Nederlandse Betaalwateren.


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-11-2004 18:25

Wouter,

Een vermoeden gebaseerd op de dagelijkse praktijk is nog geen vanzelfsprekendheid maar niet meer dan een waarschijnlijkheid. Het kan zijn dat alleen HIJ overgezet is vanuit het Wilhelmina kanaal en dat diegene dat toen wel voldoende vond. Dat acht ik minder waarschijnlijk, maar het kan zijn.

De praktijk is dat dit vaker voorkomt dan je denkt.

Groet, Kees
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

30-11-2004 18:36

Kees,

Dus als ik het goed begrijp zijn alle wateren waar in het verleden eens een keer vis is overgezet fout, en moet dat geboycot worden?

Dan is het afgelopen met de visserij.

Wouter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-11-2004 19:03

Nee, het is fout om eigenhandig karpers over te zetten.

Waarom nu weer een boycot???? :-? :-? :-?

Trouwens, als ik alles zou moeten boycotten waar ik geen voorstander van ben, dan heb ik daar een dagtaak aan. Maar als het moet, dan boycot ik het slepen met vissen.

Ik boycot geen betaalwater, niettemin ben ik geen voorstander van de manier waarop deze zich doorgaans met de karpervisserij bezighouden. Maar zelfs daar kunnen mogelijk uitzonderingen op zijn.

En ik ben geen voorstander van privé karpervijvers, maar daarom zijn ze er nog wel en ze zullen nog wel blijven ook. Het is tenslotte privé. Ik promoot het alleen niet. Wat betekent nu beschikbaar komen voor dé visserij. Het komt nauwelijks beschikbaar voor dé visserij in mijn optiek.

Groet, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-11-2004 19:44

Kees, we hebben in ons landje wel de unieke situaties van HSV, in België een onbekend fenomeen.
Vandaar dat privé waters er heel gewoon is. Mits goed beheerd heb ik er geen probleem mee.
Je hebt gelijk als je stelt dat het daar in veel gevallen aan schort.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-11-2004 19:55

Ik weet het Peter,

Maar het lijkt op het eerste gezicht wel zo aantrekkelijk om met een paar man een put te mogen bevissen met grote vissen. Ook al moet je er grof voor betalen en jaren op de wachtlijst staan (Engelse situatie). Daarbij wordt makkelijk uit het oog verloren hoe uniek de Nederlandse situatie is en hoe waardevol om die voor de lange termijn te behouden.

Overigens zie ik weinig vissen verhuizen van privéputten naar openbaar water. Maar ook dat gebeurt wel eens een enkele keer.

Groet, Kees
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

30-11-2004 20:16

Kees

Laten we niet vergeten dat dit om een put gaat die al vanaf den beginnen in particulier bezit is geweest, anders dan bij de meeste syndicaatwateren in engeland.


Wouter
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-11-2004 22:02

Wouter,

ik had een reactie van dien aard wel verwacht, en ik hoop ook dat je begrijpt dat al deze reacties van mij als persoon komen, en niet met in het achterhoofd de taak die ik namens de jeugdcommissie heb.
Dat ik daarom op mijn woorden moet letten met betrekking tot een voorbeeldfunctie, daar ben ik het dan weer niet mee eens.

Ik ken het water waar Bart van den Hurk vist, en weet het bestand ook, maar dat is bij lange na niet te vergelijken met het eerder genoemde water waar deze discussie ook over verder ging. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat dit soort wateren op een legitieme manier aan vis komen, laat staan dat er met verstand aan visstandbeheer gedaan wordt, daar gaat het mij om, en of ik dat dan op een wat brutale manier laat merken, dat is ieders eigen interpretatie. Het gaat mij er juíst om, dat mensen die dus écht in the picture staan, en bekend zijn, dit soort wateren promoten, daar gaat het mij om, en daar maak ik mij kwaad om, omdat dát de mensen zijn die echt een voorbeeldfunctie hebben.

Ik zie het dus ook niet als negatief, als ik tegen fout visstandbeheer en evt. overplaatsen van vissen strijd!

Aan het water gedraag ik me altijd zoals het zich hoort, mijn mening zal ik altijd blijven verkondigen, en dat heeft niks te maken met een voorbeeldfunctie of niet.

Nu mogen jullie verder met de discussie,

mvg
Stefan
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

30-11-2004 22:35

Stefan,

Zoals jij het nu uitlegt is het meten met 2 maten, een voorbeeldfunctie heb je of je hebt hem niet daar de (waarschijnlijke) jeugd toch tegen mensen zoals jij opkijkt.

Ik ken beide wateren en het water van Bart zijn avonturen en het desbetreffende water zijn in zoverre met elkaar te vergelijken dat er een enorme groei van karpergewichten op plaats vindt.

Dat de nieuwe eigenaar er nu vissen van de efteling bij zet is dan ook van ondergeschikt belang aan jou uitspraken, dat water was voorheen namelijk ook dunbezet met gigantische vissen erop.

