Karpers (vissen in t algemeen) en Treinen


Plaats reactie
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

03-07-2004 22:00

Hallo heren (en natuurlijk ook dames) karpervissers,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier actief ben geweest op het forum. De studie heeft erg veel tijd in beslag genomen maar het resultaat is dan ook bevredigend. En na ruim 400 uur vissen is dan toch de 9e vis van het seizoen gevangen. Maareuhm… daar gaan we het niet over hebben. Tenminste…

Die 9e karper vaan eergister was een mooie (gevulde) 16-ponds schub. Nu is dat op zich niet zo heel bijzonder natuurlijk. Maar het geval wil dat die plas nog geen 15 meter van een spoorlijn loopt welke parallel met de vijver loopt. Elke keer dat er een (goederen-)trein langs dendert, trilt het water dus gezellig mee. Nu was het mij in de voorbije jaren al opgevallen dat vriend esox hier van schijnt te profiteren. Het is namelijk zo dat op veel momenten flink wat broed wegschoot voor hem of haar. Dit is relatief eenvoudig te verklaren want ik neem aan dat door de prooivis door deze trillingen niet zo snel de trillingen doorheeft veroorzaakt door een aanvallende snoek. Maar het valt mij op dat ook onze vrienden de karpers hier een neiging toe hebben. In de verleden twee jaren kwam het al regelmatig voor dat ik runs kreeg net op het moment dat er een trein voorbijraasde en dat was dus bij die schub van laatst ook het geval. Ik heb eens zitten dubben waarom dat zo zou zijn want ik geloof niet dat het toeval is. Daarvoor is het al relatief te vaak gebeurd.
Maar wat zou dan wel de oorzaak kunnen zijn? Het jachtinstinct zou een optie zijn, Karpers zijn immers omnivoren en eten dus op z’n tijd ook vis of vlees. Maar om dan een deegbal ‘aan te vallen’ omdat ie je door andere trillingen niet aan voelt komen… :-S Neej, lijkt me niet logisch.
Zou het dan misschien kunnen zijn dat de karper al de boilie vast had en door een schrikreactie zich prikt en gaat bolten? Thja, daar valt op zich ook wel iets voor te zeggen. Maar aan de andere kant komen er zo’n 30 tot 40 treinen per dag langs. Ik heb de tel niet bijgehouden maar toch. Het zou niet logisch zijn dat ze daar dan nog van schrikken. Immers dag in dag uit diezelfde soorten trillingen, daar zou zo’n vis toch aan gewend moeten zijn zou je zeggen. Bovendien komt die trein van een afstand aan en nemen de trillingen dus langzaamaan toe. Mocht een karper hiervan schrikken, dan is dat dus een aantal seconden vóór dat de trein feitelijk voorbij komt. In dat geval zouden ze dus eerder moeten bolten en zou de run dus net vóór de trein moeten ontstaan. Echter de runs starten op het moment dat de trein al langskomt. Een schrikreactie door het geproduceerde geluid kun je op een zelfde denkwijze ontkrachten.
Een andere optie zou kunnen zijn dat ze ons doorhebben en daarom juist op dat moment er vandoor gaan. Echter, als ze zo slim waren dat ze dat wisten, dan hadden wij deze hobby niet want dan zagen ze ons al van verre aan komen lopen natuurlijk. Ook niet logisch dus…
In mijn optiek zou de nu komende mogelijkheid het waarschijnlijkst zijn maar ook dit vind ik voor mijn gevoel onlogisch. Deze optie zou zijn dat de karper op de één of andere manier door de trillingen tot azen gestimuleerd word. Dit zou dan wel de redenatie van de jagende snoek ontkrachten maar toch ook verklaren. En ook de meerval schijnt met het kwakhout tot azen aangezet te worden. Maar op de één of andere manier klinkt me deze redenatie toch onlogisch in de oren. Immers als je op de grond gaat staan stampen, dan vluchten de karpers in de omgeving wel degelijk weg. Dit zullen wel een ander soort trillingen zijn en bovendien zijn ze aan dit soort trillingen minder gewend. Maar dat de ene trilling aanzet tot eten en de ander angst inboezemt vind ik toch vreemd.

