Debat


Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

19-11-2004 15:12

Beste karpervissers,

Voor het vak filosofie moeten we dit blok een debat houden.
Mijn tegenspeelster stelde voor om het over de stelling
"Karpervissen zou verboden moeten worden" te doen.
Ik zeg hier natuurlijk geen nee tegen :D
ik ben natuurlijk 'tegen' en zij 'voor'.
Ze begon al over 'pijn in de bek, stress tijdens dril', ze weet er dus blijkbaar wel wat vanaf, hierdoor wordt het wel moeilijk daarom
wil ik namens alle karpervissers dit debat tot een overwinning leiden.
Een groep mensen weet immers meer dan 1 :lol: . Nu wil ik jullie allemaal vragen om jullie steentje bij te dragen aan dit debat.
misschien hebben jullie goede argumenten,tips,ideeen e.d ?

Bij voorbaat dank,

Gerben Lievers :)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-11-2004 15:24

Gerben,

Eén tip, maak tijdens een van de komende beurzen even een praatje met Marco Kraal van de NVVS. Hij krijgt zelfs de meest verstokte die-hard geitewollensokken Groen Links stemmer aan het vissen en kan je vast en zeker helpen bij het verwoorden van "onze" standpunten.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

19-11-2004 15:30

-karpervissen is een hobby van ons, net als dat andere mensen bijvoorbeeld huisdieren houden... zijn die altijd stressloos? Of zijn de geiten waar wij op de kinderboerderij met zn allen aanzitten dat ook niet eens zat?
zodra je normaal met de vis omgaat houd deze er een miniimum aan stress en verwondingen aan over, er zijn natuurlijk rotte appels die zich hier niets van aantrekken... :roll:

en voor de rest, al zal je dat waarschijnlijk al wel weten...
- niet in herhaling treden!
- geen emoties tonen, dus niet schreeuwen, verontwaardigd zijn e.d.
- enz...
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

19-11-2004 15:31

[quote="Mark Noorman"]Gerben,

Eén tip, maak tijdens een van de komende beurzen even een praatje met Marco Kraal van de NVVS. Hij krijgt zelfs de meest verstokte die-hard geitewollensokken Groen Links stemmer aan het vissen en kan je vast en zeker helpen bij het verwoorden van "onze" standpunten.

Groeten,

Mark[/quote]

lol :lol: Wel goede tip. Al ken ik de man niet :roll: als jij t zegt...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

19-11-2004 16:53

Gerben,

Je hebt het over een tegenspeelster...
Avondje mee uit nemen, beetje paaien...? :wink:
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

19-11-2004 17:03

Ik noem maar wat:
-Fox elite XL onthaakmat
-Klin-Ik
-veilig en gebalanceerd karpervoer
-weerhaakloze systemen
-safety-clips

en verder:
-Wat info opzoeken over het vermogen van de karper om zich bewust te zijn van pijn.....
-Tegenargumenten bedenken, voorbereiden en ont(niet ver-)krachten

Mvg. Daniel
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-11-2004 17:15

Daniel,

Vooral duidelijk maken dat mensen NIET dezelfde pijn kunnen voelen als dieren.

Hieruit mag ze zelf opmaken of die vis meer of juist minder pijn heeft als wij mensen een haak in onze mond doen :-)

Succes

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-11-2004 17:33

Zou ten eerste de voorzorgmaatregelen noemen die karpervissers nemen tegen de beschadiging van de vis.
Tjidens het debat zou ik geen andere vissende partijen als witvissers of wedstrijdvissers noemen zodat die niet in het slechte daglicht komen te staan.

Dan zou ik noemen dat door registratie van karpers meer duidelijk wordt over dichtheden en groei en een water, deze gegevens kunnen waterbeheerders, natuurbeheerders gebruiken om te kijken of dichtheden te hoog zijn en of het schade aanricht aan de overige flora en fauna.

Karpervissen kan ontstressend werken voor een hoop mensen doordat ze vrij in de natuur bezig zijn met hun geliefkoosde hobby, dit werkt positief op de gezondheid van mensen.

Doordat karpervissers vaak veel uren maken aan de waterkant zijn zij de oren en ogen van het water waardoor ze stroperij etc. kunnen voorkomen.
Voor de verenigingen zijn de karpervissers ook van belang, ze voeren veel, maken veel uren aan de waterkant. De vele uren die gemaakt worden door karpervissers kan je aanduiden als een zeer intensieve hobby waar vrij weinig vrijetijds ondernemingen tegenaan kunnen.

Wanneer karpervissers aan hengelvangstregistratie doen worden deze uren geregistreerd meegenomen als middel om waterkanten openbaar te houden en dat niet alles afgesloten wordt voor publiek.

