Overzetten van karpers... maar dan anders...


Plaats reactie

Overzetten van karper is ...

... ten allen tijde volstrekt uit den boze!
11
22%
... niet mijn ding maar in uitzonderlijke gevallen zoals deze kan ik me er wel in vinden.
35
69%
... volgens mij niet zo gevaarlijk als vaak beweerd wordt dus waarom niet?
5
10%
 
Totaal aantal stemmen: 51
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

18-08-2004 13:28

Hallo collegé,

Ik denk dat ik rustig kan zeggen dat de meerderheid van de actieve gebruikers van dit board tegen het overzetten van vis zijn. In principe ben ik het daar helemaal eens, maar in het volgende geval vind ik dat de zaken anders zijn, ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken...

[i][b]Situatieschets:[/b][/i]

Het betreft hier 2 plassen die langs elkaar liggen en die gezamelijk het viswater van de vereniging vormen. De kleine vijver is ongeveer 4,5 ha. groot en de grote vijver 5,5. Deze laatste vijver is ook beduidend dieper namelijk maximaal 13 meter tegenover 7 meter als dieptepunt van de kleine vijver. Tussen de vijvers in ligt een betonnen buis. tegen deze buis is aan beide zijden een geperforeerde metalen plaat bevestigd. op deze manier kan er geen vis doorheen (buiten het broed) maar dus wel het water. Daardoor staan de wateren dus eigenlijk wel min of meer met elkaar in verbinding.

Nu wil het geval dat er op de kleine vijver voornamelijk door vaste-stokvissers gevist word en de andere vijver word vooral door de karpervissers benut. De vereniging heeft dan ook door tegenvallende vangsten, na onderzoek besloten om op de kleine vijver nieuwe brasem en nog een stel jonge karpers uit te zetten. Het gemiddelde van de gevangen karpers ligt op de grote vijver overigens ook een paar pond hoger (vóór de uitzettingen bedoel ik). Op de grote vijver zijn ook een aantal graskarpers te vinden terwijl er op de kleinere geen enkele zat. Op de grote vijver was geen enkele vorm van waterplanten zoals lelies en verenkruid te vinden. Dit ligt gedeeltelijk aan de bodem (voornamelijk een zand / grind bedekking) en ook de grazers hebben hier natuurlijk invloed op. Op de andere vijver is het precies andersom. hier is een voldoende aantal waterlelies te vinden en wat verenkruid en waterpest betrefd: vorige zomer lag het water grotendeels dicht!

Vanwege dit vegetatieverschil was de algemene opvatting dat er een klein deel van de graskarpers naar de andere vijver 'moest'. Vervolgens zijn er door diverse karpervissers in samenspraak met het bestuur zo rond de vijf graskarpers overgezet van de grote naar de kleine vijver.
Verder werden er dus op de kleine vijver een aantal kleine kweekkarpers uitgezet. Daarbij was het de bedoeling om een deel van de grotere karpers van diezelfde kleine vijver over te zetten naar de grotere vijver, we hebben het hier over zo'n 50 tot 75 vissen geloof ik.

De achterliggendegedachte van dit alles was dat er dus meer mogenlijkheden voor vegetatie op de grote vijver kwam en dus minder overbegroeiïng op de kleine vijver. En de over- en uitzettingen moesten de vangsten doen verbeteren op een verantwoordde manier.

[b][i]einde situatieschets.[/i][/b]


Nu was ik net als de meeste (karper-)vissers van deze vereniging wel positief gestemd voor deze ideeën. We zagen weinig gevaar voor wat betrefd ziekten -het water stond immers in een semi-open verbinding- en we hadden allemaal het idee dat de vis er niet slechter van zou worden en wij natuurlijk ook niet. Toen is er dus in 2002 besloten om dit te gaan uitvoeren. In de tussenliggende periode zijn er dus brasems en jonge karpers in de kleine plas uitgezet. En verder zijn er 5 tot 10 graskarpers van de grote naar de kleine vijver overgezet. En zoals gezegt is dus een stel gewone karpers van de kleine, naar de grote vijver gegaan. De graskarpers wogen gemiddeld 10 tot 12 pond en de gewone karpers die werden overgezet wogen 8 tot 18 pond.

Het resultaat tot nu toe is als volgt: Het [b][u]grote [/u][/b]water is tegenwoordig iets minder helder maar de vegetatie is er nog niet tot op heden. Wellicht worden er volgend jaar lelies uitgezet in het ondiepe paaigebied en op andere ondiepe zones. Een deel van de overgezetten karpers is weer teruggevangen. Deze vissen zagen er goed gevuld en gezond uit. Hier zat overigens een spiegel bij die 2 jaar geleden als 10-ponder van de kleine vijver is afgehaald door mij en welke ik dit jaar op 16,5 pond heb teruggevangen. De andere vissen zijn niet allemaal zo hard gegroeid als deze ook ddeze vissen zijn er niet op achteruitgegaan. Op de [u][b]kleine [/b][/u]vijver zit nu dus beduidend minder grotere karper. De kleinere karpers zijn sind afgelopen voorjaar of najaar al één tot twee pond bijgekomen. Verschillende graskarpers zijn weer teruggevangen en de vegetatie is dit jaar binnen de perken gebleven.

