het verversen van je aas


wanneer ververs jij je aas?

iedere keer als ik opnieuw ingooi
15
24%
1 keer per nacht
2
3%
na iedere vis
23
37%
vak voordat je de nacht in gaat
11
17%
alleen als je boilies eraf zijn.
7
11%
zodra je boilies naar de bodem stinken (blubber geur)
5
8%
 
Totaal aantal stemmen: 63
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

25-09-2004 13:15

Ik hoor de laatste tijd veel dat mensen hun aas midden in de nacht gaan verversen... Waarom? het gebeurt echt zo vaak dat je 12 uur een run krijgt... Ik doe het dus bijna nooit.

Hoe denken jullie hierover..

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-09-2004 13:23

Luuk,

Ik ververs wel/niet in principe om 3 redenen.

1)Als mijn boilie gescheurt is of zo'n beetje uit elkaar begin te vallen.
2)Als ik wil dat mijn boilie qua kleur en geur iets uitsteekt boven de eerder gevoerde exemplaren.
3)juist NIET omdat ik NIET wil dat mijn boilie qua kleur en geur iets uitsteekt boven de eerder gevoerde exemplaren.'

Je ziet dus dat het wel/niet verversen van je aas ook een taktische "move"kan zijn.

Tip !
Gooi gelijktijdig met de eerste keer dat je voert tijdens een sessie,ook eens wat boilie's in een bakje water.
Dan heb je de hele sessie in ieder geval haakboilie's met dezelfde kleur en geur.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-09-2004 13:51

Ha Luuk,

Ik ververs mijn haakaas bij de volgende gelegenheden:

- alleen als je boilies eraf zijn.
- zodra je boilies naar de bodem stinken (blubber geur)

Daarnaast heb check ik ze ook nog even in de volgende 2 aangegeven situaties:
Als ik een vis heb gevangen, kijk ik inderdaad of de boilie er nog een beetje normaal uitziet, dus geen barsten en ruik/proef er altijd even aan(puur uit vertrouwen) e.d. Mocht dit niet naar wens zijn, ververs ik mijn haakaas ook.
Tevens draai ik voordat ik de tent in ga 's avonds soms nog even de hengels binnen om dezelfde procedure uit te voeren als de vorige alinea, puur om even zeker de nacht in te gaan. Of ik moet er geen rare piepen op hebben gehad en het gevoel hebben dat de hengels gewoon goed liggen, dan raak ik ze niet meer aan. Totdat ik beet krijg natuurlijk! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-09-2004 14:04

Luuk,

ikververs mijn aas bij voorkeur als ik denk dat er geen vis in de buurt is.

Bij voorkeur laat ik het zo lang mogelijk met rust, om de stek zo min mogelijk te verstoren.

Ik beschouw het allemaal als noodzakelijk kwaad, dat tumult op de stek.

mvg Mitsz
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

25-09-2004 16:29

Het is onmogelijk om hierop te stemmen. Ik ververs mijn aas bij alle genoemde keuzes....
Altijd als ik binnenhaal ververs ik... Maar ik haal niet vaak binnen.
Toch ververs ik toch maximaal wel 1 keer in de 4 uur, maar dat komt ook omdat mij boilies oplossen in water en dus steeds kleiner worden of zelf helemaal oplossen.....
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

25-09-2004 16:31

hehe... effe een lolletje en een vraagje:

Wie ververst er niet als z'n boilie eraf is... ben benieuwd wie daar op stemt..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-09-2004 16:33

Eén van de mooie kanten van boilies is dat de goede 24 uur hun werk blijven doen. En dan raad je het al, als ik vind dat aan alle voorwaarden voldaan is, dan blijft alles zoals het is. Er zal maar net een karper zo ver zijn en dan trek ik het aas onder zijn neus vandaan. Karper weg, en ik kan alles weer opnieuw gaan doen.

