Hoe maak je een nieuw karperwater.


Gebruikersavatar
Laurent van de Vrede
Berichten: 92
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Goes

04-06-2002 22:46

Karpervissers,

Pal aan mijn achtertuin ligt een super mooie sloot. Deze sloot is bij aanleg van 'mijn' woonwijk (7 jaar terug) uitgegraven. De sloot is ongeveer 1.5 kilometer lang, hij is gemiddeld zo'n 8 meter breed en is op zijn diepst 1.5 meter diep. En de sloot heeft één groot stuk, een soort kom (100 bij 150 meter), daar zitten de meeste reigers omdat ze in het er vrij ondiep is.
Langs/in de sloot staan veel rietkragen. De bodem is een zeeklei/zand bodem. In het water staan wat kleine waterplantjes en wat dundradig wier, maar niet buitengewoon veel. Het water is ook niet bijster helder.

In de sloot zwemmen al heel veel vogels, zoals: verschillende soorten eenden, reigers, meerkoeten, waterhoentjes, futen, soms zwanen en soms ook nog aalscholvers.
De vogels voeden zich het meest met wier, stekelbaarzen en garnalen.
Dus voedsel is er in overvloed. Ook zitten er in de sloot verschillende soorten kleine insecten, veel bootsmannetjes en water-schorpioenen, en nog veel meer van dat soort beestjes.

Vorig jaar zijn er al eens een stuk of 10 graskarpers in uitgezet en wijzelf hebben +/-300 10-15 cm sized karpers in uitgezet. Deze kwamen uit een brandput aan de overkant van de weg. Deze zijn denk ik voor een deel opgegeten door de reigers, aalscholvers en de futen.

Nu was mijn vraag: Hoe krijg ik nou, zonder van andere wateren vissen te jatten, mooie karpers in deze sloot? Het hoeven natuurlijk
niet in een keer giganten te zijn, maar wel dat het gezonde en mooie grote karpers kunnen worden. Ik dacht zelf aan een soort van spiegelkarperprojectje...

Ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft en mij wat tips kan geven! Alvast bedankt.

Laus
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-06-2002 23:00

Laurent,

Klinkt spannend, maar ik denk dat je bij diegene moet zijn die de visrechten heeft op het water. Meestal een plaatselijke hengelsportvereniging.

Hg Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-06-04 23:00 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurent van de Vrede
Berichten: 92
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Goes

04-06-2002 23:10

Beste Kees,

het water is eigenlijk van niemand. Het is gewoon een sloot wat tussen ons huis en een dijk ligt. Maar ik denk toch dat het water beheerd word door het waterschap, want van het voorjaar kwam er een zo'n maaiboot langs die al het riet weg kwam maaien. Dus dan kan ik het wel aan het waterschap vragen of wij er wat mee kunnen gaan doen. Ik hoop het wel natuurlijk.
Alvast bedankt voor dit snelle berichtje Kees, maar ik zou eigenlijk meer tips willen krijgen hoe ik het nou kan aanpakken om hier mooie karpers te laten zwemmen.

Laus
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-06-2002 08:48

Beste Laurent, Die sloot heeft beslist wel een eigenaar, b.v. de gemeente of het waterschap. Voor alle duidelijkheid: alleen de visrechthebbende (of de eigenaar, als de visrechten niet zijn verpacht) is gerechtigd om vis uit te zetten en niemand anders! Uit jouw omschrijving blijkt dat dit water in totaal dus zo'n 4 ha groot is (tenminste als die 5 km en 8 m kloppen!). Eigenlijk vreemd dat de plaatselijke HSV hier geen visrechten heeft. 'Zomaar' kweekkarpertjes uitzetten moet niet gebeuren, eerst moet je weten wat er zoal aan andere vissoorten zit en ook wat er van die ca. 300 karpertjes terecht gekomen is. Neem s.v.p. eerst eens even contact op met de HSV en ga beslist niet zomaar wat doen. Als privé persoon is het sowieso al niet mogelijk kweekkarpertjes bij de OVB te bestellen.
Ruud Theuws
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: Bergeijk

05-06-2002 13:01

Beste Laurent,

Bij de meeste tuincentra en grotere dierenspeciaalzaken verkopen ze wel karpers van een centimeter of 40. En ze hebben meteen een leuk kleurtje!
Gebruikersavatar
Laurent van de Vrede
Berichten: 92
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Goes

05-06-2002 13:44

Aart,

de reden dat er hier niemand visrechten heeft, is omdat je het water alleen kunt bevissen als je in de achtertuin van de bewoners gaat zitten. En die mensen zitten echt niet te wachten op karpervissers.
En de visvereniging gaat hier echt niks aan doen, omdat ze alleen maar bezig zijn met het zeevissen hier in Zeeland en met het wedstrijdvissen in de vestes. En die gasten zien hier echt geen mogelijkheden om normaal te vissen, en de oever is ook veel te stijl voor de oudere vissers.
Wie de eigenaar is, ik denk het waterschap.

