Kan een karper lood waarnemen(niet visueel) ?


Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-09-2007 12:35

Douwe Bijlsma schreef:Maak je niet druk lood wordt toch verboden.


Dat is rijden zonder gordel ook al jaren, maar houdt iedereen zich daaraan ?
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-09-2007 13:55

Tussen wordt en is zit een wereld van verschil.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2007 14:06

Lukas den Admirant schreef:Wat op de Korda dvd's inderdaad te zien is, is dat wanneer de karpers de montage ZIEN liggen, ze wegschieten, het gaat dan om het lood, want danny vist wel met onzichtbaar 10lb fluorcarbon, het gaat hier om extreem veel gevangen karpers, je ziet duidelijk dat ze schrikken als je het lood in het voer tegen komen,
danny legt ook uit dat hij het lood aan de rand van de voerplek legt zodat als karpers van achter komen ze alsnog het rigje kunnen pakken zonder het lood tegen te komen, zo erg is het daar,

denk dat midden in de nacht de karpers er meer moeite mee hebben, het lood ruiken lijkt me opzich ook sterk, dat ze het lood zien mag duidelijk wezen maar ruiken, daar zou ik me niet druk over maken....
als je maar met een glider en een toplodd vist en je lijnzwemmers dus onmogelijk maakt dan ben je al een heel eind


Lukas,

Dat is geheel jouw uitleg. Zelfs dat ze fluorcarbon niet zouden kunnen waarnemen weten wij niet zeker. Maar er is wel meer op de aasplek aan de hand, afgezien van het lood dat nog makkelijk als een willekeurige kiezel kan worden aangezien.

Het enige dat ik zie op de video's is dat de karpers de indruk van stress geven. Vermoedelijk, maar ook dat is mijn uitleg, geeft de aanbieding of iets daarvan reden tot argwaan en is er strijd tussen voedingsimpuls en overlevingsinstinct.

Wat het is, dat is niet te zien. Zoals je weet worden de Korda DVD's geschoten op wat wij circuitwateren noemen. De reden voor argwaan lijkt mij voor de hand te liggen. Ze zijn geconditioneerd op deze situatie en toch zie je dat de voedingsimpuls het wint. Als dat niet zo zou zijn, dan zou je daar geen karper zien.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-09-2007 14:18

Even het topic doorgespit, waarbij ik stuitte op de opmerking dat gecoat lood op een mosselbank als snel niet (helemaal) meer gecoat is. Bij mijn riviervisserij had ik dat ook nog wel eens, maar sinds ik vis met lood voorzien van een soort rubber coating is dat probleem verleden tijd. Het betreft lood van EFT en het is niet goedkoop, maar wel goed.

Een opmerking als: vis ruikt lood en associeert dat met eten (Menno) slaat natuurlijk nergens op, de vis ruikt het desbetreffende voedsel natuurlijk veel eerder. Maar nu hapt er na 3 jaar toch nog iemand op. :)

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2007 14:27

Het is natuurlijk zo dat de chemoreceptoren van de karper poptentiaalverschillen waarnemen. Maar er zijn bij voortduring een heleboel potentiaalverschillen in het milieu van de karper. Het beest moet dus een systeem hebben waarmee hij uitfiltert wat voor hem van belang is. Anders wordt het beest gek. Voor wat ik lijk te begrijpen hebben de verschillende receptoren een verschillende functie. Zo zijn er receptoren die bepaalde eiwitten waarnemen. Maar wat moet het beest nu aan met het potentiaalverschil van metaal dat nog afgeschermd wordt door een kunstof coating? Vraag is of hij daarvoor receptoren heeft. Lijkt mij niet waarschijnlijk, want wat zou de functie moeten zijn?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

26-09-2007 16:58

waar wacht je op?

Lood slecht voor mens, dier en milieu? t' zou zo maar kunnen.... Waarom anders coating? Waarom geen waterleiding van lood??
Ik wacht dus niet op wetenschappelijk bewijs en vis al drie jaar vrolijk met de keitjes.
Ook goed voor de portemonnee i.c.m. post elastiek.
Ook lekker drillen zonder dat gewicht (tussen de waterplanten)

Anders doen weet je nog....
Zo weer m'n steentje bij gedragen.....
Ja ik ben ook lid van VBK :wink:
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

26-09-2007 17:06

o-ja
bijna vergeten,
Met sticky fingers, muggenspul, of wat dan ook mag je niet aan m'n ballen zitten.
Voor de zekerheid :oops: .