Ooit heb ik in Zwolle eens een zak nieuw zogenaamd revolutionair aas gekocht.Was dat Q-pips of zoiets? Gewoon oplossende pellets. Na een paar uur in het water kon ik het aas gaan vervangen. Ik werd er tureluurs van. Had er geen vertrouwen meer in. Wat een troep. :(

Als het magische moment voorbij is, en het heeft niet willen lopen, dan mag ik graag wat zoeken. Maar dan nog laat ik het haakaas liever een paar uurtjes daar liggen.

Als mijn boilie eraf is? Mag je raden...

Maar als ik opnieuw inwerp, dan is de rig/haak geinspecteerd en het aas weer helemaal toppie.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

25-09-2004 16:46

hm, meestal als de boilie niet meer ruikt of scheurtes etc. heeft en af en toe als ik ga slapen voor een nachtje, anders blijft ie er gewoon an.
Chris Kwadijk

25-09-2004 18:03

Mijn ervaring is, hoe langer de boilie er aan zit des te beter!als ik een sessie vis met 3 hengels, dan laat ik altijd één hengel minimaal 48 uur erin liggen. op du der heeft mij dat dit jaar 3 mooie dikke vissen opgeleverd. en in nederland ook al meerdere malen!!
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

25-09-2004 22:42

Het zal je maar gebeuren dat die hengel in de knoop zit....
Chris Kwadijk

25-09-2004 22:46

Tja als je daar geen vertrouwen in hebt, dan kan je beter om de 2 uur ophalen!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-09-2004 23:11

Bij mij liggen ze er nooit langer dan een half uur 8)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-09-2004 23:16

Les 1. De eerste basis voor vertrouwen in je presentatie is om te vissen met een rig die anti-tangle eigenschappen bezit. Is dat niet zo, dan zit je na 5 minuten net zo fout als na 2 uur.

Les 2. Vis met een rig die niet door brasem of andere lastpakken in de war kan worden gemaakt. Gaandeweg gaat anders je presentatie naar de...

Les 3. Vis met een aas dat in het water heel blijft en niet aangetast wordt door alweer die brasem.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

26-09-2004 10:51

Ik ververs na elke vis, als mijn boilie kwa geur en kleur voor mijn gevoel niet meer kan of als mijn boilie eraf is
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-09-2004 11:34

Kees,

Zullen we dat dan maar de reden noemen dat ik een tijdje veel heb gevist met stiff-rigs met een stijve hair. Tijgernootje of een harde boilie (kan wel scheuren) erop en klaar. En met een tijgernoot haal je nog veel meer dan 48 uur, maar de vraag is of er dan nog geen run had moeten komen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2004 12:01

Niet mijn visserij Kevin,

Vertrouwen krijg je door kennis. Aangeland op een water dat je niet kent om te gaan vissen op karpers waarvan je niet weet waar ze zijn is fnuikend voor het vertrouwen. In dat geval zou ik zoveel mogelijk observeren en proberen. Soms zijn de uren besteedt aan de waterkant zonder de te vissen het meest waardevol. Maar tijdens het vissen kun je die gemiste kans enigzins inhalen.

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-09-2004 12:10

Ik vis zowiezo al bijna nooit langer dan 6 uurtjes en de laatste paar sessies zullen net de helft daarvan hebben gehaald. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2004 12:46

Kevin,

Afgezien van de winter zijn mijn sessies wat langer. Maar ik moet bekennen dat het argument daarvoor simpel te maken heeft met de wens om op die paar magische uurtjes aanwezig te zijn. Aanwezig zijn is iets comfortabeler dan in de morgen voor het licht wordt uit de veren en slaapdronken naar de stek tuffen. Vervolgens in de avond weer thuiskomen en dan te zitten knikkebollen.