En Ruud, die vissen zijn te duur en het zijn siervissen en ik zou eigenlijk gewoon robuuste en stevige karpers hier willen hebben zoals in de rest van Nederland, en die sierkarpers vind ik maar een beetje te overdreven eigenlijk.

Laus
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-06-2002 14:17

Laurent, misschien voelt het waterschap er wel wat voor om wat karper uit te zetten. Overleg kan nooit kwaad.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

05-06-2002 16:09

Laurent/Aart.

Als ik het zo lees Laurent, dan vind ik het een begrijpelijke wens van jou om in die sloot wat leuke karpers groot te laten worden.
Zelf denk ik niet dat je op een sloot van 1,5 kilometer bij 5 meter nu echt met een Spiegelkarperproject met een grote "S" hoeft te beginnen.
De grote "S" staat voor volledige monitoring (terugvangstmeldingen enz.).
Ik sluit me wel bij Aart aan dat je als eerste echt even moet gaan achterhalen van wie het water nu eigenlijk is.
Als je dat weet kun je ze vragen of er een mogelijkheid bestaat om daar een aantal (want zo veel hoeven het er natuurlijk ook weer niet te zijn) karpertjes in uitgezet mogen worden.
Als de plaatselijke hengelsportvereniging daar ook geen bezwaar tegen heeft, kun je hun vragen of zij de kosten van een klein partijtje karpertjes (spiegeltjes) willen betalen.
Zo ontzettend veel geld kost dat nu ook weer niet.
Ik moet er wel bij zeggen dat als je of jullie als karpervissers eens om de tafel gaan zitten met het bestuur van de HSV, er best wel te praten valt.
Zitting nemen in het bestuur kan natuurlijk ook en is nog veel beter, omdat je op die manier als karpervissers invloed kan uitoefenen over het (uitzet)beleid.
Op die manier kun je er voor zorgen dat ook de karpervissers in Zeeland een beetje aan hun trekken komen.
Dus niet alleen in het slootje, maat ook op andere (grotere) wateren.

Probeer het eens en lukt het met praten of de organisaties niet, dan kun je (we) nog kijken of er nog andere mogelijkheden zijn om toch een aantal leuke karpers in dat slootje te krijgen.

Heel veel succes en hou ons via het Forum op de hoogte.
Lijkt me erg leuk.

Groeten,

Mike
Gebruikersavatar
Laurent van de Vrede
Berichten: 92
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Goes

05-06-2002 16:50

Aart en Mike,

bedankt voor deze info. En ik ga zeker proberen om samen met mijn maten het een en t'ander te regelen.

Laus
Gebruikersavatar
Laurent van de Vrede
Berichten: 92
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Goes

05-06-2002 16:56

Oh ja, ik had het over een spiegelprojectje.
Daar stel ik me van voor:
Dat we de vissen uitzetten en dan eerst de vissen aan te voeren zodat ze echt wat te eten hebben (en dat ze ondertussen ook aan mijn aas wennen), en daarna er met licht materiaal op gaan vissen. En dat we dat ook opschrijven wat we gevangen hebben en hoe groot ze zijn geworden. Net als bij het echte spiegelkarperproject maar dan wel wat kleiner.
Maar ja eerst maar eens gaan praten met de vereniging.

Laus
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

05-06-2002 17:42

Jow The Laus,

Als het goed is heb ik samen met het bestuur v/d E.G.H.V. (=visvereniging) een vergadering, dus moeten we es om de tafel én es gaan vissen; kijke of die vis een beetje, ja of die vis nog bestaat :grin: !

Maar ik spreek je morgen wel, bij de Achterste sloot!

