Uitvaren ??


Jacky Hendrik
Berichten: 109
Lid geworden op: 07-04-2002 02:00
Locatie: Zoetermeer

14-06-2002 18:26

Hallo allemaal, Ik wil graag weten hoe ik het beste kan uitvaren als ik alleen ben?
Moet ik de hengel meenemen in de boot
of de slip open en de hengels op de kant laten ??
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

14-06-2002 19:17

Slip open!! doe dat maar niet. Na twee keer uitvaren zit je lijn vol met kinken.
Beugel open, en dan uitvaren.

Jos
rob osman
Berichten: 1
Lid geworden op: 01-06-2002 02:00
Locatie: Katwijk

14-06-2002 22:25

Dat je lijn gaat krullen komt omdat je hem in de beetverklikker laat liggen(statisch), je lijn naast je verklikker leggen en op de slip uitvaren. Ik geloofde dit eerst niet maar na het toch een X geprobeerd te hebben had ik geen krullen kinken meer in me lijn
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

15-06-2002 00:01

Jacky,
er is maar 1 goede manier om je lijnen uit te varen als je alleen bent.
Neem je hengel mee in de boot. Vaar naar de plek die je in gedachten heb. Laat daar je rig langzaam zakken en haal hem eventueel enkele malen langs de bodem. Nu kan je voelen (en aan je haak zien) wat er onder water aan de hand is (indien je dit bijvoorbeeld nog niet wist). Laat nu je lijn nogmaals langzaam zakken, voer er eventueel wat omheen en vaar (je moet wel over een moter beschikken) langzaam van je stek af. Laat de achterkant van je hengel op de bodem van de boot steunen, zorg dat de beugel van je molen open staat, wijs met je top naar de rig en klem je hengel bij de blank in je vrije hand tussen twee vingers waarbij je de lijn tussen twee andere vingers begeleid. Nu kan je je gas open draaien en in plané weer naar de kant (zorg wel dat je long cast spoelen hebt anders moet je rustiger varen.
Hoe sneller je kan varen hoe strakker je lijn komt te liggen. Des te dichter je bij de kant komt, des te hoger kan je de druk op je lijn doorvoeren met je vingers (je trekt dan gelijk een beetje de rek uit je lijn).
Indien je niet zo snel kan varen of je hebt het spelletje niet helemaal door (blijven oefenen) houd dan de wind in de gaten. Komt de wind bijvoorbeeld van links vaar dan in een lichte bocht naar links je lijn uit (dus tegen de wind in).
Als je nu op de kant komt en je houd je hengel iets omhoog zal de wind vanzelf je lijn recht blazen. Onnodig te vertellen dat je terwijl dit gebeurt wel iets lijn opdraaid.
Beschik je niet over een motor op je boot wordt het lastiger. Je kan namenlijk niet roeien en je lijn tegelijkertijd controleren.
De beste oplossing is om nu je hengel op de kant te laten staan. Vaar hem nooit op de slip uit (of je moet gevlochten lijn hebben). Op de slip uitvaren doet je lijn alleen maar kinken. Zet je hengel op de steunen en neem een stuk piepschuim. Snij je lijn hierdoor en hang het stuk piepschuim VOOR je startoog. Stap nu met je onderlijn in de boot terwijl de beugel van je molen openstaat. Het makkelijkste is bijvoorbeeld je onderlijn in een emmertje te doen met de deksel erop en de emmer tussen je benen te klemmen terwijl je uitroeit. Het piepschuim houd voldoende druk op je lijn om deze strak te houden. Ook hier weer in een lichte (afhankelijk van de sterkte van de wind en de afstand) bocht tegen de wind in uitvaren.
Aangekomen rig laten zakken (zie eventueel hierboven) en als een speer terug roeien. Hengel weer liften en de wind het werk laten doen.
Sukses ene..... oefening baart kunst.
groet,
edwin
Ps ik doe het nu met 45 km per uur. Niet omdat het stoer is maar mijn lijn ligt dan kaars recht.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-06-2002 00:08

Edwin,

1 vraagje (voor die humorstische Amsterdammer).
45 km per uur??

