onweer??


steven kijk in de vegt
Berichten: 69
Lid geworden op: 17-01-2004 08:27
Locatie: zwolle

30-10-2004 16:13

gisteravond zat ik te vissen,ben toen al vroeg in slaap gedommeld :oops: schrik ik me rot begint het keihard te donderen. wat doen je jullie?? ruimen jullie op of gaan jullie door met vissen?? wat is jullie ervaring qwa vangst??
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

30-10-2004 16:18

doorvissen tuurlijk !!
wel altyd paar voorzorgsmaatregele treffen ; zorgen dat je tent of materiaal niet onder een boom ligt enzo ... ook als je een vis aant drillen bent met je carbonstokjes , zorg dan dat je ze laag houd maar ook weer best niet boven water (want water geleid elecktriciteit , zoals jullie allemaal wel weten) zorg ook dat als er storm of onweer of dergelijke voorspeld word dat je zeker je tentharingen niet vergeet !! (ooit is dit mij overkomen en leuk is het niet hoor :oops: )

greetz,
jannick
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

30-10-2004 16:40

Ja lekker slim dat vissen met onweer,zou voor de zekerheid als het onweer te dicht bij is die hengels maar eens laten liggen waar ze liggen,run of niet.
Weet niet of je ooit in een echte onweersbui hebt gezeten Jannick maar zo te horen niet,anders was je reactie wel anders.

Trouwens Steven kijk eens in de zoekfunctie,staat al een topic over onweer op carpboard,zeker interresant om eens op te zoeken.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

30-10-2004 16:54

heb er vannacht ook 1 over mijn hoofd gekregen. wachte het allemaal maar gelaten af, liggend op mijn stretcher. voel me nooit echt happy, en heb gelukkig ook geen actie gehad tijdens het onweer....wat ik zou doen als het toch gebeurt...vannacht zou ik hem denk ik gegrepen hebben, op de meeste wateren zouden die stokken mooi blijven liggen.
groetjes Da Fox
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-10-2004 16:57

[quote="jannick werckx"]doorvissen tuurlijk !!
[/quote]

Bij iemand die dit zegt is nog nooit de bliksem op minder dan 100 meter ingeslagen en heeft zich op dat moment ook niet dood gewaand.

Kortom: wegwezen als het over je heen dreigt te komen en iig de auto in.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-10-2004 17:23

ik blijf gewoon zitten.
ik haal de hengels wel ff binnen en ga in de auto zitten als het te dichtbij komt.. als het in de verte is dan blijf ik gewoon vissen..
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

30-10-2004 18:22

awel dat had ik dus samen met een maat aan de hand

rondom ons overal bliksmens en maar stormen

awel, we hebben ons rap goed gekleed en naar de auto gelopen

(die op 15 min wandelen afstand ligt)


er was toen juist enkele dagen terug iemand gestorven in ons dorp door een boom die door de bliksem was geraakt en omgevallen op de tent

we moesten geen 2 keer nadenken
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-10-2004 18:31

navigatie - zoeken - onweer intypen en je weet wat er in de tijd over geschreven staat.
gebruik je ook uitgekauwde kouwgom??

oja de huisregels: 2i. Maak gebruik van de zoekfunctie, je zult merken dat sommige vragen in het verleden al aan bod zijn geweest. Zoek dus eerst even of jou vraag al niet eerder gesteld is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

30-10-2004 19:01

Ik heb ook in enorme omweersbuien gevist maar haal mn hengels niet in hoor..
Klinkt misschien stoer maar als het echt hevig is laat ik mn hengels wel liggen als ik een run krijg!
Anders gewoon aanslaan..
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

30-10-2004 19:10

Wil,
ik heb wel degelijk vaker in serieuze onweren gevist hoor, anders zou ik dat hier allemaal niet komen opschrijven :roll:
iedereen zal wel anders reageren in die situaties maar ik blijf gewoon doorvissen , misschien niet zo verstandig , maar ben een beetje eigenwijs :oops:

greetz,
jannick
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-10-2004 19:31

Een onderwerp dat al veel overmoedige reacties heeft opgeleverd.

