Vispassages, zijn ze nadelig voor karperpopulaties?


Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-12-2004 19:16

Er wordt in Nederland steeds meer gedaan om de vismigratie te bevorderen. Zo worden er stuwen passeerbaar gemaakt, sluizen vaker open gezet etc.

Wat vinden jullie hiervan, denken jullie dat hierdoor de karperpopulaties zich meer gaan spreiden of zijn jullie bang dat mooie vissen verdwijnen in andere wateren door deze passages e.d.

Zou graag jullie mening hierover eens willen horen, wat voor gevolgen het volgens jullie heeft op de karpervisserij.

Groeten Frank
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

17-12-2004 19:43

Denk dat het niet zo veel uitmaakt. De honkvaste karpers zullen toch al niet zo snel tientallen KM's per dag maken. De meer avontuurlijk ingestelde karpers zullen nu dus wel een echte wereldreis kunnen maken.

Maar,
als de karper weg kan naar een andere habitat, kunnen er dus ook andere voor terug in de plaats komen ! De riviervissen ( daar gaat het toch uiteindelijk om ? ) kunnen nu ook veelal over tientallen KM's rondzwemmen, daar zijn alle vissen toch nog niet gevangen, en is het complete bestand dus ook nog niet in kaart gebracht.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-12-2004 20:00

Marco het kan zijn dat sommige mensen heel graag hun targets op een stuwpand houden zodat ze hem kunnen vangen, gaat zo'n vis zwerven waar blijft ie dan...? Er komen ook uiteraard weer nieuwe bij, ik vindt het wel leuk vang je erg veel verschillende vissen op een plek en ben je niet snel uitgevangen!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-12-2004 19:59

Nou jongens weinig reactie, jullie krijgen hier wel mee te maken hoor!

beetje meer respons zou leuk zijn
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
robin weijn
Berichten: 80
Lid geworden op: 19-03-2004 18:45
Locatie: almelo
Contacteer:

18-12-2004 20:44

zo krijg je wel andere vissen op je waater als je steets de zelfde vissen vangt wort het ook saai tog
(ik ben er wel blij mee)
ik leef aan de waterkant
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-12-2004 21:06

Tja Frank,
zeker weinig reacties..

Persoonlijk denk ik dat de vispassages niet nadelig zullen zijn voor de karperpopulaties.
Behalve hele populaties kunnen ook individuele exemplaren nu gaan zwemmen waar en wanneer ze willen.
Wanneer het ergens door omstandigheden niet goed bevalt dan hebben ze nu de mogelijkheid om naar betere oorden te vertrekken, dit kan betekenen dat ze zich ergens gaan ophouden waar ze minder belaagd worden.(voedselconcurrentie, vervuilig, vissers enz enz).

Nadelig zou het kunnen worden voor "de honkvaste karpervisser". Deze zal op plaatsen gaan zitten waar geen vis meer wil zwemmen :roll: .

Nadelig voor de visser,
Voordelig voor de vis.. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-12-2004 21:50

Frank, het aanleggen van vispassages gebeurt meer en meer (zoals jij ook al schrijft). Is erg nuttig daar hierdoor meerdere vissoorten weer hun oorspronkelijke paaigebieden kunnen bereiken. Voor een nogal lompe en niet zo athletische vis als de karper is het niet mogelijk alle bestaande vispassages te passeren, maar daar valt niet veel aan te doen.
Nogmaals, is in totaal gezien een erg nuttige zaak en dat karpers zich hierdoor ook over een groter gebied kunnen verspreiden is een feit en moet gewoon geaccepteerd worden door karpervissers.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-12-2004 22:18

In de grote rivieren praat je ook over andere lompe vissoorten, windes kunnen ook 60 cm worden en die willen ze ook graag in de bovenlopen van beken terug hebben.
Een karper is niet erg atletisch dat klopt maar ik denk dat er steeds meer passages gemaakt worden voor alle vissoorten. Ik heb karpers al eens zien springen tegen een stuw op, deze was uiteraard veel te hoog maar
toch ze proberen het!

Daar waar scheepvaart is zijn vispassages vaak geen optie en zal er gewerkt worden met tijdelijk schutten of half open sluizen waardoor er ook grotere soorten verder kunnen migreren.

Ben het wel met je eens Aart, zoals jij schrijft kunnen karpers nu een groter gebied bestrijken, kan wat visserij betreft gunstig zijn maar misschien voor verspreiding van ziektes nadelig.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

18-12-2004 23:30

Ik denk ook dat het goed is voor de populatie. Ze kunnen zich in grotere delen voortplanten. Maar wat is precies z'n vispassage? Zijn dat van die muren waar de vissen overheen moeten springen? zoals die zalmen doen?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-12-2004 23:45

Frank, Melvin. Frank: wellicht helaas voor jou het volgende: voorns, windes (groot of klein maakt niet uit) en zelfs brasems passeren de meeste vistrappen veel gemakkelijker dan karpers... In dat opzicht noemde ik de karper een 'lompe vis met weinig athletisch vermogen'. Qua karper zit er onderling natuurlijk ook het nodige verschil in, torpedo's (verwilderde schubs) passeren een vistrap ook veel makkelijker als b.v. een dikke spiegel.
Melvin: vistrappen kunnen al bestaan uit een simpele omlegging waarin een aantal basaltblokken in geplaatst zijn, dit om te voorkomen dat met de stuwen het gewenste waterpeil niet meer gehandhaafd zou kunnen worden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-12-2004 23:49

Melvin, als je bij http://www.google.nl het woord vistrappen intypt kun je aardig wat voorbeelden daarvan bekijken.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

19-12-2004 00:20

Het stukje over de schipbeek met z'n vistrappen migratie.

