papegaaienbek


Plaats reactie
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

05-09-2004 23:22

Het karpervissen heeft ondertussen wel zijn hoogtepunt bereikt denk ik (of is de wens de vader van de gedachte).
De afgelopen jaren hebben menig wateren onder flinke hengeldruk gestaan en de gevolgen bij de vissen zijn ondertussen duidelijk te zien, was het een aantal jaren geleden zo dat je heel af en toe eens een papegaaienbek ving nu lijkt het wel schering en inslag en niet alleen meer op de plaatselijke visvijver, maar ook in kanalen en vaarten. Het bederft regelmatig het plezier van mijn vangst.
Zou dit nog erger worden en worden gave vissen een unicum over een jaar of tien. Zijn we wel verantwoord bezig met zijn allen of moeten er nog veel en veel strakkere regels komen?
We hebben natuurlijk allemaal het beste voor met de vis, of toch niet helemaal? (gewetensvraag).
Reageer eens want de bekken die ik de laatste tijd hier in de randstad zie zijn echt abnormaal soms, of ben ik de enige die op m,n geweten stuit?
:oops:
Richard : :(
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

06-09-2004 00:17

Hey Richard,

Je bent vast niet de enige met gewetensproblemen hoor. Ikzelf heb eigenlijk wat karpervissen betrefd weinig last van mn geweten. Ik vis met een altijd met een gevlochten lijn van bijna 21 kilo en een hengel van 2,5 lbs. Als ik wil dan kan ik hiermee 50 tot 75 papegaaien per jaar toveren, geen probleem. Toeval wil alleen dat dit niet mijn bedoeling is en dat ik me bewust ben van mijn acties en de mogenlijke gevolgen.
Helaas wil het toeval ook dat er een aantal vissers zijn die de gevolgen op een ietwat andere manier inschatten en die met een zelfde soort uitrusting vissen...

Als het even kan vissen we niet tegen het riet maar er middenin, daar heeft de karper immers minder argwaan, en met die gevlochten lijn, krijgen we ze er wel uitgepeuterd, die maait het riet wel bij als t moet. Thja en dan gaan we de karper maar eens ff binnenhalen. en als t ff kan dan geven we zo min mogenlijk ruimte want ook in een kale zandbak kunnen obstakels liggen en de vis kan buiten dat sowieso nog gewoon 'losschieten'. Vandaar dat we de vis maar beter zo snel mogenlijk in het schepnet kunnen loodsen want dat is natuurlijk wel zo veilig. Het net moet natuurlijk wel handzaam zijn en met een klein beetje passen en meten past zo'n dikkerd met gemak in een net van 50 cm doorsnee, die vis buigt wel mee das natuurlijk logisch. Als dat gekke beest dan begint te spartelen dan drukken we hem wel tegen de vlakte met ons volle gewicht, daar kan ie goed tegen. Onthaakmat? hoezo da?als wij stoeien en over de grond rollen gaan we toch ook niet dood... Neej joh, das nergens voor nodig. Zou trouwens ook niet logisch zijn, zo'n lomp ding meesleuren terwijl je met dat inklapnet juist ruimte bespaard. Je moet natuurlijk wel nadenken he. Zo nu ff onthaken... zo deze haak gaat lekker makkelijk joh!@ Zo'n grote weerhaak en toch wat uitgescheurd. Stom van die vis dat ie zo tegenwerkte anders was dit niet gebeurt hoor. Nu zie je ook meteen waarom lang drillen stom is want dan raak je die vis veel te makkelijk kwijt natuurlijk. Maar die vis van daarstraks die zat wel goed vast he, sodeju zeg, daar moest ik zo hard op duwen dat ik die dikke european van hayabusha bijna dubbel vouwde zeg. Maar goed dat ik die dure haak niet ff doorgeknipt had toch, das doodzonde. Zo nu maar eens kijken hoeveel ie weegt en hoelang ie is. Godzamme nu springt ie weer op, druk jij em ff tegen de vlakte? dan kan ik ff rustig op mn gemak meten... Zo nu nog ff wegen in t net, kijk eens aan, 23 pond joh (ronden we wel af naar 25 voor het gemak), das een dikke zeg, daar moeten we zeker nog een stel foto's van maken. Kom dat doen we daarachter bij die ene boom, mooi in t zonnetje... das beter dan hier met al die troep. dat wekt meteen weer zo'n foute indruk als mensen dat zien he, maar die prullenbak staat ook veelste ver weg he. Laat dat net hier maar liggen, we dragen hem zo wel mee. Godverdomme nu doet die kutvs weer zo moeilijk, en daardoor viel dat stomme beest weer op dat schelpenpad. de volgende keer zal ik toch maar nog wat harder knijpen want die knommel op zn flank das ook nie mooi he. Zo nu gaan we eens wat foto's maken, doe maar een paar extra voor de zekerheid he. Die karpers kunnen volgens mij best wel langer dan 20 minuten op de kant hoor, dat trekken ze met gemak, kom dan neem ik ook een paar foto's van jou met dat beest, kan je mooi mee showen als we zaterdag uitgaan. :wink: Gelukkig doet die vis nu wel een beetje normaal he, nu trilt ie wel een beetje maar dat doen ze wel vaker geloof ik. Hey ik zou em ff omdraaien trouwens want zzn deze kant zit bloed zie ik. ow aan die kant nog meer? thja ik bloed ook vaak genoeg, dat lijkt erger dan het is hoor... misschien heeft die vis ook zoveel gedronken en dan lijkt je bloed toch dunner zeggen ze snappie...
Zo klaar, nu kan ie weer terug. doe maar hier hoor. Ik ga niet weer die 50 meter sjouwen met dat beest, tsss nee hoor, die karpers springen vaak genoeg boven water en of het dan 50 centimeter is of een metertje meer, dat boeit niet hoor, Zijn immers sterke vissen die karpers. Zo die redt zich wel weer, die gaat vanzelf weer rechtop zwemmen joh. kom dan pakken we nog een paar biertjes, de krat moet immers leeg he want wij zijn echte mannen en echte vissers.