Er is genoeg info over op het web.

Bijgaande vond ik wel toepasselijk (let op de paraplu):

http://www.veron.nl/amrad/art/bliksem.htm

Wil je meer weten? Een hele pagina met bliksem:

http://bliksem.pagina.nl/

Foto's van de slachtoffers zal ik jullie maar besparen.

Als je in het open veld bent met onweer, en de auto niet bij de hand hebt, dan kun je niet veel doen. Maar het weinige dat je kunt doen hoef je daarom nog niet te negeren.

Groet, kees
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

30-10-2004 19:52

Jannick heb al veel ervaren jongens zoals jij dingen zien doen met de gedachte dat ze wel wisten waar ze mee bezig waren.
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

30-10-2004 20:35

het is zeker niet de bedoeling om te doen alsof ik weet waar ik mee bezig ben , want op dat moment weet ik dat inderdaad niet .
ik ben iemand die denkt , komt het ... laat dan maar komen , komt het niet, des te beter .

en om nog even op de topic te reageren:
qua vangsten zal het ervanaf hangen hoe het weer ervoor was , ik heb al vaak gehad dat de zon scheen en het was 25°C en plots waren die zwarte wolken er(typisch zomers onweer dus ) en vis vangen dat ik dan deed, niet normaal.
als het dan weer in de winter voorvalt zo'n onweer vang ik niet meer of minder als anders.
dat zijn mijn bevindingen hierover.

greetz,
jannick
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

30-10-2004 20:46

Deze zomer zat ik aan 1 van nederland grootste rivieren te vissen. Overdag was het bloedheet op een gegeven moment ver over de 30 graden. Ik zat al meerdere nachten en wist niet wat voor weer er werd voorspeld. Rond drie uur in de middag ontstonden er hele kleine wolkjes. Na een uur was er een frontje aan het vormen van stapelwolken wat nooit goeds voorspeld. Mijn vismaat belde zijn ouders om te vragen wat voor weer het zou worden. We kregen te horen dat er zware onweer op komst was met hagel en windstoten tot 100 km/h. Mijn moeder belde me nog geen 10 minuten later om me hetzelfde mede te delen.

We zaten redelijk beschut op geen 100 meter van een brug af en een paar bomen op 300 meter afstand. We visten in een baai waar de wind bijna geen invloed had en we besloten daarom om te blijven zitten want opruimen werd niets voor dat de hel los zou barsten. Tenten stormvast gezet en hopen dat het niet in zou slaan. Rond 5 uur die middag zag het er niet best uit de wind begon op te steken en de stapelwolken waren samen gekomen tot 1 massieve zwarte lucht. We hoorden de lucht al rommelen, en er begon al wat regen te vallen. We doken onze tent in. Het begon harder en harder te regen toen zaten we midden in de bui het weer sloeg zwaar om de regen tikte zo hard op de tent dat we elkaar schreeuwend niet eens konden verstaan. Het vuurde als de ****** en de donder was zo hard dat je stretcher trilde. De wind stak op en toen dacht ik pas: Jezus Pascal je bent gek ik je hoofd. De onweer sloeg meerdere malen in op de hoogspanning bij de brug, het bereik van onze mobieltjes viel weg en de radio viel uit. De tent werd echt werkelijk alle kanten opgebeukt terwijl we nog beschut zaten tussen struiken in!

Dit keer kwamen mijn maat en ik hier goed vanaf, hoe mans je ook bent je schijt echt in je broek als je de bliksem gewoon in ziet slaan! Alleen de rits van mijn maat zijn nieuwe tent was kapot. We hadden geluk dat we niet op het wijd viste op het open water want dan had het niet goed afgelopen.

