Kan een karper lood waarnemen(niet visueel) ?


Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-12-2004 19:46

Vraagje:

Is er iets bekend over het feit of een karper in staat is lood waar te nemen,al is het maar in zeer beperkte mate ?
En dan bedoel ik dat uiteraard niet visueel,maar dat ie het zou kunnen "proeven/ruiken".
Stel dat dat zo zou zijn,zou een karper dus de aanwezigheid van de geur/smaak van lood kunnen associeren met gevaar,nadat ie reeds eerder een aantal keren is gehaakt op een "loodsysteem".
Ook zou een alternatief zoals de reeds bekende loodvervangers,wel eens dressuurdoorbrekend kunen werken.

Ik vraag dit omdat ik zo nu en dan wel eens met erg korte onderlijnen wil vissen,en dan ga je over dat soort dingetjes zitten nadenken.

Ik ben benieuwd,

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 03-12-2004 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-12-2004 19:59

Dennis,


Het lood ruiken of proeven zal niet zomaar gaan.
Wel kan de karper het lood opmerken als hij em op probeert te zuigen, op beide DVD's van Korda zie je hoe de karper het voer opzuigt, zodra de vis bij het lood kwam en hij probeerde het omringde voer op te zuigen zag je een duidelijke reactie. Niet zozeer een schrikreactie want Danny ving de karper alsnog.
wat wij met onze handjes doen, doet de karper met de mond.....

Wat is een korte onderlijn voor jou? :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-12-2004 21:04

interresante gedachtengang Dennis!...kan je helaas niet verder helpen
ben benieuwd
Gr
hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-12-2004 21:05

Koen de Been schreef:Dennis,


Het lood ruiken of proeven zal niet zomaar gaan.
:roll:


beste Koen,
en waarom dan niet ?..kun je dit onderbouwen ?
gr
Hans Brinkel
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

03-12-2004 21:28

Ben zelfs van mening dat (sommige) karpers het lood zelf opzuigen....
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

03-12-2004 21:35

Als er een coating om zit zou die geur m.i. toch verdwenen moeten zijn?

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-12-2004 21:38

Stefan,

Na een aantal keer vissen op mosselbanken zijn de meest loodjes al zo'n beetje "ontcoat",dus dat gaat niet altijd op.
En ik neem aan dat ALS een karper lood kan waarnemen,dat ie dat ook kan als er maar een paar vrij geringe beschadigingen in de coating zitten.

En hoe zit het met die coating,is die niet waar te nemen.

lijkt misschien allemaal een beetje overdreven,maar ik wil er toch graag het fijne van weten.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

03-12-2004 21:45

Lijkt me dat er dan nog maar één optie overblijft. Testen die hap, één hengel met lood en één hengel met zo'n steen.
Geloof dat ze van pallatrax zijn. Het voordeel van zo'n steen is dat ze poreus zijn en dus attractors kunnen opnemen...... Need i say more.......... :)

Niels
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

03-12-2004 21:48

Of een karper het lood kan proeven??? Karper heeft een veel sterkere smaakzin dan de mens. Misschien wel, misschien niet.
Ik denk eerder dat je met het elektrolytisch proces rekening moet houden. Lood samen met het staal van de haak wekt een spanning (dus stroompje) op die een karper misschien wel voelt...

Welke techneut kan hier iets meer over vertellen???

Raymond
Laatst gewijzigd door Raymond Tilmans op 03-12-2004 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

03-12-2004 21:48

Beste Dennis,

Ik heb persoonlijk wat rond gezocht op internet en kwam verschillende dingen tegen:

-"Lood eindigt in het water en de bodem via de corrosie van loden pijpleidingen en door de corrosie van loden verf."

-"Lood in drinkwater

Drinkwater uit loden waterleidingen kan minuscule deeltjes lood bevatten. Door het drinken van dit water komt lood in het lichaam terecht. Omdat de hoeveelheid gering is, kan dat meestal geen kwaad. Alleen baby’s tot één jaar kunnen gevolgen ondervinden van water uit loden leidingen. Niettemin is de norm voor de toegestane hoeveelheid lood in drinkwater in de EG-Drinkwaterrichtlijn aangescherpt. De Nederlandse wetgeving neemt deze aanscherping over. De overheid streeft er naar om voor 2005 alle loden waterleidingen in Nederland te laten vervangen. En dat zijn er nogal wat, want vóór 1940 waren alle drinkwaterleidingen van lood gemaakt. Tot 1960 zijn loden leidingen nog incidenteel toegepast."