Kan het niet meer vinden.

Aart,
Heb je de link nog? :wink:

mvg

Koen
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-12-2004 01:26

Beste Aart,
Weet jij wat exacte status is van het voornemen om een aantal van de gemalen visvriendelijker te maken ? Rijkswaterstaat was hier vorig jaar best druk mee samen met de ovb als ik me niet vergis.

Je hebt nog steeds namelijk dat een hoop vis waaronder karper de dood vinden in de schroeven van het gemaal ondanks dat er een vistrap is geplaatst.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2004 08:35

Koen, Peter. Koen: zie http://home.concepts-ict.nl/~hsfon/vis% ... ijpass.htm
Peter, het antwoord daarop weet ik niet.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-12-2004 09:24

Aart,

Is het ook zo, dat eventuele zalmen zich zo weer beter over de rivieren
kunnen verspreiden, door die vistrappen....?

groetjes Benny
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2004 09:47

Inderdaad Benny.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-12-2004 10:42

Aart Lokhorst schreef:Frank, Melvin. Frank: wellicht helaas voor jou het volgende: voorns, windes (groot of klein maakt niet uit) en zelfs brasems passeren de meeste vistrappen veel gemakkelijker dan karpers... In dat opzicht noemde ik de karper een 'lompe vis met weinig athletisch vermogen'. Qua karper zit er onderling natuurlijk ook het nodige verschil in, torpedo's (verwilderde schubs) passeren een vistrap ook veel makkelijker als b.v. een dikke spiegel.
Melvin: vistrappen kunnen al bestaan uit een simpele omlegging waarin een aantal basaltblokken in geplaatst zijn, dit om te voorkomen dat met de stuwen het gewenste waterpeil niet meer gehandhaafd zou kunnen worden.


Oei Aart, voorzichtig met deze opmerking. Heb jij wel al eens een karper in de harde stroming zien zwemmen... :roll: Lomp, en weinig atletisch??? Niet dus hè. En hierbij bedoel ik dus niet tijdens een dril maar gewoon vrij.
Ik verzeker je dat die karpers de vistrappen gemakkelijk passeren als ze dit willen. Ik denk eerder dat karpers niet zo heel erg treklustig zijn. Ik weet dat in Duitsland op de Rijn onderzoek wordt gedaan naar de aantallen en soorten vissen die de vistrappen passeren.

Heeft misschien nog iemand een interessante link? Aart?

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-12-2004 13:13

Een karper is samen met de zeelt waarsschijnlijk een van de lompste vissen dat zegt aart ook. De andere Rheofiele (stroming minnende) soorten daarintegen zijn veel atletischer en hebben veel meer uithoudingsvermogen. Voor deze vissen zijn de passages hoofdzakelijk bedoeld.

Je hebt verschillende passages; vertical slot, cascade, vistrap en wellicht nog een heel aantal. Deze passages worden vaak verschillend per beek aangelegd, in de schipbeek heb je inderdaad ook voorbeelden van een vistrap, deze is ook al gemonitord door de VBC die daar actief is.

Peter

door de kaderrichtlijn water moeten veel wateren visvriendelijker worden gemaakt d.w.z. de vissen moeten meer kunnen migreren en de waterschappen etc. zijn nu druk bezig met inventariseren van de wateren en wat de mogelijkheden zijn.
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2004 14:57

Frank, jouw eerste 2 zinnen zullen waarschijnlijk niet door iedereen in dank worden aangenomen, maar waar is het wel.:)
Laat staan door diegenen die regelmatig runs van 80 of 100 m krijgen...
Trouwens ook een leuk topic onderwerp: hoe lang was je verste run, in meters welteverstaan.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-12-2004 15:38

Ach ja, leuk... :roll:

Mijn posting was zoals reeds vermeld niet gebaseerd op runs... Gewoon op waarnemingen in de praktijk. Ik vis veel op een water waar het inderdaad heel hard stroomt en de karpers heel sterk zijn. En nee, ik krijg hier geen runs van tachtig tot honderd meter en de vissen liggen meestal binnen vijf à tien minuten in het net te spartelen.

Soms word ik zo moe van mensen op dit board die menen de wijsheid in pacht te hebben. Ik heb dit in ieder geval niet. Ik wil gewoon wat leren. Jullie niet? Gewoon kennisdelen!

