Fictieve Privéwateren cq Betaalwateren


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-11-2004 09:12

Goed,

deze bal is bijna rond.

Kwam ik laatst ook iets tegen wat ter overweging kan worden genomen. Voor Nederland een fictieve situatie.

Laten we ervan uitgaan, dat een aantal jagers in Nederland lucht krijgt van het boogvissen. Lijkt me eigenlijk nog goed mogelijk ook. De mannen gaan in de paaitijd met name de nederlandse wateren af op weg naar de grootste trofeeen. Jij zit heerlijk te vissen, en bent op 100 meter afstand getuige van een ware slachtpartij. De karpers die de ondiepten bezoeken, worden daar met pijlen boorboort en de kant op getrokken.

De "sport" neemt nog toe in popularieteit ook en word een serieuse bedreiging voor de karperstand op sommige wateren.

Wat gaan we doen? Privatiseren en de wateren verdelen, of niet?

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-11-2004 09:24

Mitsz,

Gezien de grote beperkingen die de jacht de laatste jaren heeft moeten ondergaan denk ik dat het bij een fictieve situatie zal blijven. De Dierenbescherming zal naar verwachting net zo hard als wij hiertegen in het geweer komen. Verdeling van wateren zal naar mijn inschatting dan ook niet aan de orde zijn.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-11-2004 09:46

jan van kranenburg schreef:Bertil start een hele interessante discussie op.




Wel eens op de Hoge Veluwe geweest; Van Gogh Museum. Karpers daar gezien? Draait je maag van om! Ken nog wel enkele van deze voorbeelden.


mvg

Jan


Ligt er nog een mooie taak voor je.

gr Harnold K
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-11-2004 09:49

Mitsz,

In bepaalde delen van de wereld is de karper nu eenmaal een probleem. Zouden hier ook dat soort problemen zijn, dan kan ik me voorstellen dat er zelfs prijzen uitgekeerd worden voor iedere karperbek die je aanlevert. Net als dat een tijdje met staarten van ratten is geweest.

Zolang de karper niet als laast wordt ervaren zullen dit soort praktijken niet in NL voorkomen / mogen. Daarbij heeft Mark weer gelijk in het kader van de wetgeving t.a.v. jacht (jacht artikelen) wij mogen nog niet eens met een onschuldige pult rondlopen ...... terwijl je in Amerika rustig met je M-16 over straat mag lopen ...... zoek de 10 verschillen en kleur het plaatje in :P
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-11-2004 10:01

Hewren,

Ik vind het jammer dat er behoorlijk afgedwaald in deze Topic... :cry:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-11-2004 11:12

Mijne heren het valt mij een beetje tegen dat niemand reageert op de vraag van Bertil of er op deze site dan ook voor dat water geadverteerd zou kunnen worden.

Ik denk dat dat overbodig is omdat het een putje is die verpacht wordt aan enkele vissers.
Ga je adverteren dan komen er veel te veel lijkt mij en wordt de situatie echt BTW.
Mijn mening blijft overigens dat KWO niet kan adverteren ivm de huisregels zie hiervoor mijn eeerste reactie.

met een schuchtere groet Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-11-2004 11:24

Douwe,

Dat adverteren kwam plots bij mij op toen ik in die topic bezig was om er een vraagstelling aan te draaien in die posting.. had ik dus beter niet kunnen doen :(

Als er ooit een echt B-water bij ons komt met de vraag zullen wij als redactie beslissen of we het doen.. en anders niet.

Om even dit FICTIEVE voorbeeld te beoordelen:
Het geschetste water met 2 chaletjes en wat vergunningvissers zou van mij wel mogen adverteren bij ons.. mits ze er geen grotere vissen zouden ingooien en mits ze een goed visstandbeheer onderzoek hadden laten doen.
En mits de hoofdzaak van het verhuren van de chalets vooral gaat om rustige vakantie met bijv. de kids te vieren waarbij het vissende gezinslid toch lekker kan vissen...


Heel veel "mitzen en maaren", dus zal het er niet van komen in de werkelijke wereld op KWO.

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-11-2004 11:42

Douwe,

Dan maar even een praktijkvoorbeeld. Voor Karpervissersonline zijn Pascal en ik benaderd door een Nederlander die in Frankrijk huizen verhuurt in een water- en karperrijke omgeving. Wij staan ook kritisch tegenover de ontwikkelingen rond veel Franse bataalwateren en pas nadat duidelijk was dat ze zelf niet de wateren beheren en alleen huizen verhuren, hebben we http://www.francemaisons.net als adverteerder op de site opgenomen. De wateren zijn via een normale departementale vergunning bevisbaar.

Mochten ze in de toekomst toch zelf een water gaan exploiteren dan zullen we op de hoogte willen blijven van het gevoerde beheer. Als we ons daarmee niet kunnen verenigen of als er teveel onduidelijkheden blijven, denk ik dat we afscheid moeten nemen.