Zoals jullie zien, heb ik al heel wat zitten dubben en malen. Helaas met nog niet het gewenste resultaat. Ik ben dus nu erg benieuwd wat jullie ervaringen met dit soort zaken zijn en wat jullie ervan denken. Ik ben benieuwd…

Mvg,

Rob
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-07-2004 08:01

Rob

Staan er bomen of bosjes langs de plas?
Het zou kunnen dat er voedsel uit die bomen of bosjes komt zetten elke keer dat die treinen langs komen.
Wat mij een aantal jaren op verschillende plassen opviel, elke keer als er gemaaid werd kreeg ik een run :wink:

Andere mensen dit ook opgevallen?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

04-07-2004 13:03

Hey Robert,
Het water is inderdaad omgeven door bomen en struiken en een stel rietkragen. Ik vis echter normaalgesproken tegen een stel lelievelden rond een eiland aan. Hierop worden natuurlijk minder trillingen doorgegeven door het water maar opzich zou die theorie wel mogenlijk kunnen zijn.

Heeft iemand anders ook dergelijke ervaringen?

Mvg Rob
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

04-07-2004 16:21

Hoi,

Ik heb wel langs een sloot die langs het spoor loopt (echt onderaan de spoordijk) karpers gevonden die zich steeds verraden als er een trein langs kwam. Het viel mij niet op dat ze gingen eten als er een trein langskwam of zo, dat is mischien wat ver gezocht. Als er iedere tien minuten een trein langskomt is de kans erg groot dat je beet krijgt op het moment van passeren.

Op die manier kon je er achter komen op welk stuk ze zich ophielden in de kilometers lange sloot.

Helaas zijn ze tijdens een paar winters terug vrijwel allemaal doodgegaan. Zuurstofgebrek.

De zones langs de spoordijken zijn naast de uiterwaarden de langste natuurgebieden van Nederland...

Jeroen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-07-2004 16:54

Dat bepaalde trillingen zowel negatief als positief kunnen werken, is me al
lang duidelijk.
Een mooi voorbeeld: Wanneer je op een water vist waar veel honden te
water gaan, dan is het me vaak overkomen dat ik een aanbeet kreeg op
de plek waar de hond te water ging (pal bovenop m'n kant stek!).
Wat trillingen betreft aan het water, het is volgens mij ook een bepaalde
gewenning; trillingen die veel voorkomen aan een water zullen eerder po-
sitief als negatief werken, dus wederom gewenning.
Ook het verhaal van in het water tuimelende surfers is mij niet onbekend.
Ik denk dat hier ook weer gewenning een rol speeld, en misschien wel
nieuwsgierigheid......! Wat zwemmers betreft is het volgens mij weer een
ander verhaal, namelijk zwemmers woelen met hun voeten de bodem om,
zodat allerlei natuurlijk voedsel naar "boven" komt. En het feit dat op be-
paalde wateren veel gezwommen word, heb je ook weer te maken met die
gewenning.
Op wateren waar dus nooit of zelden recreatie plaats vind, dus rust. Zullen
naar mijn mening karpers veel gevoeliger reageren op trillingen, dus in
negatieve zin.
Wat het trein verhaal en het maai verhaal betreft, ik denk een vorm van
gewenning in combinatie met een bepaalde nieuwsgierigheid. En het mis-
schien in bepaalde vorm "wakker" schudden van de vis (aansporen tot a-
zen?).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

05-07-2004 16:18

Stond een aantal jaren geleden iets over in het visblad. Iemand viste op een meer waarin veel gesurfd werd. Hij ving hier vaak karper op het moment dat er een surfer over zijn stek ging.

Hij dacht echter dat karper vaak op half water ligt, schrikt van de surfers en naar beneden vlucht. Daar ligt je voer, karper vind het interessant en begint te vreten. Hoezo instant vissen? Gooien richting oppervlaktekarpers, wachten tot ze boven je stek zwemmen en met de voerboot aan de gang :wink:
joris Van der Trappen
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-07-2002 02:00

05-07-2004 16:29

ik heb eens een artikel gelezen in karper geloof ik
daar werd gezegd dat bij het vrijmaken van wier met behulp van een hark ofzo de karpers werden aangetrokken door het geplons
ook voorwerpen die in het water vielen en zo dus trillingen maakten
trokken karpers aan
de schrijver kwam dan op het iede om stenen naar zijn rig te schieten
de reden was denk ik dat karpers zouden communiceren door middel van te springen en zo dus anderen nieuwsgierig maken
een voorbereidende trein is natuurlijk iets anders
geen plonsgeluiden van in het watervallende dingen
maar er kan toch ergens er verband liggen
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

