Kinder chatbox ?


Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

25-08-2004 17:28

Ik heb hier zeker wel een mening over en ik mag dan wel 15 zijn.
Ik snap wat dennis bedoeld over het posten van niet normaal beschaaft nederlands taal. Ik erger me er ook soms aan als ik moet gaan puzzelen om het juiste woord eruit te halen. Maar ik vind dat het wel een beetje overdreven dat er alleen naar de jeugd word gekeken, ik zie vaak zat dat ook ouderen nog genoeg spelfouten maken en niet normaal beschaaft nederlands (schrijven) typen. Maar een speciaal board voor de jeugd vind ik wel een beetje overbodig worden, daar is de beginnershoek toch voor gemaakt als ik het goed heb. Dat een kind van 13 jaar nog niet helemaal goed nederlands kan typen vind ik niet gek. Je kan toch niet van zo'n jongen verwachten dat hij alles schrijft zonder spelfouten.
En iedereen probeerd hier elkaar toch te helpen, dus doe niet zo moeilijk over dat ene kleine spelfoutje, wat natuurlijk ook verkeert getypt kan zijn.

Mvg,

robert.

Zoek de spelfouten maar, die zullen er vast wel in zitten! :lol:
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

25-08-2004 17:51

verbaas me erover dat ik nu deze hele discussie van voor tot achter heb gelezen. er is inhoud, tis alleen niet waar ik graag over lees. ik lees graag over karpervissen en haar randverschijnselen, maar of ik nit nu een randverschijnsle moet noemen?
iig geval wordt er in deze discussie gelezen, iets wat ik mij maar al te vaak afvraag als ik me door verschillende onderwerpen worstel. niet zelden kom je postings tegen die slechts betrekking hebben op de eerste postings, of op de laatste posting van de 1e pagina. natuurlijk nix mis mee, maar het beinvloed de begrijpelijkheid van een discussie enorm als je op pagina 3 ineenkeer wat tegenkomt dat buiten de lijn van de discussie valt. heb nu inmiddles in de gaten dat ff een pagina of 2 terug gaan wel weer helderheid verschaft. velen nemen echter niet deze moeite en begrijpen vervolgens de posting niet. gevolg is niet zelden een meningsverschil (lees welles nietes).
een ander punt wat mij opvalt is dat er heel vaak herhaald wordt wat een eerdere boarder al gezegd heeft, al heeft dit mogelijk weer de oorzaak van niet (willen) lezen omdat het te lang is oid. als we allen nu eens de korte postings met 'dat ben ik met je eens, ik heb dat hier in de omgeving ook gezien bla bla bla...' proberen te vermijden brengt dit al meer overzicht in discussies en nodigen ze meer uit om te lezen. en lezen is nu eenmaal de basis van een forum als dit. slap of sterk lullen kan iedereen hier wel!

met slappe groet Kees
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

25-08-2004 18:03

hm

goed gesproken kees. goed lezen. Daar draait heel het juist antwoorden op.



ow, en btw: der is wel iets wat mij mateloos iriteert, en dat is niet veel. ;o)

namelijk de gewoonte in discussies en topics etc elkaar gaan vertellen dat men een pb-tje heeft verstuurd. En erna er weer eentje schrijft dat ie hem pb beantwoord heeft.... Ow, ok is de volgende posting. bedank ervoor.

Misschien net als met een met topics het geval is: iemand een automatisch mail sturen als ie een pb heeft gekregen? (als dit al niet het geval is. Dat weet ik niet) in het geval van niet: Ik snap best dat niet iedereen steeds inlogt, dus niet weet dat ie een pb heeft.

meer weiger ik te mekkeren!
het gaat best aardig de laatste tijd alhier

uiteindelijk lees ik het nog steeds meestal
dat ontneemt me het recht te mekkeren uiteindelijk. Nietwaar?

ed
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-08-2004 18:13

Edwin,

Ik begrijp je ergernis mbt het dubbelop pb-en posten en mailen,MAAR helaas is het zo dat pb's vaak niet aan schijnen te komen :o
Dus helaas is het attent maken op het verstuurde berichtje helaas soms nodig.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