Let wel, dit is onze mening en onze keus, de KWO'ers zouden er andere argumenten op na kunnen houden om het wel of niet te doen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-11-2004 11:57

Bertil, als het er niet bij had gestaan had ik ook niet zo gereageerd laat dat duidelijk zijn.
Ik ben nog altijd blij dat het forum werd opgericht, jou hoef ik niet te vertellen wat daar mijn motivatie toen voor was om mijn hersenspinsels hier te plaatsen.
Het gevoel wat ik kreeg, toen ik het las, is terug te vinden in mijn posting.
Maar oke het is al weer over omdat ik weet dat de werkelijke KWO wereld anders is dan de geschetste fictieve.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

30-11-2004 11:58

Heren,

Al nagedacht over het te voeren beleid op het fictieve betaalwater?
Te denken aan maximale onderlijnsterkte, weerhaakloos vissen, maximaal 5 kilo voer per dag etc.etc.
Deze regels zijn vrij standaard maar zijn wel een 'belemmering' voor sommige op een betaalwater.
Meestal is er een middenweg te vinden voor zowel de visser als voor de vis.
Uiteindelijk gaat het toch om de gezondheid van onze vriend karper, toch?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-11-2004 12:27

Douwe,

Om dan toch op Bertils vraag terug te komen:
Van mij mag hij deze man laten advereteren op de site, daar zie ik geen probleem in.

Mits de man zich aan de regels houd, en heeft gehouden...
jan van kranenburg

30-11-2004 12:30

Klaas,

In de link "visserslatijn" verschijnt wel een reclame voor....
het Weddemeer.

Onbedoelde ironie?

mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-11-2004 12:39

Koen,

Beleid? forel uitzetten.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-11-2004 12:49

Klaas ik denk dat deze one liner in de verkeerde topic staat..
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
bjorn diks
Berichten: 84
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Almelo

30-11-2004 14:00

marijn ham schreef:Douwe,

Mits de man zich aan de regels houd, en heeft gehouden...


Wat zijn dan precies de regels waar een betaalwater zich aan moet houden? (volgens ons dan)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-11-2004 14:38

Het hilarische van dit soort discussies, is natuurlijk, dat als zo'n water dan eindelijk voldoet aan de gestelde eisen, in de vorm van een mooi bestand van ongejatte/niet-illegale karper. etc etc . Wij vervolgens komen om die vissen eens een flinke haak in de bek te slaan en de vissen een fikse lading stress bezorgen.

Laten we alsjeblieft niet TE veroordelend zijn. We hebben wat dat aangaat geen poot om op te staan. Het hele karpervissen is tenslotte toch een kermis, door de mens in stand gehouden. De gradaties van die instandhouding zijn natuurlijk discutabel. Als de beheerder van een website echter een paar tientjes kan pakken op wat reklame, vind ik dat geen probleem. Het is uiteindelijk aan de klant of ie er gebruik van maakt of niet.

dank u
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-11-2004 15:05

"Nee, betaalwateren en gejatte karpers in overbezette putjes zijn niks voor mij." zegt de man die wel met Powerbait staat te smijten in forelputjes. :-?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-11-2004 15:06

Welke man?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-11-2004 15:43

Ja , welke man?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-11-2004 15:44

Oh die, C de Man van dat fictieve putje? Zeg dat dan gewoon.

gr H
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-11-2004 16:59

[quote="Bertil Wielink"

2.) Overbodige en ongewenste "grotere" vissen kopen. Waar zouden die anders heenmoeten.


Bertiel, Jan

Wat we als KSN voor ogen hebben is de handel met name van grote karper uitbannen.
Als we zelf een markt creëren is het hek van de dam. Het gevolg is dan hetzelfde wat we in Frankrijk zien. Hoge prijzen voor kapitale vissen. Iedereen sleept met vissen met alle gevolgen van dien. De KSN en OVB hebben er toch geen moeite mee, aan me hoela. Ga eens kijken wat er in België op dit moment gebeurd. Door al dat gesleep, en verkoop van grote karper. Het verhaal van Oasis moet je toch ook bekent zijn. De Zuid Willemsvaart daar heeft al driejaar op rij te maken met grote sterfte. Je weet ongetwijfeld waar dat kanaal op uitkomt.
Als alle HSV geen ongecontroleerde klein en grote vissen afnemen van Beroepsvissers en handelaren, is het probleem van de handel met alle gevolgen van dien in Nederland mogelijk onder controle. En is de toekomst ook voor jullie als KWO wat foto’s aangaat verzekerd.

Als ik zelf een eigen water zou hebben begon ik weer met kleine karper zelf op te kweken, voor mij de enigste mogelijkheid om onze hobby voor de toekomst te verzekeren.
Kom 12 februari maar naar Gilze op de regio avond heb een film opgenomen in België met kapitale vissen wat mooi begon maar het eind me nog steeds triest stemt.

Peter

Ps, grote karper van afvissingen plaatsen op de grote rivieren op dit moment de enigste mogelijkheid.
Niet voor mij maar de heel karpervissend Nederland.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

30-11-2004 17:48

Grote karpers van afvissingen op de grote rivieren??

Je verwijst in je posting naar karpersterfte door overzetten. Zo ga je natuurlijk heel nederland besmetten wanneer er zieke vissen op de rivier komen, niet alleen de rivieren ook de sloten en kanalen en dergelijke die met rivierwater doorgespoeld worden lopen dan risico. Lijkt mij geen optie.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-11-2004 18:18

Kees Ouwehand schreef;
//Dat is wel een heel bijzonder betaalwater, Henk.

Minimaal een 50 ponder. En hem dan ook nog vangen? Zelfs op een betaalwater...//

Geen betaalwater Kees, Privé water is beter..

Die 50tiger komt uit een natuurwater van +120 hectare.. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.