Riviervissen


Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

17-12-2004 18:06

Dag allemaal,

ik vis al jaren en heb al redelijk veel vis kunnen vangen.
Nu interesseer ik me steeds meer voor het vissen op stromend water.
En volgend jaar was ik van plan er werk van te maken.

Zou mij iemand kunnen zeggen of er daarover literatuur bestaat?
Ik heb al verschillende boeken gelezen, maar dit thema wordt maar zelden uitgebreid bespoken. Ook in "De dunne lijn" zijn de informaties maar schaars.

Ik zoek volgende informaties:

-wat zijn de beste stekken en in welk seizoen? ( ideale bodem, diepte,...)
-wat is een ideale rig? ( plat lood, kleine haak of niet, gevlochten lijn,...)
-welk aas gebruiken? Tijgers, mais, maples of boilies.
-vanaf welke diameter worden de boilies niet meer door brasem genomen?
- lange voercampagne of instant?
- nachtvissen of niet?

Ik hoop, dat jullie een idee krijgen van wat ik zoek en me kunnen helpen.

Ik wacht op jullie reacties.

Beste groetjes
Pascal
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

18-12-2004 08:38

Nog geen reactie?

Word er nu zo weinig op stromend water?
Ik weet wel, het is niet bepaald de gemakkelijkste manier om karpers te vangen.
Bestaat er dan echt geen boek of film over dit thema?

Pascal
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-12-2004 10:23

Pascal gebruik Google eens, je zal onder andere deze website tegenkomen.

http://www.fortunecity.com/olympia/lave ... erland.htm

Succes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
dimitri pouls
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-03-2004 14:56
Locatie: bree (limburg-->belgië)

18-12-2004 12:40

van welke diameter pakt de brasem em niet meer?
volgens mij blijft de brasem die pakken, zelfs als je
heel grote hebt.


ga eens langs bij de bibliotheek.

greetz dimi
denk altijd negatief, dan kan het alleen maar meevallen
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

18-12-2004 15:06

Uitstekend Henk.

Ik heb al heel wat bijgeleerd door de teksten over het riviervissen te lezen. Ik kende deze site niet.

Kennen jullie leden die uitsluitend op rivieren vissen of die veel ervaring op dit gebied hebben?

Ik interesseer me voor de Maas. Ik weet dat er in Luik verschillende vissen boven de 25 kg werden gevangen. Ik heb het daar dit jaar ook geprobeerd maar je zit daar tussen de fabrieken. Dat beviel me niet.
Nu is de Maas vanaf Wezet veel wilder en natuurlijker. Er zijn vanaf daar heel schone plekken.

Heeft iemand weet over vangsten in dit gedeelte. Dus het deel waar de Maas de grens vormt tussen Nederland en België?

Bedankt voor jullie reacties
Pascal
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-12-2004 16:03

Pascal, je hebt hier al eens eerder info gevraagt over een water, de antwoorden die je toen kreeg krijg je nu weer.
Denk niet dat je info over dergelijke "moeilijke" wateren krijgt die iemand door eigen ervaring heeft moeten opdoen.
Lees door de diverse topics heen en haal eruit wat je nodig denkt te zijn.
De enige plek in Nederland waar ze nogal loslippig zijn is op de tippelzone,s 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-12-2004 16:09

Douwe Bijlsma schreef:De enige plek in Nederland waar ze nogal loslippig zijn is op de tippelzone,s 8)


Klopt helemaal Douwe, anders vangen ze niks :P

Pascal, gewoon verder zoeken,is ook een stukje voorpret jôh

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

18-12-2004 18:01

Brasem zal altijd aan u bolle blijve zitte,hoe groot ze ook zijn..
ge kunt de vis op vele dieptes verwachten. Als je op de maas zelf vist zou ik niet met gevlochten lijn vissen i.v.m. stroming,hangt er ook vanaf hoe ver je uit de kant vist. Als het echt niet anders kan zou ik gevlochten nemen, dus bij obstakels of mosselen of scherpe stenen. Boillies en big boi pellets!! Voorvoeren is niet noodzakelijk, maar kan de resultaten soms opkrikken, gewoon uittesten en kijken waar je beste gevoel bij hebt.. De sleutel tot vangen is gewoon vissen en testen..

Mvg.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

18-12-2004 19:54

Brecht,

gevlochten lijnen voor mossels?????
Pellets op de rivieren?????