Goed... ff bijkomen want het toetsenbord is al half kapot door dat getik :oops:

*vijf minuten later*
Soms is het natuurlijk zo dat karpers precies het tegenovergestelde doen van wat wij willen en soms zwillen ze zo graag naar die grote struik daarzo dat er werkelijk geen houden meer aan is, in dat geval moet er natuurlijk een keuze gemaakt worden En naar mijn idee is het dan het beste om de druk geleidelijk te verhogen en de vis proberen uit balans te brengen zodat hij zich niet hopeloos vast gaat zwemmen. Tot nu toe heb ik zo vrijwel alle vissen uit de obstakels kunnen houden en anders zaten ze er geen tien meter ver in vast., zodat de schade zoveel mogenlijk beperkt werd. Toch kan er op een dergelijke manier hier en daar een papegaai ontstaan. Hoe groot die kans telkens is, is afhankelijk van de conditie van de vis en natuurlijk net hoe de wind staat, maar bovenal op de mate van verantwoordelijkheidsbesef die de visser met de hengel in de handen heeft.

Samengevat heb ook ik hier en daar een vis verspeeld in de afgelopen jaren waarvan er bij een aantal de bek in bepaalde mate was uitgescheurd. Daarentegen kan ik van mezelf zeggen dat ik er vrijwel alles aan gedaan heb om dat te voorkomen voor zover ik dat kon.

