sport van het binnehalen


Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

01-09-2004 08:31

Ik spreek vaak mensen die vinden dat het drillen geen sport is als je bijvoorbeeld 30/00 gebruikt. Die mensen gebruiken lijn rond de 20/00 en liggen bij opstakels :S . Ik zie ze dan ook vaak genoeg karpers verspelen.
En ik zie het zo, beter een karper makkelijker binnendrillen dan een karper verspelen door een te dunne lijn. Want dan blijft de karper ook nog weer met een heel stuk lijn in zijn bek zwemmen. Wat ik dan ook gebruik is een dunnere onderlijn dan mijn hoofdlijn waardoor de karper met minder lijn zwemt dan bij een dikkere onderlijn.
Wat vinden jullie hiervan?

Melvin,
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

01-09-2004 10:40

Hoi Melvin. Ik ben het zeker met je eens dat je geen risico's moet nemen m.b.t. tot materiaalkeus. Je doel is toch om de gehaakte karper te kunnen netten, of niet dan? Ikzelf trek mij niets aan van de aanbevolen lijndikte per testcurve, sterker nog, ik vind het echt onzin! Ik vis met 35/00 op 1.3/4 lbs hengels, problemen? Okee, je kunt niet als een wildeman gaan staan trekken, want dan kan je hengel het begeven. Dus? :roll: Door die dikke hoofdlijn heb ik minder kans op lijnbreuk bij beschadiging, en dus meer gelande karpers! Ik heb om die reden ook NOOIT hoofdlijnbreuk. Ik vis in de meeste situaties met een nylon onderlijntje van 5.8 kg. en dat in combinatie met een safety systeem.....

Groeten, daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-09-2004 12:49

Melvin,
Bekend verhaal, hier in de buurt zijn het vooral oude witvissers die zo beginnen te zeiken. Ik heb er al een tijdje een standaart antwoord op:
Is het wel sportief om de helft van de vissen te verspelen en daardoor onnodig te beschadigen? Daarbij heb ik die 35/00 niet nodig om mee te trekken, dat haal ik met 20 of 25/00 ook wel, die 35/00 is om te voorkomen dat de lijn doorschuurt en om mijn monatge los te kunnen trekken als ik bijvoorbeeld vast zit in het riet.
Als ze dan nog niet luisteren kan je ze nog een leuk rekensommetje voorleggen. Immers, ze vissen zelf alleen of voorn of brasem. Wat weegt nou zo'n voorn? met 500 gram heb je een behoorlijke. Daarop vissen ze met lijnen van ca 1,2 kg trekkracht. Een beetje karper weegt al snel 10 kg, onze lijnen hebben zo'n 9 kg trekkracht (mijne teminste). Reken het maar uit en bepaal dan nog eens wie er nou onsportief bezig is...

Dat dit verhaal nergens op slaat hoef je mij ook niet te vertellen, het is meer een kwestie van hun eigen wapens tegen ze gebruiken :lol:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

01-09-2004 17:01

Ik lach de mensen keihard uit die me daarvoor op aanspreken.. ik vis zelf met 28/00 en dat bevalt mij prima (5,8kg trekkracht) en m'n 2 3/4 stokkies gebruik ik eigenlijk overal wel, maar ik denk er over 2lbs stokken te kopen voor op een dresuur watertje (sportief hea!?)

Tobias
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

01-09-2004 22:57

wat een gezeur over een lijntje zeg..
ik heb het zelf ook al een paar keer mee gemaakt dat (voornamelijk) witvissers me dit soort onzin verhalen kwamen vertellen. Laat toch lekker iedereen vissen met het materiaal waar hij/zij vertrouwen in heeft. Wat ik veel belangrijker vind is dat er netjes met vis wordt omgegaan en deze niet onnodig beschadigd wordt. Voor mijn part gebruik je een halve staalkabel als hoofdlijn, als je het maar verantwoordelijk doet en geen vis beschadigd. Sowieso hebben deze witvissers in mijn ogen geen recht van spreken, karper wordt voor de vaste-stok fanaat een steeds populairdere vis en wat ik daar al heb gezien: 10 karpertjes (weliswaar klein maar toch :evil: ) in een leefnet, van een onthaakmat nog nooit gehoord en maar sleuren met dat elastiek. Veeg aub eerst voor je eigen deur voordat je naar de buren kijkt en laat iedereen in zijn waarde...

mvg,

Jordi
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-09-2004 17:06

Sport........Ok, te licht vissen is alles behalve sportief.... :roll:


Als ik zeg dat er op al m'n spoelen minimaal 35/100 zit ben ik dan onsportief?? :roll:

Lijkt mij niet! Op de wateren waar ik vis heb je minimaal 28/100 nodig( open water) en op de "zwaardere" stekken heb ik zo 35/100 nodig omdat de dikste vissen in 1 rechte lijn naar de obstakels willen, 28/100 zegt dan zo lullig: KNAK!! :cry:

Daarom vis ik "zwaar" op ieder water maar verspelen gebeurt niet omdat ik te zwaar vis :wink: Sportief dus........ :P
Op den duur is zowel vis als visser de klos als je te licht vist!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-09-2004 17:10

ik viste altijd met 40/100 hoor je mensen wel zeuren, maar ik viste dan op een stek waar meer takken lagen dan karper, geen 1 karper verspeeld door lijnbreuk, ook niet in de takken, met deze lijn kon ik de karper bij de takken vandaan krijgen zonder lijnbreuk, wat is er dan mis met 40/100? als ik met 30/100 zou vissen daar dan zou ik er een paar verspelen door lijnbreuk, blijft die karper met een metertje 30/100 zwemmen, nee dat is bevorderlijk voor zo'n karper, naar mijn mening moet je gewoon ieder in z'n waarde laten
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

20-09-2004 17:39

40/00???

Ik heb altijd met 20/00 gevist en vind ook 40/00 overdreven... Daar krijg je dus die kapotte bekken van..
Je hebt geen gevoel meer met de karper.. geloof me dit is echt waar...
Ik moet wel toegeven dat ik tegenwoordig met 30/00 vis.. Maar als deze lijn versleten is ga ik over tot 20/00.. Ik mis het gevoel met de vis echt...
Met 40/00 vis ik op haai!!!
Je moet de vis een kans geven om te winnen + als ie te hard trekt de lijn kapottrekt en niet de haak door zijn lip weer naar buiten....
sorry maar ik vind 40/00 echt aso (tenzij je bij echt opstakels vist zodat je eerst de vis effe ergens vandaan moet trekken en daarna pas echt begint met drillen)
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

20-09-2004 17:54

Marco, eehh...... que?!!
Tjezus man, met dat draadje van jou vis ik op witvis, voor zover ik dat af en toe doe! Wel eens op mosselen gevist? Lekker sportief?!! Ik vind het niet bepaald sportief om een vis met een stuk lijn achter zich aan op pad te sturen...... Wat is nu het nadeel van een dikke lijn? De vissenbek kapottrekken? Veel succes, maar met mijn rigs (en als het goed is die van jou) trek je met geen enkele lijn die bek kapot.
Als jij regelmatig last van hoofdlijnbreuk hebt, en niet van je geweten, dan zou ik maar stoppen met karpervissen.....
Denk a.u.b. na voordat je bepaalde spullen gebruikt! Ik stel mijn materiaal zo in dat ik zo min mogelijk verspeel, dus daar valt een [u]verstandige[/u] hoofdlijn ook onder! 20/00, dat zou bij mij in 90% van de gevallen niet heel blijven, dus dan zou je, losschieters door een oncontroleerbaar lange dril op zo'n dun lijntje niet eens meegerekend, een percentage van 10% gelande vissen geven... Beetje triest, vooral als je nagaat dat die 90% procent met een onderlijn+systeem+lood+stuk nylon achter zich aan zwemt....

Think!

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

20-09-2004 18:08

ik ben ook geen voorstander van ''licht'' vissen. Ik heb bij elke molen 2 spoelen, 1 met 25/00 en 1 met 35/00, het ligt maar aan het watertje welke lijn ik gebruik. Ik vind dat verhaal van ''je moet de vis ook een kans geven'' maar gelul, dan ga je met 20/00 zitten onder de takken op een mosselbed ofzo... je zal misschien 30% van je vissen binnen halen, 70% met een end lijn om mee te slepen... dan spreken we straks niet meer van dressuurwatertjes, maar van vis-met-een-eind-lijn-in-zn-muil watertjes :-?
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

20-09-2004 19:26

[quote="Marco Zegers"]40/00???

Ik heb altijd met 20/00 gevist en vind ook 40/00 overdreven... Daar krijg je dus die kapotte bekken van..
Je hebt geen gevoel meer met de karper.. geloof me dit is echt waar...
quote]

:roll:

dit is dus niet waar
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-09-2004 19:31

Gevoel blijf je altijd houden met de karper!!

Als je te dun vist is "het gevoel met de karper" zo voorbij natuurlijk.....Vandaar sportief iets te zwaar! :wink:
Scheelt je ergenis,ruzie thuis, lood,lijn,rigs en het belangrijkste: karper sleurt niet met een stuk 20/100 lijn omdat "mister sportief" z'n boontjes wilt doppen op een obstakelrijk water waar iedere ondoordachte deuzige alles aanneemt van een nog deuziger persoon!


