Hoe snel raakt een karper een onderlijn met lood kwijt?


Plaats reactie
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

27-08-2004 23:44

Hallo,

Ik ben erg benieuwd hoe lang het ongeveer duurt voordat een karper een onderlijn met lood kwijtraakt. Wat denken jullie? Wat zijn feiten op dit gebied. (onderzoek bijv.)

Bert
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

27-08-2004 23:56

Bert,
Dat kan binnen 2 seconden zijn,dat kan nooit zijn.
Ik schat dat er per dag tientallen karpers zijn die zichzelf "ophangen" aan een paar takken,dukdalfen of andere opstakels en het moeten bekopen met een zeeeeer langzame hongerdood.
Helaas,het gebeurt...........
En dan te weten dat dit veelal gebeurt door wangedrag van mensen,die ABSOLUUT geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

28-08-2004 00:05

Dennis,

hongerdood lijkt me niet zo waarschijnlijk. Denk eerder dat het verspelen lijdt tot het ontstaan van de bekkende pagegaaibekken. Als een karper zich vastzwemt met lijn, lood en/of voorslag heeft die denk ik wel de kracht om zich los te rukken, met papegaaibekken tot gevolg. Valt me trouwens op dat ik de laatste tijd meer pagegaaivissen zie, ook op open water. Iemand anders dit ook opgevallen.

Groet Frank
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

28-08-2004 00:14

Frank,
Als een karper om iets solide's als een paal draait en hij heeft zeg maar 20 cm tot een meter of 2 speling,zal hij waarschijnlijk in een paar flinke rukken zijn eigen bek slopen !
Als ie weliswaar zich vastzwemt in iets wat meegeeft zoals takken,lelie's of flinke rietpollen,en hij heeft dan ook nog eens wat meer afstand van dit obstakel,dan zou ik daar maar niet te hard op rekenen.
Als de stumper geen hartstilstand krijgt van het uren of dagen aan de lijn sjorren,dan gaat hij toch echt kapot van de honger.
Geloof me maar...................... :cry:
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
gerrit koop

28-08-2004 09:01

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 01-09-2004 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Danny heest
Berichten: 1
Lid geworden op: 17-08-2004 21:39

28-08-2004 09:57

Zou het daarom niet verstandig zijn om weerhaakloos te vissen, dan kan de haak eruit vallen wanneer de lijn slap valt (kapot gaat).
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-08-2004 11:40

Zie hiervoor ook mijn betoog voor de wat zachtere meeverende haak:
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=16555
Bij vastzwemmen en erg grote krachten, dus waar hengel en lijn niet meer dempen, zal die haak toch echt lossen.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

30-08-2004 13:14

Mijn mening is: vis aub met weerhaakloze haken en schuiflood (of lood dat makkelijk los te trekken is, sommigen vissen met lood alsof het lijkt alsof dit vastgekit is).

Weerhaakloos vist net zo makkelijk, je moet alleen je lijn niet slap laten vallen.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

08-09-2004 20:48

Een hongersnood lijkt mij niet zo waarschijnlijk als de karper een onderlijn in zijn bek heeft. Een goed voorbeeld hiervan is een cultuurwatertje bij mij in de buurt. Ik zat daar eens te vissen met een vriend van mij (we waren de enigen). 's Ochtneds verspeelde hij een karper. 's Middags ving iki deze karper terug (we konden hem herkennen aan een litteken op zijn flank), met zijn onderlijn nog in zijn bek. Dit is een bewijs dat ze nog wel dooreten (ze hebben geen keus). Ik weet dus niet hoelang het duurt eer dat de karper de onderlijn weer kwijt is, maar tussen het verspelen en het opnieuw vangen zat 6,5 uur.
Maar ik denk dat dit zeker verschilt. Op een rivier met veel mosselbanken, hebben de karpers gemiddeld hardere bekken. Als de karper hier wordt verspeeld en de weerhaak zit goed in de karperbek, dan zal deze karper er waarschijnlijk langer over doen om de onderlijn kwijt te raken, dan een karper met een zachte bek.

Denny
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-09-2004 21:19

Denny,
Als een karper met slechts een onderlijntje rondzwemt is er idd niet echt een probleem.
Als er daarentegen nog een paar meter nijlon aan zit waar ie zich mee vastzwemt wordt dat een heel ander verhaal.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

09-09-2004 11:25

Dennis: Precies.
Oplossing(en): 1. Nylon onderlijntje van 30/00, en 35/00 nylon hoofdlijn. (Ja, dan kan je nog steeds stevig drillen)
2. Weerhaakloos vissen met KLEINE haakjes, om lossers tijdens de dril te voorkomen.

Groeten, daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

09-09-2004 12:53

Dennis,

Alleen een onderlijntje in de bek kan ook voor de nodige comlicaties zorgem. Heb er zelf is eentje gevangen die het onderlijtje het ingeslikt (hij kwam uit z'n aars, terwijl de haak nog ergens in de vis zat). Dit heeft bij deze karper wel geleid tot een enorm abces in z'n buik (leek wel een tumor zo groot!!). Raar genoeg was het beest wel aan het azen. Heb geprobeerd om die onderlijn te verwijderen, maar dat lukte niet. Toen de vis maar weer terug gezet. Kortom, zoiets kan ook gebeuren.