05-07-2004 16:56

Hoi,

Ook misschien wel grappig wat hiermee te maken kan hebben:
Ik was met mijn vismaat aan het vissen op ons thuiswater.
Opgegeven moment krijg ik een run en land ik na 15 minuten een schubkarper van 15 pond. Dus ik ging mijn lijn weer uitvaren.
Mijn vismaat lag ongeveer 4 meter links van mijn stek en ik moest over zijn stek heen om bij de mijne te komen. Precies op het moment dat ik over zijn stek ging kreeg hij een run. Maar goed ik ging verder en kwam op mijn stek aan. Dus ik leg stil en leg me rig enz. erin. Ik leg me hengel neer in de boot en gooi er een paar handjes mais bij, en ik zie dat mijn hengel weggetrokken word. Dus ik sla aan en toen zat er een karper aan.
Het kan natuurlijk gewoon zijn dat die karper nog aan het azen was en zich niets van de boot aantrok en toevallig gelijk mijn aas pakte. Maar waarom kreeg mijn maat een run toen ik over zijn stek ging? Toeval misschien. Of heeft het met de trillingen van de motor te maken.

Mvg. Marius
geert vangils
Berichten: 105
Lid geworden op: 01-05-2004 21:08
Locatie: weelde (belgie)
Contacteer:

11-07-2004 21:39

[quote="Simon van Vegchel"]Stond een aantal jaren geleden iets over in het visblad. Iemand viste op een meer waarin veel gesurfd werd. Hij ving hier vaak karper op het moment dat er een surfer over zijn stek ging.

Hij dacht echter dat karper vaak op half water ligt, schrikt van de surfers en naar beneden vlucht. Daar ligt je voer, karper vind het interessant en begint te vreten. Hoezo instant vissen? Gooien richting oppervlaktekarpers, wachten tot ze boven je stek zwemmen en met de voerboot aan de gang :wink:[/quote]

als ik het goed begrijp kan het dus eigenlijk weinig kwaad dat er bijvoorbeeld een eend over je stek zwemt

of heb ik het verkeerd? :lol:
[url=http://www.dahharahn.com]Mechelaar pups te koop (met stamboom)

Moeder: Dracey van Balderlo
Vader : Zulu van Balderlo

http://www.dahharahn.com[/url]
joris Van der Trappen
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-07-2002 02:00

11-07-2004 23:20

ik heb eens een run gehad terwijl er wat beesten (ik weet effe de naam niet meer) naar mij bolies aan het duiken waren
ook mijn haakaas werd genomen
opeens kreeg ik een langere run dan die oplopers met een dikke karper als resultaat
in dit geval was deze er dus niet van afgeschrokken
misschien werd de vis hier zelfs door gelokt
het gebeurd wel meer dat die dieren naar voorbolies duiken
ze hebben het al door als ge met je cobra staat bolies te voeren
karpers reageren misschien op duikende dieren, ze kunnen heirdoor weten dat er voedsel ligt
Gebruikersavatar
Daniel Toet 21
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00

22-07-2004 10:02

Ik heb verschillende keren vissen gevangen, steeds op het moment dat er surfers over mijn stek heen kwamen. De eerste x denk je dat het toeval is maar als het dan steeds weer gebeurd ga je ook anders denken.
carphunter
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

22-07-2004 15:22

Geert... een eend maakt zo weinig geluid/trillingen dat het volgens mij sowieso geen kwaad kan. Dat kan het pas als diezelfde eend ook boilies lust en gaat duiken :P

Waar ik op een water 's zomers wel last van heb zijn roeibootjes en waterfietsen, in het aantal runs valt echter niets te merken... :)
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Peter Berkhout
Berichten: 24
Lid geworden op: 23-07-2004 12:28
Locatie: Zwartsluis
Contacteer:

09-08-2004 18:23

Ja en ja, het is allemaal waar. Ik kan vele voorbeelden geven dat juist wanneer het water in beroering wordt gebracht om wat voor reden dan ook er vrij snel een run volgt. Net zoveel als dat de eerste runs volgen nadfat de rust aan de waterkant is weergekeerd.

Een leuk voorbeeldje van het schuwe gedrag van karpers heb ik Frankrijk meegemaakt. Door het water wqdend met een penhengel, bevond ik me plots tussen de karpers die langs mijn benen zwommen envoor me gingen luieren. Op het moment dat een karper schrok had dat weinig effect op de andere karpers.

Tijdens het duiken heb ik ook al eens mee gemaakt dat een groep karpers plotseling onder me verscheen (warm weer, ondiep water 3m).
Niets is goed of slecht, maar ons denken maakt dat ervan.
Plaats reactie