25-08-2004 19:04

Ik wil toch even kwijt dat ik, ondanks het commentaar van deze topic, ik dit onderwerp WEL volg, en WEL interessant vindt! JA, ik lees ook de lange postings zoals die van Edwin, en JA ik lees ook topics waar ikzelf misschien niet 'ff kan scoren', maar wel veel van kan leren.... In mijn ogen is dat ook de kern van dit board, en gelijk de sleutel om het niveau goed te houden. Alleen reageren als je echt wat te melden hebt, en bij twijfel, niet posten! Tuurlijk moet er ruimte zijn voor een geintje, maar ik neem aan dat de meeste mensen op dit board toch echt wel weten waar een grapje gepast is, en dat je daarmee zeker geen zinvolle discussie hoeft te verpesten.
Ik blijf deze discussie volgen, en naar mijn mening gaat het al de goede kant op qua ideeen en tips voor het forum! Zet hem op!

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2004 19:05

Dennis,

Het beste kan men bij "profiel aanpassen". een pop-up schermje aanzet-
ten die meld dat je een pb hebt, en dus niet via een mail op de hoogte
word gestelt. Dat laatste kan wel, maar vind het persoonlijk onhandig...!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-08-2004 19:09

Benny,
Ik bedoel dat het regelmatig voor schijnt te komen dat pbtjes gewoon wel verstuurd worden maar nooit aankomen :o
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

25-08-2004 19:56

Het is niet alleen de jeugd die dit board verpest
er zijn ook genoeg ouwere (wijze) mensen die andere mensen onnodig afkraken.

Maar er mag inderdaad wel iets gebeuren zodat iedereen met plezier hier op het forum komt
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2004 20:29

Dennis,

Dat is mij onbekend, lijkt me overigens vrij sterk....! Als het absoluut zo
is, dan moet daar beslist wat aan gedaan worden!

groetjes Benny :wink:
jan van kranenburg

26-08-2004 02:37

Kan me ergeren en toch ook tegelijkertijd genieten van postings van zeer jeugdigen.

Doet me denken aan mijn eigen jeugd met veel onkunde en toch drang tot leren. Ben nu A.OW.'er en leer nog steeds.

Ik ben absoluut geen voorstander van een selectie criterium voor de zeer jeugdige, nieuwe boarders; noch op taalgebruik, noch op kennis.

Wellicht en hopelijk treden zij over een jaar of 5 in de voetsporen van zeg maar Frank en Frank, Sjoerd, Luuk, Stefan. To name a few....

En een nieuwe lichting gemotiveerde vissers is is geboren! De KSN- jeugdcommisie van de toekomst.

Corrigeren mag best; opvoeden eveneens.
Brandt ze niet af, maar benader ze positief.

Goed voorbeeld is ene J.V., die een paar maanden geleden toch nog zeer irrirant over kwam, maar na diverse terechtwijzigingen via dit board, nu toch de goede richting op lijkt te gaan.

Je moet er wel voor open staan.

Afsluitend; volleerd en/of de wijsheid in pacht hebbend, ben je nooit...,kan er over meepraten.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-08-2004 11:23

[quote="Benny van de Werfhorst"]Dennis,

Dat is mij onbekend, lijkt me overigens vrij sterk....! Als het absoluut zo
is, dan moet daar beslist wat aan gedaan worden!

groetjes Benny :wink:[/quote]

Benny,

Ik lees vaak op het board dat er pb's zijn verstuurd,waarna de begunstigde aangeeft niets te hebben ontvangen.
Ikzelf heb ook een aantal keer zgn verstuurde pb's niet ontvangen.
Kan tuurlijk zijn dat mensen iets fout doen bij het versturen,maar ik lees dit "probleem" wel ERG vaak.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-08-2004 11:47

Ik krijg ook geen PB van je Dennis :cry:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-08-2004 12:29

Als Ya ff w8 zal ikkuh ff reAgErEn...

Bedoelen jullie dat? Natuurlijk dat iedereen die niet scheel is hier geen makkelijk lezende zin uit weet te halen. Bren je beeldscherm naar een asielzoekerscentrum (niet discriminerend bedoelt) en laat het lezen. Zij zullen je dan nog de fouten aanwijzen. Zelf vind ik dan ook dat op dit board en ook steeds vaker op bijvoorbeeld MSN deze versie van Nijntjes-taal erg irritant aan het worden is.

