Beschadigde bekken en hoe ga je ermee om?


Wat is volgens jullie de oorzaak van kapotte bekken?

Peiling eindigde op 29-09-2004 12:38

Grote haken
8
14%
Dunne (gevlochten) onderlijnen
7
12%
Hard drillen / Stugge hengels
22
37%
Vaak haken van vissen
4
7%
Lijnbreuk waardoor vissen rond blijven zwemmen met lijn (lood) restanten
6
10%
Anders evt. toelichten
12
20%
 
Totaal aantal stemmen: 59
jan van kranenburg

16-09-2004 02:27

Te harde, te korte dril, in combinatie met haakgrootte en soort onderlijn,
en b.v. 3 lbs. hengels kan leiden tot bek-beschadigingen.

Voeg daaraan toe het vissen bij obstakels, en je hebt m.i. al een redelijke verklaring voor al die papagaaien-bekken.

Ben 't niet eens met de stelling dat de testcurve van de hengel niets zou uitmaken.
Met een soepele max. 2 ponds hengel, en een daarop aangepaste lijn en slipafstelling, EN voldoende driltijd, kan er niet zoveel misgaan, lijkt me.

Ben vroeger weleens uitgelachen met een een driltijd van 10 minuten of meer voor "slechts een 18 ponder".

Bij obstakels, bomen, palen etc., vissen, doe ik al lang niet meer.
Kans op missers, met nadelige gevolgen voor de vis, acht ik te groot

mvg

Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-09-2004 02:31

Jan,
ga in grote lijnen met je mee,
ik wil de testcurve in deze buiten beschouwing laten daar deze per blank teveel afwijkt om hier een juiste indicatie over te geven. Aart heeft dit ook al eens aangegeven en moet erkennen dat hij in deze voor 95% gelijk heeft.

wel is de parabolische actie van de hengel in deze wel zeer belangrijk mijn inziens dus Klaas niet geheel met je eens sorry :D

Als je voldoende ervaring hebt dan maakt in principe de tc en de parabolische aktie v/d hengel niet meer uit, dat gedeelte ben ik zeker met je eens :wink: je past je aan de omstandigheden.

met minder ervaring maakt het wel degelijk uit met welke parabolische aktie dat men vist, het is dan de combi die gelegd wordt tussen hengel versus molen.

Ik heb helaas teveel mensen zien hijsen met hengels die geen tot weinig actie hadden met alle gevolgen van dien.
Vergeet niet elke losser is in principe een uitscheurder.

groet,
P
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-09-2004 08:12

Ik besteed al mijn aandacht aan het goed haken van de vissen (midden onderlip).
Knappe vent als je dit kapot trekt!
Of met andere woorden, als je dit kapot trekt, mag je echt je drilwijze onder de loep nemen.

Volgens mij ligt het dus aan verkeerd haken van de vissen!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2004 08:15

Allemaal theorie. Ga nu eens zelf praktisch aan de gang. Het enige verschil tussen de hengels zou de "aanslag"kunnen zijn. AKA het zetten van de haak. Verser is de lracht idem. Grote schokken worden geaborbeerd door de lijn en de hengel ook mijn 3 1/4 ers kunnen dat.

De waarheid qua driltijd zal zoals altijd in de midden liggen. Maar stel je eens voor. Een karper wil tijdens de dril van je af vluchten. De druk van de hengel is zodanig, dat naar 3 meter de viskantelt. Of... de druk is zodanig, dat het beestje 10 of 20 meter door de slip giert. De onderlijn schuurt dan m.i langer in de bekhoek.

Nu ik er over nadenk, waarom zijn kapotte bekken meestal te vinden in overbezette wateren?

Schiet me nog wat binnen: wateren waar veel "gekorst"wordt hebben ook vaak een hoger percentage kapotte bekken.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-09-2004 09:13

klaas,

Ik denk dat je de afweging van stekkeuze moet nemen wanneer er op schone plekken ook nog vis kan worden gevangen en jij kan met veel risico op die plek ook vis vangen maar lost er een redelijk aantal. Denk dat je dan moet zeggen ik kies ook voor een makkelijkere stek! Tenzij je in de gaten hebt hoe te drillen en de vissen veilig in het net kunt krijgen.
In sommige wateren worden de vissen vrijwel alleen onder takken gehaakt dat is een nadeel, maar wanneer dit niet het geval is zou ik niet weten waarom ik dat risico zou nemen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-09-2004 09:30

[quote="Frank bosman"]
Kees,

Jij hebt gelijk dat de vissen die je vangt vaak goed gehaakt zijn, anders vang je ze niet. Maar ik denk dat iedereen wel eens vissen vangt waarbij diegene zegt daar had ik geluk of dit is niet zo fraai gehaakt, of een haak die naar voren is getrokken, dat voorkom je haast niet.[/quote]

Frank,

Shit hapens.

Maar begin eens bij het begin.

Waar moet je de karper haken om de haak uit te laten scheuren?