Zoals al eerder tussen neus en lippen door vermeld ben ik van mening dat overzetting zoals in deze situatie wel zinvol en verantwoord is. Ik heb dan ook bij deze uitzetting mijn medewerking verleerd en 1 graskarper en een stuk of vijftien gewone karpers overgezet.


Zo dit was een aardige kluif voor de lezers maar nu ben ik dus toch wel benieuwd wat jullie van deze overzettingen vinden? Ik ben zelf geen voorstander van overzettingen in het algemeen maar ik vond het in deze situatie dus wel een goede zaak.


Met vriendelijke en benieuwde groet,
Rob van Os
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

18-08-2004 14:12

Lijkt me allemaal niet zo rampzalig.

[off topic]
Wat ik trouwens wel superirritant vind is dat de BB codes voor bold, italic etc altijd uit staan op dit forum. Haal die knoppen dan ook maar weg uit het reactiescherm, of liever nog, laat het spul gewoon werken zoals het bedoeld is. :roll:
[/off topic]
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

18-08-2004 14:43

ja je kan ook geen plaatjes erop zetten want dan krijg je gewoon [img]URL[/img] ipv een plaatje :(
Gr jasper lens
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

18-08-2004 14:45

zullen we het over dit topic gaan hebben als jullie zonodig iets willen melden, open dan zelf ff een topic....

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-08-2004 19:27

Ik denk dat dit inderdaad een uitzonderlijke situatie is waarin ik me wel kan vinden in dit idee. Vooral het overzetten van de graskarpers lijkt me een goed idee, de normale karpers zou ik misschien niet aan meewerken, omdat ik dat niet echt nodig zou vinden. Hoe dan ook, binnen de vereniging in overleg met het bestuur heb ik er veel sneller vrede mee dan wanneer één of andere debiel uit eigen initiatief gaat slepen met de vissen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-08-2004 19:58

Haal die geperforeerde metalen platen weg, en de vis heeft vrij spel om te gaan en te zwemmen waar die wil. De vis zal meer keuzes hebben om te paaien te vreten en te schuilen.

Vrijheid blijheid zou ik zo zeggen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-08-2004 22:51

Rob, op deze manier is dat geen punt. Is in feite water- en visstandbeheer waar de HSV alle recht toe heeft. Aangezien beide vijvers met elkaar in verbinding staan kan dit ook geen kwaad.
De manier van Michel is in feite nog beter, maar dan heb je waarschijnlijk kans op 'heisa' tussen de witvissers en karpervissers...
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

19-08-2004 00:13

hangt er vanaf hoe groot die buizen zijn en of de vis er wel doorheen kan....

Ben overigens ook van mening dat het overzetten van vis in deze situatie geen kwaad kan. wan water tot water overzetten vind ik wel uit den boze!!


Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

19-08-2004 10:53

ik zie geen probleem in het overzetten van vis tussen twee wateren die met elkaar in verbinding staan... als er bijvoorbeeld een ziekte uitbreekt in het water zal het niet uitmaken of er nou vis is overgezet of niet, aangezien de wateren tog wel met elkaar in verbinding staan... 2 totaal van elkaar gescheiden wateren is natuurlijk wat anders :)
Gebruikersavatar
richard de bruijn
Berichten: 10
Lid geworden op: 03-06-2004 13:20
Locatie: capelle aan den ijssel

19-08-2004 11:48

is geen probleem vind ik. Het idee om de vijvers met de buizen helemaal een open verbinding te geven lijkt mij nog beter. Ook voor de andere witvissoorten!! Dus misschien ook voor de witvissers een intressante optie. Als ik het hele verhaal zo lees krijg ik wel de indruk dat jullie goed met het water bezig zijn.

richard
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

19-08-2004 15:20

goed verhaal! Goed om te horen dat er op een verantwoorde manier met het visbestand wordt omgegaan.

Waar dient dat rooster eigenlijk voor?
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

23-08-2004 14:07

Allereerst ben ik blij dat jullie het met me eens zijn. maar even over dat rooster... Die buis is ongeveer een meter in doorsnee aan de binnenzijde. Het probleem is alleen dat er ook op de grote vijver een recreatiestrand is pal naast die buis. Dat zorgt dan aan twee kanten voor een probleem als er een geheel open verbinding zou zijn. Ten eerste zouden sommige zwemmers bij laag water als er ruimte voor lucht is, naar de andere vijver zwemmen en dat is beslist geen zwemvijver. Daarnaast is er in zo'n buis natuurlijk een groter verdrinkingsrisico, met name voor kleine kinderen. maar das dus logisch. Bovendien krijgen we dan inderdaad het probleem tussen de karpervissers en de witvissers enzo. Ik neem aan dat dat de reden is dat de buis met een ijzeren geperforeerde plaat afgesloten is.


In principe word er goed met het visstandbeheer omgegaan inderdaad. Het probleem is alleen dat sommige karpervissers van dat water nu moeilijk het onderscheid kunnen maken tussen overzetten op deze manier en overzetten vanuit beken en een ander grindgat waar amper gevist word. :( Sommigen van hen hebben nu van daaruit ook enkele vissen hierheen gehaald. Alleen denken ze dat ze alles beter weten dan ik dus ze trekken zich er niets van aan :S Nu heb ik alleen wat nieuwe info opgedoken waardoor ze er nu misschien wel mee stoppen...

mvg Rob
Plaats reactie