Gezocht: eerlijk beeld van een fieldtester


Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

23-07-2004 21:53

Tegenwoordig wordt nogal eens gebruik gemaakt van de term "fieldtester": iemand die producten (meestal boilies) in de praktijk uitprobeert en via feedback aan de producent een nuttige bijdrage levert aan het op de markt brengen van zo goed mogelijke producten. Die keren dat een tester in de publiciteit komt is dat eigenlijk altijd met hosanna-verhalen waaruit blijkt dat er sprake is van een super-aas. De minder succesvolle verhalen, die volgens mij onvermijdelijk zijn, worden zorgvuldig vermeden.

Zijn er op dit forum fieldtesters aanwezig die met de billen bloot willen gaan (figurlijk dan, he :wink: )? Hiermee bedoel ik dat ze Carpboarders deelgenoot willen maken van de wijze waarop ze testen en wat daarbij hun algemene indrukken zijn. Doel: ons een eerlijk beeld geven van wat fieldtesten in de praktijk inhoudt, en daarbij vooral de zeperds/blanks niet vergeten te melden.

Ben benieuwd of het storm gaat lopen ...........

Groeten,

Humphrey
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-07-2004 22:03

quote="Humphrey Paap"]
Ben benieuwd of het storm gaat lopen ...........
Groeten,
Humphrey[/quote]

Wat denk je zelf :o
Ik denk dat de sponsoring van desbetreffende persoon dan zijn langste tijd heeft gehad..... :D
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

23-07-2004 22:20

Dat zal in ieder geval gelden voor die fieldtesters die met "baggerproducten" aan de gang zijn gegaan en dus niets hebben kunnen vangen :P . Ter verdediging van de aasfabrikant kan je dan misschien nog aanvoeren dat de betreffende fieldtester niet kan vissen. Van de andere kant: aangezien de met veel tamtam gepresenteerde resultaten van het fieldtesten altijd behaald zijn door het aas en niets anders, is het geoorloofd om de kwaliteit van de fieldtester buiten beschouwing te laten.

Humphrey
gerrit koop

23-07-2004 22:21

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

23-07-2004 22:25

Gooi nu wel m'n eigen glazen in maar vooruit.....

Heb pas een paar boeken voor een fieldtestersprijsje gekocht bij een groothandelaar in visspullen. Deze handelaar D. vd B. uit D.H. belooft altijd de beste spullen te hebben maar wat blijkt, komen deze boeken uit respectievelijk '86 en '88! Zo zie je maar weer, vertrouw enkel en alleen op feiten en niet op verhalen.....

Niels :lol:
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

23-07-2004 23:20

Heren,

Voordat er een mix of boilie onder de noemer goed valt is er al hoop product weggegooid. Dit kan ook niet anders natuurlijk. Daarom zijn er fieldtesters!

Het lijkt me duidelijk dat die negetieve verhalen nooit de buitenwereld mogen bereiken. Op het moment dat een fieldtester gaat lopen verkondigen wat er allemaal niet werkte wordt er dus schade aanericht aan die firma's die de zo genoemde nietwerkende producten verkopen. En dat is dus niet de bedoeling. Het product mag dan misschien niet goed uitvallen in het product wat getest werd maar kan natuurlijk hartstikke goed uitpakken in een ander product, snappie.

Er zijn natuurlijk nog veel meer zaken waarom een fieldtester geen negatieve ervaringen kan uiten maar die laat ik aan een ander over.
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

23-07-2004 23:33

Hmmm.. leuk verhaal allemaal enzo.

Zat laatst nog langs m'n vismaat te vissen die met een wel heel erg nieuwe en vooruitstrevende mix van een zeer bekend engels merk de ene na de andere brasem op de kant wist te brengen.
Deze "brasem-mix" kostte omgerekend toch wel 16 euro's de kilo terwijl ik zo'n 20 meter links van 'm met m'n "diepvriesknikkers" van zo'n 5 euro de kilo de score in 24 uur op 7-1 wist te zetten (brasems niet meegeteld want dan had ik dik verloren :lol: )

Drie keer raden waar hij na die 24 uur mee viste, (en ook zijn deel ving) nadat ie uit wanhoop bijna z'n hengels het majem had ingedonderd ?
Het is maar waar je in wil geloven 8)

MC
jan van kranenburg

23-07-2004 23:37

Wat gruwelijk ontbreekt....
Een 65+ fieldtester.

Hebbie gelezen hoeveel mensen in Nl al 65+ zijn? En hoe snel die groep groeit?

Gewoon een gat in de markt!!!