Al veel ervaring op rivieren?
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

18-12-2004 19:58

Ik zelf niet, maar mijn kameraad vist op de maas. En zo vist hij en vangt hij zijn vis. Als je met gewone nylon over mosselen schuurt is deze zo over. Je kan ook voorslag gebruiken. En ik zeg ook alleen uit noodzaak deze gebruiken. Dus..
En mijn kameraad heeft hele goede vangsten geboekt met de big boy pellets van ws.
Geef alleen maar mijn mening..Als jij een andere mening hebt moet je die hier op het board zetten en kan iedereen er nog van leren...

Mvg.
Brecht
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-12-2004 01:32

Beste Brecht,
Kan mij wil zijn vragen best voorstellen.
het nadeel van gevlochten is zijn schuurbestendigheid, deze is minder als bij nylon. De keuze om met gevlochten lijn te gaan vissen is afhankelijk van ander factoren.

Dus als je even dieper nadenkt zie je dat dit weinig effect heeft, een voorslag zou kunnen mist een aantal nader te noemen voorwaarden.

Stroomsnelheid versus pellets, zou ik ook ff over nadenken als ik jou was.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
jan van kranenburg

19-12-2004 02:53

Douwe,

Welke "lippen" bedoel je? : :lol:

mvg

Jan
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

19-12-2004 09:46

Beste Douwe,

ik weet wel dat er veel vissers geheimpjes hebben en dat hoort er ook bij.
Toch zijn ze niet allemaal zo. Ik heb dit jaar verschillende vissers ontmoet die me hun album hebben laten zien en me zelfs hun stekken hebben getoond.

Jammergenoeg was dat op de strook in Luik en dat beviel me dus helemaal niet door de industrie en de sterke luchtvervuiling.
Ik ben daar dit jaar 3 keer gaan vissen en telkens was mijn tent na enkele dagen wit van het stof en mijn keel was geïriteerd.
Helaas is dit wel volgens verschillende vissers de beste strook van de Maas.
Er is veel zuurstof in het water en het water is daar warmer door de lozingen.
Een visser is met mij naar zijn winterstek gegaan en zij me dat hij daar altijd heel goed heeft gevangen doordat het water daar in de winter 15 graden is. Natuurlijk bij een fabriek.

Nu hebben ze natuurlijk ook geheimen. Zo wordt er in Vlaanderen en Nederland pak weg nooit over de vangsten in het zuiden van België gesproken. Ik kan jullie wel verzekeren dat die kennis onlangs vissen van 23 kg, 24 kg, 27 kg gevangen heeft met een hele reeks twintigers.
Ook zou er in het voorjaar een vis van boven de 30 kg zijn gevangen. Ik weet ook precies waar.
Dus ik weet wel dat er zware vissen op zitten.

Ik heb mijn vraag aan jullie gericht omdat een ander kennis iedere week in de buurt van Wezet vist en daar op al die jaren maar één vis boven de 20 kg heeft kunnen vangen. Het zijn meestal vissen tussen 8 en 12 kg.

Daarom wilde ik graag weten of er anderen dezelfde ervaring hebben gemaakt. De omgeving is daar wel prachtig, maar zoals het vaak is kun je nu eenmaal niet alles hebben. Ofwel de kans op echte monsters ofwel schitterende natuur. Of vergis ik me?

Wat denken jullie daarover?
Pascal
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

19-12-2004 10:25

peter postema schreef:Beste Brecht,
Kan mij wil zijn vragen best voorstellen.
het nadeel van gevlochten is zijn schuurbestendigheid, deze is minder als bij nylon. De keuze om met gevlochten lijn te gaan vissen is afhankelijk van ander factoren.

Dus als je even dieper nadenkt zie je dat dit weinig effect heeft, een voorslag zou kunnen mist een aantal nader te noemen voorwaarden.