Je hebt toch hopelijk wel een uitvaar(t) verzekering???

Geintje en
Garoeten Henk
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

15-06-2002 00:12

Hé Henk,
een uitvaart verzekering en een (uit)vaarbewijs. 15 pk 4 takt achter een aluminium platbodem (gaat waarschijnlijk zelfs nog wat harder :smile:)
groet,
edwin
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

15-06-2002 10:27

Je moet met uitvaren er ook rekening mee houden dat je lood gigantisch terug schiet als je de hengel op de kant laat.Al heb je een redelijk slappe lijn..terug schieten zal die!!
Het uitvaren met de hengel in de boot is iets wat je vaak moet doen dan went het vanzelf.
mzzls
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

15-06-2002 12:06

Gewoon gevlochten lijn gebruiken....niks aan de hand....
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Jacky Hendrik
Berichten: 109
Lid geworden op: 07-04-2002 02:00
Locatie: Zoetermeer

15-06-2002 12:07

Bedankt zeker Edwin, Ik weet een stuk meer,
Ik vis al jaren op karper maar ik heb nu voor het eerst een Zodiac met elctromotor.
Dus ik heb veel aan de goede tips.
Ik ga oefenen.

jacky
Glenn Dauchat
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-07-2002 02:00
Locatie: Oedelem - Beernem

08-07-2002 08:42

Hello! Ik kocht speciaal om dit kinkel-euvel te verhelpen drie nieuwe shimanomolens XTE 10000-en. Denken jullie dat dit het kinkelen van de lijn zal tegen gaan, zelfs bij uitvaren op slip. in de winkel vertelden ze me dat met deze molens er helemaal geen lijnkinkels ontstaan, zelfs bij uivaren op baitrunner. Wie weet meer???
Met Vriendelijke Groeten,

Dauchat Glenn
Carp Team El Cassien

Sease the day...
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

08-07-2002 12:57

Als je wil uitvaren (terug varen) met de slip erop moet je zeker 200 gram lood gebruiken...
dit heb ik eens uitgetest op een heldere zandwind put.
Ik had mijn lijn daar als experiment tegen de overkant op een zandbank uitgevaren samen met mijn maat in de bood.Ik ben toen uitgestapt en hij s terug gaan varen met de baitrunner op de lichtsste stand(shimano 4500).
het resultaat was een loodmontage de ongeveer een meter of 10 van de stek was verschoven.Het lukte ons pas bij 160 gram het hele zaakie een beetje op de plek te houden.Met 200 gram ging het allemaal gesmeerd en alles bleef echt netjes liggen.
Hier heb ik toen veel van geleerd en heb er in france al veel aan gehad.
Ik vaar het liefste gewoon met de spoel open terug dat is bijna net zo handig en je weet bijna zeker dat alles goed licht.
mzzls
thijs
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

08-07-2002 13:29

ik denk dat men eerder bedoelt : hengel op de steun , baitrunner open en dan uitvaren. Zoals jij het doet is het niet moeilijk dat 120 gram lood verschuift. Dit is maar mijn gedacht want ik ben ook geen expert in uitvaren.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2002 13:34

idd, hengel blijft op de kant liggen, en dan uitvaren.
als je je hengel meeneemt, dan is het niet verwonderlijk dat je lood verschuift.
er blijft toch een bepaalde kracht op het lood staan, als je de hengel mee terug vaart.