Waar is de kaper ingehaakt als je hem vangt?

Hoe kun je de plaats van inhaking beïnvloeden?

Groet, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2004 10:30

Kees,

Helaas is het bijna niet mogelijk om te voorkomen om een karper in de zijkant van de bek te haken.

Frank,

Helaas is het door mij aangehaalde voorbeeld het verschil in aanbeten tussen de "vrije" stek en de "obstakel" stek ongeveer 1 op 10. Dan nog na een aantal dagen flink voeren en 1 aanbeet is het daar weer over. Na een "leerproces" Helaas verspeelde karpers erbij, is het vangstpercentage rond de 70 procent. Is dit acceptabel? Ja voor mij nu wel. Dit komt mede, dat ik in de sla vis en hierdoor soms sowieso vissen lullig haak. Vis wordt overigens verpeeld door lossers geen "vastzwemmers" Het lossen gebeurt in de 1e fase, alles of niets.


MVG

Klaas

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-09-2004 10:59

Kees,

Jij heb gelijk dat je d.m.v. montage en onderlijn systeem een beetje sturing kunt geven aan de inhaking echter 100% is dit volgens mij niet te krijgen. Wanneer vissen in de onder- of bovenlip gehaakt zijn zullen ze niet snel uitscheuren. Wanneer een vis in de zijkant of wat dieper in de bek gehaakt zijn is de kans stukken groter dat ie uitscheurt.
Als je weet dat de kans groot is op verspelen zachte bekken etc. dan moet de dril hierna aangepast worden en misschien de onderlijn. Voorzichte vissen zijn doorgaans niet diep gehaakt, die zul je in de zijkant voornamelijk uitscheuren.

Klaas,

Als je alleen vissen verspeeld door losschieters is dit geen probleem, hier heeft iedereen tenslotte last van. 70% binnenhalen is op zich netjes. Het enige wat je bij obstakels doet is een vis soms afstoppen bij obstakels, hierdoor is de kans op beschadiging groter.
In jouw geval verschil 1 op 10 wat betreft aanbeten, er zijn stekken waar dit verschil in aanbeten ook is maar het verschil in gelande vis nihil! Op deze plaatsen wil ik voornamelijk mijn aandacht vestigen.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2004 11:37

Frank,

die losschieters zijn in principe dus wel het probleem. Dat losschieten kan ook uitscheuren zijn.

Maar anderen. Wat is acceptabel? 10% 40 of 50%?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-09-2004 11:53

Klaas,

Misschien moet je acceptabel omzetten naar wat is reeel en haalbaar!
Iedereen streeft naar zo weinig mogelijk losschieters, denk dat het aantal losschieters per water verschilt. Dus per water zou je een maximaal haalbaar percentage vissen hebben die je verspeeld!
Aangezien de wonderrig die vangstgarantie geeft nog niet is uitgevonden is dit een moeilijk punt!

Ik denk dat je die percentages die jij noemt moet vergelijken met andere vissers die op hetzelfde water vissen. Is het percentage losschieters bij iedereen ongeveer gelijk dan kun je niet erg veel verbeteren. Blijven proberen lossers tot minimum te beperken, maargoed dat zal iedereen wel begrijpen, niemand wil vissen verspelen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-09-2004 12:23

Klaas,
is een goede vraag wat is acceptabel, voor mij is dit 10% in alle omstandigheden.

Indien dit er meer worden ga ik mezelf vragen stellen, ben benieuwd waar voor jou die grens ligt ?

Groet,
Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2004 12:29

Peter,

10% verspelen klinkt leuk. I wish (soms) Vind het sowieso al moeilijk om in percentages te spreken. Ik denk, dat ik er van de dik 100 van vorig jaar er zeker 25 niet had. September had ik 4 0f 5 lossers vlak na elkaar. Na de 2e al gaan pielen en anders proberen. Zeg maar 2 op 10, maar dan echt verspreid, vind ik geen probleem. 2 Kort na elkaar wordt al een stuk vervelender.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-09-2004 12:37

Rond dat aantal zit het bij mij ook 1 op de 5 ongeveer, zomers ligt het percentage losschieters bij mij hoger. Heb ook wateren waar het ongeveer 1 op 10 is, daar wordt weinig gevist (gave bekken) en de vis heeft harde lippen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-09-2004 12:37

Klaas,
kan me wel voor een groot gedeelte vinden in je visie, wel denk ik dat het percentage voor een groot deel afhankelijk van de wateren die je uit kiest.

Hier in het noorden vis ik voor 90% op kanalen, in deze visserij is een hoog percentage lossers niet nodig.

Men kan wel het aantal lossers mijn inziens vergroten door er voor te kiezen locaties te pakken waar veel obstakels zijn.
Dat je kans op vis op sommige locaties significant groter is bij obstakels ja, maar ik heb bemerkt uit eigen ervaring dat er ook voldoende mensen zijn die ondanks losser na losser door blijven gaan.

