Beschadigde bekken en hoe ga je ermee om?


Wat is volgens jullie de oorzaak van kapotte bekken?

Peiling eindigde op 29-09-2004 12:38

Grote haken
8
14%
Dunne (gevlochten) onderlijnen
7
12%
Hard drillen / Stugge hengels
22
37%
Vaak haken van vissen
4
7%
Lijnbreuk waardoor vissen rond blijven zwemmen met lijn (lood) restanten
6
10%
Anders evt. toelichten
12
20%
 
Totaal aantal stemmen: 59
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-09-2004 12:38

beste mensen,

Ik ben erg benieuwd wat volgens jullie de oorzaak is van kapotte (papegaaienbekken) bij karpers. Dit fenomeen komt steeds vaker voor in bepaalde wateren zwemmen erg veel vissen met dergelijke verminkingen aan hun bek.

Tevens ben ik benieuwd wat jullie eraan doen om verminkingen in de karperbekken te voorkomen, zijn er mensen die hun manier van vissen aanpassen. Enkele voorbeelden van aanpassingen zijn bijv. kleinere haken, andere systemen, zachter drillen, stekkeuze, geen gevlochten onderlijnen etc......

Wat ik wil bereiken met dit topic is dat mensen gaan nadenken over hun manier van vissen en wat voor een effecten dit kan hebben op de karpers. Er zijn in vrijwel elk water waar karpers zwemmen wel vissen met dergelijk beschadigde bekken, misschien zijn er wel manieren om dit zoveel mogelijk te voorkomen! We vangen tenslotte allemaal graag gave vissen!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-09-2004 12:49

Zeer interessante discussie. En het blijft lastig om echt 1 duidelijke oorzaak aan te wijzen vind ik. Ik dacht eerder altijd dat het vooral door grote haken, onkundig onthaken en vaak vangen kwam. Maar dat ligt toch anders volgens mij. Je ziet vaak dat mondhoeken van de karpers beschadigd zijn en dit komt voornamelijk door de lijn is mijn mening. En lijnbreuk: Een vis die zich vastzwemt met montage en zich losrukt houdt er wel een papegaaiebek aan over.
Misschien zwemmen op wateren met veel obstakels verhoudingsgewijs wel meer papegaaienbekken rond dan open water. Iemand aanvulling??
Ik denk dat het meerendeel van beschadigde bekken komt door onderlijn. Met het drillen kan de onderlijn wellicht in de bek snijden en als de vis in het schepnet zo ligt dat ie op het lood ligt waardoor de onderlijn zeer onder spanning staat kan er ook nog wat mis gaan lijkt mij.
Dan zou minder stugge hengels, soepele onderlijnen en wat minder heftig drillen voor verbetering moeten zorgen.
Ik vis zowieso met kleine haken om minder beschadiging te veroorzaken in de bek. En het haakt naar mijn mening ook beter.

Groeten uut Wehl
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-09-2004 13:33

Heb ook zo mijn idee. Voor een deel komt dit, omdat de vissen in de hoek van de bek gehaakt worden. Dit is het zachtste en meest kwetsbare deel.

Bewijzen? Tja eigen ervaring. Maar ergens klopt het wel. Als de vis niet vooruit kan, door obstakel bijvoorbeeld, moet ie wel links of rechts wegzwemmen. Gevolg vaker in de hoek haken.

Krijgen we onoordeelkundig gebruikt van rekloze lijnen. Hoe harder de fluiter hoe harder er gemept wordt.

De onderlijn: is mogelijk. Alleen helpt hier geen soepel hengel. De kracht op de kaak is bij een 2 ponder en een 4ponder, zeker op 25 meter uit de oever en nylon liojn praktisch gelijk.

Nummer 2 op mijn lijst: het onthaken. Toch al verschillende malen gezien, dat de haak er zo ongeveer uitgerukt werd.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-09-2004 13:54

klaas,

Jij verondersteld dat de druk op de haak bij een nylon hoofdlijn bij een 2 of 4 ponds hengel gelijk is. Dit klopt, denk dat hierbij de slipafstelling moet worden genoemd i.p.v. de hengel. De demping op afstanden boven de 25 meter is bij nylon lijnen behoorlijk groot.
Gebruik van gevlochten hoofdlijn zou dan een keuze optie in deze poll kunnen zijn.

