niet dat dat een snoek was die dat kuikentje pakte, het was een grote beweging en een zware klap terug op het water, lijkt nogal straf voor een snoek!!
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

27-06-2002 20:50

Ik zou gewoon frolic hondebrok + pva-tje met 5 hondebrokken op een goed-ogende-plek gooien :smile:
Youri Hoogstrate
Berichten: 143
Lid geworden op: 22-06-2002 02:00

29-06-2002 19:34

Heb je al een worm of een garnaaltje of een slak ofzo geprobeert, dat is echt natuurlijk aas. Dan krijg je ook te weten wat er allemaal zwemt omdat niet alleen karpers bijten.

_________________
vangse!!! mooie... ...en grote!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Youri Hoogstrate op 2002-06-29 19:35 ]</font>
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

30-06-2002 15:18

hallo mannen,

leuk zoon watertje
ik ben hierzelf nu ook op bezig op zoon soort water
alleen niet zulke gewichtem
maar dat is totaal niet erg
ik heb erover een artikeltje geschreven
hierin beschrijf ik wat dingetjes en een paar mooie fotootjes
dus check ff
http://www.dutchcarp.nl/html/artikelpolder.html

ik ben hier 1 keer wezen vissen met zn tweeen 20 karpers
alles op de maiskorrel, wel de voorgeweekte
en gevoerd met duivenvoer gemengd met hennep, topvoer...
de maiskorrel of drie op een simpele onderlijn met hair...
perfecte simpele aasaanbieding!
je moet niet moeilijk beginnen op zoon water
als je alles ervan weet kan je wat gaan experimenteren om de grotere apparaten te gaan vangen

mijn motto; denk niet te moeilijk, dan kom je er vanzelf!

suc6


MVG
frank
Steven van hertum
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Achel (België)

30-06-2002 16:56

Bedankt, frank en ook de andere voor jullie reacties!
ik ga morgen een nachtsessie doen, en eens kijken wat er morgen "uit de bus komt" :smile:
ik ga morgen dus 1lijn met de boilie doen, 1lijn met mais en op die lijn ook afwisselend met tijgernoten, en dan ga ik nog een lijn leggen op snoek, eens kijken wat het wordt!!
ik hoop weer op het beste en dat het deze keer NOG zwaardere karpers worden!!!
is het ook waar dat je MEERVAL op boilies kan vangen???
ik heb meen ik zoeens iets gelezen!!
wie weet het mij te vertellen?!

Veel groeten en DUIM voor mij, op de goeie en succesvolle afloop!! :smile:


Greetz
Carp ObSeSsIoN
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

30-06-2002 17:23

Ja, volgens mij moet dat wel lukken, bij ons op de camping zwemt i.e.g. 1 meerval rond.

Vorig jaar had zown gast hem beet met home-made, hij had um voor de kant maar toen begon ie echt wild te doen en toen ging het van *pets* :smile:

Lijkt me wel koele ervaring om keer een beet te hebben, maar ik denk niet dat je zown beest er makkelijk uit kan krijgen. Het is natuurlijk ook een hele kleine kans dat zown beest op zown groot meer precies jouw boilie pakt, maarja, de kans is er wel :smile:

Vangse,
Groeten Roel
Steven van hertum
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Achel (België)

30-06-2002 18:35

het is geen meer, of meertje, het is een vijver(tje) en dat lijkt HEEL onlogisch voor zo een grote karpers en dan een meerval, als je de vijver ziet, geloof je het niet, tot dat je een RUN krijgt!! :smile:
kan je meerval ook vangen met een (grote) brasem?

Greetz
Carp ObSeSsIoN
marcel mol
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-05-2002 02:00
Locatie: Breda

30-06-2002 19:42

Op 2002-06-30 18:35, schreef Steven van hertum:
het is geen meer, of meertje, het is een vijver(tje) en dat lijkt HEEL onlogisch voor zo een grote karpers en dan een meerval, als je de vijver ziet,



Hoe groot is dat vijvertje dan ??
noem eens wat maten?
Steven van hertum
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Achel (België)

30-06-2002 21:38

Beste marcel,

ik ben slecht in het schatten van maten, maar ik zal het water eens beschrijven
-->het is een CIRKEL, met in het midden een groot eiland, het water is +-15m breed en 60-70m breed!
dus niet echt groot voor zo een vissen, dacht ik zo!!
Carp ObSeSsIoN
Plaats reactie