Voor de recreatieve sector zijn karpervissers erg goed, het aandeel karpervissers onder de sportvissers wordt steeds groter. De hengelsport staat op de kaart als een van de grootste vrijetijdsbesteding van heel Nederland. Karpervissen is goed te combineren met andere vrijetijdsbestedingen zoals wandelen, fietsen, varen etc.
De karpervissers besteden jaarlijks een behoorlijk fors bedrag in de hengelsportzaken etc. Dus ook economisch kunnen er mensen kun brood verdienen aan de karpervisserij.

do i need to say more :lol:
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-11-2004 17:42

Als mens staan we boven aan de voedselketen.

Het afvragen of een vis pijn heeft is van ondergeschikt belang, daar de "jacht" ons nu eenmaal in de genen zit.

Behoud van de natuur: Als mens zie ik mezelf graag als een deel van de natuur. het is slechts de industriele "vooruitgang", die er voor zou zorgen, dat de mens geen deel uitmaakt van de natuur. Dit is een verwerpelijk argument. De mens is een deel van de natuur met alle voor- en nadelen. hier hoort ook de behoefte om te vissen bij.

Vissen voelen, door gevangen te worden, stress, hierdoor zouden vissen als gevolg van onze, zo geliefde hobby, nadelige gevolgen kunnen ondevinden. Jammer dan......

We zijn als vissers echt niet heiliger dan de Paus. Goed lullen zit er ook niet in. We rammen haken in vissebekken, voor ons plezier.

En we zijn er nog trots op ook
roy vanstreels
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-11-2004 12:44
Locatie: Dilsen-Stokkem

19-11-2004 18:29

lol Wel goede tip. Al ken ik de man niet als jij t zegt...
--->>> Ken jij Marco Kraal niet?? Op welke planeet vis jij? :o
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-11-2004 18:30

Gerben ......

How stupid can you be? ..... :o :o :o

Indien een opponent jou uitnodigd tot een debat over JOUW stokpaardje ...... you're in big trouble!!!!! :( :( :(

INdien jullie samen 1 echt steekhoudend argument kunnen bedenken waardoor je karperviserrij goed weet te praten ben je een echte verkoper!

Gaat heen en verkoop natuurijs aan de eskimo's zou ik zeggen.

Ik doe het puur voor de hobby, dit heb ik niet odig maar vind het leuk. De karper heeft niets te willen ....

Ontstressend? zijn legio andere manieren voor hierbij zijn jullie allen uitgedaagd om Gerben steekhoudende (in een debat) argumenten aan te leveren.

Suc6

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-11-2004 18:32

"tegenspeelster"??

Ga je dik verliezen, reken maar!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-11-2004 18:34

ervaring Henk :lol: kun je ze ook al niet meer de baas!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-11-2004 18:50

Pas op hoor!

Henk kan ze allemaal hebben :D
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

19-11-2004 18:55

mitsz van der kamp schreef:We zijn als vissers echt niet heiliger dan de Paus. Goed lullen zit er ook niet in. We rammen haken in vissebekken, voor ons plezier.

En we zijn er nog trots op ook


Spreken is zilver, zwijgen is ....
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-11-2004 19:23

Ik kan ze ook allemaal hebben maar wel op een andere manier :wink:
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-11-2004 19:31

Bah Frank!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-11-2004 19:49

Zo Gerben, dat heb je weer mooi voor elkaar!
ik zou als ik jou was idd ff marco kraal aanspreken, voor de rest hangt een hoop af van je tegenspeelster. Wie is het eigenlijk?
Verder hoop ik voor je dat je van haaster mee hebt :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-11-2004 19:54

Gerben ligt zo op z'n rug, komt tegenargumenten tekort :lol:

Frank, het wil niet altijd zeggen dat de onderliggende partij tevens de verliezende is 8).
En Mitsz weet veeeeeeel! :o :lol:

Echter wanneer het een 'tegenspeelster'met allure is dan vrees ik erger voor Gerben...
Groet'n Henk..

still growing Old.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

19-11-2004 21:56

begin is over wat erger is.

auto rijden of karper vissen.

karper krijgt inderdaad een haak door zijn lip(tenzij je niets vangt natuurlijk) maar auto rijden is veel schadelijker.
Denk maar aan alle uitstoot en dergelijke en begin is over die 100derden muggen op haar vooruitje
Dat is niet zielig.

appeltje eitje dat debat zou ik zeggen.
Wij vissers gaan met veel zorg met onze vriend om en zei haalt de ruitenwisser nog is even een keer over de toch al dode muggen heen.

succes
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-11-2004 22:32

Henk,
Daarom vroeg ik ook wie het is :wink:
Er zijn bij ons op school ook een paar tegenspelers met minder alure, misschien heeft hij geluk.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-11-2004 22:42

Gerben,

Een moeilijker debat is haast niet voor te stellen. Je hebt sec gezien namelijk te maken met voorstanders van het karpervissen en tegenstanders van het vissen in het algemeen, denk ik.