Echter de meeste vissen worden pas wild onder de kant wanneer er tussen de 3 tot 10 meter lijn uitstaat, op deze afstand heeft naar mijn mening de hengel wel degelijk invloed op de druk en het opvangen van de klappen. Ben benieuwd wat je hiervan vindt?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-09-2004 13:58

Frank,

Idem 2 of 4 lbs, maakt praktisch geen ruk uit. 10 meter en meer, moet je je best doen om 2 kilo op een unster te trekken. korter bij wordt dat bijna verdubbeld. Is vrij simpel te testen. Een maat, een hengel en een unster.

Is trouwens ook direkt de reden, dat ik dus wel aan mijn slip kom.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-09-2004 14:33

klaas,

Als ik het goed begrijp hou jij dus rekening met de bekken door kortbij de kant de slip losser te zetten.
Jij zegt dat 2 en 4 ponds hengels overal dezelfde druk geven, dat heb ik eerder ook omschreven dat je daarom de slip goed moet afstellen en bijstellen als de vis korter bij de kant komt.
Dit is 1 manier om beschadigingen te voorkomen! Nu de rest nog 8)

De testcurve maakt niet uit, kan het anders omschrijven in actie fast taper of slow taper, iedere hengel heeft een bepaalde actie en mate van soepelheid. Voorbeeld glashengel en carbonhengel is wereld van verschil, feit is dat de glashengel makkelijker buigt dan de carbon hengel. Het gaat mij vooral om het opvangen van klappen op de hengel cq. mate van demping.
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

15-09-2004 14:46

Hoi.

Ik denk ook dat het door de dril komt.
Want wat ik vaak zie is:Dat de mensen de tijd nemen om 200 meter de lijnen uit te roeien,maar als de vis dan achter een paal zwemt,niet de moeite nemen om de vis met de boot te gaan halen.
En ook hebben de meesten uren de tijd om op een aanbeet te wachten,Maar is die aanbeet er eenmaal,willen ze binnen zo kort mogenlijke tijd de vis in het net hebben,van zo,n afstand,en als de vis voor de kant begint te vechten..slip dicht en trekken maar,dus veel verspeelde vissen. :evil:
Een vis verspelen kan altijd,maar als de mensen meer tijd nemen voor de dril,dat er dan veel minder vissen met kapotte bekken rondzwemmen.
En dit gaat over en water zonder obstakels,dus daar kan het verder niet aan liggen.
Franca.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-09-2004 14:52

Ik zeg niet dat het goed is om "stevig" te drillen, maar is het aandeel verspeelde vissen niet juist minder als je zo drilt? In plaats van de vis de ruimte te geven. Door de lijn strak te houden kan de haak minder snel losschieten en heeft de vis minder kans om ergens heen te zwemmen waar die zich vastzwemt.
Wat betreft het drillen, en uberhaubt wat betreft beschadigde bekken, denk ik meer dat het een combinatie van factoren is. Hard drillen met grote haak, gevlochten hoofdlijn, een dun gevlochten onderlijntje en een stugge hengel veroorzaakt een deel van de beschadigde bekken.

Groeten uut Wehl
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-09-2004 15:09

Rick,

Er is wel een verschil tussen stevig drillen en onwijs drillen, iedereen snapt wel dat je je lijn niet helemaal slap laat hangen tijdens de dril.
Je noemt een ander punt obstakels, daarom heb ik in mijn inleidende stukje van deze poll stekkeuze genoemd, in de buurt van obstakels heb je nou eenmaal meer geweld nodig. Dit resulteert vaker in kapotte bekken doordat je een vis soms moet afblokken en harder moet trekken.

Als je een schone stek zonder obstakels kiest zul je minder druk nodig hebben om een vis op de kant te krijgen en de vis normaliter minder beschadigen.

De stekkeuze kan dus ook bijdragen aan minder beschadigingen.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-09-2004 15:38

Ja, daar heb je gelijk in Frank. En wel op 2 manieren kan stekkeuze bijdragen aan beschadigen:

Op de manier zoals jij beschrijft: open plekken vereisen minder blokwerk en gesleur.