Verder ken ik het pielgedrag Klaas na 2 lossers :lol:
Groet,
Peter
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

16-09-2004 13:32

Ik denk dat kapotte bekken voornamelijk de oorzaak zijn van een te hoge hengeldruk. Uiteraard spelen eerder genoemde factoren ook een belangrijke rol.

De wond krijgt dus te weinig kans om te genezen. Als in zo'n wond nogmaals een haak geprikt wordt is de kans op ontsteking ook een stuk groter.

Verder heb ik het vermoeden dat het lood ook niet echt een positieve invloed heeft; vooral zwaar tot zeer zwaar lood. Dit zorgt er namelijk voor dat er geen constante druk is en bonkt constant op de haak. Ik heb met de pen in iedergeval veel minder last van beschadigde bekken.

Groeten,

Jeroen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-09-2004 13:41

Kapotte bekken is volgens mij gewoon een combi van factoren:
- Te grote haken.
- Verkeerde type haken.
- Onverantwoord hard drillen.
- Verkeerd omgaan met gevlochten hoofdlijnen.
- Verkeerd onthaken.
En zo kan je wel doorgaan, dus volgens mij is het afhankelijk van verschil-
lende factoren.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-09-2004 15:21

Klaas,

Er zijn onderlijnsystemen die per definitie op een willekeurig plek in de bek haken en er zijn er die doorgaans in het stevige deel van de onderlip haken.

Dit is één van de criteria waarop ik de bruikbaarheid van een rig beoordeel. Is de inhaking tamelijk willekeurig, dan gebruik ik hem niet.

Ander punt is het moment waarop de vis lost. Gebeurd dit vrijwel direct na de aanslag of voor de kant?

Groet, Kees
gerrit koop

16-09-2004 15:24

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 27-09-2004 02:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

16-09-2004 17:37

Ik denk dat de ''papagaaibekken'' vooral komen door het slecht onthaken van de vis! vissers die enkel een paar zondagjes in het jaar vissen, of jongelui die het welzijn van de vis weinig interesseren, zullen de vis niet met voldoende beleid onthaken en ze gebruiken 9 van de 10 keer haken met weerhaak.

Ikzelf heb nog 1 vraag: is het laten zitten van de haak nu wel of niet aan te raden als de haak muurvast zit? als je de haak losmaakt is er een grote kans dat de bek (onherstelbaar) beschadigd, maar als je de haak laat zitten, zijn ze hem dan wel kwijt binnen een week, zoals vaak gezegd word?
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-09-2004 18:36

Kees,

Jij benadrukt de onderlijk systemen die niet willekeurig haken, kun je voorbeelden noemen? Dan kunnen andere mensen hier misschien ook gebruik van maken!

Veel mensen gaan toch voor de combinatie van factoren.

Mocht het zo zijn dat het onthaken van grote invloed is op de bekken dan is hier wat aan te doen, je onthaakt ze tenslotte handmatig, verspelen heb je niet in de hand!

Casper,

ik zou niet snel een haak laten zitten, probeer hem anders af te knippen waardoor ie er makkelijker uit kan. Ook weerhaakloos vissen is hierbij aan te bevelen.
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

16-09-2004 20:20

ik vis ook zonder weerhaken, maar er zijn natuurlijk gevallen waarin je de haak echt niet loskrijgt...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2004 21:18

Kees,

Een flinke pint als jij mij uitleg hoe ik kan voorkomen een karper in de hoekvan zijn bek te haken. Onder in de bek, logisch. Lood dus zwaartepunt ligt onder. Karper linksaf, kans het grootst rechterhoek en andersom.

MVG

Klaas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-09-2004 21:42

Klaas,

ZZoals dat nu zo leuk in de reclame komt. Die lichte haken i.c.m een lichtwegend aasje. Zodat je op korte afstand toch de richting kan bepalen waar de haak gezet wordt. Tot hoever je zelf daar invloed op kan uitoefenen.

"oud" Schuivend lood hier niks mee te maken?

groet,
Frank
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-09-2004 09:12

Als er onderlijnen zijn die ALTIJD in de onderlip haken waarom vist iedereen er dan niet mee?????
De kans dat je een vis in de zijkant haakt met gewone onderlijn is zeer groot 9 van de 10 keer zwemt een karper schuin weg!

Als je met pop-ups vist haak je veel vissen in de onderlip evenals met shot on the hook rig, maar 100% zou ik niet durven stellen. Het heeft wel te maken met waar het zwaartepunt van de haak ligt. Alle haken zakken met de punt omhoog naar beneden, dit kun je manipuleren d.m.v. loodhageltje of een stukje kurk dan kun je invloed uitoefenen op de inhaking. Maar dan staat de punt naar beneden en kan de haak zich nog in de zijkant zetten!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-09-2004 10:36

Frank,

Het is nog simpeler hoor.

Het (werp)lood ligt onder de bek van de karper. Alleen dit zorgt al voor 75% of meer kans op inhaking in de onderzijde van de bek.

MVG

klaas