Mzzl,

The Piller
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Laurent van de Vrede
Berichten: 92
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Goes

05-06-2002 18:27

Karpervissers,

weet iemand hoeveel karper er op 4 ha uitgezet kan worden, dus hoeveel karpers er nou op zo'n klein stukkie kunnen zwemmen. En wat het normaal bestand zou zijn voor 4 ha.

Laus
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

05-06-2002 18:52

Hoi,

Het water waar laus het over heeft is idd een mooi watertje en misschien met potentie.......

De sloot in kwestie is geen 4 ha groot maar 1,2 ha. Aart heeft het bericht denk ik een beetje snel gelezen, maar de sloot is 1,5 km lang. Geen 5.Doet er voor de rest niet toe.

Ik denk wat betreft het aantal vissen op dat water dat je aan een stuk of 30 karpers genoeg hebt. Je kunt dan de vis misschien nog zien groeien, hetgeen je niet ziet als je er 150 op zet.

Maar je moet niet alleen aan karpers denken, maar ook aan andere vissoorten die voor een evenwichtige visstand zorgen. Want stel je zet er 30 op en je zet geen roofvis uit, dan krijg je komend jaar de paaiperiode en er worden veel vissies geboren (er vallen er ook veel ten prooi) Maar dan heb je na verloop van tijd een propvol watertje met heeeeeeel veel karpers die niet groeien, en dat willen we niet, toch?

Groeten edwin otte
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

05-06-2002 20:18

Tsja Otte verkeerd gerekend: er zit ook nog een kom aan van 1.5 hectare... Ik denk dan ook dat 30 karpers (te) weinig is.

Maar ff ter verduidelijking voor een ieder die de situatie in Goes (en omgeving) kent qua verenigingen.
In zeeland heb je reteveel zoutwater, en dus reteveel zoutwatervissers. Deze hebben een aantal (ik geloof 5) verenigingen opgericht. Uiteraard hebben die verenigingen een naam nodig, en die noemen ze dan naar de stad/dorp waar de meeste leden wonen. Maar omdat de gemeente denkt 'visvereniging, snel we geven ons binnenwater uit handen' komen al deze vestes en parkvijvers in handen van een stelletje rechtlijnig zeevissers. Deze hebben geen 'zout' gegeten van zoetwatervisserij en dus ook niet van visstandbeheer e.d. en je begrijpt wel wat er dan gebeurd: RAM, STAMP, KNAL die watertjes maar vol met kleine vis en ze zoeken het maar uit...
Fijn is dit. Gelukkig heb ik, vorig najaar, namens de zoetwatervissers te Goes kunnen infiltreren en inmiddels zijn er al een aantal stappen voorwaarts gezet. Zo zijn er gesprekken geweest met Waterschap waaruit blijkt dat die wel willen maar niet kunnen zonder initiatief van de visvereniging. Uiteraard wordt en IS hier al op ingespeeld. Zo mogen we zelf een water gaan afvissen en zullen we meer inspraak krijgen (want de laatste 20 jaar is alle 'zoetwater'contributie opgegaan aan prijzengeld bij de zoutwatercompetitie... Slechte zaak natuurlijk.

Maar het water achter Laus is het enigste 'onbesmette' water wat we vanaf het begin af aan kunnen opbouwen en als we ff een plannetje opstellen kan ik het bespreken op de bestuursvergadering!

Dus eronder die schouders en Laus kan uit z'n achtertuin vissen (beter dat ik 200 meter van Laus afwoon :wink: ) !

Ennuh als er mensen zijn die ervaring hebben met zulk soort zaken; schroom dan niet om het neer te schrijven en te openbaren (wauw :smile: ).

Mzzl,

Peale

_________________
Ik ben een buitenaards wezentje verstopt in een onderschrift. Op dit moment heb ik sex met je via je vingers. Aan je lach te zien vind je het lekker!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michiel Pilaar op 2002-06-05 20:29 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurent van de Vrede
Berichten: 92
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Goes

05-06-2002 21:48

Karpervissers,

ik heb denet gevoerd in de achterste sloot en daarna ben ik met Ruk langs het park gefiets. Daar was Stefan (Jaaps zoon) en Youri op't Kind. Stefan zij dat ie er al wat vissen in de sloot had uitgezet, vanuit de Noordhoek. SLECHT!!!! En Bajes zij vroeger (5 jaar geleden) ook al dat ie er wat gevangen had!! Zo gaat het natuurlijk niet goed.
En dit is nou echt K*T, want wie weet zijn er nog meer van die kleine strondventjes die niet weten dat die vissen niet verder groeien en maar bij mij in de sloot gooien.
Dus misschien zitten er al 100 KLEINE KARPERS (30 cm). En dan ook nog die vissen (10-15 cm) die we uit de brandput hebben gehaald. Dat is juist wat we eigenlijk tegen moeten houden.
Dus misschien moeten we er wel weer vis uit halen, net als in de Westveste.
Maar eigenlijk denk ik dat dat toch nog wel mee valt. Ik ga er wel een keer vissen, kijken of er al wat te vangen is.