DUS LIEVER TE ZWAAR DAN TE LICHT!!!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-09-2004 19:58

vertel mij eens het verband tussen 40/100e en een kapotte bek in plaats van 20/100 zonder kapotte bek? ik zie het verschil niet? leg mij eens uit hoe dat volgens jouw komt?
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

20-09-2004 20:00

[quote]
Tjezus man, met dat draadje van jou vis ik op witvis, voor zover ik dat af en toe doe!
[/quote]

Op witvis vis ik met 08/00!!!!!! en daar trek ik als het moet een brasem mee binnen van 45 cm!!! en laatst nog een kreeft mee gevangen!!!

[quote
Als jij regelmatig last van hoofdlijnbreuk hebt, en niet van je geweten, dan zou ik maar stoppen met karpervissen.....
[/quote]

met deze uitspraak ben ik niet zo blij... jij suggereert iets wat niet het geval is en baseert je uitspraken op alles behalve feiten.
teneerste heb ik nooit last van lijnbreuk ( in 8 jaar vissen 1 keer om precies te zijn)
ten tweede is mijn rig zo opgebouwd dat de karper nooit met een stuk lijn weggezwemt!!! Dus als iemand geen last van zijn geweten hoeft te hebben ben ik het, ok!!! :evil:

[quote]
Denk a.u.b. na voordat je bepaalde spullen gebruikt!
[/quote]
weer zo'n k*t-opmerking die niet op feiten gebaseert is... Denk aub zelf na want ik weet zeker dat mijn rigs helemaal doordacht zijn!!! :evil:

[quote]
Ik stel mijn materiaal zo in dat ik zo min mogelijk verspeel, dus daar valt een [u]verstandige[/u] hoofdlijn ook onder! 20/00, dat zou bij mij in 90% van de gevallen niet heel blijven,
[/quote]
misschien moet jij maar stoppen met vissen???? Je kan geen karper landen met 20/00??? ik nog wel met 12/00

[quote]
dus dan zou je, losschieters door een oncontroleerbaar lange dril op zo'n dun lijntje niet eens meegerekend, een percentage van 10% gelande vissen geven...
[/quote]
100% zul je bedoelen, je vergeet een nulletje

[quote]
Beetje triest, vooral als je nagaat dat die 90% procent met een onderlijn+systeem+lood+stuk nylon achter zich aan zwemt....
[/quote]
wie is hier triest.. baseert uitspraken op veronderstellingen en gaat daarmee iemand afzeiken terwijl die zelf geen vis kan landen met lager als 30/00


Nee jongens, sorry maar ik keek tegen sommige van jullie op en op dit board.
Ik dacht mensen met veel kennis en goede ideeen, maar dit valt ontzettend tegen.
Ik heb dit jaar ongeveer 6 vissen verspeelt en 3 misgeslagen, maar bij al deze gevallen had ik heel mijn lijn terug incl haak!!!]
Dit jaar nog geen lijnbreuk gehad.
Ik heb er wel 30/00 opzitten voor inderdaad bij mosselbanken, maar ik wil weer dunner, omdat ik weet dat het gewoon niet nodig is als je het goed doet.....

[/quote][quote][/quote]
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

20-09-2004 20:05

[quote]
vertel mij eens het verband tussen 40/100e en een kapotte bek in plaats van 20/100 zonder kapotte bek? ik zie het verschil niet? leg mij eens uit hoe dat volgens jouw komt?
[/quote]

Ook stel een karper trekt ineens heel hard. Een lijn breekt.. (echt heel hard dus, want dat heb ik nog nooit meegemaakt)

Karper zwemt nu rond met een haak en een stukje onderlijn... Haak spuugt ie uit....

Jullie geval. Zelfde karper...
Lijn is te sterk en lip is te slap. lip scheurt en geneest niet meer....
karper is papegaai...
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

20-09-2004 20:13

als laatste wil ik even zeggen dat het me opvalt dat iedereen die in deze topic gereageerd heeft jonger is als ik.... Ik vraag graag naar een ouder persoon voor een reactie.....
Kees misschien???



ps: verdraai mijn woorden niet, bij mosselbanken moet je niet met 20/00 vissen!!! maar ik hoor tegenwoordig van jeugd op mijn plas met 45/00 vissen!!! echt niet normaal meer, die plas heeft niet eens begroeiing (onderwater)...
en als ik je een foto stuur van karpers van de plas schrik je....
En dan is mijn antwoord: Dit hebben jongeren gedaan van 16, 17 jaar... Blowend en drinkend op de vijver met 45/00 en met hun stonede bui door de run heen slapen....
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-09-2004 20:16

ehm, ik heb een slip op mijn molen en een parabolische 2lbs hengel en dezelfde rek in mijn lijn als jouw 20/100 waar zit em het verschil? mijn lijn mag sterker zijn, maar echt als een karper zo hard trekt dat bij jouw de lijn zal breken zal mijn slip gaan ratelen, tiketiketik
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

20-09-2004 20:16

Een groote karper gaat dwars door de zwaar afgestelde slip heen richting een opstakel, je draait de slip nog wat strakker.... De lijn kan dit niet hebben en knapt vlak achter je topoog. De karper zo'n 50 meter bij je vandaan zwemt nu met 50 meter lijn achter zich aan en zwemt zich vast om een obstakel......

