Karper met parsieten in de bek: wat is dat?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

13-10-2004 17:22

Ik ving vandaag een mooi spiegeltje, maar bij het onthaken viel me op dat er een aantal 'wurmpjes' binnen in de bek van de karper zaten.

Het waren geen bloedzuigers want die ken ik wel, het was een soort doorzichtig geringd wormpje van ongeveer 1.5cm lang en 2mm dik. Ze leken wel een beetje op muggenlarven, maar dan met 1 kant vastgezogen in de karperbek.

Uiteraard heb ik deze bij het onthaken ook even weggehaald, maar ik vraag me toch wel af wat voor parasiet dat is, dus als iemand er meer van weet, of hoe ermee om te gaan, dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-10-2004 19:48

Dit zijn toch een soort bloedzuigers die parasiteren op vissen. Naast die zwarte wormachtige bloedzuigers die jij bedoelt zijn deze er dus ook. En zitten veelal op vissen. Het feit dat ze in de bek zitten komt omdat de bloedzuigers bepaalde plekken op het lichaam opzoeken waar de huid dun is of bloed dicht onder de huid stroomt of zo. Ze zitten vaak in de bek, bij vinnen en staart en op de buik van een vis. Heel veel vissen dragen wel enkele parasieten, echter wanneer het er veel zijn kan dit betekenen dat de vis in slechte conditie is.
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

13-10-2004 20:01

Bedankt voor de info.

De vis, een mooi vet spiegeltje van 20p met alleen op de rug wat schubben en een gespleten voeldraad, was verder in redelijke conditie leek me, een enkel rood plekje daar gelaten.

Er zaten dus 3 van die parasieten in de mond, daar heb ik hem gelijk met de haak van ontdaan.
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

13-10-2004 22:21

Yupse Maarten,

Die parasieten die jij bedoeld zijn ankerwormen. Ik vis veel in een plaats waar deze talrijk op de karper voorkomen, blijken echter geen hinder te vormen voor de vissen. Wat ik wel doe is telkens ik een karper vang die van die ankerwormen ontdoen.
De vissen aldaar zijn al enkele jaren geplaagd van deze ankerwormen maar de vissen blijven wel degelijk gezond. Kan zo wel zien dat de vissen veel in de modder aan het wroeten zijn, vooral als ze voorkomen in de bek. Komen deze echter over het ganse lichaam voor dan kan je er vanuit gaan dat de karpers veel plat op de bodem van de vijver liggen te rusten.
Dit zijn althans mijn ervaringen met deze ankerwormen.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Michael Bakker
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-09-2004 19:06
Locatie: Krommenie

13-10-2004 22:44

Ankerworm
Dit is één van de meest beruchte parasitaire schaaldieren. De pas uitgekomen ankerworm is ovaal en zwemt vrij in het water rond. Na verloop van tijd heeft de ankerworm een gastheer nodig en nestelt zich op de kieuwen van de vis. De volwassen ankerwormen paren en verlaten dan de gastheer. De vrouwtjes verlaten de kieuwen en nestelen zich op het lichaam van de vis, waar ze blijven groeien. Ze veranderen van schaalvormig naar wormig en kruipen diep onder de huid en weefsel. Ze houden zich goed vast d.m.v. ankervormige uitsteeksels. De ankerworm is dan duidelijk zichtbaar. Ze kunnen wel 20mm lang worden. Ze scheiden verteringssappen af waardoor ze verteerd lichaamsweefsel kunnen opnemen. Door deze voedingsstoffen kunnen ze eitjes leggen. Deze zijn zichtbaar als een tweetal witte eierzakken die zich aan het uiteinde van het vrouwtje bevinden. De eitjes komen in het water en de cyclus begint opnieuw
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

13-10-2004 22:59

Ik heb eens wat plaatjes gezocht met google maar het was geen Lernaea(ankerworm) maar iscicola geometra (visbloedzuiger).

http://www.kara-inci.nl/bloedzuigers.jpg

iedereen bedankt voor de hulp ...
Plaats reactie