Ja...ook veel op paling gevist :roll:
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

26-09-2007 21:48

Kees Ouwehand schreef:Het is natuurlijk zo dat de chemoreceptoren van de karper poptentiaalverschillen waarnemen. Maar er zijn bij voortduring een heleboel potentiaalverschillen in het milieu van de karper. Het beest moet dus een systeem hebben waarmee hij uitfiltert wat voor hem van belang is. Anders wordt het beest gek. Voor wat ik lijk te begrijpen hebben de verschillende receptoren een verschillende functie. Zo zijn er receptoren die bepaalde eiwitten waarnemen. Maar wat moet het beest nu aan met het potentiaalverschil van metaal dat nog afgeschermd wordt door een kunstof coating? Vraag is of hij daarvoor receptoren heeft. Lijkt mij niet waarschijnlijk, want wat zou de functie moeten zijn?

Groet, Kees


Hele interessante discussie! Wel, het is bekend dat diverse vissoorten gevoeligheid vertonen voor elektromagnetische straling, en dat ze dit "zintuig" gebruiken om voedsel (prooi) op te sporen dat zich onder zand of slijk bevind.

Het volgende is ook bekend
link naar Science Direct artikel

Samenvatting:
We present an investigation of samples of the skull and backbone of eel and carp that was made in order to search for magnetic material with a possible connection to a magnetic sense organ. Room temperature measurements of magnetic susceptibility and remanence gave evidence of minute amounts of ferro- or ferrimagnetic precipitates in the fish tissues. The magnetic data implied that the magnetic material consisted of particles with a size distribution in the range between single domain and truly multidomain sizes.

interessant dus, want blijkbaar heeft men iets gevonden in deze richting! Wie weet wat in dit verband precies bedoeld word met single en multi domain particle size distribution? Iemand uit Wageningen?

Overigens helaas:
The results did not allow us to draw any conclusion about the physiological function of the magnetic particles.


Ik vraag me al langer af of en hoe karper omgaat met elektromagnetisme. Ik heb wel eens een artikel gevonden waarbij experimenten zijn gedaan met magneten in een fuik, maar helaas niet kunnen lezen. Die schetenwappelijke artikelen zijn helaas voor mij te duur te duur om even in te zien.

Wie weet meer? Of heeft kennis van resultaten van (echte) onderzoeken die in die richting gaan?
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

27-09-2007 13:18

Interesting,

Bepaalde gedachtengangen gaan door mijn hoofd de eerste is deze:

Zeewater bevat een heel kleine hoeveelheid lood (2-30 ppt). De gemiddelde concentratie in rivierwater ligt bij 3-30 ppb. In fytoplankton komen circa 5-10 ppm lood (drogestofgehalte), in zoetwatervissen 0,5-1000 ppb en in oesters 500 ppb voor.

Hiervanuit redenerend ga ik Kees gelijk geven dat de karper de prikkel van ons lood niet boven zijn natuurlijke leefomgeving zal uitsteken want:

Hoe en in welke verbindingen reageert lood met water?
Onder normale condities reageert lood niet met water. Bij contact met vochtige lucht loopt het wel aan. Aan het oppervlak van het metaal wordt dan een dunne laag loodoxide (PbO) gevormd. Als zowel zuurstof uit de lucht, als water aanwezig is, kan metallisch lood hiermee reageren tot loodhydroxide:

2Pb(s)+ O2(g) + 2H2O(l) -> 2 Pb(OH)2(s)

en:

Oplosbaarheid van lood en/of zijn verbindingen in water
Elementair lood is bij 20oC en 1 bar in water onoplosbaar.

Hieruit blijkt alleen maar dat het Lood dus geen atomen loslaat die door het water gaat zweven want er vindt geen reactie plaats. Oftewel de karper zal geen verschil in zijn leefmilieu waarnemen.

Tevens zat ik ook al met de volgende gedachte het lijkt mij dat de karper eerder de fysieke angst reactie zal toepassen dan de prikkel waar te nemen aangezien er in het water reeds zoveel prikkels zijn.

Het is maar een gedachtengang.

Wees gegroet,
Josse de Bruin

Bron: http://www.lenntech.com/elementen-en-water/lood-en-water.htm
peter andrae

27-09-2007 15:55

Het blijft gissen ben ik bang voor wat mij opviel op de korda dvd was dat er op een gegeven moment een vis bovenop het lood ging liggen met zijn buik en er was totaal geen sprake van een schrik reactie de vis bleef rustig liggen om vervolgens zijn weg weer te vervolgen.


Maar je ziet ook vissen die voorzichtiger te werk gaan beetje met de borstvinnen wapperen af en toe wat oppakken maar je ziet dat ze hun niet op hun gemak voelen,volgens mij speelt dit ook mee en voor de karper een manier om te bepalen of het veilig is of niet.


Looddetectie doormiddel van de bek,vinnen,buik de stek afvoelen zal ik maar zeggen sommige vissen vreten met oogkleppen op zou je denken maar bij alle vissen zag je dat ze terughoudend waren en dat kwam echt niet alleen door het aangeboden aas.


