Waarom niet deeg in plaats van boilies?


Plaats reactie
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-07-2004 10:49

Boilies hebben deeg van de troon gestoten. Geen gek waagt zich meer aan zo'n kneedbaar bolletje. Maar waarom? De witvis is vaak lang niet zo irritant als men denkt, en overdag is een brasem wel leuk om je scherp te houden. Deeg is ook nog eens makkelijk, aangezien de attractors altijd tot hun recht zullen komen en je geen problemen hebt met de hardheid. Als je het over een kurken balletje kneed kan je er ook nog een afstandje mee gooien en instant is het al helemaal top.

Maar waarom wordt deeg dan nauwelijks gebruikt? :-? Misschien een leuke discussie...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-07-2004 11:04

Kevin,

De barsem is een stuk vervelender dan je nu doet voorkomen. :o

Een mooi compromis is boiliedeeg om de boilie heenwikkelen. Dan zit je nog altijd met een boilie te vissen als het deeg langzaam aan weggepulkt is. Niettemin heb je de aantrekkingskracht van het deeg als extra dimensie. Verder kan je daar nog leuke zaken doorheen mengen die makkelijker vrijkomen dan bij een boilie. Zelf experimenteer ik met verschillende natuurlijke bastanddelen zoals muggelarven.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

02-07-2004 11:09

Tijdens het penvissen mag ik graag een balletje deeg rond de haak kneden hoor... Ik pak dan meestal wat van mijn boiliemix die ik aanleng met water. Hier doe ik soms ook een blikje mais of een blikje kikkererwten door, maar dan doe ik een korrel aan de haak en voer ik het deeg gewoon bij...

Zeker bij een actieve, struinende visserij (vaak je haakaas controleren) heeft deeg bij mij de voorkeur boven de boilie. Eigenlijk zou je het een zachte boilie kunnen noemen, omdat het deeg qua samenstelling hetzelfde is.

Deeg om een harde boilie ga ik ook zeker eens proberen...


vr gr Sjoerd
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-07-2004 11:24

Maar is elk water nu helemaal volgepropt met brasem? :-? En zien eten doet eten... toch?

Het voordeel dat je er meer kan experimenteren geeft mij bij zeker de doorslag om er eens aan te gaan denken...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-07-2004 11:43

Bolletje? Waarom niet een enorme bol? Leuke tegenhanger van klein en middelgroot aas.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-07-2004 14:31

Kevin,

Het nadeel van deeg is echt wel de brasem, zien eten is doen eten zeg je, maar dat gebeurd ook met boilies, eventiueel bijgevoerd met kleine particles...

Ik zat vorige week op een stek te vissen die ik 3 dagen had bevoerd met pinda's, het stikte er van de vis op de stek, veel kolken, draaiende vis, noem maar op...

Om de 5 á 10 minuten werd er een brasem gelandt, het was niet normaal hoeveel brasem er op de stek zat.

Daarna rigs gebruikt waarbij ik 6 (ZES!!!) pinda's aan de hair deed, maar nog bleven de brasems hierop azen.

Daarna een pop-up gebruikt, brasem...

Daarna een lange hair met 2 18 mm knikkers erop en wat bijgevoerd met boilies, uiteindelijk wist ik op deze manier toch nog 4 karpers te landen, maar nog steeds kwam de brasem op de kant...

En geloof me... de hele nacht piepen krijgen is niet leuk als je de volgende dag 'gewoon; je normale ding moet doen... Ikw erd erhelemaal gek van!

Met deeg zal dit net zo erg worden, vandaar dat ik het zeker niet zal gebruiken tijdens het nachtvissen, hoogstens mocht ik gaan pennen dan neem ik mijn boiliemix mee, aanmaken met wat melk en vissenmaar... dan vang je ook genoeg brasem, maar toch... het is een andere manier van vissen waarbij je weet dat je een platte kan haken... De karper aast in mijn ogen net zo makkelijk op deeg als op een gekookt bolletje deeg...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-07-2004 15:36

Maar als je overdag en ook nog een instant vist kan je er toch zeker je voordeel mee doen als er niet zo'n groot brasem bestand is.

