Boete 3 hengel


Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

22-07-2004 22:01

Astemblief geen discussie over wel of niet terecht graag !!!

Vraag : als ik op een verenigingsvijver vis en een boete krijg, hoe kan het dan toch zo zijn dat ik er twee krijg : overtreding vergunning en overtreding sportvisakte.
Niet om die 110 euro (dat zal dan wel terecht zijn) maar heb ik enig kans van slagen om dat aan te vechten ? En is het gebruik van deze regelgeving landelijk hetzelfde?
Hugo Bovenmars

22-07-2004 22:10

Je bent idd genaaid. Een 3e hengel kostte altijd 100 gulden meen ik. Een boete daarvoor krijg je omdat je met 3 hengels vist, en niet omdat je dat toevallig in een water doet van die betreffende visrechthebbende.

Damn, €110,- man. Onterecht dus!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

22-07-2004 22:14

Hey Jan,


Waarom een boete voor "overtreding sportvisakte" ??
Die andere boete begrijp ik wel omdat je verplicht een vergunning MOET hebben om legaal met een 3e stok te mogen vissen :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-07-2004 22:22

Jan, het verhaal is heel simpel: in de visserijwet staat dat een visser altijd de vereiste papieren bij zich moet hebben. Je hebt:
A geen grote visakte om met 3 hengels te mogen vissen (met een sportvisakte mag je ten hoogste met 2 hengels vissen)
B geen geldige vergunning van de visrechthebbende waarin expleciet staat dat de vergunning geldig is voor het vissen met ten hoogste drie hengels in het betrokken water.

In feite zijn dit dus 2 overtredingen...
jan van kranenburg

22-07-2004 22:52

Tje, Jan.

Had jij even mazzel :) .

Had dus ook 200 euro kunnen zijn (?)

mvg

Jan
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

23-07-2004 23:42

Als je wil vissen met 3 hengels en je wordt gepakt moet je niet gaan lopen zeuren jan, die boete is gewoon terecht.

:roll: :roll: :-?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-07-2004 23:55

[quote="Jan van Glabbeek"]Astemblief geen discussie over wel of niet terecht graag !!![quote]


Wouter,


Read this upstairs!! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

24-07-2004 00:05

Aart heeft in deze volkomen gelijk !
Het gebeurde mij en m'n vismaat een week of twee geleden ook.
Beide viste met 3 hengels (niet zeuren over wel of niet toelaatbaar, ieders keus op het moment en aan omstandigheden onderhevig.)
We worden netjes gecontroleerd door een tweetal BOA's, de een handelt het met mij af en z'n collega met m'n vismaat.
Ik krijg keurig uitgelegd wat ik fout doe en erken dit natuurlijk zonder morren, ja meneer ik ben ervan op de hoogte en heb geen enkel verweer tegen uw verhaal.
Mijn vismaat daarintegen krijgt het onderste uit de kan van de andere heer controleur en gaat zowaar bijna voor een tweede maal op de bon voor een niet geldige vergunning onder de omstandigheden.
Hierop antwoord hij daarop ietwat minder vriendelijk dat hij dan ook wel een derde bekeuring verdient voor het grondzeil in z'n tent, waarop de betreffende BOA hem te kennen geeft dat het daar nog net te vroeg voor is aangezien de zon nog niet onder is maar dat hij hem dit maal zal "matsten" met enkel een bekeuring voor de derde hengel.
(ter verduidelijking: mijn vismaat heeft de "respectabele" leeftijd van 58 en valt niet onder de categorie randgroep-jongeren.)
Moraal van dit verhaal; Alles hangt een beetje af van de persoon die je treft en zijn benadering ten opzichte van de visser, je weet dat je fout zit op het moment dat je een derde hengel inzet zonder de juiste papieren.
maar ook de benadering van de controlerende partij jegens de visser maakt of breekt een normale omgang. Respekt komt van twee kanten!

MC
kenneth pepels

24-07-2004 10:47

Beste Jan,

Ik en mijn vismaat zijn hier ook voor bekeurd we hebben ook allebei twee boetes gekregen, alleen was het voor ons maar 55 euro omdat we nog geen 16 waren. En daarna praten we over dit voorval met een andere agent die zei, in dat geval had ik maar een boete uitgeschreven, Maar een week later zitten we weer te vissen, zit aan de overkant een jochie met zen vader met 3 hengels, die krijgt van dezelfde agent alleen maar een waarschuwing, omdat zen vader erbij zit, en wij jeugd wordt meteen bekeurd, zo zie je maar weer dat in Nederland vaak met twee maten gemeten wordt.

groetjes kenneth
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-07-2004 18:35

Niet alleen in Nederland kenneth...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

24-07-2004 22:03

Moet je maar es gaan nachtvissen terwijl het niet mag, met 3 hengels. In een bivvy die verboden is door de visrechthebbende.