Ik had wel vaker onweersbuien meegemaakt ook met inslag dichtbij maar ik besef nu pas hoe gevaarlijk het is. Lees maar eens op de site van KNMI > Http://www.KNMI.nl

Daar kun je veel vinden over onweer en wat je het beste niet kunt doen, Daar staat ook bij dat je beter niet in een tent kan blijven want daar vallen wel vaker slachtoffers van blikseminslag!

Gewoon uitkijken en nadenken over wat je doet. Je hebt de natuur niet in de hand en je zal niet het eerste slachtoffer zijn die eigenwijs toch blijft zitten.

Pascal

Ps. Ik heb mijn lesje wel geleerd
Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

30-10-2004 22:02

Ik was gisteravond ook aan het vissen en het ging aardig tekeer. Niet met de vangsten maar met de onweer dan. Ik was aan het bidden in de trend van aub laat die pieper nu niet gaan. En wat denk je? ( altijd op de meest ongelukigste tijden, als je aan het piesen bent, of net aan het eten bent) Daar ging die hoor midden in het onweer geweld. Daar stond ik met de hengel in de handen. Het was een platte, dus gelukkig had ik de vis snel aan de kant. Het is niet verstandig, ik weet het. Maar wat moet je dan?

mvg Sergio
wie het grote niet eerd, is het kleine niet weerd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-10-2004 22:21

gewoon doorgaan.

Je kunt hooguit sterven aan de waterkant :D
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

31-10-2004 10:34

FF n vraagje voor de echte bikkels onder jullie ?????


Wel eens n vis uit de boot gedrild op n groot frans meer met n lekker frans onweers stormpje op zn 600 meter uit de kant ?????


Ikke wel en wel vaker als 1x .

Ben helemaal niet van de bange maar kan jullie wel zeggen dat er prettigere omstandigheden zijn .


Iedere keer als ik dan weer bij mn tent ben denk ik dit doen we dus nooit meer , maar n volle run zo laten gaan ???????

Is iedere keer weer n verrassing wat we doen op dat moment.
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

31-10-2004 12:35

Ik heb al aardig wat flinke stormen aan de waterkant moeten doorstaan, ook een aantal jaar geleden toen er hagelstenen vielen ter grootte van tennisballen, alles heeft het wel gehouden, maar je voelt je op dat moment alles behalve prettig...
Als ik een aanbeet zou krijgen en de onweer is duidelijk dichtbij zal ik em zeker laten gaan, maar is het in mijn ogen niet al te dichtbij kan ik em echt niet laten lopen, het zal per situatie verschillen...

gegroet
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

31-10-2004 13:20

[quote="pascal kik"]Deze zomer zat ik aan 1 van nederland grootste rivieren te vissen...

Ps. Ik heb mijn lesje wel geleerd[/quote]


Mooie reactie Pascal, is nu voor iedereen wel duidelijk denk ik.

Stoer doen kan altijd nog, als het fout gaat niet meer. En die zijn er al genoeg geweest. Blijven zitten in een groot onweer is zo verdomd egoistisch. Natuurlijk, het kan altijd gebeuren dat je er zit, en dat het je overvalt. Maar als je het aan ziet komen, draai dan alsjeblieft die stokken binnen en ga ergens veilig zitten.
Ik kende ook iemand die lekker kopig was tijdens een onweer. Later sloeg de bliksem op zijn stokken in. Hij vertelde me dat hij nog nooit zo bang geweest was, nooit. Het enige wat er later van te zien was, was een zwartgebrand gaatje in een van zijn stokken.
Maar stel nou dat het echt fout was gegaan? Door je eigen koppigheid gaat het fout. En zeg niet dat het jou toch niet gebeurd, loop er anders voor de gein de cijfers maar eens op na, dan piep je wel anders...

Voorkomen is hier nog altijd het beste, te genezen gaat in dit geval namelijk niet meer lukken.

