Nederlandse Betaalwateren.


Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

05-12-2004 11:38

Hoi Marcel. Deze hele topic interesseert mij in hoge mate, vooral omdat verhalen over 'de oude tijden' mij enorm interesseren.
Toen ik het verhaal 'Gedwongen reiziger' uit het boek van evert aalten las, werd mijn fantasie al geprikkeld. Nu wordt het echter steeds interessanter.....
Ik vraag me namelijk af wie er in de tijd dat 'HIJ' op het privewater gezet werd toestemming hadden om daar te vissen, en wie de toenmalige eigenaar was? Het verhaal in het boek van Aalten maakt dat namelijk niet helemaal duidelijk, en laat je daar een beetje in duisternis achter.
Ik hoop dat u hier wat over kunt en wilt vertellen, want het is iets dat mij enorm intrigeert.....

Mvg. Daniel
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

05-12-2004 11:43

Marcel,

De situatie waarin je ‘Hij’ aantrof op het Wilhelmina-kanaal maken we meer mee zeker op kanalen.
Mede door ondiepe kanalen en daarin voort ploeterende scheepsschroeven treffen we karpers aan met de meest vreemde beschadigingen. Of dat ook rede is van de verwondingen van ‘Hij’ weet ik niet.

Van een spiegel die voor een 15 jaar geleden al bekend was op een kanaal, is door ondeskundigheid (stel het maar netjes) zijn kieuwdeksel, vinnen, schubben erg beschadigd. De vis verloor binnen een aantal maanden een 3 tal kg. Daar het een vis is die zich door een aantal personen gemakkelijk liet vangen hebben gelukkig het herstel in de loop der tijd goed kunnen volgen. Wat ik hier mee aanwil geven dat het zonder overzetten in veel gevallen toch weer goed komt met de vis. Wil hier mee zaken die in het verleden speelde niet veroordelen, maar me meer gericht op de dag van vandaag. Zieligheid door de vis helpen heeft vandaag de dag veelal averechtse gevolgen. Kijk maar wat overzetten op tal van waters teweeg gebracht heeft de laatste jaren.

MVG,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-12-2004 11:45

Marcel, het verhaal dat OVB schubkarpers niet groot zouden kunnen worden is ook een fabeltje. Doordat er meestal vroeger veel teveel van die schubs uitgezet zijn op een groot aantal wateren werden ze niet groot (overbezetting, dus niet voldoende te vreten met z'n allen, etc...).
Jongen Jan
Berichten: 38
Lid geworden op: 13-07-2004 21:10
Locatie: Zwijndrecht Hollandistan

05-12-2004 16:34

Hallo,

Een vriend van mij heeft HIJ in de zomer van 1989 of 1990 (het exacte jaar weet ik niet meer) op de plas van de beeks bergen gevangen.

Hij woog bij die vangst 35pond , ik weet nog van de foto dat de vis er niet goed uitzag ,erg bleek.


Kan me goed voorstellen dat de betrokken karpervissers toendertijd het welzijn van de vis voor ogen hadden om de vis over te zetten
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-12-2004 16:48

Alle respect voor de tijd waarin het gebeurde. Niettemin blijken er, afgezien van Hij, wel wat meer karpers overgezet te zijn. Bovendien is het de vraag of het elders nu veel anders is. Laten we reëel blijven. Maar goed is het niet en zeker geen voorbeeld voor anderen.

Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 18:01

Zoals ik reeds melde, begrip kan ik wel enigzins opbrengen in het geval van HIJ....echter het had gewoon bij die ene vis moeten blijven. Nu lijkt het er een beetje op dat er gezegd wordt...kijk Rini Groothuis deed het ook...dus daarom deden wij het ook.
Ook toen al wisten we dat het moreel niet door de beugel is om te slepen met vissen (van het overbrengen van visziektes en de risisco''s hadden we inderdaad geen weet)..maar ik herhaal het nogmaals...een beetje karpervisser wist ook toen al dat het moreel gezien niet door de beugel kon!..en daar zijn gewoon geen excuses voor te verzinnen. Het ging dus puur om egoisme .
zo zie je maar weer.....GOED VOORBEELD DOET GOED VOLGEN
en het is min of meer begonnen met in mijn ogen de beroemdste vis van Nederland .......HIJ

Hans Brinkel.
p.s. naar aanleiding van ontvangen emails nog ff het volgende, ik ben GEEN verklaard tegenstander van betaalwateren, wel van betaalwateren die willens en wetens vissen overzetten voor commerciele uitbuiting ten koste van de vis. Ik besef terdege dat er een markt voor is,maar houd het dan bij een bestaand visbestand met eventueel huisjes eromheen en richt je dan op de extra comfort en veiligheid die je erbij kan bieden....just my thoughts
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

05-12-2004 18:08

zoekfunktieterm: overzetten 102 hits
zoekfunctie: jatten 68 hits
zoekfunctie gestolen AND vis: 80 hits

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... r&start=25

onderaan betreffende kanovijver, posting van ondergetekende.

what's new?

Het zal een stuk minder worden, blijf me er wel steeds over verbasen dat zo een vis als HIJ steeds maar weer bevist en bevangen blijft.
Steeds vaker bekruipt mij echter wel het gevoel dat slechts de rivieren, open kanalen, grote meren, met nog enig fatsoen te bevissen zijn.
Goh, daar zit ik nu juist in de regel. Meestal rij ik er dan maar voor naar de Seine, Het Haringvliet trekt ook wel weer als plekkie-ver-weg-te-kruipen.

Putten, plassen en vijvers? Eigenlijk heb ik hier voor het westbrabantse gedeelte, van Bergen op Zoom, tot Breda, van Breda tot Dinteloord slechts 1 simpele vraag te beantwoorden: Werd er al eens met regelmaat gevist?... ok. laat dan maar... Zwart als Gal, speel ik de piet pineut wel.

Triest he?

Nee hoor, lekker rustig!
En wie mag mee in de zak van zwarte piet dit jaar?

Ikke hoop ik!
Lekker warm daar, en een goed karperklimaat!
Zal ik nog een vissie mee terug nemen?
Biedt u maar!

En nu zonder ironie, whatever...

Net wat Kees zegt, bezijdens goede bedoelingen, wil ik eigenlijk helemaal niet weten wat er werkelijk heen en weer is versjouwd... Onwetendheid, inderdaad vaak een drijfveer. Voila, voorlichting dus. Commercie? Das nogal een lastiger pakket, een overduidelijk signaal echter dat een grote karper gewoon niet verplaatst, verkocht, danwel opgekocht meer mag worden. Door niemand niet. De vraag naar grote karper is gewoon te sterk, de markt is er, de verleiding evenredig hoog de prijs die er op een zware bak rust. Dat een blad als de beet en de karper hierover adverteerd is werkelijkwaar zo vreselijk riskant een pretendent, of hoe tiep je dat, weg te zetten dat het bevissen, tegen forse betalling van wateren waarop dus de klasbakken van nederland te vangen is acceptabel is, slechts omdat er potentiele klanten zijn. Doodeng zeg ik je. HIJ zwemt er!.... hoppa, potentieel klantenbestand van een kleine duizend karpervissers op een wachtlijst, best bereid laten we zeggen voor 500 euro per jaar erop te mogen vissen.... Maar ja, HIJ sterft een keer, nieuwe klassebak nodig.... Dan zorg je voor een nieuwe Hij, simpel toch? he, daar is de vraag weer... steeds weer de vraag erna....

Kga mijn schoen zetten!