Het is veel te makkelijk om te roepen dat de toppers van dat water dan elders gejat zijn zonder feiten te hebben. Dat gebeurt dan gelukkig ook niet op elk commerciel water.

Ik begrijp wel dat die reactie van jou geen standpunt van de KSN is, echter jij bent wel een van de gezichten van de KSN en mensen zullen jou uitspraken in verband met de KSN zien. Aan jou om daar mee om te gaan. :wink:

MVG
Wouter Kanters

p.s.
Ik doe ook geen negatieve uitlatingen over jou gedragingen aan de waterkant, die zullen ongetwijfelt goed zijn bij iemand die karperbelofte van het jaar is geweest. :D
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-11-2004 22:37

Ok Wouter,

bedankt voor je antwoord, hier kan ik iets mee :)

Groetjes,

Stefan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2004 23:41

Al met al geeft dit voorbeeld (de Blauwe Hoef) wel aan dat de mogelijkheid bestaat dat meerdere wateren, die niet door HSV-en of Federaties worden gepacht, ook op de commerciële toer zullen gaan indien De Blauwe Hoef een 'succes' wordt.
Nogmaals, ooit is het in Frankrijk ook zo begonnen...

Trouwens, een 'lekker dier' die huidige eigenaar Peter van Amelsfoort, nogmaals wil ik de URL vermelden waar het een en ander over deze vent te lezen staat: http://www.bastion-oranje.nl/amelsfoortpetervan.htm
Qua fatsoenlijk visstandbeheer valt er van zo iemand al helemaal niets te verwachten!
Laatst gewijzigd door Aart Lokhorst op 01-12-2004 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-11-2004 23:49

Aart Lokhorst schreef:
Trouwens, een 'lekker dier' die huidige eigenaar Peter van Amelsfoort, nogmaals wil ik de URL vermelden waar het een en ander over deze vent te lezen staat: http://www.bastion-oranje.nl/amelfoortpetervan.html
Qua fatsoenlijk visstandbeheer valt er van zo iemand al helemaal niets te verwachten!

well said Aad
marcel jongbloets
Berichten: 24
Lid geworden op: 04-12-2004 15:58

04-12-2004 16:32

het eerste bestand van de blauwe hoef komt inderdaad van andere wateren het grootste deel van de maas enkele vissen van een park vijver enkele vissen van een wiel en enkele vissen van het wilhelmina kanaal waaronder hij de laatste der monikanen . Die ik er trouwens zelf op heb gezet .
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-12-2004 17:17

marcel jongbloets schreef:het eerste bestand van de blauwe hoef komt inderdaad van andere wateren het grootste deel van de maas enkele vissen van een park vijver enkele vissen van een wiel en enkele vissen van het wilhelmina kanaal waaronder hij de laatste der monikanen . Die ik er trouwens zelf op heb gezet .


En ben je daar trots op......... 8)
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-12-2004 17:24

Marcel, voor een eerste posting niet slecht, krijg je vast veel respons op.
Of jij net als HIJ met het overzetten daar blij mee zijn :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-12-2004 17:58

't word inderdaad langzamerhand een horror.............
CarpeR Diem
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-12-2004 19:10

Mannen, we moeten er wel rekening mee houden dat dit nog was in de geest van de tijd ga er van uit Marcel er nu anders overdenkt. Een paarjaar geleden mocht ik ‘HIJ’ ook even vasthouden na dat andere hem ook weer hadden overgezet. Het gewicht is al die jaren vrij constant gebleven, zeker in acht genomen de leeftijd van de vis. Marcel ben erg benieuwt over welke periode we spreken van dat overzetten. Dat is mij nooit duidelijk geworden, per PB kan ook.

MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-12-2004 19:33

Marcel,
ik heb het verhaal de gedwongen reiziger in het boek van Evert Aalten er nog maar eens op na gelezen. Moet zeggen dat toen ik het las , ik het doel nobel vond om de vis te laten herstellen van zijn verwondingen. Is het nooit bij jullie opgekomen om HIJ na een herstelperiode van laten we zeggen een jaar , HIJ weer terug te zetten op het Wilhelminakanaal? of was het van meet af aan de bedoeling om hem op de priveplas rond te laten zwemmen?....ik vermoed zo het laatste met een wellicht slap excuus.

Zoals het zo vaak gaat ......lijkt het er namelijk op dat de prive-vissers van de plas de Blauwe hoeve de smaak flink te pakken hebben gekregen hhierna van het overzetten van karpers :evil: Getuige van wat jij schrijft hebben jullie flink huis gehouden..allemachtig! tot aan de maas toe zijn er vissen overgezet op dat prive-water!.....en dat noemen ze dan nog het eerste bestand :o
Voor mij zijn jullie dan ook de *moeder van allle karper-ellende *
Hoop dat jullie er trots op kunnen zijn...bah!
Mag ik vragen of jij of 1 van jullie die ermee doorgegaan zijn met het overzetten van karpers ook lid zijn van de KSN ? (Hopenlijk heb je ook het lef om hierop te reageren).

