Is verschil in loodmontages van invloed op beetindicaties?


Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

21-06-2004 14:13

Marijn,

De enige speling op het safety-systeem is toch alleen het warteltje?
Dus ik zie die extra speling als een extra centimeter van mn onderlijn....
Hetgene waarom ik wartellood kies is dat het gewoon veel veiliger is als inline-lood en bij een zachtere bodem zakt je lood wel weg in de blub maar je rig niet, en het lood zuigt vacuum;)

Dus echte speling........neej :-?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 14:31

Dat is precies wat ik zeg Marijn.

Zitten we "weer" op 1 lijn :wink:

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-06-2004 16:32

Koen,

Ik ben het niet echt met je eens als je zegt dat de wartel van het wartellood, en de 'speling' daartussen een 'verlenging' van je onderlijn is... Zelf denk ik dat de weerstand die het met zich meeneemt je toch vis kan schelen, ook omdat de wartel gedeeltelijk om het lood kan draaien en je daardoor niet de gewenste druk op de haak krijgt bij het wegzwemmen van de vis.
Vandaar dat ik (persoonlijke voorkeur) liever met inline-lood vis, omdat er dan een gelijke hoeveelheid weerstand op de haak komt, zodat deze goed in de bek prikt!

Als ik mijn onderlijn wil verlengen dan knoop ik ze in het vervolg wel een cm. langer :wink:

Wat betreft de veiligheid van het wartellood... waarom is het wartellood 'veiliger' volgens jou? Als ik met inline-lood vis en ik mocht onverhoopt liinbreuk krijgen, dan is met inline-lood net zo snel van de onderlijn af als dat ik met een safety-clip systeem vis.
Verder wil ik eraan toevoegen dat als ik op een zachte bodem vis, mijn onderlijn een paar cm. langer knoop en op mijn haak een foam bevestig! Zo ligt mijn rig perfect in het water, ligt mijn lood goed in de bodem, wat ervoor zorgt dat als de karper zich prikt, hij nog meer weerstand voelt, waardoor de aak nog beter in de bek prikt...

Voor mij gelden deze aspecten zeker als voordelen!

maar goed, misschien heb jij een andere visie...


MVG
Aart Appel

21-06-2004 17:57

Loodmontage maakt mijn inziens voor een beetindicatie geen fluit uit. Ik kan dan ook geen enkele reden bedenken waarom dit wel zo zou zijn. De verschillende loodmontages kunnen best hun nut hebben, maar dan wel om andere praktische redenen.

Andere factoren zijn denk ik relevanter, om een paar belangrijke te noemen:

- afstand waarop je vist
- de lijnkeuze (gevlochten of nylon)
- plaats waar je vist (ergens in "de midden" of strak tegen een rietkraag/eiland etc.)

Met een zelfhaak systeem zie je de aanbeet alleen goed bij een run (waarbij de vis zich al een flink stuk verplaatst heeft). En met freelinen is meestal niet echt sprake van een loodmontage.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

21-06-2004 18:22

In een interview in een VbK nummer met Danny Fairbrass (van Korda) gaf deze aan dat hij eerst altijd met een inline systeem viste, maar toen als test een jaar lang met een safety clip montage is gaan vissen. Hij zei toen, dat hij geen enkel verschil in aantallen runs heeft kunnen bemerken. Nou is hij niet geheel onpartijdig, maar toch. Ze verkopen inline en loodclip montages, dus er kan wel degelijk een kern van waarheid inzitten.
Zelf vis ik altijd met safety-clip montage. Waarom?
- makkelijk lood verwisselen
- Zeker veilig, maar vis toch al weerhaakloos, dus moet niet veel uitmaken
- Heb zelf ook geen enkel verschil bemerkt in aanbeten (met beide 75 gram, 2,5 oz)
- Minder losschieters? Ik weet niet of dat het volledig hier aan toe te schrijven valt, maar toch. De druk blijft tijdens de dril gelijk op de haak, het bonkt minder, en dat scheelt denk ik toch zeker wel!
Verder denk ik dat het verschil tussen clip en inline pas tot zijn recht komt bij het vissen met echt slappe lijnen. Voorbeeld:
strakke lijnen; vis pakt aas, zwemt strak, voelt lood, lift lood (-) EN DAN KOMT HET ELASTIEK EFFECT VAN HET NYLON! Dan maakt het loodgewicht echt niet zo veel meer uit hoor... Ben benieuwd naar jullie mening.
Vast lood bestaat overigens niet. Pas vanaf een gram of 250-300. Al het andere is het puntje er voor een stukje in, en schrikken. Zware slip/uitschakelen baitrunner zorgt er pas werkelijk voor dat die haak er in gaat.
Lijkt me wel voldoende voor nu :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2004 18:36