Misschien zit er morgen wel een antwoord in!
Blijven geloven eddepet! Erin blijven geloven man....

vriendelijke groeten
ed
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-12-2004 19:41

Edwin, op De Blauwe Hoef kost het karpervissen geen 500 Euro per jaar maar 125 Euro per 24 uur.:) Dus duurder dan Raduta, Nash of Fishabil om er maar enkele te noemen...
Ik vraag me werkelijk af of er malloten zijn die bereid zijn zoveel te betalen om op steeds dezelfde 200 karpers in zo'n putje van 11 ha. te vissen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 19:46

Aart Lokhorst schreef:Edwin, op De Blauwe Hoef kost het karpervissen geen 500 Euro per jaar maar 125 Euro per 24 uur.:) Dus duurder dan Raduta, Nash of Fishabil om er maar enkele te noemen...
Ik vraag me werkelijk af of er malloten zijn die bereid zijn zoveel te betalen om op steeds dezelfde 200 karpers in zo'n putje van 11 ha. te vissen.

Aart..ik vrees dat er genoeg van die malloten rondlopen op deze aardkloot...let maar op hoe snel die Engelsen alleen al eropaf zullen komen. :cry:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

05-12-2004 20:35

Ed,

Zal dinsdag een zakje boilies in je schoen doen, je weet wel die lekkere anijsballen. :lol:

Hoop is er altijd, zijn de problemen die hier aan bot komen. Al verder lezend kom ik Piet Vogel tegen die een stuk educatie voor zijn rekening wil nemen, prachtig dit soort initiatieven.
Als een ieder zo’n positieve instelling zou hebben kunnen we dit forum wel sluiten. Of Bertil met zijn jongens dat weer zo leuk vind is een andere zaak. :wink:

MVG,

Peter
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

05-12-2004 21:01

Aart Lokhorst schreef:Ted, mij is het verband tussen het vissen op wateren waar dat verboden is en het overzetten van vissen niet duidelijk. M.i. zijn dat n.l. echt twee verschillende zaken die niets met elkaar gemeen hebben.
Suggestie: open een topic over het vissen op wateren waar dat verboden is.


Aart,

aangezien jij meestal (terecht) aankaart, dat wij als bestuurders en "volwassenen"een voorbeeldfunctie hebben qua waarden en normen (volgens mij had jij tenslotte een lpf-bestuurder op bezoek hierover), misschien wel degelijk ook hierop van toepassing.

ik erger me vooral aan dat enerzijds in een blad als karperwereld, wat toch jullie spreekbuis is, het overzetten van vis verketterd wordt, en vervolgens uit de boeken wordt gedaan, hoe een ander lid op water waar geen vergunning voor is, een aantal grote karpers vangt. zonder overigens hem dit te misgunnen, gezien aanpak en inzet.

Moraal? Moraal is voor een ieder rekkelijk, ook voor bestuurders? bah

ted van der veen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-12-2004 21:05

Ik betwijfel dat Hans. Die Engelsen kunnen voor minder dan de helft terecht op b.v. de put van Nash en daar zwemmen immers meer dan 100 (overgezette) 40-ers rond, evenals nog wat 50-ers.
Maar ik kan het mis hebben :x
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-12-2004 21:24

Ted, de KSN en het blad Dé Karperwereld of het blad Karper hebben niets met elkaar te maken. Het is dan ook niet terecht om de KSN verwijten te maken over teksten of artikelen die in de KW staan. Evenmin kun je het KSN bestuur verantwoordelijk stellen voor teksten of artikelen van individuele leden of zelfs van niet leden zoals jij hierboven doet.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-12-2004 08:39

Beste Ted,

Het overtreden van de huidige regels daar was een bewuste keuze, waar iedereen zelf verantwoordelijk voor is. Toch was het te naief om te denken dat dit zomaar kon worden geschreven, gezien de voorbeeldfunctie die het blad toch heeft. Vandaar dat in het volgende nummer ook een rectificatie komt te staan. Ik wil het niet promoten, het blad zeker niet, vandaar dat de stukjes hierover ook achteraf beter niet geplaatst hadden kunnen worden.