Wat ik echt ook zeer irritant vind is dat ik eerst dacht van "zeurtopic nummer 679". Het blijkt echter dat ik in deze topic wel nog wat wil toevoegen. Veel jongeren als bijvoorbeeld Joeri en ene Robin posten de ene rare topic na de ander. Alsof posten makkelijker is dan even de zoekfunctie gebruiken.

En dan die vragen of grayfish(??? wat het ook mag zijn) welt vangt. Wat vangt niet? Zelfs met een condoom zonder smaakje zal het mogelijk zijn (Sorry Luc, Maar ik denk ook dat met elke ready made te vangen is), zolang je er maar vertrouwen in hebt. En hoe krijgen die jongeren dat? Juist ja, doordat Dennis, Stefan, Koen, Kevin, Sjoerd, Herwin, Roelof en de andere karper-malloten zeggen dat het vangt. Maar de vragen staan dan ineens onder aas. Terwijl ik ze, ondanks dat het over aas gaat eerder onder beginnershoek zou plaatsen. Maar het woordje Beginner willen ze niet zo snel gebruiken. Het klinkt vies en onvertrouwd. Maar iedereen is toch een beginner geweest? Daar hoef je je toch niet voor te schamen? Kijk maar naar Stefan Slechten die eens in de Beet stond. Vrolijk op de foto met een 22 ponder.... Die hij tegenwoordig niet meer zo boeiend zal vinden. En ik geloof dat er ook nog iets over een >>>NET<<< bijstond. Oei oei, en kijk eens wat er van hem terecht is gekomen.

Zelf denk ik dat de meeste beginners de hoek die er speciaal voor is gemaakt proberen te ontlopen omdat het minder Professioneel klinkt en ze niet gezien willen worden als Mr. Prutser of What so ever (hihi.. kon het niet laten)!

Maar er zijn inderdaad ook veel jongeren die niet meteen na de eerste karpersessie op het board zijn beland met vragen over conserveer-peppies van Arca en vaste stok vragen. Jongeren die serieus bezig zijn met hun hobby maar wel nog steeds bezig zijn met het ontwikkelen van hun visserij. Neem mij bijvoorbeeld als voorbeeld. Een jaar geleden zat ik nog flink achter de steunen. Het enige waar ik nu over nadenk is de actievere vorm van het karpervissen. Helaas hebben we hier dan niet zoveel van die echte boeiende penwateren en is mijn visserij de laatste tijd meer te vergelijken met het engelse "stalken". Helaas ken ik ook nog maar 1 iemand die ook vaak op deze manier vist en heb ik hier over weinig te zoeken op het board. Het valt me ook op dat ik minder vaak post (minder boeiende topics?) dan voorheen en dat sommige boeiende topics gewoon uiteenvalleen doordat er iemand vervelend gaat doen.
Maar kunnen we die mensen dan niet gewoon duidelijk maken dat we ze niet tolereren en dat ze misschien wel een verbanning van het board in de ogen kijken? Wel door middel van "gij een PB hebben ontvangen gisteren van mijne" in een boeiende topic. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-08-2004 17:04

[quote="kevin diederen"] Kijk maar naar Stefan Slechten die eens in de Beet stond. Vrolijk op de foto met een 22 ponder.... Die hij tegenwoordig niet meer zo boeiend zal vinden. En ik geloof dat er ook nog iets over een >>>NET<<< bijstond. Oei oei, en kijk eens wat er van hem terecht is gekomen.

[/quote]

kevin,

ik denk dat stefan nu nog steeds blij is met vissen van dit kaliber, je moet immers voor elke karper wel moeite doen, soms meer soms minder. na moeite vangen geeft voldoening.

daarnaast denk ik dat je je echt niet hoeft te schamen als je je artikel illustreert met foto's van vissen van dit kaliber. maakt dit het artikel geloofwaardiger of ongeloofwaardiger? ik denk van niet, en ik waardeer het ook enorm als iemand een goed artikel schrijft waarmee je uiteindelijk een betere visser wordt. om in te zien of iets kan werken hoef ik echt geen 30ers te zien, waarvan ik me dan vaak nog afvraag of ze wel echt met die techniek op de kant gekomen zijn.