Beste Aart Appel, neem eens de proef op de som. Op b.v. 60 meter met verschillende loodmontages en kijk dan eens hoeveel verschil er zit tussen het 'afgaan' van de beetverklikkers.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

21-06-2004 18:55

Beetregistratie laat zich vertalen door de lijn. Hoe makkelijker een karper deze lijn kan beroeren hoe beter de beetregistratie. Ter verduidelijking:
* zwaar lood zal de karper ook flink wat kracht (energie) kosten om (desondanks) de lijn te beroeren. Hier kun je jezelf overigens de vraag stellen of dat er überhaupt nog sprake is van beetregistratie 8)
* lichter lood zal de karper al minder kracht kosten
* licht lood kost de karper een zucht en een scheet

Ik heb geen ervaring met het vissen op grote afstand en kan mijn gedachten derhalve op dit punt niet "onderbouwen", maar ik denk dat ze ook daar opgaan.
Aart Appel

21-06-2004 18:55

Ben er te lui voor om te proberen, maar ik schat zo in dat het niks uitmaakt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-06-2004 10:09

eerlijk ben je wel... :roll:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-06-2004 11:26

Heren,

vergeten wij ook niet 1 heel klein ding wat betreft de beetregistratie....?
De lijn waarmee je vist is natuurlijk ook van belang wat betreft de beetregistratie! Een gevlochten lijn geeft een veel betere indicatie wat betreft een aanbeet, verder zijn er verschillende soorten nijlon wat betreft de rek van je lijn! Als je op 250 meter uit de kant vist met nijlon is de beetregistratieook een stuk minder, als je met bijvoorbeeld een lijn als Shimano Technicum vist is de beetregistratie al een stuk beter omdat daar wat minder rek in zit.... Een lijn veel rek zal een slechtere beetregistratie geven!


En Aart...

Kan je je antwoord niet motiveren? Want je schrijft wel wat, maar wat is je gedachte hierachter... buiten het feit dat je erg lui bent... :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-06-2004 11:51

Beetindicatie?

Even terug naar de penvisserij. Zorgvuldig wordt het pennetje uitgelood. Beroerd de karper het aas, dan is er een lichte verandering in de stand van de pen. Het aas is aangeraakt en de visser attent gemaakt, als hij tenminste heeft opgelet. Het aas wordt opgenomen en de pen zakt, of gaat plat liggen, afhankelijk van de afstelling. Vervolgens zeilt de pen weg. De karper is ervandoor en er kan aangeslagen worden.

Bij een juiste afstelling van het pennetje is er een perfecte registratie van alle stadia van de aanbeet. Uit deze discussie krijg ik de indruk dat beetindicatie verworden is tot een simpele runindicatie. God mag weten wat er gebeurt voordat een karper bolt.

Nylon is overigens geen elastiek. Significante rek in het nylon komt er pas als de lijn zwaarder belast wordt dan de kracht die je doorgaans uitoefent met een normale wakerafstelling. Het verschil tussen mono en gevlochten bij beetindicatie is voornamelijk terug te voeren op de dichtheid. Nylon is zwaarder dan water en hangt door. Gevlochten lijn is lichter dan water en zweeft of drijft. Beide beïnvloeden de beetindicatie op hun eigen manier en afhankelijk van hoe strak je de lijn kunt opspannen (afstand). Voor de rest is er dus het gewicht van het lood. Lichter lood wordt makkelijker verplaatst.

Afgezien van bovenstaande is de oorspronkelijke vraag of de loodmontage de beetindicatie beïnvloed. Wat dat betreft denk ik dat wartellood enige vrijheid geeft die afhankelijk is van de lengte van de verbinding. Je kunt de wartel afknippen en de connector aan het lusje verbinden. Je kunt ook de wartel laten zitten. De laatste verbinding is langer en geeft dus meer vrijheid. Voor de rest zal de vorm ook nog uitmaken. Een peerloodje heeft meer bewegingsvrijheid dan een kogellood. Al deze bewegingsvrijheid is weliswaar tegen de principes van zelfhaking (voor zover je erin gelooft), maar positief voor de beetindicatie.

Groet, Kees
Aart Appel

22-06-2004 12:46

Oke, mijn motivatie:

Visser ligt in een tent te slapen met zijn kop onder de lappen. De betreffende visser vist met 1 hengel 100 meter uit de kant en met de 2e hengel 60 meter. Het weer is bewolkt (heeft er niks mee te maken :lol: ) en er staat een windje 5.

Een wartelloodje heeft theoretisch iets meer speling t.o.v. een inline lood. Ik ga er even van uit dat dit de 2 belangrijkste loodmontages zijn. Die speling is misschien zelfs wel 2-5cm. De vis hapt en ja hoor die 2-5cm speling komt in actie.