De rede om dit te vermelden was voor mij de volgende: ik wilde de manier waarop daar gevist moet worden duidelijk maken aan de rest van NL. Als je er dus voor kiest om ergens te vissen waar niet toegestaan, zul je ook de consequenties moeten dragen, waardoor je dus nooit echt lekker gerust zit te vissen en wat voor een groot gedeelte van de karpervissers niet is weggelegd, maar wat niemand daadwerkelijk mag.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-12-2004 08:44

Aart,

Volgend jaar, maar de lidmaatschappen lopen per kalenderjaar, vandaar. Heb me daar nooit sterk mee bezig gehouden, maar geef volgend jaar lezingen in Utrecht en Zwolle, dan zal je wel lid "moeten" worden! :wink: :lol:
mvg

Bart van den Hurk
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

06-12-2004 15:00

Ik dacht ook toen ik in de loop van het de jaar de vangstgegevens en het bijhorende commentaar las dat het hier om een kei keihard circuitwater ging.Als ik dan nog eens lees hoeveel keer per jaar die vissen gevangen en gehaakt worden dan kan de moeilijkheidsgraad van het water toch nog zo hoog niet liggen.
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-12-2004 17:45

Aart,

Misschien een rare vraag, maar de eigenaresse van De Snoekbaars, Lily, die gaat ook naar dat water van Nash... Hoe sta jij daar tegenover dan? Jullie houden er wel gewoon de KSN kampen..

Groeten Bart
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

06-12-2004 18:03

Ik heb onlangs eens een engels magazine gekocht(international carper).Dat is toch niet meer normaal wat daar voor reklame instaat voor betaalwateren.Er staat gewoon in hoe je een betaalwater crieert,karpers kan je kopen tss 8 en 20 kg .En het staat er dus werkelijk vol van bekende namen die er vissen.Steve Briggs,Tim Paisley,Danny Fairbrass,Frank Warwick,Lagabbe.Ook Hutchie staat erin met een nieuw pb gevangen op een water van 2 hectare waar 20 vissen zwemmen van 40lbs,5 van 50 lbs en dan nog 2 60+ lbs vissen.Komaan zeg ,wat een lachertje.Ik las ook dat warwick de laatste jaren gefustreert rondliep omdat ie nog nooit een 50+lbs (+-22.8 kg) had gevangen .Nu is hem dat gelukt van er 2 te vangen in de zelfde sessie,alleen hij is er ook voor naar een betaalwater moeten gaan,waarvan ik dan ook nog opmerk dat 1 van de 2 een onvervalste Du Der leder is.Engelse topvissers noemen ze dat.Bbbbrrrrppppp,dju mijn maag is nie goe!!!!!!!!!!
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

06-12-2004 18:10

geert je hebt pb.

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

06-12-2004 18:45

Een ieder is vrij om op een BTW te vissen. Dat je zaken betreurt zo als ze gaan mag duidelijk zijn.
Een vereniging als de KSN kan en wil niemand zijn of haar wil op leggen. Dat er personen zijn die met twee petten oplopen zal een ieder betreuren. Gaat er steeds meer oplijken dat we hier in ons land een aparte plaats innemen. Lang is gedacht dat we de neuzen in Europa binnen een aantal jaren dezelfde kant uit zouden krijgen. Helaas blijkt het karpervlees voor een groot aantal personen belangrijker te zijn dan een visie te hebben waarin we zaken goed regelen, om onze hobby voor een groot aantal jaren te veilig te stellen.

Met een trieste groet,

Peter
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

06-12-2004 19:35

Tim ,je hebt pb terug

mvg Geert
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

06-12-2004 19:46

Aart:

Karperwereld is misschien niet officieel jullie spreekbuis, maar wordt denk ik wel als zodanig ervaren. mede gezien alle reclame die zij voor de ksn maken, en alle leden/bestuursleden die hierin schrijven. verder laat maar zitten, want we dringen tot niet tot elkaar door, bij degene die zich aangesproken voelde wel. einde discussie.


