Is verschil in loodmontages van invloed op beetindicaties?


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-06-2004 23:14

De vraag is of sommige loodmontages betere of slechtere beetindicaties tot gevolg hebben?
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-06-2004 23:17

Aart,

Ik denk zeker dat dit kan zijn.
Bedoel dan: De bolt systemen en de vrije schuivend lood systemen.
Bij het tweede zal je nooit terugzakkers kunnen krijgen.
En je krijgt veel sneller een bliep door.

Bij het boltende gedoe moet de vis denk ik eerst het hele lood optillen alvorens jij een bliep krijg.

Zou dit ook niet te maken hebben met de weerstand en het sneller inhaken van het vrije schuivende loodje?

Groet,
Frank

PS. Ben zeer benieuwd hoe men hoe men hierover denkt.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 00:08

Praktijkvoorbeeld Aard.

Ik viste op een stilstaand water met de "Big Grippa" van Korda, 90 gram.
Later roeide ik mijn lijnen uit dus stapte ik over op 120 gram.
Wat mij hieraan opviel is dat ik in eens heel zelden nog een volle run kreeg.
9 van de 10 keer kreeg ik tikken op de top zelfs hele grove rukken dat mijn hart in mijn keel zat.
Aanslaan op die rukken leverde mij wel de vis op.

Hoe vaak ik dan s'nachts een vis heb gemist daardoor durf ik niet te gokken.
Zelfs met de hele grove rukken gaf mijn gevoelig afgestelde Delkim af en toe maar 1 piepje.
Na 3 dagen dit te hebben aangezien stapte ik weer over naar 90 gram en wat denk je, ik kreeg weer volle fluiters!

OK dat zijn dan loodgewichten.

Loodsystemen.
Naar mijn idee mis je een hoop tikken op de top met een inline lood omdat deze veel direkter is dan wartellood.
Met inline lood krijg je meer uit het niets ineens een volle fluiter.
Met wartellood (voor de oplettende visser) zie je vaak al van te voren een paar tikken door de speling wat die dingen hebben.
Met speling bedoel ik de wartel.
Tijdens het straktrekken van de onderlijn wanneer de vis wil wegzwemmen is de eerste druk wat op de haak komt van je hoofdlijn, dan gaat de speling van de wartel er uit en dan pas krijg je de loodgewicht op de haak.

Als je je dan ook eens bedenkt dat een karper het aasje tot achterin zijn bek opzuigd en dat deze eerst een stuk naar voren beweegd door het tegengewicht van je loodmontage tijdens het wegzwemmen.
Zodat dan pas je haak om de onderlip kan vouwen.
Denk ik dat het voor het acsepteren of het weigeren van een aas, weinig zal uitmaken.
Er word altijd wel een boilie door zijn bek gesleurd.

Maar voor je beetindicatie denk ik wel dat wartellood je iets meer laat zien.

Vr.gr.

RC

PS. Aard heb je mijn mailtje nog gehad, ik had hem verstuurd naar regio Zwolle.
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2004 00:29

Robert, die mail komt dus niet direct bij mij terecht. Ik heb je nu dus maar een PB gestuurd met daarin mijn mailadres.:)
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

21-06-2004 10:45

Boarders,

Wel ben ik ervan overtuigd over de vorm van het lood, hoe compacter hoe beter de massa onderwater.....
Daar bedoel ik mee dat zodra de karper de onderlijn strekt en hij stuit op het lood dat de vorm van je lood heel veel uitmaakt waar en hoe de vis zich haakt!
Gebruik je het zogenaamde "long-distance" lood dan is die inhaking heel gelijdelijker dan dar je met een "peer" vorm vist.
In beide gevallen wordt de vis wel gehaakt maar de massa die de vis in een hele korte tijd krijgt(het bolt-effect) is volgend mij meer in belang dan de gewichtskeuze, zeker als je kijkt naar de verschillende soorten bodem! :)
Ik gebruik 2 soorten wartellood voor mijn visserij: 110 gram peerlood en 90 gram "Big Grippa".
Over beide soorten lood vindt ik de massa voor het zelfhaken perfect!Een meester in het zelfhaken vindt ik de BigGrippa van Korda! :wink:
Waar ik mij minder mee bezig hou is de soort aanbeet die ik krijg, een fluiter of een paar tikken op de top of een terugzakker.....
Aangezien ik ook met Delkim verklikkers heb krijg ik in alle gevallen een fluiter(ik vis ze altijd z'n gevoeligst) maar de tikken vooraf op de top worden wel eerst gemeld met een aantal bliepen daarna volgt de fluiter in alle gevallen! Ik heb zo mn idee dat iedere karper eerst met z'n kop gaat schudden zodra de karper de prik krijgt, dit is me al bij meerdere factoren opgevallen(zoals graskarper!,daar krijg je nooit een run, of een paar tikken/kop schudden en dan een zakker)zoals de tikken op de top en ik heb het kunnen zien op de DVD's van Korda en Beet :wink:
Natuurlijk blijft dit een heel interessant onderwerp waar we nooit over uit gepraat krijgen! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

