Papagaaienbekken


Plaats reactie
Arnold Haandrik

05-06-2002 17:25

Jongens ik zit met een gewetensvraag,Namelijk dat op mn "thuiswatertje"gewoonweg te veel karper zit.ja je leest het goed té veel. Met als gevolg dat sommige al misschien wel tig keren zijn gevangen en dus geen onder,boven of helemaal geen lippen meer hebben.ik denk persoonlijk dat er niet genoeg natuurlijk voedsel voor die karpers is met als gevolg zie boven.
Nu is mn vraag aan jullie zou het verantwoord zijn dat ik die karpertjes nog één keer vang en in de kanaal uitzet?en ook verantwoord voor me zelf strafrechtelijk?want als ik daar wel eens een rondje om die vijver maak herken ik de meeste vissen wel en noem me een zeikerd of wat dan ook maar ik vind dat zielig en niks meer met vissen te maken hebben.
wat vinden jullie?ik hoop op antwoorden waar ik echt iets aan heb.want met deze vragen loop ik al een tijdje rond en echt actie heb ik nog niet ondernomen.

bedankt alvast
groeten,
Harald


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-06-05 17:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-06-2002 17:35

Harald ,

Wat jij beschrijft heeft inderdaad niet veel met vissen te maken.Probeer eens contact op te nemen met de beheerder van dat water.Zelf vissen gaan overzetten lijkt me niet zo`n goed idee.Het gevaar van virussen ed. is zeer zeker aanwezig.Ik denk dat je het toch zal moeten regelen met de visrechthebbende.
Arnold Haandrik

05-06-2002 18:32

snap ik ook wel roy, maar het probleem is dat je er niet eens mag vissen!officeel dan he want de stadswachten maken gewoon een praatje met je.ik denk dat ik dus ook niet bij de HSV hoef aan te kloppen misschien bij de gemeente ofzow?
bedankt alvast voor je reactie.

groeten,
Harald
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

05-06-2002 18:59

Die frommelmondjes hebben meer te maken met vistechnieken dan met hoeveelheid karper. In het verleden is er waarschijnlijk veel met benthook haken gevist, en/of drijvend met kattenbrokken of een ander hard drijvend aas.
Over benthook haken hoef ik niets te vertellen, ik denk dat de desastreuze werking van deze haak alom bekend is. Over drijvend vissen met hard aas heb ik al een aantal jaren terug ervaren dat de aanslag met dermate kracht moet gebeuren om de haak te zetten, dat het regelmatig gebeurd dat enkel de lip van de karper geland werd.
Om zomaar te gaan overzetten omdat er frommelmondjes zwemmen vind ik geen goed idee, de visstand zal in beide wateren echt niet verbeteren, en je haal je alleen maar de woede van de vissers van beide wateren op je hals. De een wil zijn vis niet kwijt, en de ander wil geen frommelmondjes vangen.
Bovendien moet je je afvragen of het wel verantwoord is om eigenhandig in te gaan grijpen in een water waar de vis niet jouw persoonlijk eigendom is.

Jos
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

05-06-2002 19:51

Ik weet zelf ook een water waar dat dit aan de hand is.
In de paasvakantie heb ik hier enkele keren gevist en alle karpers hadden van die bekken. Enkele tijd later besloot ik om jacht te gaan maken op die dikkere vissen daar en wat mij opviel dat was dat geen enkele karper van deze grotere een frommelmondje had.
Ik heb het toen gezegt zegen de eigenaar van het water maar hij wou er niks aan doen omdat er voor de rest geen klachten waren.

Als ik jou was zou ik eens overleggen met andere karpervissers en dan eens naar de gemeente stappen ofzo met je allen.

Piotr

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Piotr Schiettekatte op 2002-06-05 19:51 ]</font>
Bob Smit
Berichten: 133
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: enschede

05-06-2002 19:59

Om even terug te komen op de papegaaienbekjes: dat kan ook heel goed aan de visser zelf liggen. Ik kom wel eens op zo'n vijvertje waar de ene na de andere karper gevangen word.

