Poll: boten


Welke boot

Opblaasboot met aparte spiegel voor motor (electro) tot 2.80 meter
20
41%
Polyester boot (tot 2.80 meter)
10
20%
Aluminium boot (tot 2.80 meter)
2
4%
Polyesterboot (vanaf 2.80 meter)
7
14%
Aluminium boot (vanaf 2.80 meter)
10
20%
 
Totaal aantal stemmen: 49
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

18-10-2004 21:17

Boarders,

Ik zit de laatste tijd te discussieren met mijn maat over wat voor boot te nemen en hoe lang dan. Nou was ik benieuwd naar jullie wensen en eisen. Hij zegt een opblaasbootje met een aparte spiegel voor de motor (electro). Terwijl ik juist voor een aluminium of een polyester boot wil gaan.

MvG
Jeffrey
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

18-10-2004 22:04

ga voor een bananen boot
deze is echt makkelijk......effen uitklappen bankjes erin en klaar is kees
het grote voordeel is(vind ik ) dat je een ouderwets vissersloepje krijgt met heel veel volume,op deze manier kan ik al mijn spullen en die van mijn vismaat in 1 keer op de stek krijgen.....en geloof me wij nemen echt veel mee..
en voordeel 2 is dat deze makkelijker op te bergen is dan een reguliere boot....eenmaal opgeklapt is deze ongeveer 8 cm dik en 3,25 meter lang...dus ongeveer een surfplank model....makkelijk aan het plafond te bevestigen..

ik heb al diverse rubberboten gehad..opzich niks mis mee alleen vind ik dat de bodem het vaak erg te verduren heeft....vooral in de nachtelijke uren...vaak zie je dan niet de ene steen of voorwerp wat je boot kapot maakt...
moet je wel bekennen dat ik nog een achilles lt2 gebruik,deze is superklein om mee te nemen en net groot genoeg om staand in te drillen
ook heeft achilles het beste rubber (ben de naam effen kwijt)
niet kapot te krijgen(bij normaal gebruik)deze gebruik ik voornamelijk om te plassen te verkennen en bij wateren waar ik niet hoef te varen om op de stek te komen,echt een makkelijk dingetje en een echte aanrader voor iedereen die een klein opblaasbaar bootje zoekt.


zie de foto van de bananenboot inks in mijn atavar....

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-10-2004 22:13

Victor..dit is toch geen porta-boot toch?..kun je mij een wat groter foto toesturen mits het niet om de porta boot gaat, ziet er interresant uit (je avater is wat dit betreft toch iets te onduidelijk
gr
Hans
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

18-10-2004 22:20

hee die hans

ik heb effen diverse foto's je kant op gestuurd

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-10-2004 22:52

Dit is helemaal afhankelijk van je wensen, bijvoorbeeld:

-Wil je er alleen mee uitvaren of ook er vanuit vissen of materiaal mee vervoeren?
-Ga je een electro of benzinemotor gebruiken (of helemaal geen motor?)
-moet hij mee naar huis te nemen zijn of niet?
-Wil je hem meenemen naar bijvoorbeeld Frankrijk?
-Neem je hem mee op grote afstanden, moet ie dan in de auto, op het dak, of maak je gebruik van een trailer?
-Ga je ook op (snel)stromend water vissen?
-Is er scheepvart op het water?

Ikzelf heb een polyester boot, een vrij laag model waar je makkelijk in kan stappen. Die van mij ligt op een vaste plaats, maar als ik een geode trailer had zou ik m ook het liefst mee naar Frankrijk nemen. Het geeft veel stabiliteit, bagageruimte en ook veiligheid. Ik gebruik hem dan ook op een kanaal met veel scheepvaart.

Verder heb ik ook wel gebruikt gemaakt van een rubberboot, dit is voor Frankrijk of om uit te varen aan andere wateren ook prima te doen. Deze kan je beter met electromotor gebruiken, met een benzinemotor is deze combinatie niet echt goed meer ( wel lekker snel ;) )

Een aluminium bhoot lijkt mij ook wel wat, maar heb nu eindelijk mn bootje zover opgeknaptd at ie weer vaarklaar is, dus eerst met volle teugen van deze schuit genieten!