En ook die obstakelplekken hebben grotere kans op verspelen, met mogelijk als gevolg vissen die zich vastzwemmen en (als ze geluk hebben) hun bek kapottrekken en nog loskomen.
Nu kan een vis op een open plek verspeeld worden en alsnog elders op een obstakelplek zich vastzwemmen, maar de kans is natuurlijk wel kleiner. Daarbij spelen zoals vaker gezegd nog meer onderdelen een rol als veilig systeem keuze materiaal.

Ps. het is vrij rustig op het board he frankie 8)
Niet iedereen heeft/maakt zoveel vrije tijd als wij blijkbaar :D

Tabee
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-09-2004 15:51

Kapotte bekken,

In mijn ogen het belangrijkste in de karpervisserij om te voorkomen.

In mijn ogen een combinatie van onervarenheid, grote haken, en te hard drillen.

Meeste schade ontstaat doordat de slip onder de kant helemaal dicht staat omdat de karper binnen een minuut op de kant moet liggen.

Tip: zet de slip onder de kant lekker open, en rem de spoel af met de vinger. Binnekort meer over dit soort zaken te lezen in de nieuwe karper
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-09-2004 15:59

Blij dit te horen jordy dat er ook in de karperwereld meer aandacht aan wordt besteed. De eerste stap was de onthaakmat, nu moeten alle andere beschadigingen voor zo veel mogelijk voorkomen worden! Hierbij geld vooral dat onkunde door vissers weggewerkt moet worden en meer bewustwording moet zijn bij de omgang met levende organismen.

Groeten Frank
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-09-2004 16:29

Alles draait in dit geval om onkunde/onervarenheid/onwetendheid van de karpervissers. Deels is het niet te verwijten omdat niet altijd (voor iedereen) duidelijk is waardoor bekken beschadigen. Maar grotendeels toch echt te voorkomen door duidelijk gemaakt te krijgen welke dingen schade kunnen aanrichten of door er eens zelf over na te denken!!

Niet alleen voor de karpers, die er niet voor gekozen hebben om gevangen te worden, moeten we ze zo goed mogelijk behandelen. Ook voor de anti-vissers. Als we maar genoeg duidelijk kunnen maken hoe zorgvuldig we met gevangen vis omgaan en aan kunnen tonen dat vissen er geen schade aan ondervinden zal de druk op ons vissers vanuit deze groep minder groot zijn, hopelijk. Daarom is het voor de karpervissers zelf ook belangrijk dat er aandacht aan wordt geschonken op verschillende manieren (o.a. dit topic, tijdschriften, wellicht vergunningen enz.) Dit lijkt me een betere optie dan simpelweg dingen verbieden en er "tegen" zijn.
Er zullen altijd idioten blijven die het voor de rest verpesten, maar het moet kunnen om dit tot een minimum te beperken. Zowel voor de karper als de karpervisser(ij).
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

15-09-2004 16:32

We brengen allemaal de vis schade toe, we kunnen het alleen verminderen. Alles wat wij doen zal schade aan brengen, een haak zal prikken en een gaatje maken of soms zelf een gat bij sommige haken.

Ik heb gekozen voor grote haken omdat die meestal eerder de bek scheuren als een kleine haak. De grote haken pakken een groter stuk vlees waardoor hij makkelijk schade aan kan brengen. De kleine haken pakken daar in tegendeel minder vlees waardoor er minder schade is waneer het verkeert gaat.

Ik denk zelf niet dat het komt door hard drillen, dit moet ik ook wel eens doen en heb nog nooit grote schade aangericht in een karperbek. Als je met een kleine haak vis zal het weinig vlees mee trekken als de bek toch een beetje gaat uitscheuren, de schade zal met een grote haak dan groter zijn als de kleine haak.

Lijnbreuk brengt natuurlijk altijd wel schade aan, de vis wilt zich ten slotte bevrijden van dat stukje last aan zijn bek. De vis zal zich waarschijnlijk vast zwemmen en gaan trekken, hierdoor scheurt de bek ook uit en zal de schade best wel groot zijn (hoef niet altijd, de haak kan ook net in het voorlipje geprikt zijn).

