als je vist in een put...........


Plaats reactie
rinus zoetebier
Berichten: 131
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: grootebroek

04-09-2004 13:28

Al heel wat jaartjes ben ik nu al aan het karperen, tot dit jaar enkel en alleen op ‘open’water.
Putjes heb ik altijd gemeden, om reden dat ik het niet heb op verenigingen(veel gezeur en geklaag om niets af)
Dit voorjaar ben ik toch op een putje beland, ik dacht ik bemoei me nergens mee en ga gewoon lekker vissen.
Nu ben ik behoorlijk fanatiek en heb de afgelopen zomer heel wat uren gemaakt, en loon naar werken gekregen. In acht weken tijd bijna de gehele toppopulatie gevangen.
Nu komt het: wat wordt je dan gedwarsboomt en geziekt door anderen, niet te geloven ze gunnen je werkelijk het licht in je ogen niet!
Ik gun een ieder z’n eigen beleving aan het vissen, de een is fanatiek de ander vist af en toe een paar uurtjes voor de lol, niets mis mee toch?
Nu is mijn vraag aan jullie: heeft een van jullie ook deze ervaring? En hoe ben je er mee omgegaan? Ik heb in ieder geval de handdoek in de ring gegooit, ben het namelijk goed zat om na een week hard werken iedere vrijdagavond gezeik te hebben voor m’n tent.

Gr

rinus
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

04-09-2004 14:06

He rinus,

Je zegt dat je word gedwarsboomt en geziekt word door anderen...

Wat bedoel je er precies mee? Wat doen die personen dan?

Ik vis zelf ook in een karperputje, waar ze af en toe nog wel eens gigantisch lullig kunnen doen over "hoe breed je wel niet je aas presenteerd" ik smijt ze vaak een metertje of 15/20 uitelkaar, en dat vinden ze blijkbaar veel? Gevolg is dus, dat ze gewoon gigantisch hard over je lijn heen smijten.. De kant waarvan je vis in die put waar ik vis, loopt in een boog, dus je kijkt vanaf elke stek anders tegen de wel-rechte overkant aan.. Dit veroorzaakt dus nog wel eens probleempjes.. Zelf maak ik er echt geen probleem van als d'r iemand al een tijdje zit te vissen, dat ik wat verderop ga zitten ofzo.. ik heb laatst nog een hengeltje ingedraaid voor iemand anders zodat hij naast mij kon gaan zitten, geen probleem! Maar d'r zijn mensen die daar vissen die kijken ff snel waar je zit, en smijten alsnog nog over je lijn heen en worden vervolgens kwaad omdat je dus te ver uitelkaar vist?!?! Vraag dan gewoon ff normaal ofzo! Belachelijk.

Mvg, Tobias boot
rinus zoetebier
Berichten: 131
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: grootebroek

04-09-2004 14:24

Tobus,
Voorbeeld 1. de volgende is er een widviswedstrijd die begint om 07:00 als ik dan vraag of ik dan 06:30 mag vissen dan mag dat niet
2.de volgende dag is er sportdag,(waar iedereen aan mag meedoen) we zitten met twee man te vissen en ik wil om 07:30 inpakken, mag ook niet bij mij wordt een stekbordje neergezet en bij de andere niet, terwijl er links en rechts op 10m een mooie stek is. ieder regeltje uit het regelement word op mij toegepast en de vaste kliek vist vrolijk met levend aas zelfs drie karperhengels(wat hier wel mag)en een levendaas hengel, wordt allemaal door de vingers gezien.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

04-09-2004 17:28

Ik heb 2 oplossingen voor je:

1 - koop een boot en ga heel groot water op, dan kom je in de regel bijna nooit! iemand tegen en kan je doen en laten wat je wilt.

2 - als je perse op een putje vist, wat ik ook weleens doe, ga dan enkelt door de weeks en 's nachts. Ik vis nu bijvoorbeeld op een putje waar ik elke dag middrnacht ga voeren en enkelt van 1 uur 's nachts tot 6 uur 's ochtends vis door de weeks. Niet leuk, maar je moet eigenlijk wel! Puur voor het resultaat dat moet ik wel toegeven, maar daarom doe ik het ook niet heel het jaar.

grtn Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
gerrit koop

04-09-2004 19:31

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 27-09-2004 02:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