- "Je vindt ook lood in het water wanneer dat door loden buizen stroomt, vooral in streken waar het verdeelde water zacht is."

Deze voorbeelden duiden voor mij aan dat er wel degelijk looddeeltjes in het water komen. Ik verwacht dan ook dat de karper deze kan waarnemen. Een paling bijvoorbeeld kan 1 deeltje bloed op (dacht ik) 10.000 waterdeeltjes waarnemen. Bij de karper is dit iets minder, maar kun je nagaan.

Persoonlijk denk ik dat er bij de productie en behandeling van lood ook stoffen gebruikt worden, die losgelaten (kunnen) worden in het water.

Hopelijk heb je er wat aan!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

03-12-2004 21:52

Dennis, op de eerste plaats moet je je afvragen in hoeverre die vis het lood kan zien in de niet-zo-heldere Nederlandse wateren, daarnaast zou het een verschil moeten kunnen zien tussen een steen en een loodje, dan zou hij dus echt moeten gaan redeneren/nadenken, en dat vind ik vooralsnog een beetje vergezocht.

Lood "ruikt" inderdaad wel als het uit het water komt, dus je zou er een punt kunnen hebben, misschien wat vergezocht, maar dan zou er eigenlijk een écht dikke coating op moeten zitten die niet zo 1-2-3 ervan af gaat, of je zou er eens een laagje deeg omheen moeten kneden, die de eerste klap opvangt op bijv. grindbodem, en daarna langzaam uit mekaar valt van het lood af, zo heb je ook een soort van een camouflage qua geur rond je lood, en voer dicht bij het aas, soort van method-lood idee.

Groeten
Stefan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-12-2004 22:21

Dennis, voorzover mij bekend is dit nooit onderzocht. M.i. zal dus niemand je hier een gedegen antwoord op kunnen geven. Wel speculaties, maar dat zijn meningen en geen feiten.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-12-2004 22:35

Koen,

Ook ik heb de dvd's gezien,maar et heeft me toch nog niet overtuigd.
Als de bodem keihard is,wil ik nog wel onderlijntjes van zo'n 10 cm gebruiken.

Hans,

We zullen zien.. :wink:


Stefan,

Zoals ik al had aangegeven,gaat het me dus niet om de visuele waarneming... :wink:

Aart,

Wordt dus tijd voor een onderzoek !
Kunnen we daar geen KSN geld voor gebruiken 8)


Bas,Niels,Raymond,

Alvast bedankt voor het meedenken/zoeken.


Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

03-12-2004 22:41

Zo makkelijk kom je niet van me af Dennis,

er zijn toch ook van die loodjes waarin een inham zit, waar je oplosbare capsules kan stoppen, of in ieder geval capsules die beetje bij beetje een flavor of iets in die trend afgeven, is dat dan niks ?

Groeten
Stefan
gerrit koop

03-12-2004 22:53

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-12-2004 23:06

Stefan,

Ik wil gewoon kunnen vissen zonder bepaalde dingen te moeten camoufleren door een of andere flavour.

Gerrit,

Wellicht doordat de single hookbaits vaak overflavourde ballen zijn,en deze dus wellicht een en ander camoufleren.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

03-12-2004 23:12

Maar Dennis,

nu gaan we er weer van uit dat een karper kan relativeren en/of denken, en/of verbanden leggen tussen zo'n dingen, is dit bewezen ? Ik verdiep mij er steeds meer in, maar of een vis zo ver kan denken heb ik nog nergens kunnen vinden... Helaas ben ik geen vis, dus zal ik het waarschijnlijk ook nooit niet weten.

Groetjes Stefan
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-12-2004 23:58

Stefan Slechten schreef:Maar Dennis,
nu gaan we er weer van uit dat een karper kan relativeren en/of denken, en/of verbanden leggen tussen zo'n dingen, is dit bewezen ? Ik verdiep mij er steeds meer in, maar of een vis zo ver kan denken heb ik nog nergens kunnen vinden... Helaas ben ik geen vis, dus zal ik het waarschijnlijk ook nooit niet weten.
Groetjes Stefan


Stefan,

Dat zou dus betekenen dat het woord dressuur iets is wat uit de lucht gegrepen is ?