Naast die bollie,s ligt natuurlijk altijd maar weer dat rare ding denk niet dat het in geur of net als bij haaien met een stroompuls heeft te maken ik denk dat de karper het op de bovenstaande manier doet.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-09-2007 16:18

Wat dachten jullie van iemand die al jaren zn vissen vangd met ongecoat-lood ?????

En alleen maar overdag .

Geen kleintjes hoor ( tot 300 ) gram.


Nee ik geloof er allemaal niks meer van.


Gr :wink:
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-09-2007 21:21

zijn wel kleine visjes hoor! : :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-09-2007 21:25

menno laarmans schreef:Wat dachten jullie van iemand die al jaren zn vissen vangd met ongecoat-lood ?????

En alleen maar overdag .

Geen kleintjes hoor ( tot 300 ) gram.


Nee ik geloof er allemaal niks meer van.


Gr :wink:


Heel, heel lang ongecoat lood gebruikt. Totdat er geen karperlood meer zonder coating was en ik noodgedwongen over moest omdat mijn voorraad op was. Ik ging met gecoat lood helaas niet meer vangen.

Dank Josse, ik was te lui om het op te zoeken. :oops: Maar dit is precies het verhaal.

"Evidence of minute amounts of ferro- or ferrimagnetic precipitates"

Lood is non-ferro.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Arjen Lans

28-09-2007 11:26

Even voortborduren:

De discussie gaat mn over lood, maar hoe zit het met staal en plastics. Ik zou me kunnen voorstellen dat een karper net als een aantal andere vissen magnetische velden kunnen waarnemen. Staal beinvloed een magnetisch veld waardoor dit door een stukje negatieve conditionering nadelig voor ons gaat werken.

Zijn er nog biologien onder ons die een onderwerp zoeken om op af te studeren?

Arjen
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

28-09-2007 12:25

Arjen in het water kom je overal vervuiling tegen, ook staal en blik.
Dus denk niet dat eenige vangsten vermindering heeft :wink:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

29-09-2007 12:28

vroeger visste ik veel in een erg vervuild stuk kanaal, uit de duiker, waar ik vaak voor zat te vissen kwam opgepompt grondwater met een hoog ijzergehalte. de vissen trokken hier mooi hun baantjes hoor, en al snorkelend ploegden ze door de zwaar verontreinigde bagger op zoek naar wat lekkers.

ik denk dat dat stukje lood van ons dan ook te verwaarlozen is, karpers trekken ook mosseltjes van oude fietsen die onder water liggen af, hier zal zeer zeker wel roest op achter blijven. het gaat er gewoon bijdoor, en later er weer uit, neem ik aan. :-? .

gr
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

02-10-2007 10:29

Henk, dit zal ongetwijfeld gelden voor kanaalwater of ander soort water wat toch wat vervuilder is, maar als het bijv gaat om een zeer heldere en schone zandafgraving, denk ik dat je er zeker rekening mee moet houden.

MVG
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

07-10-2007 21:25

Lood dat ik gebruik heeft een stevige coating(Fox en Korda lood) en als ik een hengel ophaal na een nacht dan ruik ik aan mn boilie én lood. Boilie om te kijken of tie de bodemgeur heeft aangenomen en zoöok het lood. Het viel me wel op dat Fox-lood wel geur opneemt en Korda-lood niet(verschillende coatingstructuur??).

Op een water waar ik zeer veel uren doorbreng is me het verschil inmiddels wel opgevallen; met Stonge-stenen krijg ik meer runs dan op ordinair lood. De verklaring die ik daar voor heb ik dat karper tijdens het azen ook aan je lood komt(aftasten) en daar niet posistief op reageert, of dat nu is omdat de karper het visueel waar kan nemen of dat karper het voelt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Waarnemen doet ie het zeker...Op welke manier?? Ik denk structuur en gewichtsverdeling tegenover steen---> lood.

Na zo'n 6 sessie's duidelijk verschil te merken kan ik er wel een conclusie uit trekken denk ik.......Op de Stonge maaskeien meer runs krijgen dan op normaal lood.....Dan krab je toch wel even achter je oren.... :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
wes daan
Berichten: 473
Lid geworden op: 09-05-2006 16:11
Locatie: Loosduinen

08-10-2007 20:43

tis nu allemaal wel intressant
karper komt de achterkant....
tja als die van rechts komt ziet de links niks en andersom
ik kan ook voor en achter in me huis dus die vis ook

ik denk dat het vrij weinig uitmaakt of hij het kan proeven/ruiken
soms is het bij de 1e of 5e bol raak voor de vis terwijl het lood naast de 9e bol lag

maar om terug te komen op de vraag ja of nee
ik zeg zelf van ja!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Them F*cking Peppies!