Ik kan je echter wel het volgende meegeven.

Één van mijn "hondenvrienden" is een enorme tegenstander van het sportvissen. Vis voelt pijn, enge attributen, kortom tegen het vissen voor de sport.
Ik heb daar veel met hem over nagedacht, we zijn beiden nog steeds dezelfde mening toegedaan, echter de wijze waarop ik mijn sport bedrijf heeft hem iets genuanceerder doen nadenken over zijn aversie.

Hij is dezelfde route met me gelopen die ik normaliter loop met mijn hond, met dien verstande dat we niet naar de schaapjes of koeien in de wei keken, maar naar het lint van water waar hij ook elke dag liep.
Ik wees hem de enorme snoek bij de brug, die daar zo al jaren stond te loeren op prooi, vis of kuiken. Op de paaiende zeelten, brasems,karpers en ruisvoorns. Ook hebben we een kijk genomen op de materialen die ik gebruik. Dat was ook verhelderend, hij dacht dat alle hengelaars met zware haken en grote weerhaken visten.
Hij zag ook hoe het anders was, in werkelijkheid. Compleet met het respect voor de natuur en de verwondering die daaruit voort komt.

We gaan nog steeds heel goed met elkaar om, alleen door onze gesprekken hebben we respect voor elkaars standpunten ten aanzien van het vissen gekregen.
Ik ook hoor het heeft mij ook aan het denken gezet, en soms bekruipt me het gevoel als ik een weerhaakloze haak uit een karperbek ( of snoek, noem maar op) haal dat me doet twijfelen aan onze sport....

Maar dan overheerst plots weer dat gevoel van oer, van het jagen en vangen, met alle respect voor de natuur. Dat gevoel van één zijn met alles wat om je is, heerlijk.

Kortom echt een debat waar niemand winnaar zal kunnen worden, maar wel meer aandacht aan elkaars beweegredenen kan worden geschonken.

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-11-2004 08:50

Yep,
tijdens het debat niet gaan vergelijken met dingen die "erger" leed veroorzaken en dergelijke. Lijkt mij dat je dan op een gegeven moment met modder over en weer gaat gooien. Een auto vervuild en vermoord, en een vliegtuig nog meer..blablabla. Dat wordt dan een eindeloos debat. Misschien wat voor Den Haag ?

De nadruk moet liggen zoals aangekaart door bijv Henk, dat de moderne karpervisser juist het beste met de vis voor heeft, respect voor de natuur en alles wat daar mee samengaat !

En zoals al aangegeven door Daniel dat er allerlei voorzieningen worden getroffen om de vis zo snel mogelijk en onbeschadigd terug te zetten !

Mocht ze een geldwolf zijn, gooi dan flink met aantallen vissers en karperclubs en procenten van het totaal dat de karpervissers inbrengen in de totale omzet uit de visserij ! Met trefwoorden zoals economie, werkgelegenheid, recreatie etc etc.

Wanneer vindt het debacle plaats ? Ook te zien op TV ?

Mocht je ( natuurlijk ) winnen, maak een goed verslag hiervan en bewaar het goed, wie weet komt het nog van pas in de toekomst.................
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-11-2004 10:00

We kunnen natuurlijk ook ALLEMAAL op komen dagen om als jou "deskundige panel" je te ondersteunen he!

Lekker debat wordt dat dan, ze stelt een vraag, dropt een stelling en dan gaan "we" met zijn allen er lekker tegen in ...... tensij ze zelf een lekker diertje is, then you're on your own! :D :D :D :D :D
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

20-11-2004 10:19

Jij hebt met een VROUW een debat voor een zaal vol mensen.

Heb je op voorhand al verloren. Ik kan je zo al 2 goede redenen noemen waarom. Graaf ik iets naar beneden, dan komt daar nog een derde reden bij.

Als je al iets recht wil zetten van je verlies, ga dan niet met modder gooien (dus beginnen over haar fouten etc, onveilige makeup, testkonijntjes, dat soort fratsen).

Vraag haar, hoe vaak zij gevist heeft, en in hoeverre zij zich verdiept heeft in instanties die het beste voor hebben met onze gevinde vrind, en hoe de gemiddelde serieuze visser omgaat hiermee.


En als dat allemaal niet lukt, ga dan af als een gieter waardoor zij een heel hoog cijfer krijgt, en geef haar bij het verlaten van de zaal je telefoonnummer en datum+tijd van afspraakje, alsmede je adres. 8)
fishing rocks