04-09-2004 19:35

Op een putje vissen is inderdaad niet altijd een feest...
Vaak is het erg druk en schijnbaar vinden sommige mensen het gewoon te moeilijk om een beetje fatsoen naar elkaar toe te tonen. Bijvoorbeeld: ik zit al de hele dag op een plek te vissen (ongeveer dertig meter uit de kant en mn hengels max. 15 meter uit elkaar) en dan komt iemand aan de overkant zitten en die gooit zn aas bijna mijn tent in (echt tegen 'mijn' kant aan), recht over mijn lijnen heen dus. Als je dan het heerschap in kwestie dan vriendelijk op de hoogte brengt dat ook jij daar aan het vissen bent en dat hij eigenlijk enorm over je lijnen heen heeft gegooid dan breekt de hel los. Mijnheer heeft daar geen boodschap aan en is al veel langer lid dan ik kan zijn. Bovendien moet ik maar gauw oprotten met mijn kuthengeltjes en maar een andere plek zoeken, want hier vist hij altijd. Nou bij mijn weten mag je nog steeds hier geen plekken reserveren en heeft dat al helemaal niets te maken met je lidmaatschap of de prijs van je hengels.
Om geen verder gezeur op mijn vrije dag aan te hoeven horen heb ik mijn boeltje bij elkaar gepakt en snel een ander plekje gekozen (ik ben sowieso een voorstander van mobiel vissen met kleine voerplekjes op dit soort wateren). Dit natuurlijk tot grote tevredenheid van mijn vriend aan de overkant die mij nog iets allervriendelijks toeriep. Maar ook nu weer gold wie het laatst lacht, lacht nog altijd het best, want in 2 uur tijd wist ik van mijn nieuwe voerplekje nog 5 vissen te landen. En bedankt :D

In dit soort gevallen kun je het best je gezonde verstand blijven gebruiken en eieren voor je geld kiezen. Probeer gewoon zoveel mogelijk op rustige tijden dit water te bevissen en dit soort malloten vooral te negeren. Helaas kom je dat soort figuren altijd wel een keer tegen, niet alleen maar binnen onze geliefde hobby.

mvg,

Jordi
jan van kranenburg

05-09-2004 02:47

Jordi,

Bewonder je benadering.

Denk niet dat ik zoiets zou kunnen opbrengen.

mvg

Jan
rinus zoetebier
Berichten: 131
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: grootebroek

05-09-2004 09:09

Gerrit,

Regels zijn er niet voor niets, maar dan we voor IEDEREEN! als controleurs en sommige leden gewoon de hele week met levend aas aan het vissen zijn en daar wordt niets van gezegd en jij wordt om ieder dingetje dwarsgezeten dan heb je het over pure pesterij.
Tijdens de karperwedstrijd is het water gereserveerd, als dan een man die enkele keren per jaar samen met z'n zoontje van ver komt om hier te vissen als eeb klein kind wordt weggestuurd terwijl de afstand tussen hem en de eertse karpervisser zeker 80 meter is dit niet de regels op de juiste manier handteren.
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

05-09-2004 10:34

Beste Jan,

zoals ik al aangaf heb ik geen trek meer om dit soort figuren mijn geliefde hobby te laten verzieken. Zeker omdat door mijn drukke leventje het karpervissen bij tijd en wijle sowieso weinig tijd krijgt. Als ik dan als eens een weekje een paar dagen kan vissen of tussendoor een paar uurtjes dan ga ik me niet ergeren aan dit soort figuren (dat moet ik al genoeg op mijn werk en studie :D ).
Ik negeer ze gewoon en gelukkig is het een kleine groep die zo is, maar zoals zo vaak dreigt die kleine groep het voor de rest grondig te verzieken. Helaas is dit vaak de realiteit aan de waterkant.

mvg,

Jordi
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-09-2004 11:38

Jordi,

Verstandig om te verkassen ? Voor jezelf JA, voor toekomstige andere vissers die meneer de grootsmoel tegenkomen. NEE.

Bekkie denkt namelijk dat het werkt en zal nog verder gaan met zijn intimidaties.

Bel gewoon meteen een controleur of iemand anders van de HSV leg het gedrag van je overbuurman uit en vraag of ze deze persoon met een bezoekje willen vereren.