21-06-2004 12:13

Volgens mij staat er in een van de eerdere nummers van de karperwereld ook een artikel over de inhaking met verschillende loodvormen. Ik meen me te herinneren dat het ronde kogellood zorgde voor de beste directe inhaking. Peerlood kan eerst over zijn hele lengte meedraaien voordat het volle gewicht op de haak komt. Inlinelood is nog directer natuurlijk.Op dressuur water waar je met een korte onderlijn vist om een zo snel mogelijke inhaking te krijgen lijkt het mij dus verstandiger om inline lood te gebruiken. Maar je hebt natuurlijk ook altijd nog te maken met de bodemgesteldheid en het bodemverloop. Als een peerlood diep in de modder ligt kan het al niet meer kantelen enz. en een rondlood rolt zo van een taluud af. Dus er zijn nog behoorlijk wat dingen waar rekening mee gehouden moet worden als je even een loodje uitzoekt.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

21-06-2004 12:17

Sorry ik zie dat ik de vraag niet helemaal goed gelezen heb, maarja misschien toch nog interessant omdat artikel nog eens op te zoeken. Wat betreft de beetregistratie maakt het volgens mij niet veel uit zolang er geen dressuur is. Ik vis nooit op dressuur water en krijg met alle soorten lood gewoon altijd volle runs.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 12:17

Koen

Jij schrijft dat je de "Big Grippa" een meester vind in het zelfhaken.
Tot op een paar maanden terug, had ik het helemaal met je eens geweest.
Ik paste daar zelfs mijn rigs op aan.
120 gram "Big Grippa" en dan een klein dunstelige klauwhaak.
Dat moet bingo zijn, zou je denken.
Toch volgde er geen fluiters :-?

Zelfhaak, bestaat dat dan wel.
Als ik ze met die combi. niet eens zelf kan laten haken, hoever moet je dan gaan, 200gram?

Ik heb uit deze ervaring geleerd dat wanneer een karper echt in de gaten heeft dat er iets niet pluis is, je het wel kan schudden.

Het moet een wisselwerking zijn tussen de haak die net even blijft hangen, de lood die gelicht word waardoor de haak blijft hangen (tegengewicht) en een schrikreactie uitlokken van de vis.
Ik denk dat dit de juiste combi. is.

Jouw idee hierin?

RC

Nog even dit Koen.
Ik stapte niet alleen over op lichter lood maar ook dikstelige haken :o
En dan zo wel weer volle runs :-?
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 21-06-2004 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 12:21

Jan

Mijn voorbeeld dat ik geen runs kreeg met zwaarder lood.
Op dat water heerst 0,0 aan dresuur!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-06-2004 12:36

Stel je bent afhangelijk van inwerpen. Het water is niet al te diep en de bodem niet al te hard.

Inline lood schiet in de bodem. Op zich perfect, maar je vist met een kortere onderlijn dan bedoelt.

Inwerpen en freeline (eventueel met een backstop): het lood schuift op, je vist dan met een zeer lange ondelijn. Tot een meter en wie het niet gelooft: ga maar eens op een zodanig stuk vissen, dat je je onderlijn kan zien leggen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 12:41

Daar ga ik helemaal in mee Klaas, tot dat de lood word gestopt is het in principe een verlenging van je onderlijn.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

21-06-2004 12:48

Hey Robert,

Met die "BigGrippa" heb ik nog niet zoveel ervaring namelijk(heb er pas 1 meej kunnen vangen).
Het probleem wat jij beschrijft kan liggen aan je onderlijn.
Probeer eens een combi-link van 25cm met een longshank haak maatje 6 :wink: Met deze onderlijnen prikt de haak veel eerder als met een klauwhaakje, vindt ik.....Wat het verschil kan zijn metdie 30gram zwaarder is dat de schrikreactie harder aankomt voor die karper, hij zal zich in het begin dieper haken dan dat je met 90 gram vist!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 12:58

Auw auw, nou schop je tegen mijn zere been aan om over mijn onderlijn te beginnen.