om even terug te keren bij de discussie,
toen ikzelf een jaar of 16 was (wat klinkt dit oud) moest ik vrijwel alles zelf uitzoeken door af te kijken en mijn oor te luisteren te leggen. internet had ik thuis niet, dat kwam pas in beeld toen ik een jaar of 18 was.
wat ik me nu afvraag: is het voor de jongeren van nu niet te makkelijk, hebben wij zeg maar last van een soort informatie uitwisselingsmanie? is dit de ondergang van nederland? dit dan in de zin dat het zelf ondernemen van dingen, het zelf uitzoeken van dingen te weinig gepromoot wordt waardoor er geen initiatieven meer worden genomen, er geen aandrang is om te onderzoeken op lange termijn, ómdat het toch wel op internet staat of verteld wordt'
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-08-2004 17:16

Kees,
je gaat een klein beetje Off - Topic, het aangekaarte probleem was niet een teveel aan informatie vragen, maar dat ( voornamelijk ) jongere er een taaltje op na houden dat in niets lijkt op ABN. Je moet echt je best doen om het te ontcijferen.

Info vragen is mijns inziens niet altijd onnodig oid. Het wiel hoeft niet iedere keer opnieuw uitgevonden te worden. Soms geeft het WEL meer voldoening als je iets zelf uitgevogeld hebt, soms kan een tip een hele hulp zijn ! De info vrager heeft op dat moment hulp nodig, en vraagt dat dus ook.

Ook werd er aangehaald dat er soms echt ONZINNIGE vragen gesteld worden, de kreet ; een stomme vraag bestaat niet, alleen een stom antwoord geld hier niet eens voor.

Anne ging nog meer off topic maar heeft zijn bericht alweer verwijderd ?
Koud water vrees ? Het ging ook niet om het gedrag van de vissers aan de waterkant, maar voornamelijk om het schrijfgedrag en het te hoge gehalte van een antwoord van erboven klakkeloos na-papagaaien en het "breezers taaltje" ; (bijna) onbegrijpbaar voor de "oude" garde.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-08-2004 17:30

foos,

ben het een klein beetje met je eens, ik dwaal idd een beetje af. het is echter niet de enige irritatie waar deze discussie over gaat, die breezertaal (die drankjes zijn wel lekker, dat taaltje zuigt gewoon). deze discussie gaat ook over nutteloos posten, onnodig topics starten (geen moeite willen doen voor je informatie door simpel wat gebruik te maken van de zoekfunctie) enz enz.

ben het met je eens wat betreft het wiel. en een tip geven in de goede richting mag altijd. ik denk dat je door zelf te onderzoeken/na te denken (eventueel met wat hulp)dat je uiteindelijk een situatie beter kan analyseren, waardoor je makkelijker je vissen vangt. voorkauwen is makkelijk, uitdaging van denken en vinden geeft uiteindelijk meer voldoening
groetjes Da Fox
pepijn swagemakers

26-08-2004 17:37

Er wordt gezegd dat de jongeren anderen afkraken, en dat zij spelfouten maken.
Er zijn echter genoeg mensen van boven de 20 die even zoveel spelfouten maken. Om maar wat te noemen alleen al de voltooid deelwoorden. Was er in de "goeie ouwe tijd" nog niet zoiets als een ezelsbrug als bv." 't kofschip"? gezegt, gevoert, enz., dat moet volgens mij anders worden geschreven :roll:
En dat afkraken: dat wordt maar genoeg gedaan door ouderen, ik kan zo al de topic vissen in willemstad noemen :roll: , waar ene H. uit H. het nodig vond om wat mensen de tering te wensen :o ...

Ligt het aan mij, of hebben een aantal mensen boter op het hoofd? :roll: :roll: :-?

Ik zal met deze reactie wel gezeik van de oudere garde krijgen :-?

verder toch een vriendelijke groet, pepijn

PS spellingcontrole is watching you :lol:
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-08-2004 17:48

pepijn,

of iets nu met een D of een T geschreven moet worden is van minder belang voor het begrijpen van een posting. als het algemene praatje te begrijpen is, kun je een veel zinnigere discussie voeren dan wanneer je maar moet raden naar de betekenis van een zin of woord.

de discussie gaat hier over nog een aantal andere ergernissen, en ik ga hier ook echt niet beweren dat ik me nooit schuldig maak aan 1 van de punten. iedereen heeft wel eens zo'n dag dat het tegen zit en dat je dan geirriteerd reageerd, zowel op het board als op persoonlijk vlak.

ik hoop nu niet dat je dit opvat als gezeik, zo is het zeker niet bedoeld. er mag best eens met een knuppeltje gegooid worden.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

26-08-2004 17:51

Heeft iemand van onder de 16 dan geen goed woord te zeggen over karpervissen??