Hans Brinkel
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-12-2004 19:50

Hans,

Kan wel een eind met je mee gaan, maar blijven overzetten ook naar een herstel periode lost niets op.
Het overzetten aanzich veroorzaakt alleen al een hoop stress, met alle gevolgen van dien. Het overzetten van het Wilhelmina kanaal naar die put om te herstellen was dus al een fouten beslissing.

MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-12-2004 20:17

Peter Otte schreef:Hans,

Kan wel een eind met je mee gaan, maar blijven overzetten ook naar een herstel periode lost niets op.
Het overzetten aanzich veroorzaakt alleen al een hoop stress, met alle gevolgen van dien. Het overzetten van het Wilhelmina kanaal naar die put om te herstellen was dus al een fouten beslissing.

MVG,

Peter

Peter...geheel mee eens...e.e.a. gebeurde natuurlijk zoals jij letterlijk schreef:* Mannen, we moeten er wel rekening mee houden dat dit nog was in de geest van de tijd.*, er was in dit tijd nog niet zoveel bekend als nu.
Maar....er is namelijk altijd een MAAR
Was het maar nou maar bij die enkele vis gebleven!, ze zijn vrolijk doorgegaan...en dan is er iets grondig mis, en dat wisten we toen ook al, en daar valt geen enkel begrip voor op te brengen toch?
gr
Hans
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

04-12-2004 21:13

Heren,

na alle discussies die hier in de loop van de afgelopen weken over is gevoerd, is het volgende dan misschien ook van belang:

in hoeverre is het vissen op wateren WAAR HET VERBODEN IS OM TE VISSEN een laakbaar handelen, en waar dit van bekend is.

M.a.w.: in hoeverre hebben we dan niet allemaal een tikkeltje boter op het hoofd, als we ageren op het overzetten van vis naar een ander (betaal)water?

Mag ik hopen, dat hier net zulke ideologisch verantwoorde antwoorden op komen????

groetz
tedje van der veen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-12-2004 22:26

Ted, mij is het verband tussen het vissen op wateren waar dat verboden is en het overzetten van vissen niet duidelijk. M.i. zijn dat n.l. echt twee verschillende zaken die niets met elkaar gemeen hebben.
Suggestie: open een topic over het vissen op wateren waar dat verboden is.
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

04-12-2004 23:34

Ted,

In hoeverre zijn alle karpervissers niet zo hypocriet als de p?

Iedereen praat over het belang van de karpers en noemt zich vrienden van de beesten maar rossen het liefst zo veel mogelijk vissen een stuk staal in de bek.

Maar ik denk dat het voor het "belang" van de vis niets uitmaakt of je er wel of niet mag vissen.

MVG Wouter
marcel jongbloets
Berichten: 24
Lid geworden op: 04-12-2004 15:58

05-12-2004 04:19

De meeste vissen zijn er op gezet in de jaren tachtig 'en nog wel door de grondleggers van het karpervissen in nederland. wat denken jullie van de gebroeders Groothuis. HIJ is in 1990 op de blauwe hoef in overleg met verschillende regionale karpervissers gezet Toen bestonden de termen betaalwater ,gestolen vissen,het besef van ziektes overbrengen,afgunst,commercie,nog niet. En van het overzetten van Hij heb ik nu nog geen spijt.Als je zag dat HIJ in een periode van 2jaar herstelde. Dat de gaten in zijn kieuwplaten herstelde,dat zijn huid en schubben patroon herstelde een gezonde kleur kreeg, en dat HIJ ruim in gewicht toe nam.En over de vangsten op de blauwe hoef . Makkelijk was het zeker niet .2jaar vissen 5 gevangen 3verspeeld , en mijn maat na 2 jaar zijn eerste karper .Bestand toen ongeveer 30 vissen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-12-2004 10:34

Ik snap het Marcel. Jouw schets van de situatie in die jaren klopt. Nog wel een vraag: wanneer was dat 'toen er ca. 30 vissen op zaten'. Dit i.v.m. hetgeen men stelt over de huidige bezetting van ca. 200 karpers, waarvan een groot deel tussen de 30 en 40 pond, met daarbij zelfs een aantal veertigplussers.
marcel jongbloets
Berichten: 24
Lid geworden op: 04-12-2004 15:58

05-12-2004 11:25

aart bedankt voor je begrip Het bestand van ongeveer 30 vissen dateert van ongeveer 1985 tot aan de tijd dat de blauwe hoef verkocht is aan de huidige eigenaar.De laatste 5 jaar gingen meer dan 15 karpers de 30 ponds grens over waaronder enkele lage 40 ponders. Het is/was zo'n gezond water dat zelfs ovb schubkarpers er van 19 en 21 pond er in 5 a 6 jaar gewichten behaalde van 39 en 41 pond over het huidige bestand is mij niks bekend. Het was een uniek water of dat nu nog het geval is betwijfel ik.Het heeft echt heel veel potentie .Maar met meer dan 200 vissen weet ik het niet. DEtijd zal het leren [Groetjes marcel.