Ik stem dus voor polyester omdat er zoveel geld, bloed zweet en tranen in zit in mijn geval :)

vr gr Sjoerd
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

19-10-2004 08:44

Zelf heb ik een aluminium boot ( eggercraft ) van bijna 4 meter, met platte bodem. Het grote voordeel t.o.v een rubberboot is de ruimte die je hebt ( net als bij een bananenboot zoals in een vorig forum werd besproken ). De 'banden' van een rubberboot staan ver naar binnen en dat scheelt veel ruimte. Tevens is een alu boot onverwoestbaar, je sleurt hem de kant op en hoeft niet bang te zijn voor scherpe stenen e.d. Ook basaltblokken, zoals op rivieren, deert het ding niets, de lak laat een beetje los...

Het is wel een dure oplossing want je bent ook een trailer nodig. Het voordeel hiervan is dat wanneer de boot op de trailer ligt, je deze kunt gebruiken als bagage wagen. Wij hebben vrijwel al onze spullen tijdens de reis op de boot liggen. Mijn boot weegt trouwens 68 kilo, dus een forse traiuler ben je niet nodig. Ook de snelheid is een pre, sjorbanden los en je pakt hem zo van de trailer.

De alu boten met platte bodem worden ook veel gebruikt bij de rattenbestrijding. Met dat werk hebben die boten ongeloofelijk veel te verduren. Zo'n boot gaat een leven lang mee. De prijs van zo'n boot ligt rond de 1200 - 1300 euro. Daar heb je veel bergruimte voor en een levenlang plezier, en dat red je niet met een rubberboor, heb er al twee versleten ( goedkoop is duurkoop dus ). Ik wou dat ik tien jaar eerder zo'n boot had gekocht, dat had me veel ellende en vooral geld bespaart!

Maar goed, niet iedereen is zo ruig op zijn spullen als ik. Had het maar geen boot moeten worden. :D
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

19-10-2004 09:15

Herwin,

Heb jij misschien een website voor me of een naam zodat ik er naar kan kijken want zo als jij omschrijft hoe je met je boot omgaat is bij mij bekend :D En 12-1300 euri's ben ik ook kwijt als ik een beetje een behoorlijke zodiac wil. Dan maar een aluminium monster!

Bedankt
MvG
Jeffrey
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

19-10-2004 09:31

Ik ben er zelf ook nog niet uit wat voor soort boot ik wil gaan kopen, ik heb van het voorjaar met de aluminiumboot van een maat van mij geleend om mee te gaan vissen op de rivier, moet eerlijk toegeven dat ik altijd het idee had dat z'n soort boot niet zo stabiel zou zijn voor op zulk water maar dat is me 100% meegevallen.
Het nadeel hiervan vind dan dus weer dat als ik een paar dagen ga vissen op de rivier dat ik m'n auto met trailer erachter moet laten staan en aangezien er bij ons nog wel eens een trailertje wordt gestolen (is een maat van mij ook ge beurt een jaar of drie geleden tijdens een dagje waterscooteren) ben ik bang dat ik dan terug naar huis moet lopen.

Dan lijkt een rubberboot ook wel weer zijn voordelen te hebben geen trailer die achter je auto zit, niet afhankelijk zijn van een trailerhelling (kan gewoon op het dak van de auto mee) en je hebt geen stalling nodig.

Frans
Carp anglers do it all night long with ...
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

19-10-2004 09:36

Carp anglers do it all night long with ...
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

19-10-2004 14:11

Ben het met je eens dat het verstoppen van de auto plus een trailer wel opvalt. Ook wanneer je langs het water rijdt met zo'n groene boot achter je aan te hobbelen zien ze meteen dat je karpervisser bent. In sommige streken al genoeg om de Garde te bellen...Echter dit heb ik slechts 1 maal meegemaakt. Wanneer ik op een rivier vis dan leg ik de boot in het water en verstop de auto in het dorp nabij een Hotel of Ziekenhuis. Mijn maat wacht dan bij de boot en dat is gewoon ons vervoermiddel die week.