Of ik last van mijn geweten heb? NEEN, absoluut niet. Ik heb wel last van figuren die zichzelf durven te associeren met een karpervissser. En daardoor heb ik ook een ietsie-pietsie last van frustraties, hoewel dat volgens mij niet zo opvalt naar anderen toe hoor...

met :evil: -achtig-gefrustreerde groeten,

Rob van Os
marco hoedeman
Berichten: 153
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: purmerend

06-09-2004 03:58

goede avond

ik denk dat het probleem ligt aan dat er teveel mensen zijn die met te zware en te stugge hengels vissen
als ik in welke hengelsport zaak dan ook kom staan daar hengels van
3,5lbs
en er zitten dan ook nog maar 6 ogen op
als er een vraag komt op het board van hoe zwaar zijn jou hengels dan geven de meeste vissers een antwoord tussen de 2,75 en 3,5lbs
en dan vissen ze ook nog op een klein water waar de overkant missien 100m ver is
mijn ervaring is ook dat meestal dit de jeugdige vissers zijn
als je het aan een oudere generatie vraagt krijg je een antwood
dat die hengels een test curve hebben tussen de 2lbs en de 2,25 lbs
en dan ook nog een parabolise aktie hebben dat ze tot het handsvat door buigen
de meeste drillen da vis dan ook met z`n hengel
waarbij als je een hengel hebt van 2,75 of meer dan kun je de vis gewoon naar binnen sleuren en de meesten van ons drillen dan ook nog van uit een boot
dan heeft het helemaal niets meer met drillen te maken vogens mij
de kracht die er dan ontstaat op de vis z`n bek is dan ontiegelijk groot
alle tegen duk die de vis geeft om weg tekomen moet dan uit de hengel komen
als je dan een stugge hengel hebt dan zit er hele maal geen buiging in de hengel meer


ik weet dat ik nu een hele boel kwaaie mensen krijg met deze tekst maar daar trek ik me niets van aan
dit is gewoon mijn menig oveg de papegaaie bekken die tegen woordig schiring en inslag zijn
voor mensen die kwaat zijn op me dit is mijn mening en daar blijf ik bij

en dan heb ik het nog geneens gehad over lijnen (gevlogten of lijn met weinig rek)

en voor dat ik ook de vraag krijg met wat voor hengels vis jij dan is hie alvast m`n antwoord

nederland: armelite`s van 2,25lbs 12ft 11 fuji ogen
frankrijk : sportex 2,75lbs 13ft 11 fuji ogen
dit zijn hengels die helemaal door buigen tot in de cone


mvgr marc
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

06-09-2004 20:16

Ligt ook heus niet alleen aan de testcurve van je hengel, vis zelf met 2.75 , ook op kleiner water, maar deze buigen wel degelijk tot het handvat, en je voelt perfect waar de vis heen wil, je krijgt een soort waarschuwing om je slip losser te zetten , als je begrijpt wat ik bedoel.

Velen trekken gewoon ontiegelijk lomp, laten de slip dicht of trekken de haak er zo hard uit dat de bek helemaal openscheurt.. Want tja, liever die bek kapot dan een onderlijn opnieuw knopen he :roll:

Merk ook dat het -helaas- steeds meer wordt, en zoek ander water waar weinig mensen vissen, omdat ik op mijn thuiswater er weinig lol meer aan beleef. Laatste 2 vissen op het nieuwe water zagen er perfect uit, geen enkele beschadiging, prachtig! :D
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-09-2004 22:17

het zijn meestal niet alleen de hengels en de lijnen die dergelijke bekken veroorzaken! kijk een naar je gevlochten onderlijntje en schuur die maar eens een paar keer over je hand dan is het net een zaagje!! die onderlijnenen zorgen voor de papegaaienbekken, nieteens zo zeer haken volgens mij. Dus rustig met drillen of nylon onderlijnen kan een hoop ellende worden bespaard.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-09-2004 13:20

Een kleine toevoeging op de reactie van Frank over gevlochten onderlijntjes:

Let ook eens na het drillen op hoe de onderlijn zit, in het schepnet dus. Het kan zijn dat de vis bovenop het lood en de rest van de lijn ligt waardoor de (gevlochten) onderlijn snaarstrak de bek van de vis uitkomt in een vervelende hoek ten opzichte van de haak en de bek van de vis.
Dan zorgen dat de lijn slap is na het scheppen en de onderlijn niet onder spanning staat in het schepnet en op de mat.

Het is maar een kleine opmerking, maar je weet nooit. Misschien beschadigen hierdoor ook karperbekken...

Groeten uut Wehl
Plaats reactie