Mag ik U in dat geval vier maal zien?
* bivvy
* nachtvissen
* 3e hengel sportvisakte
* 3e hengel visrechthebbende
fishing rocks
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

25-07-2004 14:23

Als ik vis, zie je geen papiertje slingeren, geen auto's naast de tent, niks niks niks. Kreeg van betreffende boa zelfs het compliment dat ik een vuilniszakje had staan en het er inderdaad netjes uitzag. Hij had in mijn ogen gewoon een enkele moeten geven en als ik had lopen kwallen, moet hij me voor een goeie laten gaan.
Maar ja, hij zal wel gelijk hebben, toch ?
Het heeft goed gewerkt, weer een paar sessies met twee hengels gedaan.


O ja, Wouterrrrrrr, jij weet dat ik niet overal met drie zit. :evil: :(

[quote="Mark Creyghton"]
Moraal van dit verhaal; Alles hangt een beetje af van de persoon die je treft en zijn benadering ten opzichte van de visser, je weet dat je fout zit op het moment dat je een derde hengel inzet zonder de juiste papieren.
maar ook de benadering van de controlerende partij jegens de visser maakt of breekt een normale omgang. Respekt komt van twee kanten!

MC[/quote]
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

25-07-2004 16:23

je mag toch met 3 hengels vissen..?
Als je de grote visakte hebt of heb ik dat mis
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-07-2004 16:33

Dat heb je mis Simon! En als je hierboven wat beter gelezen had wist je ook waarom...
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

26-07-2004 14:50

Wat ik nou niet begrijp is dat deze boetes veel van elkaar verschillen (per persoon). heeft het er toevallig mee te maken waar je met je 3e hengel vist of gewoon de desbetreffende agent of BOA??

Later Jos
Ezra Taihutu
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-08-2004 12:34

01-08-2004 18:29

vissen met 2 of 3 hengels kan iemand mij dan vertellen wat er erg aan is ..


ik kan dus wel begrijpen stel uhm .. ik pak een voorbeeld lage bergsche bos waar dus per dag zo'n tien bivvy's or whatever te vinden zijn en dan allemaal 3 hengels overbevist

maar als jij lekker in je eentje ergens zit te vissen en er liggen 3 hengelties in het water .. kom op zeg ga wat met je leven doen en ga niet zielig lopen controleren in het bos om 3 uur ' s nachts hebben ze daar nou ook lol aan die bosw8ters en die andere gegadigden mensen homo sapiens ..

begrijp het niet en die boete jah das kut voor je je moet ook jezelf eruit lullen man doe ik ook altijd ik vis vaak in de buur tvan brabant heb je volop van dei wateren waar je overal een andere verguinning nodig voor hebt ik heb er nu geloof 3 gekocht en moet er nog 5 ofzo en ze kosten allemaal rond de 21 euro nou ik vind dat abnormaal en op zo'n moment pak ik dan me telefoon doe heel verbaasd ( niemand aan de lijn ) en zeg ik van SCHAT , MA , PA heb ik toevallig me verguinning laten liggen , OWWWWWWWWWWWWWW sjit jah sorry hij ligt nog op het bureau of in de schuur of in me andere tas , en meestal ik zeg meestal zeggen ze dan van jah is goed ik zie je wel is vaker hier kom ik later wel of volgende keer laten zien nou dat wil nog wel is werken hoor , en sorry dat ik het zeg en wil ook neit van het board afgegooid worden ofzo maar iedereen dei zegt niet ouwehoeren terecht die boete donder op man shit maak je niet zo druk dus de mensen die dat zeggen willen ff gaan vertellen dat jullie nooit met 3 hengies hebben geleden zo in het geniep in de nacht ff je 3de hengie dr bij kom op man .. veel succes allemaal met de vangst




en alles boven alles RESPECT voor de KARPER :wink:
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

01-08-2004 19:40

Hoi ezra,

ik vind dat je gelijk hebt wat betreft die drie hengels! Op plekken waar het kan (dus waar andere vissers geen last hebben van je derde hengel) gooi ik ook altijd een derde hengel in. Op een water als het lage bergsche, waar je de stekken met vele mede karpervissers moet delen, vind ik het niet kunnen om een derde hengel in te gooien, blijft er tenminste nog plek over voor je collega's.

Alleen het niet kopen van een vergunning van het verenigingswater waar je vist, vind ik erg asociaal. Verenigingen hebben het geld nodig om het water en de oever te onderhouden. Wil je vissen in een verenigingswater, koop dan gewoon een vergunning, dan help je tenminste het visbestand van het water, waar je zo graag vist, gezond te houden.
Ik begrijp je punt trouwens wel, ik heb namelijk ook al meerdere vergunningen die elk zo'n 20 euro kosten (als of het vissen al niet duur genoeg is). Maar het is wel zo respectvol tegenover de visvereniging om gewoon een vergunning te kopen.

met vriendelijk groet Arjan Swinkels
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

01-08-2004 21:36

en wat nu vaak het stomme is, is dat je bij elke nieuwe vergunning weer afdracht doet aan dezelfde federaties enzo. die krijgen jouw poen dus mooi een paar keer vaker als 1 keer binnen. op zich niet erg en goed voor de hengelsport....snap nu wel hoe ze aan 1.5 miljoen hengelaars komen...tsja...ik tel nu ook al 3 keer mee
groetjes Da Fox
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-08-2004 22:16

Kees, die 1 1/2 miljoen vissers heeft niets met de vergunningenverkoop te maken. Dat cijfer komt via een NIPO enquête boven water. Bij de federatie OOst-Nederland kun je via de eigen HSV dubbele afdrachten terug vragen en dan krijg je die ook terug (staat in de statuten van deze federatie), maar bij andere federaties is dat in een aantal gevallen niet zo.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

02-08-2004 00:27

Dag mannen,

Heel ff off-topic: Kan iemand me even vertellen wat het prijskaartje is voor illegaal nachtvissen en voor het vissen met een 'kampeermiddel' (bivvy, shelter of overwrap)?