Waaarmee kan je een karper eerder mee stoppen 20/00 of 35/00(we vissen wel met soepele hengel en nijlon!!)

mzl Melvin
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-09-2004 20:30

d8 je dat een karper dwars door 40/100 heentrekt? geloof er niks van, nog nooit gehad in ieder geval, ik vis nu met 35/100 en ik weet ze nog steeds te remmen.
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

20-09-2004 21:27

ok dus voor jullie betekent dikker= beter..
of waar houdt het op???
ik heb trouwens ook een slip op mijn molen hoor!!!
en als laatste: waar beweer ik in hemelsnaam dat een karper een 40/00 lijn kapottrekt???? ik denk dat hier een aantal mensen moeite hebben met lezen.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2004 21:39

Hoezo reageren?

Dit is een oude sok die heel lang geleden al uit de wereld is geholpen. Nieuw is de toevoeging over kapotte bekken, maar wat dat er mee te maken heeft? Je kunt wel alles daarvan de schuld geven. Karpers verliezen door te licht materiaal, dat is pas sportief vissen zeker. Rond laten zwemmen met een haak in de bek en een flard 20/100e eraan is goed?

Een lijn kies je in combinatie met de testcurve van de hengel. De testcurve van een hengel kies je met name in combinatie met de gewenste werpafstand. (Een andere functionaliteit kan ikzelf niet vinden, of het moet zijn dat je vist met een zware voerkorf of dicht op obstakels.) Gegeven de omstandigheden kies je tenminste voor materiaal waarmee je de karper met zekerheid kunt landen. Karpers die je kunt landen hebben doorgaans géén ingescheurde bek. Veel moeilijker dan dit is het niet.

Zo goed?

Groet, Kees

De slip dichtdraaien, waarom dat nou weer?
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

20-09-2004 21:42

[quote="Kees Ouwehand"]
De slip dichtdraaien, waarom dat nou weer?[/quote]

Niet helemaal dichtdraaien, maar proberen de karper te stoppen omdat die anders het obstakel inzwemt....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2004 21:45

Licht met de wijsvinger op de spoelrand drukken remt af. Laat een goed! afgestelde slip maar gerust waar die is. Zet hem onder de kant wel wat losser. Op de korte lijn komt anders heel wat kracht.

Kees
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-09-2004 23:41

Melvin,

Mocht een vis richting een obstakel zwemmen, hand op de spoel, top onderwater en een flinke ruk geven. Hierdoor keer je de vis (rolt over de kop) en zwemt ze van het obstakel af.

Verder zou ik me meer druk maken over de combinatie, hengel, slip en molen en het gebruik daarvan i.p.v. je lijn.
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

21-09-2004 09:06

[quote]maar ik hoor tegenwoordig van jeugd op mijn plas met 45/00 vissen!!! echt niet normaal meer, die plas heeft niet eens begroeiing (onderwater)...
en als ik je een foto stuur van karpers van de plas schrik je....
En dan is mijn antwoord: Dit hebben jongeren gedaan van 16, 17 jaar... Blowend en drinkend op de vijver met 45/00 en met hun stonede bui door de run heen slapen....[/quote]


Ja, altijd die blowende en zuipende jongeren weer.... :-?

[quote]met deze uitspraak ben ik niet zo blij... jij suggereert iets wat niet het geval is en baseert je uitspraken op alles behalve feiten.
[/quote]

wat doe je nu zelf? kijk wat je schrijft:

[quote]maar ik [b]hoor[/b] tegenwoordig van jeugd op mijn plas met 45/00 vissen!!![/quote]

nee dat zijn feiten wilde je zeggen?

ikzelf ben 16, en ik rook, blow, drink, spuit, slik en weetikveel wat nog meer niet, dus beetje dimmen alsjeblieft? Je wilde zeggen dat je dag en nacht naast hun tentje lag om te kijken of ze stoned waren? begin eerst eens bij jezelf, voordat je tegen ons zegt dat we onze uitspraken op feiten moeten baseren :roll: :-?