Karpervissers die op Diesel rijden....


Gebruikersavatar
Henk van Schipstal
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-06-2004 21:46
Locatie: Lieshout(nb)

09-07-2004 23:28

ik neem aan dat hier op dit board ook veel karpervissers die een auto hebben op diesel rijden, en die gene die voeren op wateren die wat verder van huis liggen nogal wat kilometers moeten maken, nu vraag ik me af of er meer karpervissers zijn die net als ik op Rode Diesel (landbouw) diesel rijden en of er al ooit gepakt zijn want ik weet heel niet wat de boette er voor is hoor alleen dat er steeds meer op gecontroleerd word, heeft hier iemand ervaring mee? ik rijd zelf om te vissen/voeren zeker 30 000 km per jaar, de diesel kost momenteel 86 cent en de rode diesel 27 cent dus wel aantrekkelijk maar wat is de boette?

Henk

PS: ik heb hier verder geen bedoellingen mee ik heb ook zelf geen olie maatschappij, en verder doe ik ook noooooooooooooooooooooit iets in strijd met de wet, maar ik was even benieuwd naar wat de boette was want ik kan het nergens op internet vinden.
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

10-07-2004 01:44

ze gaan rekenen, wat rij je wat kost het de staat en dan nog een boete van enkele duizende euro's(ligt er aan hoelang geleden)na 50 keer gewonen diesel tanken kan het nog terug gevonden in je tank.



trouwens als een garage je auto test en ze vinden het dan heb je een inruilprobleem
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Gebruikersavatar
Henk van Schipstal
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-06-2004 21:46
Locatie: Lieshout(nb)

10-07-2004 10:42

nee joh na een paar tanks leeg rijden en witte erin is het eruit, de APK doe ik bij een kennis van me die kijkt der ook niet na, en wil ik um inruilen en ze willen het niet dan zet ik um wel op maktplaats dat is het probleem niet, maar wat is nou precies de boette, ik kan dat nergens vinden op internet ofzo is hier niemand die ooit gepakt is ermee of ben ik weer de enige die rode diesel tankt?

Henk
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

10-07-2004 10:48

sorry dat ik het vraag, maar wat is er zo slecht aan rode diesel?

sorry ben een beetje een diesel-leek :wink:

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

10-07-2004 10:52

Tim, rode diesel is diesel voor landbouwvoertuigen. Hierop zitten geen accijns. Hij is letterlijk rood van kleur waaraan controlerende instanties kunnen zien dat je op rode diesel rijdt. Natuurlijk is dit verboden, je betaald immers normaal 89c/liter en nu maar 27... De accijns zijn voor de regering en die zijn er niet tevreden over als je tankt met diesel zonder accijns.

Over de boetes weet ik niets, maar misschien is het voor jou als 'dieselleek' nu een beetje helderder :wink:
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

10-07-2004 10:57

cker weten, de diesel-leek is niet meer :wink:

verder met de discussie (sorry voor de off)

mit grunningse groet'n
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

10-07-2004 12:00

Mijn auto rijd ook diesel, ook voor het werk dat niet voor de deur is.

Ja, en diesel is ook voor het voeren aantrekkelijker. Ik voer op een 2 tal wateren die zo'n 20 minuten rijden zijn. Kilometertje of 18. Dus dit is wel stuk goedkoper!!!

Zou mijn auto niet riskeren om er rode diesel in te gooien. Gaat altijdt naar de dealer dus vinden ze zeker!!!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

10-07-2004 13:20

hebben jullie ooit nagedacht over LPG?? met een G3 installatie is de belasting voordeliger dan bij een diesel auto, en ook de brandstof is voordeliger.
ik heb zelf 1,5 jaar diesel gereden, en rij nu op gas. dit scheelt mij 16 biertjes per weekend heb ik uitgerekend, oftewel zo'n 100 euro in de maand!! dat zijn heel wat boilies kan ik je vertellen
voor het vissen rij ik dan wel niet geweldig veel (extra) kilometers, maar mijn woon-werk verkeer neemt al zo'n 25000 km in beslag. prive rij ik er dan nog zo'n 10000 bij, vissen inbegrepen
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Henk van Schipstal
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-06-2004 21:46
Locatie: Lieshout(nb)

10-07-2004 15:07

Beste kees ik rijd ook op grijs kenteken en betaal 35 euri wegenbelasting in de 3 maanden denk niet dat jij dat met je gas auto haald....
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

10-07-2004 15:50

Een potje blauwe of zwarte inkt, verkrijgbaar bij iedere boek en kantoorhandel verkleurt de rode diesel weer in bruine of zwarte diesel, en hier weet de belastingsdienst (nog) geen raad mee.