Post dit natuurlijk niet uit eigenbelang :)

mvg

Jan
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

23-07-2004 23:41

Nou, zie het toch anders. Volgens mij heeft een fabrikant gewoon een paar foto's nodig van man met vis. Het liefst grote vis want dat schijnt dan weer beter te verkopen.... En of spullen nu goed of slecht zijn, als je er lang genoeg mee vist gaat er vanzelf wel een keer een vis voor schut of je moet met verpakkingen aan de slag gaan waar doodshoofden op staan.....

Kortom, die verhalen dat iets niet naar behoren werkt hebben niet echt een grote negatieve invloed op een bedrijf en als dat zo is is het zeer tijdelijk. Denk maar aan de ontploffende accu's van Nokia.... of wat denk je van de auto's die net van de fabriek afkomen en na twee maanden alweer teruggeroepen worden omdat de stuurinrichting niet goed is.....of..... kan zo nog wel uren doorgaan.

De meeste fieldtesters rollen er ook maar per toeval in en zien meer heil in het woord gratis dan in het eigelijke produkt.

Jan, hoorde laatst dat meneer nash nog een 65+ fieldtester zocht voor z'n camou carp rollator met onafhankelijke vering en tereinbanden. Misschien iets voor jou :wink:

Niels
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-07-2004 23:53

Ja Fieldtester

Ben bang dat de meeste van ons ongewild ongevraagd Fieldtester zijn geworden.
Meerdere malen het genoegen gehad. Met dank aan Rod the Brottle (hoerenkast) tent met de qualificatie superpermeabel voor regen.
Nash Oval plu bij windstoten super castrerend. Dank Nash voor de harde plusteel in het kruis.
De fox light pod zo light dat deze na het plaatsen van de derde hengel op de steunen al bezweek.
Grijs verleden de silstar diaflex. De flex was eenmalig.

Bob
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

24-07-2004 00:04

quote]Heren,

Voordat er een mix of boilie onder de noemer goed valt is er al hoop product weggegooid. Dit kan ook niet anders natuurlijk. Daarom zijn er fieldtesters!

Het lijkt me duidelijk dat die negetieve verhalen nooit de buitenwereld mogen bereiken. Op het moment dat een fieldtester gaat lopen verkondigen wat er allemaal niet werkte wordt er dus schade aanericht aan die firma's die de zo genoemde nietwerkende producten verkopen. En dat is dus niet de bedoeling. Het product mag dan misschien niet goed uitvallen in het product wat getest werd maar kan natuurlijk hartstikke goed uitpakken in een ander product, snappie.

Er zijn natuurlijk nog veel meer zaken waarom een fieldtester geen negatieve ervaringen kan uiten maar die laat ik aan een ander over.[[/quote]

Beste Bart,

Om de buitenwacht een indruk te geven welke methode wordt gevolgd bij het testen, hoeft natuurlijk niet per se alles met naam en toenaam worden genoemd. Je kan dan spreken van mix X of flavour Y (staat nog interessant ook :) ). En als het gaat om een product dat in de winkel belandt en dus (mag je hopen) goed is, kan het toch geen kwaad om eerlijk te vermelden hoe de vangsten tijdens de testperiode zijn geweest ?

Groeten,

Humphrey
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-07-2004 00:40

[quote="Niels Hofman"]Gooi nu wel m'n eigen glazen in maar vooruit.....

Heb pas een paar boeken voor een fieldtestersprijsje gekocht bij een groothandelaar in visspullen. Deze handelaar D. vd B. uit D.H. belooft altijd de beste spullen te hebben maar wat blijkt, komen deze boeken uit respectievelijk '86 en '88! Zo zie je maar weer, vertrouw enkel en alleen op feiten en niet op verhalen.....

Niels :lol:[/quote]

Tjaa Niels,
En ik had je bijna nog een eerste druk uit '83 in je maag gesplitst maar daar trapte je helaas niet in............ :D :wink:
Ps en die glazen heb je nu idd ingegooid.........
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 24-07-2004 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-07-2004 01:42

Humphrey,

Een fieldtester van een aasfirma krijgt vaak een nieuw aas mee en dient deze dan een bepaalde periode te testen, dit kan op veel manieren maar meestal vis je het nieuwe aas tegen een al bewezen aas per sessie voor een gedurende tijd. De ervaringen en resultaten worden doorgegeven aan de leverancier. Als beloning krijgt de fieldtester vaak het aas e.d. voor niets (ligt een beetje aan de afspraken natuurlijk).

Er komen natuurlijk veel dingen bij kijken, weet die fieldtester een beetje van wanten, welke periode is er gevist, instant, voorvoeren, type water, kortom veel details die belangrijk zijn.