Laus
Gebruikersavatar
Remco van Leeuwen
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-03-2002 01:00
Locatie: Goes

05-06-2002 21:53

hahahahha laus het is geen RUK maar REMCO JAAAAAAAAAAAAAAA begrepen :grin:

Remco

Laus k zie je moge latezz :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-06-2002 23:36

Edwin, je had gelijk, per abuis ben ik uitgegaan van 5 km, i.p.v. 1,5 km. Met het kommetje wat Michel aangeeft kom je dus op ca. 2,7 ha water in totaal. Na 7 jaar zal er altijd al een zeker visbestand in rondzwemmen (vanwege kuit d.m.v. watervogels verspreidt). En dat hele gedoe van kleine karpertjes erin uitgezet maakt het er niet duidelijker op. Grote kans dat er nu al teveel karper in zit.... Te hopen is dat er ook wat snoeken in zitten.
Die HSV heeft zeker geen visstandbeheerscommissie Michel? Zonder kennis van zaken en een proefvissing moet je niet aan het uitzetten van nog meer karper beginnen. Ik ken wel iemand in Vlissingen die er wel verstand van heeft en jullie wellicht wil helpen, maar s.v.p. eerst verder overleggen met de HSV.
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

06-06-2002 19:24

Hey RUK, beetje dimmen maat! :grin:

Aart, deze vereniging heeft idd geen visstandbeheerscommissie, waardeloos natuurlijk. Maar in dat water worden nu vissen afgevist, kleine karpertjes (30-35cm) e.d. Die persoon in Vlissingen; bedoel je Walter? Als je die bedoeld zal ik hem soon weer es aanspreken!

Maar ik ga nu ff bij the Laus en the Ruk kijke, en dan: morgen werken, 16.30 klaar, 17.00 ---> vissen, 2 nachten, dus kan ik pas zondag(avond) weer reageren!

Mzzl,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

06-06-2002 19:25

Oja, en Laus... Je gelooft bajes toch niet? :grin:
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Remco van Leeuwen
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-03-2002 01:00
Locatie: Goes

07-06-2002 12:53

hee PIELHAAR ff dimmen hee !!!!

Jij bent idd weer die eikel die mijn bijnaam verzonnen heeft alleen was dat al twee jaar geleden toen (Toen k dus nog niet op karper viste)en ik jou nog niet eens goed kende maar ja jij bent zo een figuur die als hij iemand voor de eerste keer ziet iedereen vage naampjes gaat geven. Je moet die gast eens persoonlijk leren kennen johh wedde dat je GEK word van die gast.

kijk maar naar mij :lol:

Remco
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

07-06-2002 15:03

RUK, RUKJE, RUKKER, RUKKIE, RUKKEN, RUKKJES, RUKKENDERUKKERS, MET EEN RUKJE RUKTE RUK AAN DE AFGERUKTE TAK VAN EEN RUK PLANT.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-06-2002 15:11

Michiel, die Walter bedoel ik inderdaad!
Wat trouwens het overige gezwets hierboven met 'nieuw karperwater' te maken heeft begrijp ik niet!
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

07-06-2002 16:20

Ach Aart.

Wij zijn toch allemaal kleine rukkertjes geweest op die leeftijd.

Vind wel dat ze daarmee liever hun strechertjes maar moeten bevuilen i.p.v. deze serieuze topic.
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

07-06-2002 16:26

Och Aart, dat is locaal gezwets, en zal niet worden bergrepen door de "buitenstaanders"
Maar goed. Missschien had dit beter bij koffietafelpraat kunnen staan.

Ken jij Walter persoonlijk of alleen via het net???

Groeten edwin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-06-2002 16:32

Edwin: Walter, ook KSN, vandaar dat ik hem ken.