gezette haken


Plaats reactie
Edwin Radojewski
Berichten: 21
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00

30-05-2002 12:33

Ha peale gezette haken hoeven niet altijd nadelig te zijn als je ze maar op de goede manier gebruikt.
Maar wat me opgevallen is met gezette haken is dat ze vaak aan de zijkant van de bek zitten gehaakt en enkele keren in de onderlip .(kan toeval zijn )
Maar ik heb het met gewone rechte haken veel minder.
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

31-05-2002 09:33

Edwin,
Je vraag is wat onduidelijk, maar ik denk dat je ervaring met gezette haken wat minder positief is. Een tijd geleden heeft Marc Muller een heel goed artikel geschreven in KARPER over gezette haken en de plaatsing van de onderlijn (in combinatie met een line aligner). De beste haking verkrijg je door de onderlijn te laten vertrekken aan de zijde van de haak waar de zetting naar toe wijst. Zo bevorder je de inhaking optimaal. Overigens gezette haken haken niet slechter dan haken met een rechte punt zoals wel eens beweerd wordt.De haak draait altijd via de punt dus dat maakt niks uit. De al oude WS is nog steeds een tophaak wanneer je de onderlijn op de steel knoopt. Zo heb je een snel draaiende prima haak. Nu wordt deze haak gevoerd door Hayabusa type W1. Helaas is maatje 6 de kleinste en ik vind hem persoonlijk te groot om met miniboilies te vissen.
Veel succes!
Edwin Radojewski
Berichten: 21
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00

03-06-2002 17:53

Bedankt voor je uitleg alleen een ding snap ik niet,dus als je ingegooit hebt je haak op linkse of rechtse kant op de bodem licht.
en dus de inhaking met gezette haken met line aliner gericht naar haakpunt.
minder zal inhaken naar de kant waar de line aliner niet naar toe gaat.Dus een minder positieve kant zal hebben.(mischien een beetje tever gezocht)maar dat houd het vissen juist zo leuk .
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

03-06-2002 18:51

Jow ed,

Ik denk dat het vissen met gezette haken geen effct heeft op de plaats van de inhaking maar wel op het wel of niet haken van een vis. Ik ben er van overtuigd dat als je een vis vangt en de haak zit in de hoek van de bek, de vis dan zonder al te veel argwaam (dressuur) je aas heeft gepakt en er mee weg is gezwommen.
Een karper die het klappen van de zweep redelijk kent, gaat vaak achteruit zwemmen zodra hij je aas heeft gepakt. Dit doet hij met zijn borstvinnen. Dit verklaard ook dat een gedresseerde vis vaak in de onderlip zit gehaakt.

Als een vis zonder al te veel argwaan aast, zal hij snel verder zwemmen naar het volgende aasje. Ook dit verklaard weer een hoop. De haak zit meestal luk raak in de bek,
(bij korte onderlijnen ook vaak in de onderlip)en vaak ook dieper.

Dus ik ben van mening dat het niet aan de gezette haken lag als jij je vissen in de hoek van de bek haakte.

Groeten edwin otte
THE CHASE, IS BETER THAN TE CATCH!!

http://www.youtube.com/watch?v=T8m6IbIt ... re=related
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

04-06-2002 11:50

Edwin, het maakt geen moer uit of een gezette haak links of rechtsom op de bodem ligt. Bij de opname van een aas hangt de haak los met de punt enigszins naar beneden. de haak draait altijd over de punt. Dus daarom bij gezette haken je evt. linaligner zo maken dat de onderlijn aan de zijkant van de haaksteel vertrekt waar de zetting van de punt heen wijst. Zo duidelijk? Dus geen minder positieve factor.
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

04-06-2002 12:01

Hallo,

Ik gebruik zelf raptors, dit zijn ook gezette haken. Wanneer je de lijn door de tube naar buiten laat komen waar de haakpunt naar toe wijst, dan draait de haak altijd naar de goede kant. Probeer het maar eens met de hand palm test. De haak draait of onderdoor of boven door, dus het maakt geen zak uit of de punt in het water naar onder of naar boven wijst...!

Dit zelfde verhaal staat in een artikel van de karper zoals eerder in deze discussie vermeld (goed artikel trouwens)!

MvG Bram

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bram van de Berg op 2002-06-04 12:02 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-06-2002 12:19

wat ik dan weer niet begrijp mijnt mijn botte en boeren verstand, waarom zetten de fabrikanten hun haken terwijl wij vissers dit weer teniet doen! nash is hier ook zon voorbeeld van hadden perfecte haken mooi recht en scherp en vervolgens worden ze gezet van vorm veranderd en minder scherp!!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Remco van Leeuwen
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-03-2002 01:00
Locatie: Goes

04-06-2002 16:15

Martijn je hebt van die mensen..............
Bram van de Berg
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Deurne

04-06-2002 20:15

Martijn,

Er zit wel wat in wat je zegt, maar hoezo worden ze dan minder scherp? Ik vis zelf met die haken om dat ze dunstelig langstelig en super scherp zijn! Verder vis k ook met Terry Eustace Penetrators heb hier ook goeie ervaringen mee, net zo'n goeie als die raptors!

MvG Bram
Plaats reactie