Ik zelf ben geen fieldtester voor een aasfirma maar puur voor mezelf. Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met het draaien van eigen boilies. De mixen kocht ik wel gewoon. Dit puur omdat die mixen die ik toen kocht zichzelf al meer dan bewezen hadden. Ik ben me toen (en nog steeds) heel erg gaan verdiepen in allerlei toevoegingen. Wat werkt wel samen, wat niet, etc. Ik heb in de afgelopen jaren dus ook vaak boilies weggegooid omdat ze niet aan mijn eisen voldeden. Ik ben nu ca. 4 jaar bezig met deze home mades en heb pas 5 verschillende variaties die helemaal naar mijn smaak zijn. Dus kijk hoeveel tijd daarin gaat zitten. Voordelen zijn wel dat ik behoorlijk veel over toevoegingen te weten ben gekomen, en dan echt veel verschillende soorten toevoegingen. Ik weet ook inmiddels dat een never ending story is en dat houd het ook leuk.

Groet,
Bart
jan van kranenburg

24-07-2004 02:23

Geen reacties op 65+ fieldtesters? :cry:

Schrijven jullie die groep simpeltjes af of zo?

Van wie heb je 't vak geleerd dan? Van je jongere broertje soms?

Ondergetekende als fieldtester zal een hit zijn, beloof ik je,

We hebben tenslotte adobe-photoshop e.d.


Kom maar op, diverse bedrijven. Alleen maar een gratis bolletje is onvoldoende!!

mvg


Jan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

24-07-2004 10:24

Gratis Nash Rollator dan Jan?

:)

Gr. Frank
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

24-07-2004 18:06

Volgens mij zijn er nog maar héél weinig echte testvissers. Testvissers zijn jongens die onbekende mixen testen, beoordelen etc. Daar moet dus ook wat aaskennis bij komen kijken. Wat veel meer voorkomt is dat er een aantal vissers voor een mooie prijs aan aas kunnen komen, en daarvoor in de plaats wat reclame maken, en evt. wat foto's doorsturen.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-07-2004 20:48

Jan,

schrijf een paar "bollenboeren" aan, en overtuig ze op jouw wijze van het feit dat er vergrijzing optreed in Nederland.

Speciaal voor deze markt moeten er grijze bollen op de markt komen, zowel als ideale schutkleur op een zanderige bodem, alsook een herkenbare uitstraling voor deze doelgroep.

Hierna prijs je jezelf aan als vrijwillige Fieldtester voor deze boilie ( echt voor een niche markt ! ), it's a dirty job, but somebody has got to do it !

Met vergrijzende groeten ;
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

24-07-2004 21:07

Ik test zelf ook producten voor een firma. Het gaat in de visserij heel veel om hetzelfde product die zeg maar overgepakt gaat worden... Firma`s krijgen dan een bulk binnen en verpakken dit naar normale eenheden (haakjes bijvoorbeeld 10 in een zak, lijn 400m op een spoel in plaats van 20km)

Wat wij testen is of het desbetreffende product dus inderdaad kwalitatief in orde is.. Een voorbeeld van totaal nat gaan is bijvoorbeeld een dyneema die ik moest testen.... heb het 2 weken lang getest. Tijdens het testen heb ik me helemaal dood geergerd.. Had namelijk 4 lijnbreuken die totaal onverklaarbaar waren... Dus geen obstakels in de weg ofzo..

Heb dit dus verteld aan de firma, dyneema is dus teruggestuurd naar de fabriek... Wel een kostenpost, maar het helpt dus wel.. Maar goed dit kan bij andere firma`s heel anders gaan..


Nog wel iets grappigs is het merk byron. testen wij molens en hengels voor.. Zij hadden dus nieuwe karperhengels op de markt gebracht, 3-delig.. hele lekkere stokken, met de nieuwste technologie.. zo kan je de top tegenbuigen als ie krom staat.. Probeer dat maar eens met een sportex.. Weet zeker dat de verkoper niet blij zou zijn.. (of jij als het jouw hengel is) Maar goed, hengel is 3-delig absoluut niet naar nederlandse maatstaven... Door testen en aandringen is er voor 2004 een karperhengel gemaakt die 2 delig is... Speciaal voor de nederlandse markt.. Best wel een grappig verhaal.. Zo zie je dat er wel geluisterd wordt en dat fieldtesters er niet voor niks zijn

Ik hoop dat je een beetje naar zulk soort verhalen zocht...

gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

24-07-2004 22:46

Byron ???? nog nooit van gehoord, blijkbaar toch een deftig merk dan ???

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

24-07-2004 23:53

[quote]Ik test zelf ook producten voor een firma. Het gaat in de visserij heel veel om hetzelfde product die zeg maar overgepakt gaat worden... Firma`s krijgen dan een bulk binnen en verpakken dit naar normale eenheden (haakjes bijvoorbeeld 10 in een zak, lijn 400m op een spoel in plaats van 20km)

Wat wij testen is of het desbetreffende product dus inderdaad kwalitatief in orde is.. Een voorbeeld van totaal nat gaan is bijvoorbeeld een dyneema die ik moest testen.... heb het 2 weken lang getest. Tijdens het testen heb ik me helemaal dood geergerd.. Had namelijk 4 lijnbreuken die totaal onverklaarbaar waren... Dus geen obstakels in de weg ofzo..