Over gevlochte kan ik niet zoveel zeggen want daar heb ik geen ervaringen mee, ik kan alleen zeggen dat dit wel schade aan anderen delen van de karper kan brengen (vinne bijvoorbeeld) maar dit zal alleen zijn als ook de hoofdlijn ervan is. Als de rig er alleen van is zou ik boven de haak een stukje tube plaatsen waardoor er haast geen schade aan gericht kan worden.

Het vaak haken van vissen kan je niet verkomen, wij kunnen er dan alleen voor zorgen dat we er zo goed en netjes mee omgaan.

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-09-2004 17:05

Volgens mij vang je nooit de vissen waarvan de vangst direct de oorzaak is van een ingescheurde lip. Althans, ik vang alleen vissen waarvan de afwijking duidelijk komt van een oudere verwonding.

Als je dus vaker vissen hebt die je NIET vangt is het zaak om na te gaan waarom en daarmee het percentage "lossers" duidelijk te verminderen. De oorzaak is mogelijk heel verschillend, maar volgens mij kan ieder voor zich heel goed uitmaken wat er aan schort.

Als ik in een situatie veel runs mis, dan zou ik heel erg gaan twijfelen aan waar ik mee bezig ben.

Groet, Kees
Aart Appel

15-09-2004 17:27

Iemand wel is een vis onthaakt, waarbij de mondhoek gescheurd is tijdens je EIGEN dril (niet oude wond die open is gegaan)? :wink:
Seann Wit
Berichten: 36
Lid geworden op: 09-09-2004 12:45
Locatie: Almere

15-09-2004 17:43

Wat is voor jullie een grote haak?
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

15-09-2004 17:58

Aart,

Is me wel eens gebeurt jah. Ook wel een paar keer vaker.

Heb wat andere haken gebruikt en ander onderlijn materiaal.

Maar zelfs nu gebeurt het nog wel eens.

Owjah..ik vis met de pen, verandert de situatie wel iets he

mvg

Koen
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-09-2004 18:05

Aart,

Ik heb wel eens een vis gehad die door mijn dril een eendebek heeft gekregen, dit zet je wel tot nadenken! Ook bij anderen heb ik dergelijke bekken wel eens waargenomen. In deze gevallen was het telkens de onderlijn die de schade had verricht! Vooral vissen die wat dieper gehaakt zijn vormen een probleem doordat er tijdens de dril een sterke hoek ontstaat in de onderlijn waardoor die in het vlees gaat snijden.

Seann,

Met grote haken doel ik vooral op nr 2. en nog groter.

Kees,

Jij hebt gelijk dat de vissen die je vangt vaak goed gehaakt zijn, anders vang je ze niet. Maar ik denk dat iedereen wel eens vissen vangt waarbij diegene zegt daar had ik geluk of dit is niet zo fraai gehaakt, of een haak die naar voren is getrokken, dat voorkom je haast niet.
Gebruikersavatar
Jeroen van Goozen
Berichten: 140
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Hazerswoude rijndijk

15-09-2004 18:38

- rustig drillen
- slip goed afstellen
- weerhaakloos vissen
brengt minder schade in de bek aan!
- klinik gebruiken
geneest de wond sneller

Als je volgens mij hier rekening mee houd kan de karper
zo min mogelijk een papegaaien bek krijgen!

groeten jeroen
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-09-2004 21:56

jeroen,

jij gaat dus voor meerdere factoren die van invloed zijn, kortom alles aanpassen om de karpers niet te beschadigen. Als ze wel beschadigd zijn klinic gebruiken om te desinfecteren.
Als je weerhaakloos vissen noemt kun je ook zeggen dat veel mensen niet kunnen onthaken, want daar zou het dan misgaan! Snap wel dat zo'n haak minder schade toebrengt maar vraag me af of hierdoor de papegaaien bekken ontstaan
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

15-09-2004 21:58

:evil: volgens mij is het het gevolg van in de poll genoemde dingen in combinatie.

hard drillen met dyneema maakt meer kapot dan alleen de bek.En je hebt hard drillen en hard drillen, ff voor een obstakel uitrekken moet kunnen maar daarna moet de spanning er niet meer zo hoog op, althans dat vind ik.

