WAT TE DOEN ?????


Gebruikersavatar
Tim Sanders 3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29-01-2003 01:00
Locatie: Didam

16-09-2004 20:59

Beste karpervissers,

Hoor net het trieste bericht dat een paar ouwe vissers op ons thuiswater karpers over zetten naar een ander water.
Nouw kan die niet veel kwaad want is eingelijk het zelfde water alleen zit een hek tussen zodat de karpers aan 1 van de 2 kanten zitten.
Maar het gaat mij er juist om dat ze 1 water verneuken en 1 nog voller stoppen.
Hoe kan ik ze laten stoppen.
Want op dat ene water had ik plannen maar nu :cry: :cry:

wat te doen ??

greetz, Tim
Bob Pieter
Berichten: 99
Lid geworden op: 09-06-2003 02:00
Locatie: Utrecht

16-09-2004 21:29

Midden in de nacht gewoon het water op gaan en het hek openknippen onderwater. Dan hoeven die eikels ook niet meer met die beesten te slepen en kunnen de karpers zelf weten waar ze gaan zwemmen.

Uiteraard is dit geen echte oplossing, en weet ik ook niet waarom er een hek in het water staat omdat ik jou water niet ken. Ongetwijfeld is er een goede reden voor de plaatsing van het hek (laat dat dus maar met rust ;-).

Als je weet wie het gedaan hebben zou ik ze er zeker even op aan spreken. Als het jonge/beginnende vissers zijn weten ze misschien niet goed wat ze aan het doen zijn. Als je ze kan uitleggen dat het schadelijk is voor de beesten om telkens van water naar water gezet te worden doen ze het wie weet niet meer.

Echt veel zinnigs kan ik er niet over zeggen, het is triest dat dergelijk dingen blijven gebeuren. Zo lang niet elke karpervisser een karpervisser is zullen dergelijke praktijen ben ik bang ook blijven voorkomen. Probeer er achter te komen wie ze heeft overgezet en spreek ze er op aan. Of het verstandig is om de karpers te vangen en weer terug te zetten zou ik je niet durven te vertellen, het lijkt mij van niet.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-09-2004 21:36

Tim,

Welk water ,
en welke ouwe vissers??

Zak ik ze wel effe bellen en/of opzoeken.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

16-09-2004 21:45

hm, kun je ze niet aangeven bij de politie?
Seann Wit
Berichten: 36
Lid geworden op: 09-09-2004 12:45
Locatie: Almere

16-09-2004 21:56

[quote="Henk ter Maat"]Tim,

Welk water ,
en welke ouwe vissers??

Zak ik ze wel effe bellen en/of opzoeken.[/quote]

Knuppels in de auto, gaan!
Gebruikersavatar
Tim Sanders 3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29-01-2003 01:00
Locatie: Didam

16-09-2004 22:50

[quote="Henk ter Maat"]Tim,

Welk water ,
en welke ouwe vissers??

Zak ik ze wel effe bellen en/of opzoeken.[/quote]

he henk ze zetten ze van lange gat op de panoven
een het een baard ik noem hem altijd baardmans. En nog een paar van zijn vrienden.
ze komen uit zevenaar als het goed is :D
owjah hij rijdt een rooie auto :P
en heeft een zelfgemaakt rodpod misschien helpen die dingen bij het herken. En hij vist er erg vaak. meerdere kere per week.

BoB ze vissen denk zelfs al langer dan mij. En mijn maat heeft ze gezein en ik weet wie het zijn. En ik ga ze der op aan spreken als ik er ben.
Najah waarom het hek der zit weet ik niet. En midder in de nacht kom ik niet van huis. En ben geen vandaal die hekken molt ;)


Richard denk niet dat veel helpt.
zelfs de verining zet vissen van bepaalde water naar die wateren toe.
Waarom ze die vissen hebben overgezet weet ik niet meer.
de vergadering is al weer een poos geleden ;)

Seann
Ten eerste ik heb geen auto en geen knuppel.
En geweld is geen oplossing.

En iedereen vast bedankt :D
Seann Wit
Berichten: 36
Lid geworden op: 09-09-2004 12:45
Locatie: Almere

16-09-2004 23:41

geen auto en geen knuppel is zo gefixed hoor ;)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

17-09-2004 07:40

Tim,

Waarschijnlijk is het op dat water niet verboden, een grootscheeps overzetverbod van karper is er bij de NVVS nog lang niet door en slechts weinig verenigingen hebben dit zelf geregeld. Kan trouwens eenvoudig hoor, voorstel doen op de ALV en één avond met voldoende karpervissers komen opdagen...

Desondanks is het niet gewenst en zou je het beste het bestuur van de visrechthebbende hengelsportvereniging kunnen inlichten. Als je weet wie het zijn (kentekens noteren?) zouden zij de heren kunnen melden dat deze acties niet door de beugel kunnen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

17-09-2004 23:59

Een bericht gehoord?