Voorbeeld 1:

Ik vis vrij veel met de korst op wateren waar ik soms jaren lang dezelfde vissen achterna loop/liep.
Simpele vraag:
Waarom zie ik vissen die ikdoor de jaren heen,meerdere keren op een korst heb gevangen,het brood steeds voorzichtiger naderen en uiteindelijk compleet in paniek wegvluchtten ?

Voorbeeld 2:
Waarom ving je in de beginjaren heel goed met sweetcorn,en raken dezelfde "sweetcornverslaafden" van weleer over hun toeren,als ze nu stuiten op een klein bedje van die gele lekkernijen ?


Waarom zou dit gebeuren......... ?

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 04-12-2004 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
gerrit koop

04-12-2004 00:53

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-12-2004 01:19

Hallo Gerrit,

Ik neem aan dat je gezien hebt dat ik reageerde op onderstaand bericht van Stefan ?

Quote:Stefan Slechten schreef:
Maar Dennis,
nu gaan we er weer van uit dat een karper kan relativeren en/of denken, en/of verbanden leggen tussen zo'n dingen, is dit bewezen ? Ik verdiep mij er steeds meer in, maar of een vis zo ver kan denken heb ik nog nergens kunnen vinden... Helaas ben ik geen vis, dus zal ik het waarschijnlijk ook nooit niet weten.
Groetjes Stefan:Quote

Het feit dat een karper eerst rustig korsten/mais eet en ze later mijdt als de pest,is voor mij aanleiding genoeg om te denken dat een karper zeker kan "denken",als is het maar op zeer simpele/primitieve wijze.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
gerrit koop

04-12-2004 01:42

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-12-2004 02:01

gerrit koop schreef:Hoi Dennis
dat had ik gezien .
Als je echt wilt kun je ze zo gek krijgen dat je met de hand een haak in de onderlip slaan
Een voorbeeld:Wij vissen aan een kant van een water en de vissen lijken redelijk gedresseerd t.o.v.lijnen enz tot we hoorden dat aan de andere kant van het water (waar nooit gevist wordt) iemand de vissen lokt en voert met brood door met een stok op de schoeing te slaan.

gr GP



Gerrit,Gerrit............

Je zit toch niet stiekum aan de paddo's of met een paar dikke blows in je kraag achter die pc van je :D

Zonder dollen,ik geloof best dat een karper "af te richtten is",tot op zekere hoogte dan.
Maar ook daar komt dan toch een soort van denken bij kijken,let wel een soort van denken !


Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
gerrit koop

04-12-2004 02:43

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-12-2004 07:27

Ik heb al een jaar of twee geleden iemand gesproken die met hetzelfde idee als jou rond liep Dennis, namelijk dat een karper het lood op een of andere manier kon waarnemen.

Hij had de theorie "bedacht" dat het lood wel eens door gebruik en wrijving een beetje geladen kon worden ; ofwel positief of negatief. Hij was toen al bezig naar het zoeken van alternatieven en had ook zijn oog laten vallen op de steen die veel natuurlijker in het water zou passen als het bonk lood.

Ik denk dat er nu al alternatieven zijn door de stenen ( met hun beperkingen en tekortkomingen ) en de loodjes verpakt en al. De karper zal heus wel het lood kunnen proeven, neem zelf maar eens een slok water uit een niet al te frisse leiding..... en bedenk je dan dat een karper nog vele mate beter kan proeven !

Een en ander zal misschien meer op gaan voor heldere, schone putten en misschien minder voor de al wat vervuilde doorgaande wateren waar nog wel eens iets in geloosd word, scheepvaart, een fietsje hier en een auto daar ?
CarpeR Diem
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-12-2004 10:01

Marco,

toevallig was dat een artikel in het blad van de engelse karperstudiegroep. Weet ff niet zo welke. Normaal gesproken moet ik dat artikel nog hebben. ( 2 verhuizingen verder he)

Volgens mij gepubliceerd in 1988 of 1989.


theoretisch heeft hij gelijk er is immers altijd een potentiaal verschil tussen 2 stoffen, in dit geval haak en lood.

Van haaien is bekend, dat zij in staat zijn minimale verschillen waar kunnen nemen.

MVG

Klaas