Bart,

stel het prijs, dat je er op door gaat, had natuurlijk ieder ander kunnen zijn. en inderdaad, we hebben allemaal een voorbeeldfunctie (voor jeugd en senioren). Wat mij betreft doet het er niet toe, dat iemand (in dit geval jij) op een niet bevisbaar water zit, maar misschien niet als zodanig volgende keer vermelden, aangezien een aantal mensen je als "idool" zullen beschouwen, gezien je vangsten. en dus dezelfde acties ondernemen.

Als je dan tegen iemand zegt, dat hij terecht betrapt en beboet is, is dat over het algemeen tegen het verkeerde been.

Misschien ben ik enigzins hypocriet, maar sinds ik bestuurslid ben bij een hsv, ben ik me wel iets bewuster van mijn voorbeeldpositie.


groetz
ted
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-12-2004 20:07

ted van der veen schreef:Aart:

Karperwereld is misschien niet officieel jullie spreekbuis, maar wordt denk ik wel als zodanig ervaren. mede gezien alle reclame die zij voor de ksn maken, en alle leden/bestuursleden die hierin schrijven. verder laat maar zitten, want we dringen tot niet tot elkaar door, bij degene die zich aangesproken voelde wel. einde discussie.
groetz
ted


Ted..ik quite jou tekst, vreemd genoeg staat er hier automatisch een andere tekst dan je bericht op het board. :-?
Nietemin,
Zie eerlijk gezegd niet in dat de karperwereld de spreekbuis is voor de KSN?, ik ervaar het in elk geval niet zo.
Mischien is het wel juist andersom dat de karperwereld de KSN gewoon een warm hart toedraagt...en daar is toch niets mis mee?

Je hebt wel een punt, dat meer mensen zich meer bewust dienen te zijn van hun voorbeeldfuntie ten aanzien van andere karperaars.....het geval HIJ spreekt wat dat betreft boekdelen.
Nietemin is een ieder individueel verantwoordelijk voor zijn eigen daden, en dat kun je toch niet afschuiven op een hele groep als de KSN? Wel kun je je afvragen of mensen die bewust in de fout zijn gegaan wel lid kunnen/mogen blijven van de KSN, dit zou je ter discussie kunnen stellen, vandaar mijn vraag aan Marcel hieromtrent...helaas nog geen antwoord gehad hieromtrent.
gr
Hans Brinkel
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

06-12-2004 20:17

hans,

dat je een andere tekst zag klopte, was er toch niet helemaal gelukkig mee.

en ja je hebt misschien wel gelijk dat het een het ander steunt en verder niet. mijn idee was wel dat het een bij het ander hoorde. misschien mijn vergissing.

waar het mij inderdaad om ging, is dat we met z'n allen eens achter onze oren moeten krabben, waar we voor nieuwe boarders/vissers een voorbeeldfunctie hebben.

v.w.b. overzetten, vind ik persoonlijk een moeilijke, want waar ligt de grens.

denk dat ik me er verder maar even niet meer mee bemoei.

groetz
ted
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-12-2004 20:27

ted van der veen schreef:waar het mij inderdaad om ging, is dat we met z'n allen eens achter onze oren moeten krabben, waar we voor nieuwe boarders/vissers een voorbeeldfunctie hebben.
v.w.b. overzetten, vind ik persoonlijk een moeilijke, want waar ligt de grens.
denk dat ik me er verder maar even niet meer mee bemoei.

groetz
ted

Hallo Ted,
Voorbeeldfunctie, dat is blijkbaar voor een ieder verschillend ,zowel positief alswel negatief.
Wat betreft het overzetten, dat is niet zo moeilijk...Dan ben je gewoon fout bezig...that clear
Wat mij betreft gewoon mee blijven doen aan de discussie,foutjes maken we allemaal..mischien ff rechtzetten naar Aart toe? :wink:
gr
Hans