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2004 16:05

Raymond, was niet persoonlijk bedoeld hoor. Maar van die vistrappen is het echt zo dat die niet zoveel door karpers genomen worden, niet vanwege gebrek aan 'treklust' maar simpelweg vanwege het feit dat dikke spiegels en schubs daar teveel moeite mee hebben. Net als jij vis ik altijd in de stroming op een rivier en dat karpers daar geen of weinig last van ondervinden daar zijn we het direct over eens, maar dat zegt nog niets over hun 'athletisch' vermogen.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-12-2004 16:22

Oké Aart, als ik die vistrappen bekijk denk ik dit ook wel. Maar er gaan gegarandeerd meer karpers doorheen dan wordt aangenomen. Bij lage waterstanden op de rivier heb ik ze vaak genoeg over de ondiepe en snel stromende delen zien zwemmen. Zelfs met de rug boven water. Alsof het zalmen zijn. Maar het zal inderdaad wel zo zijn dat de fysieke bouw van een vis hem gewoon kan belemmeren om zo'n vistrap te nemen. Laten we het daar dan maar op houden.
Vroeger geloofde ik niet dat de karpers door de zware stroming trokken. Tegenwoordig weet ik wel beter.

B.t.w., een karper kan ook een vistrap stroomafwaarts nemen, toch?

Maar hoe zit dat nou met de treklust van karpers. Wij vangen regelmatig vissen op dezelfde stek terug. Jaren achter elkaar. Anderzijds ook al vissen jaren later teruggevangen op een plek kilometers verderop.

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2004 17:40

Raymond, bij een behoorlijk aantal vistrappen zijn jarenlang registraties gedaan van alle vissen die zo'n vistrap passeerden (dit d.m.v. een fuik achter de vistrap): vissoort, lengte, gewicht, ouderdom.
Ik verzin het echt niet zelf maar die registraties tonen ondubbelzinnig aan dat een behoorlijk aantal vistrappen voor een behoorlijk deel van de karpers niet te passeren zijn.
Karpers zijn 'gebouwd' om in het water en in stroming te kunnen leven, forse stroming in mensenogen stelt voor hen niets of maar weinig voor, zoals jij ook al schrijft.
Stroomafwaarts passeren kan natuurlijk ook, de meeste vissoorten trekken tegen de paai stroomopwaarts over de vistrappen (naar ondieper water) en gaan na de paai ook voor het grootste deel weer terug stroomafwaarts.
Over het trekgedrag van karper is voorzover ik weet (maar ik leer ook graag iets) nooit onderzoek gedaan.
Wel naar het trekgedrag van windes. Dr. Erwin Winters van het RIVO heeft dit trekgedrag 2 jaar achtereen bestudeerd. De uitkomst hiervan was dat ca. 30% van de windes binnen ca. 5-10 km hun leefomgeving hebben, bij ca. 30% is dat tussen de ca. 10-35 km en bij ca. 40% ligt dat op afstanden van meer dan 35 km. En hij vermoedt stellig dat dit bij karpers niet veel anders ligt. Zijn vermoeden wordt aardig bevestigd door het trekgedrag van projectspiegels op b.v. de IJssel.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-12-2004 18:11

Aart, eigenlijk was ik ondertussen al overtuigd dat een karper moeite kan hebben een vispassage te nemen door zijn fysieke bouw. Ik heb mijn vorige posting niet goed geformuleerd waardoor ik geloof ik het beeld wekte dat dit niet zo was. Sorry hiervoor.

Wat het rapport van Erwin Winters betreft, dat is inderdaad (gedeeltelijk) te lezen op de site van RIVO. Jammer eigenlijk dat er nooit onderzoek is gedaan naar het trekgedrag van karpers. Mijn ervaring in de praktijk is al zoals ik reeds heb beschreven dat sommige vissen niet of nauwelijks trekken en andere wel behoorlijk. Dat sluit dan ook aan op de conclusies in het rapport van Winters. Misschien dat we wat meer te weten komen door de diverse spiegelprojecten. Dit is namelijk iets dat me heel erg interesseert.

In Duitsland doet men op de Rijn ook onderzoek bij vispassages. Misschien dat hierover nog iets interessants is te vinden. Maar weer eens even "Googelen".

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-12-2004 19:03

Frank bosman schreef:Peter

door de kaderrichtlijn water moeten veel wateren visvriendelijker worden gemaakt d.w.z. de vissen moeten meer kunnen migreren en de waterschappen etc. zijn nu druk bezig met inventariseren van de wateren en wat de mogelijkheden zijn.


Frank,
een zeer bekend verhaal waar al meerdere jaren over wordt gesproken.
er is vorig jaar zelfs nog een docu over geweest om het weer eens aan de kaak te stellen.

Over de ene kant steken we zeer veel geld in de passages terwijl we over de andere kant het meeste dodelijke voor een vis laten bestaan.
In deze docu werd er al gesproken over het aaanpakken van de gemalen, is niet eens zo heel erg moeilijk te berwerkstelligen alleen wordt het iets arbeidintensiever wat weer geld gaat kosten wat er niet is.

cirkeltje rond begrijp je :roll:

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.