Jos
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

10-07-2004 16:46

lijkt me niet best voor het blok, ik mag dan een (ex) deisel leek zijn.
maar het is toch nooit goed om aan een brandstofmengels iets toe te voegen?
ik weet dat octaan booster niet goed is voor het blok, dit is een uit geteste formule.
wat ik wel weet is dat de monteurs zoiets waarschijnlijk gelijk herkennen aan de afzetting op de zuigers en kleppen.
laatstaan je uitlaatpoort die waarschijnlijk om de haverklap vertopt raakt... :-?

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-07-2004 17:04

He jongens

Ik rij ook op diesel, kan rode diesel in elk diesel motor?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Marco Wolvekamp !!!
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Sappemeer

10-07-2004 17:47

Wanneer u wordt gecontroleerd door de douane of de politie en deze constateert dat uw auto heeft gereden op rode diesel, dan zal in principe een schikkingsaanbod volgen dat ligt op f 10 boete per liter tankinhoud. Hoe lang het kenteken op naam staat, is hiervoor niet van belang. Voor de bepaling van de strafmaat wordt overigens geen rekening gehouden of u nu op geel of op grijs kenteken rijdt. (AJ)



bron http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?ID=956&CAT=Brandstof

ze praten hier over guldens.....het kan sus best zo zijn dat het nu 10 euro is...hahahhaha....

groeten
Marco
Gebruikersavatar
Henk van Schipstal
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-06-2004 21:46
Locatie: Lieshout(nb)

10-07-2004 17:56

Beste Robbert het kan in iedere auto die op diesel rijd, alleen nog 1 tip van de gebruiker: als er politie, of net wa anders in je buurd rijd, NIET VOLGAS OPTREKKEN rode diesel is namelijk een beetje vetter als gewone diesel en dan walmt ie wat meer uit de uitlaat dat vald wel op maar verder maakt het nix uit is denk ik eerder beter als slechter voor de motor dan smeert ie beter als ie vetter is heb ik zelf bedacht 8)
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

10-07-2004 18:11

maakt mij niet zoveel uit als mn baas maar betaald :D
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Ron Weesp
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-10-2003 02:00

10-07-2004 18:14

Kees Vaags..

Op gas moet je koken.. :lol:

gr rw
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-07-2004 18:35

13. Ik rijd met een dieselwagen


--------------------------------------------------------------------------------

Als u met een dieselwagen rijdt, is het belangrijk om een aantal zaken in verband met gasolie(diesel) te weten. Als algemene regel geldt dat de brandstoffen die in België verkocht of opgeslagen worden voor het aandrijven van explosie- of verbrandingsmotoren van motorvoertuigen die op de openbare weg rijden:

geen Solvent Yellow 124
en/of

enig rood kleursel
mogen bevatten.




Waarom gebruikt de administratie een herkenningsmiddel?
Wat gebeurt er wanneer het staal roodgekleurd is?
Uitzonderingen



--------------------------------------------------------------------------------

Waarom gebruikt de administratie een herkenningsmiddel?
Solvent Yellow 124 (euromarker) en rode kleurstof zijn herkenningsmiddelen die vermengd worden met sommige minerale oliën die vrijgesteld zijn van accijns of onderworpen zijn aan een lagere accijns (vb. verwarmingsbrandstoffen). Het laat de Administratie toe om bij controles na te gaan of de gebruiker de bevoordeligde minerale oliën in een juiste context gebruikt. Bijgevolg controleren de motorbrigades bij wegcontrole of er geen rode kleurstof of Solvent Yellow 124 aanwezig is in diesel. Zij maken daarbij gebruik van een pompje en een slang die zij in de vulleiding brengen om een monster van de diesel te nemen. Indien dat niet mogelijk is, nemen zij het monster langs de brandstoffilter van de wagen.




--------------------------------------------------------------------------------

Wat gebeurt er wanneer het staal roodgekleurd is?
Wanneer het genomen staal duidelijk rood gekleurd is, zullen zij u een minnelijke schikking voorstellen. Gaat u hiermee akkoord en is u bereid om de boete ter plaatse aan de motorbrigade te betalen, dan zullen zij de overtreding onmiddellijk afhandelen. Gaat u echter niet akkoord of hebben de controlerende ambtenaren twijfels over het al dan niet aanwezig zijn van Solvent Yellow 124, dan zullen zij monsters nemen voor een verdere laboratoriumanalyse.
Als bij de controle blijkt (na analyse of onmiddellijk) dat u de wetgeving heeft overtreden, dan zal de douane u een boete opleggen. Die boete varieert van € 500,00 tot € 5.000,00.