Niet zelf gezien dus?

Ongetwijfeld een betrouwbare bron maar zou geen beschuldigingen uiten en versterken die je niet zelf hebt vastgesteld.

Dergelijke verhalen steken regelmatig de kop op terwijl ze vaak niet waar blijken te zijn, of hoogstens deels waar.
Ofwel..de verkeerde wordt dan beschuldigd die vervolgens met een smet blijft lopen.

Eerst zien en dan pas stappen ondernemen zoals de persoon in kwestie aanspreken en/of het bestuur verwittigen. De personen direct betrokken bij het visstandbeheer moet je dan hebben.

Overigens zou ik me het volgende afvragen:

Waarom heeft diegene die het gezien zou hebben geen stappen ondernomen behalve het verspreiden van "berichten" ?
Of heeft ie gehoord dat..?


René.
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-09-2004 13:10

Rene,

Het is geen gerucht, maar wel waar. Het water is een cultuurputje dat ooit voor kleiwinning is uitgegraven. Dit zijn 2 vijvers naast elkaar. Het water in de grote plas staat in verbinding met het nog kleinere putje, maar zoals Tim ze, kunnen de vissen er niet door omdat het is afgeschermd met gaas.

Tim, een aantal van die lui willen dus van het kleine putje een "witviswatertje" maken...zonder karpers. Dus alleen witvis in dat gat. Daarom willen ze karper dus naar de andere kant zetten. Ze hebben mij ook gevraagd dat te doen als ik er 1 zou vangen. Maar ik gooi de beestjes gewoon terug waar ze zwommen. Laten die lui t maar uitzoeken. Ze kunnen wat mij betreft nu ook witvisjes vangen.

Maar blijft lastig iets aan te doen, omdat het initiatief mede vanuit de vereniging zelf komt. Gelukkig (voor degene die in t kleine water ook karper willen vangen) wordt er weinig in gevist en ook door de "wannebe-witvissers" niet.

Ik weet niet of er momenteel druk wordt gevist en overgezet, maar t zal wel meevallen denk ik. DENK IK !!

Groeten uut Wehl
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 13:13

je zou toch verwachten dat zo'n vereniging verstand heeft van vis en visstand, maar dat is blijkbaar niet het geval.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-09-2004 13:20

Nee, dit is meer eigen belang. (=de witvissers die huilen omdat ze slecht vangen).
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 13:29

tjoh, gare vereniging, zou niet eens een vergunning kopen bij zo'n vereniging, het belang van de vis zou voor het eigenbelang moeten gaan in dit soort zaken, zeer jammer want zo verkloten ze 2 waters.
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

19-09-2004 13:32

Ik zou vooral even goed nadenken voordat je zo'n stomme opmerking maakt, Richard.

Ik ken een water, wat uit 2 delen bestaat. Dit wordt gescheiden door een duiker onder de weg door. Nu is het zo dat de visrechthebbende van dat water ook een wedstrijdagenda heeft. Men heeft op een gegeven moment besloten, om een rooster voor en na de duiker te plaatsen, en de karper van het kleinere gedeelte af te vangen, en die op het grotere gedeelte bij te zetten. Vis blijft in hetzelfde water, maar heeft alleen een iets kleinere habitat gekregen. Bedoeling achter die actie was, om de ene activiteit (karper) de andere activiteit (wedstrijden) niet te laten verstoren. De karpervissers 'kregen' het ene gedeelte, en de wedstrijdvissers het andere gedeelte. Zo is iedereen tevreden.

Lijkt mij, dat hier hetzelfde aan de hand is.
fishing rocks
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 13:34

ooit nagedacht over het natuurlijke voedselaanbod op een water? als jij teveel karpers op 1 water uitzet is er natuurlijk niet genoeg voedsel op wat water, dus vermageren die karpers van de honger...
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

19-09-2004 13:41

Jij denkt dat dat zulke dramatische gevolgen heeft? De natuur heeft een natuurlijk evenwicht, en de kracht om dat over een tijd te herstellen. Zoals het vermeld is, worden de karpers gevangen met de hengel en overgezet. Gaat dus niet om tientallen karpers per dag/keer. Dus het natuurlijk evenwicht komt niet echt in gevaar.