Stroomsnelheid versus pellets, zou ik ook ff over nadenken als ik jou was.
groet,
Peter


Volgens mij is gevlochten lijn toch schuurbestendiger dan nylon, of zit ik daar mis? die ervaringen heb ik toch. Wat zijn dan de voordelen van gevlochten lijn? Dan heeft gevlochten toch alleen maar nadelen?
Die pellets zijn een beetje lichter dan boillies. Maar als u pellets al wegstromen, dan gaan u boillies dit waarschijnlijk ook doen. Big boy pellets zijn 24 mm even ter info.
Ik heb ook gezegd dat het van de situatie afhangt, mijn maat viste net in een verbindingsstrook van een gat met de maas, in het gedeelte waar het juist smaller is. En hier is overigens heel weinig stroming.
Als de kans bestaat om met pellets te vissen zou ik dit zeker doen.
Mvg,
Brecht
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-12-2004 11:08

Brecht,gevlochten lijn is minder schuurbestendig als nylon,het pluspunt van gevlochten is de hoge trekkracht(heel wat anders als schuurbestendig) en de geringe rek als je op afstand vist.

Pellets nu.er word gevraagd voor boilies die brasems kunnen weerstaan,als je vervolgens met pellets voert ga je het extra aantrekkelijk maken voor brasem.
Vis zelf al 20 jaar op rivieren en juist particels en pellets trekken grote hoeveelheden witvis aan waarvan de brasem eigenlijk nog de minst lastige klant is.
Kopvoorns en hybride's zijn veel lastiger als brasems en door juist te vissen met alleen boilies en het voeren van particels en pellets achterwege te laten verminder je de last van deze ongewenste gasten.

Pascal,je strooit hier met wateren en gewichten rond die door andere mensen zijn gevangen en naar alle waarschijnlijkheid in vertrouwen aan jouw zijn gezegd,denk dat ze niet zo heel blij zullen zijn als jij dit op het board zet
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

19-12-2004 11:16

Van die rek enzo, dat klopt helemaal, maar over die schuurbestendigheid ben ik nog niet helemaal uit. Namiddag de proef eens op de som nemen :D
Van die pellets en particles klopt ook, dat merk ik ook op kanaal, maar mijn maat heeft er nooit last van op de maas. Hij vangt alleen maar karpers :D Maar door met pellets te vissen ga je volgens mij nog meer vissen nieuwsgierig maken en die eerst niet geneigd waren om te azen, als er brasem enzo opaf komt,dan volgt die karper ook wel.. Kan ook zijn dat er geen verschil is,alleen dat je meer witvis vangt :) Maar dit zal je nooit echt kunnen weten als je nu meer had gevangen met boillies...
Mvg.
Brecht
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-12-2004 11:24

Brecht,
prima dat je het gaat testen maar Wil heeft zeker gelijk.
Dit probeerde ik je ook al te vertellen.

Als alleen de keuze schuurbestendigheid is om te kiezen voor gevlochten dan zou ik zeker weer snel overstappen op nylon.

Ik persoonlijk vis 50 % van mijn tijd met gevlochten, ik neem hierin mee het directer contact met de vis wat me op sommige wateren gewoonweg beter uitkomt. en ik gebruik het als ik op extreme afstanden vis.

Vergeet niet dat je op een geheel andere wijze zal moeten drillen dan met nylon.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-12-2004 11:29

Brecht uit je antwoord maak ik op dat je nog nooit echt op een rivier hebt gevist.
Heb beide varianten uitgebreid geprobeert en ben er dus achter gekomen dat het voeren met pellets en particels welliswaar het aantal beten verhoogde maar het aantal gevangen karpers verminderde.
Ooit een schooltje kopvoorns op je stek gehad?
Na 30 gelande kopvoorns op 1 nacht ben je die dingen echt wel moe en ga je zoeken naar manieren om die beesten minder op je stek te krijgen.

Maar als jij graag met die pellets voert wie ben ik om dat af te raden,ga je gang dus
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

19-12-2004 11:37

Dan ben je wel moe ja :D
Dat heb ik toch ook gezegd dat ik niet op de maas vis, mijn maat vist er.
Ik vis altijd op kanaal.
Mvg
Brecht.
oh,nog een vraagje, waarom gaat iedereen dan kiezen voor gevlochten of voorslag als men bijvoorbeeld tegen een brug vist ofzo, als dit dan minder schuurbestendig is? Je kan zeggen voor de rek,dan kan je de vis van de pilaren wegtrekken,maar meestal zit hij er toch al onder en schuurt je draad kapot.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-12-2004 11:42

Brecht,
kleine vraag ga je ook gewoon slapen of andere dingen doen als je daar bent bij het kanaal en tegen die peilers aanligt?

Trouwens iedereen vind ik overtrokken brecht, ik persoonlijk vis eigenlijk nooit met een voorslag.
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

19-12-2004 11:47

Pascal.

Ik weet niet of je goede contakten hebt met witvissers.
, deze jongens vissen veel uren met zijn allen op de rivieren met de wedstrijden. Ga bij hun eens vragen of ze op bepaalde zones veel karperaanbeten krijgen, er zijn altijd bepaalde steknummers waar ze weten dat ze daar veel matereaal zullen verliezen aan karpers.


IK vis zelf alleen nog maar met boilies op de rivier ( ijssel) omdat bv mais veel te veel brasem vangt. Wat ik nu doe is mijn boilies een paar maanden laten drogen en daar voer ik mee, ik vis altijd met popups, anders zit je te veel vast.

Wat ik je wel aan raad kan geven "(GA GEWOON VISSEN)", zoek 2 goede stekken uit voer een dag of 3 en ga vissen, vang je niks ga naar de 2de stek en blijf zitten als vangt. Neem bv.stek 1 op de rivier en stek 2 in een dode arm en kijk dan naar de verschillen.

En of je nu met gevlochten moet zitten of met gewone lijnen dat merk je vanzelf als je een tijdje bezig bent, gooi op je ene spoel gevlochten en de andere nylon dan merk je zelf het verschil wel naar een paar maanden vissen.Vis niet met voorslagen als je vast zit is de knoop toch het minste sterk,als je met gevlochten vist zet er dan 150 meter op en vis niet met een zinkende lijn dat heb je op de rivier alleen maar last van, vis gewoon met firelijn is niet duur en is gecoat dus neemt geen rotzooi op.


Zoek kribben uit die het eerste na de strekdam komen hier wordt altijd goed vis gevangen zowel door witvissers en uit ervaring door karpervissers.



Veel vissen en goed nadenken hoe je het beter kan doen, je zult veel blanken dat is zeker, maar de vissen die je vangt zijn bere sterk of ze 10 pond zijn of 30 de kick is zo groot dat je er aan verslaafd gaat worden.

Als er meer is hoor ik het wel.
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

19-12-2004 11:48

Als ik tegen peilers aanlig dan gak niet slapen,blijf ik naast mijn stokken zitten. Anders is het niet verantwoord voor de vis moest deze wegzwemmen met een stuk gevlochten lijn. Wat het grote nadeel is van gevlochten.
Iedereen, ja toch veel mensen denk ik.

Mvg.
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

19-12-2004 18:30

Ray,

welke boilies gebruik je?

Ik kreeg dit jaar veel beten met vismeelbollen. Maar het waren meestal brasems. Ik vermoed dat mijn stek na een uurtje leeggevreten was.
En ik voerde veel. 10 kg per stek en per dag.

Waren mijn boilies te klein?
Ik viste met 20 mm.
Welke maat zou jij me aanraden?

Ik wilde nog kwijt dat ik volledig tegen gevlochten lijn ben en wat de voorslag betreft ben ik het met jullie eens. Het zwakke deel blijft de knoop. Daarom probeer ik zonder voorslag te vissen maar dat is niet overal mogelijk.

Pascal
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

19-12-2004 20:12

Waarom vraag je dat niet even aan die kennis van jouw die daar zo goed heeft gescoord ?????? Die zal je dit toch wel allemaal kunnen vertellen...
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

19-12-2004 21:24

Pascal.

Ik vis wel met een vismeelboilie, maar dan met een zoete flavour voor mij geen visflavours
, brengt te veel platte. IK gebruik dus boilies die na een dag in het water nog steen hard zijn.

Moet zeggen dat ik nooit rond vis ivm de stroming en ik vis met zo'n 15 mm. Je haakt natuurlijk wel eens een platte of een winde, maar ik denk dat het ook in de ingredienten zit, BV gebruik je veel koekjesmeel dan ben je de klos, gebruik je veel vanilleflavour dan ook. Doe dus niet wat die wedstrijd vissers doen.

Over gevlochten lijnen kan ik heel kort zijn, als je hier niet mee vist omdat er bekken uitscheuren kan je gewoon niet vissen, ik vis er al een jaar of 8 mee en heb nog nooit een vis beschadigd ( en ik vis nog wel met Century's Full metal Jackets ) ik vis altijd met de vinger op de spoel dus ik heb de slip vrij zacht staan.