De plaatselijke jeugd (lees: jongentjes van een jaar of 10) weet dat ook en koopt dus bij de speelgoedwinkel een setjeshengel: je kent ze wel van die blauwe hengeltjes van een meter of 2 met krakende molentjes, een lijn van 35/00 en een rood/wit balletje als dobber. Ze kneden een stuk brood om de haak (maat 2) en wachten maar. Na een half uurtje is het dan zover en verdwijnt het balletje onder water. Drillen maar zou je zeggen: niet dus.

De helft van de jongetjes weet niet wat een slip is en dus eindigt het verhaal vaak met een kapotte hengel of met lijnbreuk (en een karper met haak+sliert nylon in zn bek)

Iemand die meer "geluk" heeft of gewoon een klein karpertje haakt heeft een groter probleem zodra de vis bij de kant komt: hoe krijgen we hem aan land? De meesten hebben geen schepnet en wat gebeurt er dus: ze proberen de vis aan de lijn uit het water te tillen en meestal scheurt dan de bek uit of raakt deze op zijn minst beschadigd. Als ik dit soort dingen zie probeer ik altijd de jongentjes zo goed mogelijk voor te lichten en help ik ze door de vis voor hen te scheppen, maar als er niemand is die hen helpt, tja...
dan zijn de laatste bekken hier nog niet gescheurd. Regelmatig komt het ook voor dat ik hier een vis van met enkele onderlijnen of haken in zijn bek, die ik dan eruit haal.

Gr Bob
Gebruikersavatar
Remco van Leeuwen
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-03-2002 01:00
Locatie: Goes

06-06-2002 13:49

Probeer in iedergeval op zulke wateren (wateren waar veel vissen met beschadigde bekkies op zitten) met dicht geknepen weerhaak te vissen zo beschadig je de bek minder snel en is er een kleinere haak wond.

Remco
Cor Aarts
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nuenen

06-06-2002 20:42

hoi harald als je er niet mag vissen wat doe je er dan??.en net wat rob zegt laat zitten die hap er zitten er al genoeg.
en het is niet goed om van een putje over te zetten naar een kanaal dus laat weg die knollen.
groetjes.
Arnold Haandrik

06-06-2002 23:35

wat ik er dan doe Cor?nah das heel simpel ik probeer die gene die er wel vissen er van te overtuigen dat er niet gevist mag worden en dat wat er aan vis zit niet de moeite waard is.we spreken over een watertje van een hectare of anderhalf en dan zit er (ff globale schatting)plus-minus 70 karpertjes van tussen de 10 en 16 pond en dan nog eens een hortje onder die tien pond.en dan heb ik het niet eens over alle witvis die er nog bij rondzwemt.

Rob,op dat kanaal waar jij op vist zal je als ik besluit om het toch te doen weinig last van hebben want ik zet ze dan uit boven sluis 12 en daar word amper gevist(hoge talud-kanten)maargoed ik weet het nog niet zeker,morgen ga ik ff naar de gemeente en van het weekend zal ik op dat watertje eens wat fotos maken van die jeugd die er zit en van de gevangen karpertjes.dan weten jullie waar ik over praat,want het is bij de beesten af.

Vang ze nog
groeten
Harald
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

07-06-2002 12:52

He Bob, als de jeugd het niet goed doet, dan moet je maar een onderricht geven hoe om te gaan met materiaal en vis. ook dat is een taak van ons als volwassenen.
Trouwens die bekken ontstaan doordat er in Nederland soms absurd zwaar materiaal wordt gebruikt en dus de vis (zeker de kleintjes) zo op het droge wordt gesleept. De vis is dus totaal niet afgemat, wat in een dril juist de bedoeling is. Dus veel klepper de klepper op de mat (als die al gebruikt wordt). Een dertiger vang je ook met 25/00 en een lichter loodje dan 150 gram. Ik overdrijf misschien, maar dat takelwerk is nou niet bevordelijk voor een vissenbek. Sleuren is scheuren. O ja, knijp die weerhaak eens plat, dat scheelt echt in de wond en de vis kan hem makkelijk kwijt bij eventuele lijnbreuk (komt dat nog voor dan?)Ja natuurlijk: tussen de obstakels vissen en dan 50 m verderop met je maat ouwehoeren. Pieeeeeeeeeep, shit kut, weer verspeeld!! Ga toch maar eens 3,5 ponds hengels kopen.
Ik vraag mij af, gaan er nog karpers door de slip met al dat kabeltouw? Laten we eens meer aan onze vriend(in) karper denken en minder aan onze hebberigheid van veel en groot karpervlees in je handen.
Sorry als ik nu mensen op de tenen heb getrapt, maar dat is m'n visie.
Vissen met mismaakte bekken: je zou ze eigenlijk uit hun lijden moeten verlossen.
Bob Smit
Berichten: 133
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: enschede