Het probleem met geen strakke lijnen of een boog in de lijn heb ik bijna nooit.
er is meestal wel iemand nog 'aan wal' aanwezig.
Als je op je stek bent, ff seintje geven, ander pakt de hengel op, en trekt alles een beetje strak.
Zodra je je hele montage wil laten zinken, laat de gene op het land de hengel iets 'losser' (*oftewel geen snaarstrakke spanning meer op de lijn.)
en dan kan het geheel netjes onder je naar beneden zinken.
Als je die snaarstrakke spanning wel houd, schiet je lood een aardig end van je stek af.
Met dat 'iets losser' moet je ook rekening houden bij de diepte van je stek.
Is deze niet zo diep, (*waar wij uit gingen varen, was het 1,5meter diep, dus niet zo diep)
Is het daar in tegen wel diep, dan moet je nog minder spanning op de lijn zetten als je het zootje laat zakken, want hoe dieper hij moet zinken, hoe meer lijn er (*logischerwijs) nodig is.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2002 19:06

Jongens,

Waarom op de (baitrunner) slip. Die beugel kan open hoor. Scheelt ook mooi in de kinken. Verder kun je voorzichtig de bocht eruit draaien zonder het lood te verslepen. Je moet er even de tijd voor nemen (lijn met hengel voorzichtig onder spanning houden), maar ook met 3 ounce gaat het prima.

Overigens kinkvrije molens bestaan niet. Probleem zit hem in het principe van de molen.

Groeten Kees
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2002 19:08

Als je hem gewoon op de baitrunner zet, scheelt het iets minder werk.
En omdat de meeste mensen 'ff snel' gaan uitvaren, gooien ze hem gewoon op de slip/baitrunner.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2002 19:12

Wat wil je nog sneller dan beugel open Christiaan?
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2002 19:20

Kees,

u kunt niet alleen de beugel open zetten.
hier moet in eerste, of laatste oog, nog een stuk wat de lijn 'afremt' zoals een doek, ofzo.

als ik het goed heb, want ik doe het zelf nooit met beugel open.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2002 20:19

Christiaan,

Lees het stukje van Edwin Wouters hierboven nog even goed voordat je nogmaals reageert. Daat staat bijna alles al in.

Nooit door de slip uitvaren dus!

Wat ik er nog aan kan toevoegen had ik al gedaan. Als je lijn desondanks toch in een bocht komt te hangen kun je voorzichtig strak draaien, zonder het lood te verplaatsen.

Kees
Cor Blokhof

08-07-2002 20:48

45 km/h ?

Volgens mij mag je dat niet eens op de meeste wateren zo hard varen :)

En ik denk ook dat heel erg veel mensen uitroeien.

Ik denk dat uitvaren met een maat erbij een stuk beter is. Met een beetje wind is het best moeilijk op boot op de plaats te houden en als je dan ook nog eens je rig moet laten zakken word het echt een gedoe.
Met iemand erbij is het een stuk makkelijker dan kan jezelf je lijn mooi recht en strak houden en je maat kan kaarsrechts terugvaren.

Ik doe het zelf trouwens altijd met de beugel open en de hengel mee. Ook omdat het erg rot is als je 200 meter uit de kant zit met je lijn over het water en er komt opeens een boot langs (als die er varen natuurlijk) dan is je lijn dus echt kaduk :)

Wat Kees zei over de bocht uit je lijn trekken met 3 oz. klopt. Alleen moet je dit wel heel erg langzaam doen met constante druk op je lijn en niet opeens hard gaan trekken eraan want dan verschuift je lood dus echt.

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2002 21:39

Cor,

Edwin heeft een motorboot :smile: Overwegend harde wind op de kant waar je vandaan vist.

Als het enigzins kan neem ik de hengel ook alleen mee in de roeiboot, maar met de beugel open. De bocht draai ik er wel voorzichtig uit. Als ik op de slip uitvaar moet ik wel heel vaak mijn lijn vervangen.

Kees
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-07-2002 00:08

QUOTE:
Hello! Ik kocht speciaal om dit kinkel-euvel te verhelpen drie nieuwe shimanomolens XTE 10000-en. Denken jullie dat dit het kinkelen van de lijn zal tegen gaan, zelfs bij uitvaren op slip. in de winkel vertelden ze me dat met deze molens er helemaal geen lijnkinkels ontstaan, zelfs bij uivaren op baitrunner. Wie weet meer???
_________________

Vergeet het maar, die knuppels die je die molen verkochten snappen er niks van. elke molen kinkt de lijn bij het uitvaren, dit komt omdat de lijn niet recht van de spoel afloopt, de enige soort molen die niet kan kinken zijn reels, hier loopt de lijn het zelfde af als dat je hem opspoelt.