Ean trailer helling ben je met een alu boot echt niet nodig, je tilt hem alleen op, zelfs ik met mijn 1.70 meter lengte, makkie!

Een goed dissel slot op je trailer is natuurlijk een must. Je kunt ook even de wielen eraf monteren en de trailer op 'blokken' zetten. Wielen meenemen in de boot, kwestie van vijf minuten. Erg omslachtig maar ze laten hem staan :) .

De prijs is idd vergelijkbaar met een zodiac van dezelfde lengte. De extra kosten zijn een trailer en een slot. Trouwens, je mag tachtig km. per uur met een aanhanger...ook een klein nadeel, je moet onderweg scherp blijven op flitsers. Bij de terugreis wel eens lastig :roll: gaap... ( bij Metz staan leuke kasten in de middenberm, verdomme )
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

19-10-2004 14:23

Even offtopic:

Herwin,
klopt van die kasten bij Metz, ben er in het voorjaar een keer of 4 geflitst (dat krijg je als je met je gedachte heel ergens anders bent), maar nog nooit een bekeuring teruggehad vanuit Frankrijk.

Martin
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

19-10-2004 14:33

Jeffrey,

Als je jouw e mail adres geeft ( bv. in een PB ) dan kan ik jou enkele foto's mailen.

Ben twee keer geflits ( in mei ) bij Metz, heb de accepgiro ook nog niet gehad. Ik begin die Fransen nog leuk te vinden straks...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

19-10-2004 14:39

Ha Herwin,

Ik zag op een foto'tje dat je ook al je pestzooi in die boot vervoert. Lijkt me ook een groot voordeel. Ik heb een sedan :(

Groeten,

Bas
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

19-10-2004 14:40

Ik ben toevallig ook van plan volgend jaar een aluminium platbodem te kopen van rond de 4 meter. Eerder al slechte ervaringen met instabiliteit van een polyesther V-bodem gehad. Aangezien ik een stek ga bevissen die een km of 8 varen weg ligt ben ik benieuwd hoe lang ik er ongeveer over ga doen. Misschien iemand ervaring met het aantal pk's om er achter te hangen? Dacht zelf aan 6pk. Ik ga deze boot vooral gebruiken om mijn visspullen naar de stek te varen, ook in frankrijk. Dus niet voor het uitroei-vaarwerk.

Voor het uitroei-vaarwerk gebruik ik een zodiac-achtige boot van 2,40 meter met plankenbodem. Superlicht <25kg, die kan ik zo gemakkelijk in mijn eentje op mijn kajuitboot tillen. Scheelt weer een hoop benzine en snelheid! Er hangt een electromotor achter van 37lbs. Ik leg er wel altijd een losse multiplex plaat op de plankenbodem van 0,60x1,20meter zodat ik er goed in kan staan.

Groet
Gerrit
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

19-10-2004 14:43

Met 6 pk wordt je al afgeschoten met zo'n ding. Ik heb 5 pk achter een alu platbodem van 4,3 mtr (Sylvan 1436). Dan ga je al goed in planee. Ligt wel aan het gewicht van je lading natuurlijk.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

19-10-2004 16:28

Ik vind dit helaas weer n onzinige poll!!!!!!!!


Iedere boot is in de juiste toepassing iedeaal.

Ze hebben allemaal voor en nadelen , dus n iedeale boot voor alle omstandigheden is er volgens mij niet.
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

19-10-2004 17:22

Verder met onzinnig Poll nieuws:

Gerrit, ik gebruik een 5 Pk. Je kan gerust met minder, 3 a 4 pk. is ruim voldoende.