07-06-2002 15:18

Arend,
dat is dus precies wat ik zeg: ik probeer ze zo goed mogelijk voor te lichten. Het tafereel dat jij beschrijft over 50 meter verderop staan te ouwehoeren heb ik ook eens gezien: een jongen zette zijn hengels op een stek neer om vervolgens aan de overkant (!) van de vijver te gaan ouwehoeren met zijn maat die daar zat.
Toen hij een run kreeg moesy hij helemaal op blote voeten terug rennen. Dit gebeurde zo een aantal keer achter elkaar en deze jongen heeft nu al de bijnaam: "De Hardloper".

Gr Bob

PS dit leverde geen gevaar op voor de vis, want er waren geen obstakeld e.d. in de buurt en de vis kon zich dus niet vastzwemmen.
Arnold Haandrik

07-06-2002 19:20

Arend,wat jij zegt over het uit zn "lijden"verlossen heb ik ook al aan gedacht maar dat is niet aan mij denk ik zo,en als ik daar karpers dood sta te maken die door derden zo zijn geworden waar ben ik dan nog mee bezig?en ik denk dat ik het niet eens zou kunnen puur alleen omdat vissen levende wezens zijn en ze vragen er niet om om zo mishandeld te worden.

en wat jullie zeggen over materiaal klopt ook wel enigzins.klein voorbeeld:afgelopen woensdag kwam ik terug van een avondsessie op mn eigen stek op de kanaal en ik dacht ik maak ff een rondje rond de vijver en wat schetste mijn verbazing er zat een jongentje van een jaar of 11 te vissen met gevlochten lijn!ik denk waar ben je toch mee bezig jongen,ik een heel verhaal opgehangen over wat er met die vissen gebeurd als ie ze uit het water TAKELT en of met een eventuele lijnbreuk bij de watervogels want die vertoeven er ook in grote getalen,gelukkig had die jongen er wel oren na en had ik voorgesteld dat als ik zn gevlochten lijn eraf mocht halen,zou ik zn molens met gewoon nylon volspoelen en dat gebeurde dus ook.
en inderdaad een schepnet had ie niet en van een onthakingsmat had ie nog nooit van gehoord.

helaas was ik vandaag te laat thuis van mn werk en kon ik niet bij de gemeente langs,maar dat gebeurd zeker nog wel.

ik denk als ik ze zelf niet vang en uitzet elders die vissen jaar op jaar gevangen blijven worden en dan heb ik het natuurlijk niet 1 of 2 keer per jaar.
dr zit één spiegeltje op wat er zeker 3 a 4 keer per week uitkomt en als je dan ziet hoe ie er uit ziet daar zakt je broek van af...

nu wil ik niet alle karpervissertjes over een kam scheren maar de meesten jochies die er zitten hebben geen respect voor de natuur.
over de witvissertjes kan ik ook wel tig voorbeelden noemem wat er met de gevangen vis gebeurd,o.a lijm erop en de in de fik zetten,ogen uitsteken,gewoon op de kant laten ligen voor oud vuil,rondzwieren aan de hengel tegen elkaar of bomen enz enz

zo staat er op dit board een topic over schuldgevoelens enzo,ik kan je verzekeren dat je die zo wel krijgt.
eigenlijk zou ik er gewoon niet meer heen moeten gaan en alles vergeten maar zo zit ik gewoon niet in elkaar.
ik houd jullie op de hoogte over dit onderwerp en ik hoop dat ik er wat mee bereik.want overzetten op ander water is mn laaste optie.

vang ze nog en groetjes
Harald
Arnold Haandrik

13-06-2002 17:14

nah jongens ik zou jullie op de hoogte houden wat betreft de gemeente:ik ben er geweest hebben er notitie van gemaakt en zouden strenger gaan controleren(wat ik ten zeerste betwijfel)met behulp van de boa's en de politie.
ik houd jullie op de hoogte!

groeten Harald
Plaats reactie