Vinden jullie niet?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Edo Beltman
Berichten: 41
Lid geworden op: 07-04-2004 13:56
Locatie: Heino
Contacteer:

02-07-2004 19:06

Ik ben het hier zeker wel mee eens :D

Niet perse het vissen met deeg, maar ik vind het zelf helemaal niet zo erg om een stuk of wat flinke "platte" binnen te draaien, het is alleen wel jammer als je karper verwacht. Maar als je gewoon van brasem uitgaat, kan het alleen nog maar meevallen toch? :wink: 's Nachts kan het inderdaad wel erg vervelend zijn :-? , maar over het algemeen vang ik liever brasem als helemaal niks.
Daarom vis ik ook vaak met wormen aan de pen of zachte mais aan vastlood, met niet te zwaar lood, zodat je wel elke aanbeet opmerkt, en dat er niet de hele nacht een brasempje of voorn aanzit die het lood niet weg krijgt.

Mvg,

Edo Beltman
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

02-07-2004 22:20

Mensen,


Zoals Kevin al aanhaalde, " Deeg laat goed zn en snel z'n attractor's los" onthou dit en zet dit eens in op een water met weinig grotere witvissen zoals brasem en winde(op den duur worden ze zeer irritant :roll: ) als het winter is :wink:
Aangezien het singele-hookbait vissen veel wordt toegepast met een pop-up en meestal ook een stinkende en harde pop-up kan je eens deeg om je hair doen, tegenwoordig zijn er van InterpriseTackle speciale veertjes te koop die je op je hair plaatst zodat je daar het deeg om heen kan kneden :wink:
Bijkomend voordeel van deeg is ook dat het een veel betere geur en kleurwolk achterlaat zodat het visueel ook nog ineteressant kan zijn voor de karpers die op helder water vissen :wink:
Bijvoeren is in de winter op stilstaand water meestal ook funest maar dat weten de meeste al waarom!

Vis je wat meer op diep water en wil je je deeg inzetten dan is olie door het deeg aan te raden omdat olie opstijgt in t water zodat de hoogzwemmende/ zonnende vissen in de zomer ook wordt geattendeert op jou aasje/deegje onder ze :D

Kant-en-klaar deeg heb ik al in de schappen zien liggen van Nash met al z'n smaakjes/geurtjes en kleurtjes.
Wil je zelf een deegje maken dan is witbroood(zonder korst) met schenkstroop,klein scheutje olie en een beetje anijs erdoor ook een goed en goedkoper alternatief dat vangt maar vergeet niet het deeg/brood goed te mengen met de ingredienten, water,schenkstroop en het anijspoeder mengen met je brood en even laten intrekken en daarna op de gewenste vochtigheid brengen met wat maiskiemolie!
Varieër wat met het anijs en de schenkstroop om zo het juiste deegje te krijgen.... :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gunther van Marwijk

02-07-2004 22:42

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

02-07-2004 22:57

Hey Gunther,


Ik was de naam vergeten van dat veertje die je op je hair schuift :wink:

Jij vernoemde het al met de "DEEGADAPTER" :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
jan van kranenburg

03-07-2004 02:56

Ik "pen" nog af en toe met forse roggebrood-ballen, opgeleukt met stroop.

Weinig last van brasem of zo. Zowel in put/plas als in polderwater.
Ballen zijn dan ook wel minimaal 20 m/m doorsnee.

mvg

Jan
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-07-2004 15:26

Die potjes met kant en klaar deeg... Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Maar een liefhebber ervan ben ik niet.

De eerste 2 jaar dat ik op karper viste heb ik vooral met deeg gevist. En er was eigenlijk maar 1 deegje dat er uitsprong. En dat was trouvitdeeg dat bestond uit 1 deel babycorn en 1 deel trouvit.
Verder heb ik ook nog zeer leuk gevangen op puur babycorn, paneermeeldeeg met daarin kitekat en Sensas Carpers 3000 (gewoon een deegbol van kneden).

Maar zo'n potje? Veel te duur...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

03-07-2004 15:39

vraagje?

als jullie met deeg vissen, gebruiken jullie dan zelfhaaksysteem of slaan jullie aan om de haak te zetten?

want dit vergt 2 verschillende types deeg enzo
ben eens benieuwd naar de zelfhaakdeegtechnieken...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-07-2004 17:24

Een zelfhaaksysteem zal zeker mogelijk zijn. Maar zelf viste ik het deeg altijd met een schuivend loodje of zonder lood om bij een aanbeet zelf aan te slaan.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie