Visgids


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-12-2004 15:02

Hans, wat jij schrijft vind ik echt overdreven, zo'n vaart zal dat echt niet lopen. Temeer daar jeugdige vissers bepaald niet in hun geld 'zwemmen'.
Eerlijk gezegd vind ik jouw schrijven ook een voorbeeld van de 'enge kijk' die nogal wat karpervissers over het vissen in het algemeen hebben, n.l. ikke ikke en de rest kan ......
Bijna alle departementale Franse visfederaties hebben speciale 'visopleidingen' voor alle soorten jeugdige vissertjes waar de jeugd, met name in de vakantietijd een week aan deel kan nemen.
Natuurlijk neemt dat ook viswater 'in beslag' maar m.i. is dat veel en veel belangrijker dan 'zeuren' dat een doodenkele keer je vismogelijkheden wat beperkt worden...
Hans Hanegraaf
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: den bosch

12-12-2004 15:16

als een federatie of een hsv zoiets organiseerd en in goede banen leid, is het een goed idee: ze kunnen de leden op de hoogte houden over het hoe en waarom.
de jeugdige visser geen geld? zou je niet zeggen op betaalwateren in FR.
maar als Jantje zoiets organiseerd,denkt Pietje: ik wil ook wel zoiets,ik zit toch de hele week aan de waterkant,en als hij het mag,mag ik het toch ook?
ik heb zelf ook wel eens aan zoiets gedacht,en dan vanuit de achtertuin,maar durf het niet aan ivm al genoemde redenen.
Hans Hanegraaf
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: den bosch

12-12-2004 16:58

Aart, opmerkingen als ikke,ikke en de rest kan ...., en "zeuren" vind ik wel erg op de man gespeeld.
als er iemand een sociale visser is ben ik het wel,ik ga meestal ergens zitten ,waar nooit iemand zit (wel opvallend dat die stekken na mij wel opeens bevist worden)
on topic: het is makkelijk om te zeggen "het zal zon vaart niet lopen" .
dit zeiden 10 jaar geleden de franse karpervissers waarschijnlijk ook toen een collega karpervisser vertelde dat hij een betaalwater ging exploiteren.....
jan van kranenburg

12-12-2004 18:32

Piet,

Een uitstekend initiatief, dat echter veel haken en ogen zal kennen. Ook in figuurlijke zin.

Je gaf zelf al aan dat verzekeringen wel eens kostbaar kunnen zijn.
En dat gaan ze zeker worden!!

Je zou als "visgids" eigenlijk zelfstandig ondernemer zijn, en voor alles aansprakelijk. Afgezien nog van alle andere regelgeving.
Zelfs je boot zal gekeurd dienen te worden.

Ligt aan de constructie die je kiest. "Oom Piet vissend met enkele neefjes is een andere zaak dan als " betaalde visgids" opereren.
Denk dat juridisch advies noodzakelijk is.

Jouw plan spreekt over jeugdigen van 12 tot ca 19 jaar. (Hans Br.-val niet in deze catagorie!)

Weet vrijwel zeker dat jouw kennis ook voor ouderen welkom zou zijn.

Wens je veel succes toe,

mvg

Jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-12-2004 19:53

Hans, sorry maar is niet zo persoonlijk bedoeld. Nog even aanvullend: met name in Frankrijk zijn er ook in bijna alle departementen al vele jaren visgidsen actief (vaak ook min of meer in dezelfde vorm als Piet eventueel gaat doen), het aantal visgidsen daar is echter in 10 jaar niet of nauwelijks toegenomen.
Zie ook hierboven het schrijven van Jan van Kranenburg waarin terecht te lezen is dat het niet allemaal zo simpel is als de meeste wellicht in eerste instantie wel denken.
Hans Hanegraaf
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: den bosch

12-12-2004 21:01

denk idd dat het in die opzet geen haalbare kaart is,als hsv met vrijwilligers is het een ander verhaal.
zou een bestuur van een hsv accoord gaan met dit soort commercie?
blijft over openbaar water,op de meeste van deze wateren is het vissen moeilijk,niet ideaal om iemand de beginselen van het karperen uit te leggen.
het gros van de jongelui wil met elkaar op kleine vijvers vissen, waar het vangen van karper nu eenmaal wat eenvoudiger ligt.
hier ligt ook het probleem : al die kleine vijvers zijn van een hsv, op verschillende plekken zijn dag of weekkaarten te koop, verschillende visgidsen kopen van die kaarten op een populaire plas en gaan op een plek zitten met 2,3,4,????? klanten, zie je de vergaderingen al voor je van de plaatselijke hsv?

toegegeven,bovenstaande is overdreven,maar is in theorie mogelijk.
in frankrijk was niet zo lang geleden ook maar 1 betaalwater.......
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-12-2004 21:14

Hans
Ik geloof niet dat je weet hoeveel water er tot ons beschikking is in en rond Amsterdam. Juist de grote openbare wateren zijn uitstekend geschikt om met klanten te vissen. Ten eerste omdat het geen al te moeilijke wateren zijn en ten tweede doordat het zo groot is, ik altijd wel een stek kan vinden waar niemand zit.

Zo'n scenario dat jij bedenkt zal zeker niet gebeuren, hoeveel zullen ongeveer 15.000 euro willen invensteren voor iets totaal zonder zekerheid. Als ik het alleen voor het geld zou doen haalde ik wel een bus met Engelsen hier na toe dan zou ik opzeker geld verdienen.

Ik heb nooit gezegt dat het allemaal gemakkelijk zou zijn om zoiets op te zetten maar ik blijf zoeken voor een opening omdat het mij een heel leuk iets lijkt om met jonge karpervissers aan de gang te gaan.
Maar als het commercieel niet haalbaar is zal ik misschien wel op een andere basis aan de gang gaan.
piet
Hans Hanegraaf
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: den bosch

13-12-2004 18:01

Piet,
ik begrijp jou bedoeling,en zie daar ook geen probleem in,zeker niet over de waters die jij voor ogen hebt.
maar de randverschijnselen kun jij ook wel bedenken: jantje denkt:"dat is ook wel iets voor mij" investeren?? die snotjong nemen zelf maar hun hengels mee....verzekeren ????.
snap je ? jij maakt een ondernemingsplan,past de prijzen daarop aan,en jantje laat op verschillend karper-fora weten dat je bij hem voor de helft van de prijs terecht kan.
begrijp me niet verkeerd, zoals jij het voorsteld, klinkt het zeker leuk,en is voor de beginnende karpervisser vast en zeker een prachtige ervaring.
succes ermee
groeten hans.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-12-2004 18:41

Piet,

zie topic van, maar ook diverse reacties over Giovanni.

http://www.totalfishing.nl/vraagaanbod/

Op een enkele betweter na, alles positief.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-11-2005 16:51

Hoi Piet,
Nou zag ik je afgelopen zondag in leerdam met een busje rijden met volgens mij de tekst carp promo adventures .
Betekent dit dat jij je plannen voor visgids hebt weten te realiseren?
(Had het je eigenlijk persoonlijk willen vragen in leerdam..is er niet van gekomen :oops: )
If so...succ6
gr
Hans Brinkel
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-11-2005 17:22

Hans,

Oorspronkelijk was Promocarp daar wel voor bedoeld. Door alle negatieve reachties die ik over mijn heen kreeg na het bekend maken wat ik van plan was heb ik het echter niet doorgezet. Uit eigen ervaring kwam ik er ook achter dat het begeleiden van karpervissers op één water niet te doen is ik heb daar het afgelopen jaar ook een paar keer een nare ervaring mee gehad.
Het bedrijf Promocarp ga ik nu gebruiken om samen met één of twee vrienden een boek te schrijven en dat in eigen beheer uit te geven. Ook ben ik van plan om een DVD op te gaan nemen over bootvissen en een stuk Frankrijkvissen.
Blijft wel een beetje jammer want ik had het toch leuk gevonden om met jeugd aan de gang te gaan. Misschien geef ik mij wel op voor de jeugdkampen van de KSN.
Gr Piet
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

28-11-2005 17:35

Of begeleider van de toekomstige oudere kampen?

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-11-2005 18:19

ene Eddy Norder heeft als onderschrift het volgende:
" Als afgunst branden wou, konden ze de gaskraan dicht draaien."...zegt eigenlijk wel genoeg :-? .

Jammer om te lezen dat de negatieve reacties die jij over je heen kreeg een deel van de reden was dat jij je plannen niet hebt kunnen realiseren.

Kijk met spanning uit naar jou boek! , maar eh...pas dan maar op voor ene Chi Fai Men, deze loopt alle beurzen af om handtekening opdrachten te verzamelen voor de desbetrefende karperboek.
(Grapje Chi! :P )
Begeleider KSN jeugdkampen..moet je gewoon doen
t's dat mijn handicap mij in de weg zit, anders ging ik vast ook eens mee als begeleider.
Bedankt voor je uitleg
gr
Hans
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

28-11-2005 20:31

Ongeacht je goede bedoelingen Piet, het blijft in mijn ogen toch het mooiste om zelf te ervaren wat de leuke en de minder leuke kanten van het karpervissen zijn. Ik kan me de reacties van een aantal hier wel begrijpen. Piet is binnen de carpscene een gezicht, het is wel vervelend dat de Commercialiteit en de Publiciteit van het project ook een grote schaduw zijde zal kennen. Want ik denk dat de huidige vissers van het bestemde water hier niet zo blij van zullen worden, en begrijpelijk hoor. Daarnaast trekt het ook jeugd, dezelfde jeugd die het verstieren voor anderen wanneer het niet lukt om na een aantal maal een visje te vangen. Ik heb het al zo vaak gezien!

De positieve zijde is dat je de welwillende beginnende vissers een goede kans geeft om hun dromen waar te maken en natuurlijk vakkundig de lessen van het vissen kan bijbrengen.

Ik vind het eerlijk gezegt een niet zo goed idee, maar dat is puur persoonlijk. De feeling voor vissen moet je in mijn ogen hebben, of vinden door eigen ervaringen.

Mocht het je lukken Piet dan wens ik je er ondanks mijn afkeurende mening veel succes mee.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-11-2005 21:35

Piet,

Het initiatief lijkt me goed, zolang je alleen de onkosten in rekening neemt is er geen probleem. Een dergelijk initiatief start je normaal niet om er beter aan te worden maar om een beeld uit te dragen, een eigen visie op vissen. Deze visie en kennis wil je overbrengen op bijv. de jeugd. Ik zie niet wat hier mis mee is!

Niet alleen vistechnische dingen moeten bijgebracht worden maar vooral ook omgang met natuur en het breder plaatsen van de hobby.

Volgens mij moet je ten alle tijde wanneer je georganiseerd aan de waterkant zit, dit melden aan de plaatselijke visrechthebbende. Deze kan er dan op toezien dat het niet uit de klauwen loopt.
beetje bij beetje
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-11-2005 21:40

Jongens
Deze discussie voer ik niet meer het is een afgesloten hoofdstuk.
Geloof me rijk zal je van gidsen nooit worden dus dat was niet de reden. Na de verkoop van de winkel had ik ineens veel tijd over en die wilde ik gewoon zoveel mogelijk op het water doorbrengen en dat doe ik nu lekker alleen.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Bart van Doesburg
Berichten: 125
Lid geworden op: 08-11-2003 01:00

28-11-2005 22:37

Toch jammer piet dat zoiets niet van de grond mag komen. Ik zou er ook zeker interesse in hebben gehad jebent namelijk nooit te oud om iets te leren. Maar goed het is niet anders. Mocht je een keer niet alleen het water op willen kan je me altijd een pb sturen. hahaha
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

28-11-2005 23:39

Dus Piet :

T gaat niet door ???

Ik had je er graag eens uit gevist :P

Ach wie weet kruisen we de hengels eens ergens anders.

Soms is t n klein wereldje , maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

Tot op een van de beurzen.

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-11-2005 00:22

Menno...Piet is toch duidelijk
t's een afgesloten hoofdstuk voor hem...respecteer dat dan
Aangezien het zijn topic is (topicstarter)..wellicht een slotje erop gooien?
gr
Hans
jan van kranenburg

29-11-2005 01:41

Hans,

Vind 't veel te vroeg voor een slotje!

Piet heeft na heel lang denken ervoor gekozen zijn oorspronkelijk plan te
laten vallen om de redenen die hij aangeeft.

Zou toch zonde zijn om zijn kennis en kennelijke beschikbaarheid niet op een andere manier te benutten?

Acht de suggestie van Rene Berger een goede aanzet.
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

29-11-2005 01:53

Jammer,het had voor iedereen goed kunnen zien.Voor de metgezellen van piet,die een hoop kunnen leren en niet alleen spekbuiken geil zijn/worden.Voor de handel natuurlijk,al die materialen worden gebruikt en goed bevonden en er daarna voor word gespaard,dus sponsors doen er juist goed aan dit te steunen.Sommige jongelingen hebben weinig vismaten of mogen niet alleen nachtvissen of naar frankrijk en is dit een uitgeroepen kans voor menigeen.En meneer vogel herkent dan ook natuurlijk de talenten en die met een steuntje in de rug meer gemotiveerd worden door als jongere karpervissers interessante stukken te schrijven en idd niet alleen de ponden te onthouden.Het gaat natuurlijk ook om de beleving en in het element waarin je vist,dat heb ik jammer genoeg ook wel is vergeten.Weet dat dit idee al lang bij je speelt en nu blijkt maar weer wat een streber je bent door met alles je doel te verwezenlijken!! sjappo!!!
Laatst gewijzigd door barry stevens op 29-11-2005 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

29-11-2005 16:40

Piet,

Waarom doe je niet inplaats van met een groepje vissen een groepje visspullen knutselen? Dan bedoel ik dus eigen loodjes maken van stenen, zelf dobbers maken voor het pennen, rigs leren knopen, bollen leren maken dus een hele middag in de keuken en dan die jongens bollen leren maken, en ga zo maar door. Ik denk dat anderen ook nog wel wat ideën hebben om te leren maken.... Misschien is het nog wel leuker dan gaan vissen. Zelf lijkt mij vissen met een ander materiaal niet echt zo veel aan...Ik vis liever met mijn eigen spul. :D

M Z
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

29-11-2005 17:38

jammer dat het niet doorgaat had wel intressen. 8)
ik ga waarschijnlijk binnekort ook een boot kopen om uit te vissen naja me vader koopt hem :lol:
groeten luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,