Bvd, Rob
Gunther van Marwijk

02-08-2004 00:58

Nog even off topic.

Rob kijk eens naar:Wetgeving

http://www.visserslatijn.nl
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 18-08-2004 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

02-08-2004 16:36

kijk aan aart, weer wat geleerd.
overigens heb ik dat van die dubbele afdrachten redelijk in de hand gehouden. als je maar eigenwijs bent bij de aanschaf, dan kom je er wel.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

02-08-2004 17:41

Misschien overbodig

Maar als iedereen ,in deze tijd weet dat het karpervissen,in de picture staat.

En als we ook allemaal weten , dat er dubbel op wordt gelet wat we fout doen,ondanks alle goeie dingen die ook gebeuren dan is een discussie over een derde hengel overbodig.

In het algemeen genomen mag het niet (uitzonderingen daargelaten) daarbij wordt er op dit moment in heel veel HSV op dit moment vergaderd en overwogen om ontheffingen te vragen voor tenten langs de waterkant.

Als we misschien gewoon proberen om de regels na te leven die er voor staan,en niet verbaasd doen over bekeuringen en dan eentje meer of minder ,dan ben je een hoop ellende voor.

Ik wil absoluut niet de moraalridder uit gaan hangen ,maar merk bij onze hsv gewoon dat dit soort incidenten aangegrepen wordt om mee terug te slaan naar de karpervisser in het algemeen,wat vergaderen over bepaalde dingen erg bemoeilijkt.en ook het overleg met de politie want dan komen dit soort dingen dus gelijk aan de orde.

Wilde dit toch eens een keer gezegd hebben dat misschien ondanks alle en geen kwade bedoelingen dit soort voorvallen alleen maar in ons aller nadeel werkt .

M.vr.Gr Paul Veenendaal 8)
Ezra Taihutu
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-08-2004 12:34

08-08-2004 20:25

Hey Arjan ,


dat heb ik ook wat jij hebt preceis met de 3de zodra het kan dan wel maar voor de wateren waar je een desbetreffende vergunning voor nodig hebt heb ik ik heb er ongeveer 4 of 5 alleen al van brabant leuk vissen daar maar het kost je wel klauwen met geld maarjah zo nu en dan een mooie 24 a 28 pond schub denk ik dan togh wel weer het was me 24,50 dik waard en ga ik met een big smile naar huis

maar me ervaring van van de week was het ergst ik viste met een maatje op bergse plas vast aan de rotte TERING GROOT dus en ja hoor komen ze de mannen in het blauw op de fiets ( AL GECONTROLEERD JONGENS ? ) neej meneer u mag het doen zijn we daar van af ( OK ! ) helemaal alles in orde nog geen 30 minuten daarna boswachter ( AL GECONTROLEERD JONGENS ? ) jah net 30 mins geleden meneer ( JAH DAT HOOR IK VAKER JONGENS LAAT MAAR IS ZIEN DAN ! ) weer controleren jah in orde dus en ik zweer het je een uur daarna POLITIE IN EEN BOOTJEEEEEEEEEEEEEEE ( JONGENS AL GECONTROLEERD ? ) toen werd ik dus gek en werd soort van geirriteerd en zei dus jezus jullie komen nou al voor de 3de keer en meneer en mevrouw van de POLITIE rustig aan jongen dr wordt hier vaak gestroopt dus we kwamen ff kijken laat togh maar even zien weer showen perfect in orde hoe lang blijven jullie uhm 3 a 4 dagen ok we zullen niet meer komen nou elke avond rond 10 uur 3de hengel dr op en ze zijn niet meer gekomen maar was wel een ervaring . en ik ben nog nooit gecontroleerd in rotterdam en op die dag 3 keer achter elkaar maarjah . veel visplezier en die 3 dehengel pas ermee op en doe het op wateren waar het niet al te overbevist is en al doe je dat wel veel plezier mij pest je dr niet mee die 3de maakt me niet uit

HOIIIIIIII DE MASSSSSSSOOOLLLLLLLLLLL .. :D
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

08-08-2004 23:49

Ik heb het e.e.a even snel door gelezen maar wil toch nog wat helder hebben.. Aart schrijft dat een grote vergunning voor een eventuele derde hengel zou gelden. Dus met een grote vergunning ben je niet in overtreding, toch? Waarom koop je dan niet die vergunning als je met 3 hengels wilt vissen of is die vergunning zo duur?

Dennis