En pas aub die spelfout in je ondertitel aan, staat wat slimmer.
fishing rocks
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 13:43

als alle karper moet worden overgezet is op een gegeven moment die vijver zo goed als leeg kwa karper, dat brengt toch het visbestand uit evenwicht of zie ik dat nou zo verkeerd?

ja, het natuurlijke evenwicht zal zich herstellen, waarschijnlijk doordat een groot aantal karpers zal sterven omdat er een tekort aan voedsel is. jouw maakt dit blijkbaar niet veel uit, mij wel.
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

19-09-2004 13:55

Een water hoeft geen karper te bevatten om een natuurlijk evenwicht te kennen hoor! Je doet het voorkomen alsof een water niet kan bestaan zonder karper :o Watervlooien, muggelarven, kreeftjes etc etc worden ook door andere vissoorten gegeten. En denk je dat je met een hengel echt álle karper weg kan vangen uit een water??

Je luistert verder niet echt, want aangezien men alleen karpers overzet als ze gevangen worden, hoeft het natuurlijk evenwicht zichzelf niet te herstellen. Misschien dat er 1 of 2 overlijden, maar doodgaan schijnt ook bij karpers voor te komen hoor.

Hoe kom je trouwens aan de kennis dat er zekerteweten een groot aantal karpers gaat overlijden, én dat dat mij blijkbaar niet veel uitmaakt?
fishing rocks
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 13:59

toon, als er te weinig karper is houd dat in dat die larven etc. dus in overvloed aanwezig zijn aangezien de rest van de vis dat niet allemaal op kan eten, het water kan wel bestaan alleen het natuurlijk evenwicht komt uit balans..

als er 1 jaar mensen vissen op karper en al die karper overzetten, denk je dan niet dat de vijver aardig leeg raakt? waarom zou het natuurlijk evenwicht zich niet hoeven te herstellen als een grote hoeveelheid karpers uit de vijver verdwijnt?

op het andere water zal er dus een tekort aan voedsel komen waardoor er karpers zullen sterven en jij praat daar heel nuchter over..
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

19-09-2004 14:07

Zowat alle karper wordt uit de kleine vijver gevist (dus niet ineens, maar dat gaat over een LANGERE tijd), en overgezet. Het is dus NIET alsof je ineens 12 ton karper in een vijver erbij flikkert! Dat ten aanzien van de aanvoer van de karper in de grote vijver. Dan, als het aandeel karpers verdwijnt uit de kleine vijver, dan wordt dat aandeel LANGZAAM MAAR ZEKER (net zo langzaam als ze verdwijnen) overgenomen door o.a. witvis, dus brasems, windes, voorns.

Als je dit nu nóg niet wil snappen, dan denk ik dat je beter nog maar een paar jaar kan wachten alvoor je je bezig wil gaan houden met visstandbeheer. Misschien is het dan ook wel handig om geen ongefundeerde opmerkingen te plaatsen over dat onderwerp. Of bouw eerst een paar jaar ervaring op met het vissen op andere vissoorten, leer je de ecologie tenminste te begrijpen.

Met enigszins geagiteerde groet,
Toon
fishing rocks
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 14:25

dat eerste dat klopt, maar vertel mij dan eens hoe er meer voedsel op die andere vijver ontstaat doordat er karper word overgezet?

en hoe kan er dan in ene meer witvis komen als de karper weggaat, ik dacht altijd dat het grootste deel van de jonge vis opgegeten werd door snoek en het voedsel niet echt in verband stond met de groei van het witvisbestand (kan het verkeerd hebben)
en zullen er niet ook meer kreeftjes etc. komen in het water als de karper verdwijnt?

oh, en ik vis nu zo'n 8 jaar op andere vissoorten dan karper, dus bedankt voor het advies, maar het is overbodig :D en ja, erg veel verstand van visstandbeheer heb ik waarschijnlijk niet, maar als je logisch nadenkt klopt er toch iets niet?

mvgr Richard
Hans Hanegraaf
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: den bosch

19-09-2004 16:15

ja Toon, geef nu maar eens antwoord op die bovenste vraag.
Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

19-09-2004 21:06

In spannende afwachting van de theoretische uitleg. :o
Ik ben "gebiologeerd" door dit topic wat natuurlijk natuurlijk is. :lol:
't is stil aan de waterkant
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-09-2004 22:40

Richard, Toon heeft wel gelijk dat in biomassa de overige witvis langzaam maar zeker zal toenemen als er karper verdwijnt van de kleinste put.
Of de grootste put voldoende voedsel bevat als er meer karper inkomt is zo natuurlijk niet te zeggen, daar geen enkel gegeven qua grootte etc. en visbestanden op beide putten wordt vermeld.
Karper gaat niet dood aan te weinig voedsel, maar stagneert in groei of neemt zelfs wat af in gewicht.
Blijft nogmaals een theoretische kwestie omdat gegevens die van belang zijn ontbreken.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 22:43

o, ik dacht dat de scholen witvis niet zouden groeien, had ik dus verkeerd, weer wat geleerd.

mja we hebben idd geen exacte info over het water dus kunnen we geen 100% goed oordeel geven.

maar ik vind het nog steeds niet terecht.