Zulke personen moeten een keer een halt worden toegeroepen. Zonder klachten en constatering van het overtreden van de HSV regels kan men nooit een lid royeren.
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

05-09-2004 13:02

Rinus,
Vele wegen leiden naar Rome. Wil je wel graag op dat water vissen? Of op andere wateren die onder auspiciën van de betreffende HSV vallen? Dan moet je actie ondernemen. Als dat water niet per sé bevist moet worden, en je verder ook weinig op hebt met de rest van de wateren, laat het dan gewoon vallen. In zo'n geval is je gelijk halen verspilde energie, en zorgt alleen voor een feelgood op korte termijn.
Als je wél actie wil ondernemen, denk dan aan een brief aan de voorzitter v/d HSV. Mag aannemen dat een deel van het bestuur bestaat uit de wedstrijdcommissie, maar dat in dat deel de voorzitter niet vertegenwoordigd is. Schrijf dus een brief aan de voorzitter, waarin je de situatie uitlegt, probeer in zo goed, duidelijk en positief mogelijke bewoordingen duidelijk te maken dat bepaalde personen de pik op jou hebben, en dat jouw primaire activiteit binnen het kader van de HSV (vissen dus) onmogelijk wordt gemaakt door hen.
Misschien helpt het. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. :)

Groeten
Toon
fishing rocks
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

05-09-2004 13:32

Rinus wat die wedstrijd betreft, heel jammer voor je, maar regels zijn regels.. ook jij moet je daaraan houden natuurlijk. Als er bijvoorbeeld bij ons een wedstrijd gehouden word, proberen we dat in het vergunningenboekje op te nemen, welke datum en tijdstippen en de te bevissen waterdelen. Het water is dan gereserveerd voor deze wedstrijd, iedereen kan zo'n wedstrijd aanvragen. Er mag dan simpelweg niet gevist worden door niet deelnemende mensen, dat is nou eenmaal een regel. Heel vervelend als je toevallig vergeten bent om even te kijken of er op jouw geplande dag een wedstrijd is, maar je trekt toch aan het korste eind en zal moet ruimen. Ik snap best dat je denkt dat je met 80 meter afstand niemand tot last bent, maar je kan het ook zo zien dat als je meedoet en een kopstek trekt je het ook niet leuk vindt als er iemand naast je zit en je heel je "aanvoer" kwijt bent.

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-09-2004 13:33

Rinus,

Niet leuk inderdaad!
Vaak vissen op zo'n cultuur watertje een "vaste" groep vissers, als er dan
plots iemand van buitenaf goed vangt, dan gunnen ze je het licht in de o-
gen vaak niet! :o
Ik vind dit persoonlijk heel jammer, ik gun iedereen z'n vis en vooral lui
die net beginnen met karperen. Al vang (liever wel :P ) ik zelf niks, dan
vind ik het leuk als een ander wat vangt. Dat HEET: Gun elkander wat, dan
is de wereld vele malen gezelliger! :)

Tot slot: Misschien een optie om naar een algemene vergadering te gaan,
van die hsv. Dan kun je goed duidelijk maken, dat bepaalde praktijken
niet deugen!

groetjes Benny
rinus zoetebier
Berichten: 131
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: grootebroek

05-09-2004 18:51

lexus,
vraagje: als jullie op zaterdag een wedstrijd hebben, mag je dan ook niet tot s'ochtens 07:00 vissen?
en wat dat wegsturen betreft: de stek waar deze mensen zaten was niet gereseveerd voor de wedstrijd! de eerste stekken voor de wedstrijdvisser was 80 meter verder. Nu kun je wel zeggen regel is regel maar ik vind het absolute onzin, en zoals ik al eerder zei die rgels gelden dan wel voor iedereen! dus ook geen controleurs met levend aas e.d , snap je wat ik bedoel?

Toon,

Ik heb inderdaad een brief naar de voorzitter verstuurd, eerder heb ik met hem een heel goed gesprek gehad. Deze mensen worden ook doodziek van het gezeur van sommige. Ik heb echter wel mijn lidmaatschap ter plekke opgezegd, het heeft m.i geen enkele zin om met een stelletje zieligpoten die de hele week niets anders te doen hebben als in zo'n putje hangen en zitten zeiken een discussie aan te gaan.
Ik durf rustig te zeggen dat 99% van de vissers die de hele week hard moeten werken helemaal niet zitten te wachten op die verschrikkelijke domme discussie die nergens om gaan.
Je mag rustig weten het was voor mij de eerste keer in 20 jaar karperen dat ik op een put terecht kwam maar het echt gelijk de allerlaatse keer geweest.

rinus
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-09-2004 19:31

Rinus,

vanaf 100 meter links en rechts en uiteraard het uitgezette parcours zelf alsmede de tegenoverliggende oever is het verboden te vissen voor niet-deelnemers aan de met toestemming van de rechthebbende gehouden viswedstrijd.

Niet-deelnemers dienen zich voor aanvang van de viswedstrijd terstond te verwijderen.

Oh ja Rinus,

Succes maar weer op het " open water "
Plaats reactie