Mijn elektro motor is 47 lbs. en dat heeft niets over helaas, had liever zwaarder gehad.
Pieter van der Rijt
Berichten: 43
Lid geworden op: 28-07-2004 08:28
Locatie: Almere

19-10-2004 20:42

Ik wil ook nog iets onzinnigs toevoegen.
Heb ook diverse platbodems gehad, de laatste was een "Sylvan 1648" met 15 pk dat gaat als de brandweer.
Het enige nadeel wat ik had is dat mijn thuiswater de Randmeren zijn, en bij rustig weer was het geen probleem maar op dat grote water bij wat wind (vanaf 6 bft) kreeg hij het toch moeilijk, zelfs zo erg dat de klinknagels eruit sprongen.
Ben nu overgestapt een andere "Smokercraft Lodge SS" (alleen de naam sprak mij al aan als verstokt roker zijnde :wink:) .

Kort gezegd: die platbodems zijn goed, maar niet voor ieder water en weertype even geschikt dus wees gewaarschuwd op de grote meren en wateren.
Niemand is slecht, totdat hij het tegendeel heeft bewezen.
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

19-10-2004 21:19

Ik ben in bezit van een Monarc 1448. Een aluminium platbodem van 4.30m en 1.80 m breed. de bodembreedte is 1.20 m en dit laatste bepaald de stabiliteit van deze boten.
Een ideale boot om mee te karpervissen. Het best gaat het wanneer ik alleen ga vissen, genoeg ruimte, en stabiel genoeg om met beetverklikkers te vissen. Met z'n tween gaat ook prima, maar de ruimte bij het drillen laat dan toch iets te wensen over.
Een 15 pk viertact motor zorgt ervoor dat ik met ruim 40 km/u naar de stek kan.
Bij stationair toerental gaat dit langzaam genoeg om menige snoek of snoekbaars aan de plug te krijgen.
In tegenstelling tot wat er altijd beweerd wordt, is een aluminium boot niet onderhoudsvrij. Wanneer deze een heel seizoen in het water in een jachthaven ligt moet je er voor zorgen dat er geen stalen boten naast liggen. Tevens moet je er voor zorgen dat hij geen contact maakt met de wal.
Op alle beschadigingen onder de waterlijn groeit door electrolyse de aluminiumoxide dan als (bloem)kool.
Antifouling is helemaal funest onder deze boten, electrolyse zorgt er voor dat het alumium in no time opgevreten wordt.

Jos.
Laatst gewijzigd door Jos de Wit op 19-10-2004 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

19-10-2004 21:30

[quote="menno laarmans"]Ik vind dit helaas weer n onzinige poll!!!!!!!!


Iedere boot is in de juiste toepassing iedeaal.

Ze hebben allemaal voor en nadelen , dus n iedeale boot voor alle omstandigheden is er volgens mij niet.[/quote]

Waarom onzinnig? Ik ben alweer een hoop ideeën rijker. Dus onzinnig wil ik het niet noemen. En ik vroeg mij gewoon af wat de karpergemeente inzet om materiaal, aas, etc.etc. te transporteren! Zodat ik weer nieuwe dingen leer enzo!

MvG
Jeffrey
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

19-10-2004 21:39

Tja :

Ik zou je n zodiac van 3 meter willen aanraden.


Maar hij staat helaas niet in t rijtje.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

19-10-2004 21:40

Tja :

Ik zou je n zodiac van 3 meter willen aanraden.


Maar hij staat helaas niet in t rijtje.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

19-10-2004 22:39

Dit zijn de dingen waarmee ze met 5 man volgas de kant op varen met 10 PK zonder dat je ook maar iets van een beschadiging ziet.

http://www.marktplaats.nl/markt/watersp ... m?zoek=dsb

Ook niet verkeerd :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-10-2004 22:51

Bij jou moet ook alles gepantserd zijn... :D :wink:

:o Alles unkaputbar!!! :o
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

19-10-2004 23:06

Ha Raymond,

100 % betrouwbaar noem ik dat :wink: Die dingen zijn overigens wel van Duitse makelij. DSB staat voor: Deutse Slaugboot. Klinkt als Das U-boot :roll:

Wat ik ook wel prettig vond, was dat ie 3x zo goedkoop was als een regulier opblaasbootje. Bovendien levert de leverancier een uitstekende service.

Bas

P.s. Wat kapot kan gaan gaat kapot. En wel op het meest foute moment wat je je voor kunt stellen.