Heb dit dus verteld aan de firma, dyneema is dus teruggestuurd naar de fabriek... Wel een kostenpost, maar het helpt dus wel.. Maar goed dit kan bij andere firma`s heel anders gaan..


Nog wel iets grappigs is het merk byron. testen wij molens en hengels voor.. Zij hadden dus nieuwe karperhengels op de markt gebracht, 3-delig.. hele lekkere stokken, met de nieuwste technologie.. zo kan je de top tegenbuigen als ie krom staat.. Probeer dat maar eens met een sportex.. Weet zeker dat de verkoper niet blij zou zijn.. (of jij als het jouw hengel is) Maar goed, hengel is 3-delig absoluut niet naar nederlandse maatstaven... Door testen en aandringen is er voor 2004 een karperhengel gemaakt die 2 delig is... Speciaal voor de nederlandse markt.. Best wel een grappig verhaal.. Zo zie je dat er wel geluisterd wordt en dat fieldtesters er niet voor niks zijn

Ik hoop dat je een beetje naar zulk soort verhalen zocht...

gr
[quote]

Ja Rogier, het gaat mij inderdaad onder andere om de wijze waarop er getest wordt en de anekdotes die je daarover kwijt kunt.

Groeten,

Humphrey
Gunther van Marwijk

25-07-2004 00:54

Danny

Sorry,even off topic.
Byron is een Oosterrijks hengelsportmerk,kijk maar eens in hun assortiment.

http://www.byron.at/index.php?page=home
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 18-08-2004 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

25-07-2004 10:56

Idd. Gunther.. Oostenrijks merk, voornamelijk bekend uit de vliegvisserij. Maar ook al heel lang vertegenwoordigd in andere takken zoals dus de karpervisserij..

met vr gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

25-07-2004 11:03

hoi Humphrey,

Over het testen van boilies, cq mixen. Heb zelf ook wel mixen getest. Vind dat je met aas vaak vertrouwen in je aas moet hebben. Tuurlijk zal een bepaald aas ergens beter vangen maar er zijn meerdere factoren die belangrijk zijn.. Als ik altijd vang op een bepaalde mix waarom zou ik dan een andere nemen? en als iemand zegt dat die mix niet vangt... ga je dan veranderen terwijl je er zelf wel op vangt? Het zit vooral tussen de oren...

Overigens bij het testen van mixen is het me niet opgevallen dat de een explosief meer vangt dan een andere.. Wel is opgevallen dat voercampagnes wel degelijk werken...

gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-07-2004 13:16

Jan,

Jim Gibbinson was tot voor een tijdje terug fieldtester van Nash. Een aantal jaar geleden is Jim ermee opgehouden omdat hij vond geen zinnige bijdrage meer te kunnen leveren aan de ontwikkeling van de productlijn. Hij viste tenslotte alleen overdag en gebruikte daarbij slechts een pluutje. Er is dus hoop voor 65+’ers, maar of je jouw visserij wilt aanpassen aan die van de klanten is de vraag. :roll:

Groet, Kees
jan van kranenburg

25-07-2004 14:31

Kees,

Je zou 't juist om moeten draaien.
Materiaal en techniek aanpassen aan de doelgroep, t.w. de 65 plussers.

Vissen is mogelijk tot op hoge leeftijd, maar de voor de "moderne" karpervisserij noodzakelijk geachte uitrusting, is vrijwel niet te handteren voor echte ouderen, bij wie de "gebreken" zich al min of meer hebben aangediend.

"Pennen" kan een optie zijn, maar daar is zeker een redelijke mobilteit voor nodig.
De "oudjes" die ik langs de waterkant zie, zijn vrijwel allemaal witvissers.

Uiteraard is die opmerking over een Nash-rollater als geintje bedoeld, maar slaat de plank niet zo heel veel mis.

In onze maatschappij wordt de koopkracht van de groeiende groep ouderen als steeds belangrijker geacht.

In de marketing van de Hengelsport-industrie merk ik daar eigenlijk helemaal niks van.
Zou niet misstaan en m.i. zeker ook zakelijk succesvol kunnen zijn, schat ik zo in.

Even off-topic, we hebben 't nu over een soort luxe-probleem.
Beter vismateriaal voor ouderen, echter qua zorg, opvang etc etc komt die groep steeds meer in de kou te staan, en dat is veel belangrijker!!

mvg

Jan