Ik heb niet hele topic gelezen maar als het er al staat is het pech:

De jeugd is de toekomst.

Je kunt ze beter goed informeren dan ze het lekker zelf uit te laten zoeken want er komen steeds meer karpervissers, zeker ook die "vissen"!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-08-2004 18:02

Pascal kicked hem goed af !

Geweldig dat je niet de HELE topic hebt gelezen en TOCH een reactie plaatst !

Een schitterend voorbeeld !

Hier gaat het NIET over....................................

OK, een klein beetje dan.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

26-08-2004 18:35

Vind je het heel gek dat ik het niet helemaal lees 9 van de 10 onderwerpen bij jullie kraken ze elkaar toch af zoals nu dus ook. 1 keer iets zeggen en een groepje is meteen op hun teentjes getrapt en krijg je weer meteen een berg scheldwoorden naar je toe.

Echt gezellig hier
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2004 18:37

Hoho, de oude garde zeikt niet. Net zomin als de jonge garde.

Dat er voor de rest over en weer wat zeer leeft dat zal wel. Weet ik veel.

De titel van het door Dennis geopende onderwerp zegt genoeg.

CHATBOX!

En inderdaad. De reacties van een enkele regel in een soort van pseudo SMS taaltje welke soms per minuut heen en weer geschoten worden is behoorlijk hinderlijk op een DISCUSSIEBOARD.

Besteedt er wat tijd aan. Gebruik een tekstverwerker, lees het eens na, controleer de spelling en plak het daarna in dat schermpje van KWO. Tel tot 10 en bedenk dan of je nog op OK wilt drukken. Scheelt al een hoop.

:wink:

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 26-08-2004 18:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-08-2004 18:39

Ja,
ik vind het wel gek dat je niet eerst de hele Topic leest.

Ik kan pas een mening geven als ik weet waar het over gaat, en als ik een antwoord geef, ga ik dat niet doen als hetgeen ik wilde schrijven er al een ( of meerdere ! ) keren staat.

PS Scheldwoorden heb ik nog niet gelezen of gebruikt !

Enne, het wordt langzamer hand zeker wel druk in het Paradijs ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-08-2004 18:42

pascal, 9 van de tien keer.

om een goede discussie te houden zul je toch op de hoogte moeten zijn wat er in de discussie gezegd is. zo voorkom je postings die nix toevoegen. je geeft zelf al aan 'misschien is dit al wel gezegd' en ik geef je ook gelijk met je stelling, hoor er zelf ook gewoon bij. dat jij nu hier even rechtgezet wordt, is lullig voor jou en je voelt je gelijk weer afgezeken zoals je in 9 van de 10 postings gebeurt. lees nu eens op je gemak de hele disussie, met de nadruk op lees. in een discussie is goed luisteren (in dit geval lezen) belangrijker als goed kunnen praten(in dit geval typen)
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

26-08-2004 18:56

Ik voel me zeker niet afgezeken. Ten eerste ik heb deze topic allang gelezen. Ten 2e aan mij nederlands is zeker niets mis want ik zit niet voor niets in 2e fase vwo. En foos waarom nou weer die opmerking over het paradijs? Daarmee daag je me alleen maar uit.

Jullie zijn allemaal volwassen, maar wel zo kinderlijk om iedere tiener of jonger gewoon af te kraken omdat het hier een "speeltuin" is.

Het is dus gewoon een volwassenen speeltuin.

Nu ik een confrontatie met jullie aan ga komen jullie met zn 10e om mij persoonlijk van mijn voetstuk te halen, of nee je verwijderd me gewoon net als de vorige keer dat ik een discussie met 1 van jullie aanging!

Maar gaan jullie maar lekker door met dit ge'ouwehoer over "kinderen" die lekker aan het vervuilen zijn door te chatten. Wen er maar aan deze site is nu eenmaal bekend.