Was wel een klauwhaakje maar dan met krimpkous een benthook van gemaakt.
Deze draaid toch wel heel erg snel in Koen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2004 13:05

Ik zie dat sommigen het onderwerp niet goed gelezen hebben. Laat ik het nog even anders verwoorden: geven sommige loodmontages eerder beetindicaties te zien dan andere?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

21-06-2004 13:07

Ok Robert! :wink:

Zoals jij het aangeeft hoe jij je rigs maakt zal het daar zeker niet aan liggen! Nu staan we alleen idd voor een raadsel moet ik bekennen :-?

En excuus voor het schoppen........ :lol:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 13:17

En die wisselwerking waar ik het eerder over had Koen, hoe denk jij daar over?

Vr.gr.

RC

PS. Is wel een blauwe plek geworden maar daar kom ik wel overheen :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

21-06-2004 13:19

Ja!
©
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 13:21

Kort maar krachtig Lesley, hoe bedoel je, ja! :-?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

21-06-2004 13:23

Dat de ene loodmontage een andere beetindicatie weergeeft dan het andere.
©
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 13:27

Hoe kom je aan die wijsheid Lesley :o
Welke is volgens jou beter?
Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

21-06-2004 13:41

Welke loodmontages wordt er hier eigelijk allemaal bedoeld heren?

inline/wartellood die in de water gedrukt worden.. safety gedoe.
Vrij schuivend loodje.

Wat nog meer? Ter verduidelijking

vrgr Frank
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-06-2004 13:42

Aart,

Mijns inziens geeft een inline-lood een betere en snellere beetindicatie omdat er minder 'speling' in de het geheel zit! Met een wartelood op een safety-clip systeem moet de wartel eerst bewegen alvorens de vis goed contact krijgt met het lood.

Misschien is het ook waterafhankelijk, op een kanaal waar ik regelmatig vis, maakt het weinig uit waar je mee vist, korte, lange onderlijn, safety-clip of online-montage, de runs beginnen met een enkele bliep, gevolgd door een snoeiharde run.

Op dit kanaal heerst weinig dressuur, de stek die ik bevis levert altijd wel vis op, aangezien ik op een trekroute vis. De vis aast er met 100% vertrouwen en dat zie je aan de runs... de karper pakt mijn aas, prikt zich en je krijgt de eerste bliep, dan schrikt de vis en hij is pleitte... een run dus!
Op ander water lopen ze in 1 keer gelijk weg, terwijl een ander water veel terugzakkers oplevert, of zelfs 2 enkele piepen (net als een brasem in algemeen).
Wat voor systeem ik ook gebruik, op de diverse wateren krijg je simpelweg verschillende runs...simpelweg
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2004 13:55

Tja Aart,

De discussie bevestigt eigenlijk al dat velen feitelijk de beetindicatie opofferen ten gunste van de zelfhaking. :wink:

Maar er is een optimum, free-linen staat bij ingewijden terecht niet bekend om zijn grandioze beetindicatie. De vis is al meters weg voor je het ziet. Maar ik geloof dat Klaas daar al op doelt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 13:57

En "voor" die contact met het lood Marijn, welke geeft het dan eerder aan?
Bij wartellood is de eerste contact met je hoofdlijn, mits je met strakke lijnen vist.
Bedenk je dan wel dat de boilie eerst door de vis zijn bek word gesleurd voordat de inhaking plaatsvind.

(Lange hairs begin ik niet over, daar gaat deze topic niet over)

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-06-2004 14:12

Robert,

Ik denk dat als een karper het aas in zijn bek neemt en wegzwemt, het niet veel uit zal maken welke een betere beetindicatie geven, je praat hier dan waarschijnlijk over 10en van een seconde.
Zodra de vis de boilie in zijn bek neemt, dan zal je bij wartellood eerder de top licht zien bewegen...