Probeer maar eens uit:

Trek 20 meter lijn van je spoel met de baitrunner er op.
dan opdraaien en opnieuw.
doe dit 5 keer en ook jij hebt last van kinken in de lijn.

Doe het zelfde met de molenbeugel open, trek dan wee 20 meter van de spoel en draai dan weer op. doe dit ook 5 keer.
De lijn zit nu nog precies het zelfde als dat hij zat.

Dat betekend dus dat ook drillen met een vis die door de slip gaat zorgt voor kinken in de lijn.

Met kinky groet, Bob
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

09-07-2002 00:15

Altijd met de beugel open!, hengel mee in de boot, rig op de juiste plek droppen ( ik vis daar met ongeveer 120gr. lood) LANGZAAM terugvaren en eventueel met de hand de lijn een beetje geleiden (in het geval van een motorboot) op de stek aangekomen weer LANGZAAM de bocht uit de lijn draaien, duurt soms ff, wanneer je de lijn uitvaart op de slip of baitrunner zal hij ALTIJD kinken, de spoel draait immers. tipje: om een nylon lijn te ontkinken kun je de lijn zonder iets eraan achter de boot meeslepen en dan weer op de molen spoelen werk goed, nog beter is de lijn vervangen...

MVG LvDinter
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

09-07-2002 17:19

als je uitvaart met de hengel op de kant zal je lijn zeker weten schuin afzinken...
er staat spanning op en als je bij obstakels vist zul je nooit weten of je goed ligt.Als je de hengel meeneemt ken je het allemaal perfect neerleggen en dit zal je met de hengel op de kant een stuk moeilijker afgaan..
mzzls
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

09-07-2002 23:10

Glenn,
Bob gaf het eigenlijk al aan, een molen die de lijn niet laat kinken bestaat niet (behalve de reel). Door de beugel wordt de lijn om zijn eigen as om de spoel gelegd wat dus altijd kinken tot gevolg zal hebben.
Tip, kinkt je lijn knoop dan een anti kink loodje aan je lijn en gooi of vaar je lijn uit terwijl het lood tegen gesteld aan de kink rond draaid. Dit komt omdat het lood uitgeslepen kanten heeft die het draaien de goede kant op (tegen gesteld aan de kink dus) bevorderen.
Laat je dus niet vals informeren door je winkelier :smile:)

Cor,
inderdaad 45 km per uur mag niet. Maar vissen met drie hengels ook niet, en nachtvissen in bepaalde tijden en wateren ook niet.
Ben jij roomser dan de Paus? :smile:)

groet ,
edwin
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-07-2002 23:49

Ik snap trouwens niet dat hier gezegd word dat het lood terug schiet bij het uitvaren, dit is heeeeeel simpel op te lossen door het volgende te doen.
als je op de stek aankomt, eerst een paar meter extra lijn van de spoel aftrekken, en dan gewoon recht onder je laten zakken, dan kan je alles netjes en langzaam neerleggen. Als je de lijn loslaat zal deze niet of in ieder geval niet hard terug schieten.

Tevens probeer ik zoveel mogenlijk de hengel op de kant vast te laten houden door een vismaat die de lijn netjes begeleid met de handen en niet met de baitrunner. Dat heeft als voordeel dat je de bocht uit de lijn kan trekken, de vismaat houd de lijn even flink tegen tot de bocht er uit is, dan weer lijn geven en dan het bovenstaande ritueeltje van het neerleggen.

Bij terug varen met de hengel in de boot kan je mij niet wijsmaken dat je dat in een kaarsrechte lijn kan doen. dat is praktisch niet haalbaar denk er maar eens goed over na.