MVG Tom
knollenvanger 1ste klas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

15-09-2004 22:24

Mannen,

Robert zei :
Ik heb gekozen voor grote haken omdat die meestal eerder de bek scheuren als een kleine haak. De grote haken pakken een groter stuk vlees waardoor hij makkelijk schade aan kan brengen. De kleine haken pakken daar in tegendeel minder vlees waardoor er minder schade is waneer het verkeert gaat.

Robert, ik denk niet dat kleine haken minder vlees pakken. Pakken dieper vlees. Dus de haak is beter gezet, waardoor hij niet kan gaan bewegen in de bek. Waardoor een ravage kan komen.
Dus de grote haak pakt niet meer vlees, volgens mij.

Wat anders:
k heb vorig jaar en begin dit voorjaar een klein voorvalletje mee gemaakt. Waarmee ik nu nog in mijn maag zit.
Een flinke ratel in de hoek.
ik drilde te stevig tegen de obstakel (omgevallen boom) aan. Na de 'aantikking" liep ik meteen naar achter en voerde de druk meteen TE hoog op. De vis kwam meteen omhoog en draaide zich gelukkig naar mij toe.
Heb hier van geleerd dat je zowiezo voorzichtiger moet drillen. Het geeft een kutgevoel als je de vis op de kant hebt. En je ziet dat het door JOUZELF :evil: komt. (aldus, dat gevoel geeft t bij mij)

Ik dril nu veel voorzichtiger en rustiger. ook met scheppen. Als je alleen vist, bij scheppen hield ik de hengel onder zware druk naar achter. Zodat de vis automatisch schepklaar ligt.
Ik dril nu wat langer, voorzichtiger. Zodat de vis uitzich zelf schepklaar ligt.

Nogmaals, probeer de ravage te voorkomen. Ook het gebruik van line aligner / stevige haak kan hieraan meewerken. Tenminste, dat viel mij op. Hoe denken jullie hier over.
Door het gebruik van LA, denk ik dat het zooitje TE snel/vlug haakt. Waardoor het kan gaan ratelen.

Hoop dat dit een les is voor anderen. Dat het aantal "verminkte" vissen beperkt wordt!

mvg
Frank
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-09-2004 22:37

Ben blij dat jij ervan geleerd hebt Frank. Ik zie het bij ons elk jaar gebeuren, een stek waar je vrijwel niet verantwoord een vis kunt drillen, alle mensen die er gaan zitten verspelen 90% van de vissen!! Heb mensen gezien die daar 5 vissen achter mekaar vast lieten zwemmen in de takken! Deze mensen gaan echter gewoon de volgende keer weer op die plek zitten :cry: erg triest! Volgens mij zijn veel verminkte vissen bij mijn water de oorzaak van dergelijke "vissers" en hun capriolen.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2004 00:06

Zelf gebruik ik de slip de laatste tijd pas halverwege de dril. Ik vind, dat een te lange dril ook niet goed is. fuck het zogenaamde "sportief"drillen. er was eens een auteur, die helemaal gelde op drils van 20 minuten. Tja een glas stokkie licht lijntje. Is de bek niet kapot, dan heeft het beest een hartaanval. Maar da's afdwalen.

Terug naar probleem: ook ik vis onder tegen de takken. Ja ook ik heb vissen verspeeld, ook door lossen. Ja ook wel eens een kapotte bek door mijn haak. Overkomt jou dat ook wel eens? Wat doe je dan? Ik bevis dus een stek niet meer. Maar wanneer beslis jij dat? wat is acceptabel? 50% lossers? 30%? Er zijn er dus. die gewoon doorgaan en daar gaat het fout. Is niet om te veroordelen. Zoals ECHO schrijft education no condemnation.

Geef ik het dan zomaar op na 2 of 3 lossers? Nee, maar probeer wel een bepaalde stek op een andere manier te bevissen. andere hoek, verder uit de obstakels, net zolang todat... tja beestje komt toch eerst.

Al met al denk ik dat de meeste schade veroorzaakt wordt onder de hengeltop, met een rondjes draaiende vis, waar er te voorzichtig gedrild wordt.

MVG

Klaas