--------------------------------------------------------------------------------

Uitzonderingen
Tenslotte merken we op dat deze regeling niet van toepassing is op landbouwmachines, landbouwtractors en bosbouwtractors. Er is namelijk een vrijstelling van accijns en bijzondere accijns voor gasolie die uitsluitend voor land-, tuin-, bosbouwwerkzaamheden of in de zoetwatervisteelt wordt gebruikt.





--------------------------------------------------------------------------------

Oorsprong van de informatie: Administratie der douane en accijnzen
Laatst gewijzigd op 22.09.2003 Webcoördinator: Lieven Muylaert



Pretiig rijden dus (kan een dure sessie worden)

Bob
Gebruikersavatar
Henk van Schipstal
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-06-2004 21:46
Locatie: Lieshout(nb)

10-07-2004 18:40

Bob hardstikke bedankt, maja kleinigheidjes blijf je toch houden laat het 500 euri zijn dat heb ik in een jaar makelijk eruit, alleen als ze me 1 keer gepakt hebben dan houd ik der maar mee op dan houden ze je in de gaten scheinbaar....... we zien wel ik hoor maar heeeeel zelden dat er op gecontroleerd word meestal alleen bij die grote controles en op de grens nou komt het goed uit dat ik de weg toch niet weet buiten nederland en dus nooit kom en ik frankrijk vis ik niet want der heb ik nix te zoekken pas als ik hier het nederlands record heb gevangen denk dat ik de kaart er eens bij ga pakken van waar frankrijk ongeveer ligd en dan met een auto op witte diesel:) :wink:
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

10-07-2004 20:00

henk, daar kan ik inderdaad niet tegen op. echter vanwege enkele andere actieviteiten is voor mij een auto op grijs kenteken niet zo heel interesant. en dan komt LPG weer voordelig uit de bus.

ron, op aardgas kook je, of op buthaan, LPG is een restproduct dat gewonnen wordt bij het rafineren van benzine :P vandaar dat ik ook een literprijs heb van 34 cent, tis toch maar afval :D
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

11-07-2004 10:40

Henk, het rijden van 30.000 km per jaar op rooie kan uit.

We hebben een paar jaar geleden tijdens de economieles dit eens berekend (helft van de klas waren veehouders... met een tank rooie diesel bij huis...).

Wij wisten toen (kan nu anders zijn) dat de boete (de eerste keer) f10,- per liter tankinhoud is.

We hebben berekend hoeveel km per jaar je rijden moet om goedkoper uit te zijn dan met rijden met de reguliere diesel, als je 1 x per jaar gepakt wordt (we hebben geen rekening gehouden met het oplopen van de boete). Als je 15.000km per jaar rijdt op rooie diesel kun je gerust 1 x een boete betalen!

Alleen, als jij een keer rode getankt hebt, en later (per ongeluk) witte, dan kan men dat lange tijd daarna nog zien (aan het brandstoffilter, en aan andere, ik weet zo niet welke, onderdelen vh brandstofsysteem van je auto).

Met rooie benzine rijdende groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

11-07-2004 12:01

Wat ik van verschillende mensen heb gehoord is het volgende (of het klopt weet ik niet):

wanneer men constateert dat je rode diesel in je tank hebt, dan geldt er een omgekeerde bewijslast. Jij zal door middel van bonnetjes of giropapieren moeten laten zien wanneer je gewoon legale diesel hebt getankt. Als je dan bijv. al een jaar lang geen legale diesel meer hebt getankt, dan zullen ze een schatting maken hoeveel jij op jaarbasis rijdt en dan betaal je volgens mij een gigantische boete.

Het zou me verbazen als er een boete geldt naar rato van de hoeveelheid rode diesel in je tank. Als je dan maar vaak genoeg rijdt, dan haal je het geld er altijd uit en dan zul je ook niet stoppen met het gebruik van rode diesel.

Joris
Hugo Bovenmars

11-07-2004 12:22

27 cent voor een liter?! DAt lijkt me wel heel sterk. Koop je dan 10 kub ineens ofzo? De normale prijs van rode diesel ligt geloof ik rond de 65 cent. Geen boeren hier op het board die daar meer over kunnen vertellen?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-07-2004 12:36

Klopt Hugo,

ca. 65 cent per liter t.b.v. landbouwvoertuigen etc.
ca. 27 cent per liter t.b.v. beroepsscheepvaart

Henk van SCHIP-( scheepvaart ) STAL ( landbouw ) :wink: :wink:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

11-07-2004 12:56

ja bij ons op de terminal rijden ze ook voor 27 cent (container stuwadoor)
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Hugo Bovenmars

11-07-2004 13:48

Aha! okay.....weer wat geleerd :D