Erik
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-10-2004 14:52

Wijze woorden Erik en Pascal.
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

31-10-2004 21:38

Helemaal mee eens Aart,pascal, Erik
Echt overvallen doet onweer zelden tot nooit!
Ik weet ook wel dat je soms niet meer dan vijf minuten hebt om te reageren maar als het er op aan komt in ieder geval de hengels eruit,en zorgen voor een veilig onderkomen(voor zover dat op dat moment mogelijk is)
Gr:Hans.
James Tate
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Antwerpen (Belgie)

01-11-2004 17:45

Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

01-11-2004 19:46

als het fel begint te stormen dan haal ik men stokken uit zowieso.
toevallig drillen in een storm NO thanks :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

03-11-2004 02:23

Vissen in Onweer.

Moeilijk verhaal als je kijkt op succes.
Want ik heb bijna altijd vlak voor of vlak na de onweersbui wel een run.
Ik viste dus altijd door met onweer.
Tot dat ik op een dag in een hengelsportzaak sta te vertellen dat ik de dag ervoor een leuke sessie had gehad.
Toen vroeg er een andere klant aan mij of het toen niet onweerden dan.
Ik zei dus van wel.
De man vertelde me dus dat de bliksem bij hem in ze hengel was geslagen tijdens een dril.
Ik schoot in de lach ...mooi broodje aap verhaal dacht ik.
Als dat echt zo was was je er nou toch niet meer vroeg ik aan de man.
Waarop de man zijn schoen uit deed en de onderkant van ze voet liet zien.
Daarna ze trui omhoog trok en ze zij liet zien ,vervolgens ze mouw opstrookten en ze onder arm liet zien.
Allemaal zeer fraai versiert met grote brandwonden.
De man vertelde dus dat de bliksem via ze hengel door ze onderarm heen ze zij insloeg en vervolgens via ze voet de grond in was geslagen.
Dat was ook zijn mazzel vertelde hij...want had de bliksem door ze boven lijf gegaan dan had hij dit dus nooit na kunnen vertellen.
Daarna vertelde hij me ook dat ie een vervent karpervisser was...en ze record karper vlak na een onweersbij had gevangen....en dus ook altijd door visten tijdens onweer.

Na het gesprek met die man heb ik nooit meer in een onweersbui zitten vissen als die donder sneller dan 10 sec na de flits was.
Draai accuut me hengels in...laat ze op me rodpot ...ga in de auto zitten en wacht tot het voorbij of over is.

Na z,n ontmoeting met z,n man met de bijna dood ervaring ga je er toch echt anders tegen aan kijken.

En van mij mag die man ze verhaal gaan doen op elke karperbeurs zodat de ogen eerder opengaan voor het gevaar, voor dat het gevaar de ogen van de Karpervisser sluit..

Met vriendelijke groet Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-11-2004 07:37

Marcel,

Persoonlijk denk ik dat 10sec al te dichtbij is!

Als we er van uitgaan dat jouw 10sec, gecombineerd met het verhaal van de visser een ietwat senl karakter zal krijgen is de wolk dus dichterbij dan jij denkt.

Daarbij komt nog iets veel belangrijkers ... de ontladingen NAAR een wolk gaan niet altij op de dezelfde plek de wolk in sterker nog hoogstzelden. Hierdoor kan het voorkomen dat je in een onweersbui rond om je de bliksem kan zien komen op een onvoorspelbare manier.

Ook is van belang dat de ontlading van aarde naar wolk gaat en niet andersom, hierdoor wordt de plek van " inslag" weer volledig random. Het kan dus opeens kilometers verplaatsen t.o.v. de vorige inslag.

Het beste is gewoon om bij de minste aanwijzing vast in de auto te gaan zitten, jij weet immers niet wanneer het onweer los zal barsten.
Als je niet in de auto kunt komen dan blijf in godsnaam van je hengels af ..... die geleiden meestal mooier dan de boom die in de buurt staat!

Oh en voor de eigenwijzen onder ons, rubberlaarzen helpen hooguit tot 1000 volt ... bliksem kan 10.000 - 100.000 volt zijn!

Wel een bizar verhaal trouwens, is wel een eyeopener he zo ff in de hengelsportzaak! ....


Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)