Groet,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-09-2004 13:02

alleen onderlijntje kan ook wel schade berokkenen! bij dergelijke korte stukken soepel gevlochten onderlijn, deze gaan met voedselopnemen etc. door de kieuwen. Heb al eens bij iemand gezien dat ie karper ving met onderlijn in de bek waarvan de restanten door de kieuwen naar buiten kwamen, op die manier kunnen de kieuwbogen wle beschadigen!

Papegaaienbekken komen niet van vastzwemmen, mijn ervaring is dat dit komt door stevig drillen met gevlochten onderlijnen waardoor de onderlijn als het ware door de zijkant van de bek snijdt!

Mensen die dicht bij obstakels vissen moeten ook eens gaan nadenken wat ze aanrichten, ik heb mensen gezien die zo achter mekaar 5 vissen verspeelden! De reactie als je er wat van zegt is vaak citaat: hier krijgen we tenminste aanbeten! voor mij het stomste excuus wat er bestaat als je alles verspeeld. Je bent dan niet aan het vissen maar aan het verminken!

Over hoelang het duurt voor het een en ander uit een bek weg is gerot kan tamelijk lang duren. Heb voorbeelden waar ca. 3 maanden tussen zat, de vis had de haak nog muurvast in de bek zitten (wel verroest). Dit konden we herkennen omdat maar 1 persoon met een dergelijk systeem viste en zijn eigen spullen weer herkende.
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

09-09-2004 14:32

Hier nog een complicatie opgetreden met alleen een onderlijntje:

Ik heb ooit een spiegel gevangen met een rare bult onder zijn kin.
Nader onderzoek bracht aan het licht dat er uit de bult aan de kin een heel klein stukje gevlochten draad met op het eind een loodje eraan hing.

Aan de binnenzijde van de bek zat de haak, weliswaar veroest, diep verankert in de onderzijde van de bek.
Ik heb het loodje er voorzichtig afgeknepen, met een lange arterieklem
de haak losgemaakt en het draadje met de haak voorzichtig weer uit de bek getrokken. Ik heb het geheel dus vanuit de binnekant verwijdert.
(behalve het loodje uiteraard)

Eerst wilde ik het andersom doen, dus de haak afknippen en het draadje vanaf de buitenkant uit de vis trekken, probleem was echter dat het draadje zo kort was en de haak zo diep in de bek zat ik het draad niet van de haak geknipt kreeg.

Hoe dit zo kon ontstaan zal wel een beetje een raadsel blijven maar ik gok op het volgende:
De haak had een aardige wond veroorzaakt aan de binnenzijde van de bek. Er is waarschijnlijk een onderlijn gebruikt met enkele loodhagels erop om hem strak op de bodem te krijgen. Tijdens de dril is de onderlijn net boven het eerste loodje geknapt. Waarschijnlijk omdat het loodje te stevig aangekepen was. Vervolgens is het loodje (lood is giftig) in de ontstane wond gaan liggen. Het bleef daar ook liggen omdat de wond groter was dan het overgebleven stukje onderlijn lang was.
Vervolgens probeert het lichaam het lichaamsvreemde materiaal naar buiten te werken (wat is de natuur toch slim) door een ontsteking. Uiteindelijk is het loodje eerder naar buiten gezweerd dan de haak verroest was en trof ik een karper met een beste ontsteking aan.

Het was trouwens een beste haak maat 1 of 2. Hier is de wond door ontstaan doordat de haakbocht niet gevuld zal zijn geweest met vissenvlees (Daarom vis ik altijd maatje 8, echter dit is weer een onderwerp apart.)

Om een lang verhaal niet nog langer te maken heb ik hier de conclusie uit getrokken dat in sommige gevallen een onderlijn niet altijd kwijt te raken is
Hongerdood, naar mijn idee onwaarschijnlijk, dood aan infecties , naar mijn idee een stuk waarschijnlijker.

De karper is overigens veeeel later nog eens terug gevangen geweest, echter zonder bult onder zijn kin. :P


Groet Ralph.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

11-09-2004 17:50

mooie spoedcursus vis-chirurgie, ralph :P
groetjes Da Fox
Frans Kooijmans
Berichten: 36
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00

17-09-2004 23:46

Waarschijnlijk een beetje raar voorbeeld, maar bij rex Hunt komt het regelmatig voor dat hij de vis terugzet met nog een haak in zijn bek. (met de gedachte de haak is er zo uit) Dit geeft dan natuurlijk wel een vertekenend beeld van de werkelijkheid. Het beste is om zonder weerhaak te vissen. Misschien moet dit als ik al dat leed allemaal hoor wel verplicht worden. Wat valt er te verliezen!!!!!!!!!!!!!!!!!

Waarschijnlijk is men bang om een vis dan sneller te verspelen. De vis heeft in iedergeval geen last meer van een haak in zijn bek en dus ook geen gevaar voor hongersdood.
Plaats reactie