Mijn aas ververs ik nooit tijdens die magisch uurtjes. Behalve na karper op de kant natuurlijk. Maar ik blijf bij zoveel mogelijk rust op de stek. In die 6 uurtjes van jou zou ik meerdere voerplekjes maken en die in een redelijk tempo afvissen, maar met zo min mogelijk verstoring. Anderzins, hecht ik er statisch vissend aan mijn aas tenminste 4 uur onberoerd te laten. Die laatste 2 uurtjes experimenteren als het niet loopt komt er dan meestal niet meer van.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

26-09-2004 18:14

Goed, het gaat dus voornamelijk om een combinatie van meerdere keuzes.

het 24 uur of langer in laten liggen van je aas werkt bij mij niet. Ik vis voornamelijk op een afwateringskanaaltje. Rond deze tijd is daar veel wier overlast. Zodra het gestopt is met stromen, is het eigenlijk een noodzaak om opnieuw in te gooien. Maar dan ververs ik (meestal) niet. Omdat je voerboilies dan de zelfde geur hebben als deze.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

26-09-2004 21:06

Hoi Luuk. Interessante topic, aangezien ik hier laatst ook over na zat te denken. De afgelopen 5 nachtjes op een kanaaltje viste ik meestal van een uurtje of 19 tot 9. Vlak voor ik m'n nest in dook (+- 23:00) ververste ik de boel, en ik zette de wekker s'nachts om half 3, om de boel te controleren en het aas te verversen. Dit alles had 2 belangrijke redenen.
De eerste was dat ik toendertijd een redelijk zachte boilie had, en je de garantie had dat je aasloos wakker werd als je ze s'nachts niet ververste. (weet ik uit ervaring)
De tweede reden is dat ik de kans op het 'verkeerd liggen' zo klein mogelijk wilde houden, door een aantal keer opnieuw in te gooien.
Of het de stek tijdelijk verstoorde weet ik niet, maar het boeide mij nooit zo. Ik roffelde toch een partij boilies op de stek bij het ingooien (bij aanvang van het vissen ruim 3/4 van het totaal) en bij de volgende keren een boilie of 20. Dat zou de vissen dan ook moeten verstoren, maar mijn ervaringen duiden anders. Het gebeurde me maar al te vaak dat ik na een heleboel trammelant op de stek toch binnen een half uurtje een run kreeg. Ook weet ik vrijwel zeker dat ik een aantal van mijn vissen te danken heb aan het nachtelijke controleren, omdat ik bijv. in een tak vastzat. Tegenwoordig heb ik door aanpassing van m'n mix een hardere boilie, en ben ik van plan om het middernachtelijke controleren te laten vervallen, maar mocht ik wakker zijn door vangst van een vis dan check ik gelijk de andere hengel.

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

26-09-2004 21:55

Hey die Luuk :P ,


Het verversen is bij mij toaal verschillend.
Vang ik iets, draai ik binnen, is m'n boilie niet meer goed of voordat ik ga slapen dan ververs ik m'n boillie.
Denk ik te weten dat het allemaal goed ligt dan laat ik het lekker liggen! :wink:
De tijd dat m'n boillie's in het water liggen is totaal verschillend...Kanaalvisserij is regelmatig onstuimig door de boten,witvis en loodverplaatsing zodat het binnendraaien overdag zeker om de 3 a 4 uur is......In de nacht ligt al snel zo'n 7 uur in aan t kanaal want meer slaap ik meestal niet :wink:
Op putten en stilstaande wateren ververs ik wanneer het mij uitkomt, ik ga geen boillie verversen wanneer ik denk dat alles nog goed ligt, dus 15 uur in t water is geen probleem :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

26-09-2004 22:26

nou overdags is het om de 2uur, en na het donker na een aanbeet
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

26-09-2004 22:28

om de 2 uur?? dat kost je denk ik wel wat vissen!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-09-2004 08:07

Raymond,

vervang je je voerboilies ook om de twee uur??
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

27-09-2004 08:59

Ik heb afgelopen week nog 2 vissen gevangen op dezelfde boilie! Als alles er nog gewoon goed aan zit dan vervang ik helemaal niks! Als ik ga nachtvissen wil ik het voor de nacht nog wel eens vervangen. Ga er gewoon vanuit dat de boilies goed blijven.
En moddergeur trek ik me niks van aan. ik ken een plek daar stinken ze na een minuut al naar bagger en je vangt gewoon op die stinkballen!