Zal de visser dit opmerken. Ik denk zelf van niet!
Laatst gewijzigd door Aart Appel op 22-06-2004 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

22-06-2004 15:36

Aart Appel,

in wateren waar een zware rigdressuur heerst denk ik het wel.
Daar zal de vis wel wat scherper azen.

Verder een mooie discussie, net zoals een aantal anderen.

Bedankt

Frank
Aart Appel

22-06-2004 17:01

Waarom denk je dat Frank?

Een beetindicatie zie of hoor je alleen als je lijn beweegt.

Vraag is alleen wat eerder beweegt je lood of tig meter uitstaande lijn :-)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

22-06-2004 17:21

Aart A.

Dat ligt er weer aan welke kant de vis op zwemt na het pakken van je aasje.
Dat is in sommige situaties uit te lokken trouwens.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-06-2004 17:22

Ach Aart A.,

Je kunt natuurlijk voor de verandering eens naast je hengels gaan zitten. :wink: Als je goed oplet, weet je eerder dan je beetmelder dat je beet hebt.

Groet, Kees
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

22-06-2004 17:30

Kees,

Ik ben het met je eens dat deze discussie meer naar runindicatie dan naar beetregistratie neigt.

De reden dat je bij het penvissen en vrijwel optimale beetregistratie hebt, ligt in het feit dat men, althans ik wel, zo licht, d.w.z. secuur mogelijk tracht te vissen. De karper hoeft hierbij dus maar een keer te niezen in de nabijheid van de aasaanbieding en dit wordt door de lichte constructie al doorgegeven. Bij het vastlood-vissen vertaalt dit zich in mijn ogen naar hoe lichter het lood, des te beter de beetregistratie.

Groet,

Ron
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

22-06-2004 17:51

Aart,
Denk toch echt dat een vis, die een beetje onder een bep. dressuur zal zitten. Zoals zoveel wateren in Nederland.
Dat de vis bij een beetje weerstand stil gaat liggen.

Lijkt mij logischer. De vis zal echt wel onthouden als hij zovaak gevangen is, waardoor er enig rig, prik of weet ik wat voor dressuur zal komen.
En zal dit lijkt mij wel in zn achterhoofd houden en dus voorzichtig azen en opletten bij het vreten als ie geen weerstand voelt...

Misschien zit ik er naast?

Frank
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

22-06-2004 20:17

Aart en Kees,

Een compliment naar jullie toe. Julie weten in ieder geval wel een "topdiscussie" op gang te brengen. Chapeau!!!

Toen ik zelf serieus met boilies en zelfhakingssystemen begon te vissen was dat natuurlijk een enorme cultuurshock. Dit ging toen tegen alle geleerde basiswetten in.
Toen ik er wat ervaring in opdeed, begon ik te begrijpen dat dat niet klopt. Je moet het natuurlijk meer op "miniatuurbasis" zien. Ben er toen zo ver over gaan nadenken dat ik er bijna gek van werd, om er naderhand weer wat kalmer in te worden Dacht toen dat het allemaal niet zoveel uitmaakt.
Echter, ondertussen ben ik er echt wel achter dat je loodmontage er wel degelijk toe doet. En niet alleen op dressuurwateren.

Even mijn antwoord op geplaatste de stelling: ja!
En even als aanvulling, is beetregistratie belangrijk: ja!

Als voorbeeld: Vis ik met flink zwaar lood dat weinig bewegingsruimte heeft, wordt de vis direct na strakzwemmen van de onderlijn geprikt door de haak. Dit kan als gevolg hebben dat de vis zich voluit prikt door de schrikreactie, of dat de vis door dressuur op een dusdanigemanier aast dat hij bij het voelen van de eerste weerstand (die bouwt zich snel op) het zaakje uitspuwt.
Je zult dan (natuurlijk in theorie) of in één keer een fluiter krijgen of vrijwel niets zien. Hoeveel vissen hebben al je aas gepakt en weer uitgespuwd voordat je de eerste beet ziet?

Op een bepaald water vis ik altijd met een wartellood, wat via een zijlijntje vast aan de hoofdlijn is bevestigd. Op dit water stroomt het bij tijden behoorlijk.
Dat zijlijntje (+/- 5 cm) heeft als voordeel dat mijn hoofdlijn strakgetrokken is op het lood maar dat ik bij het minste of geringste gerommel aan mijn boilie toch tikjes op de top zie. Iets dat ik dus zéér belangrijk vind.

Mijn voorbeeld is al in de eerder geplaatste berichten (op een andere manier) verwoord. Maar ik denk dat veel mensen het belang van beetindicatie onderschatten.

Aart Appel,
Ik zou toch nog maar eens heel goed over deze materie nadenken. Met alle respect, maar je bent in mijn ogen heel naïef bezig.

Gr.,
Raymond
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

22-06-2004 21:06

Raymond,

Jij draait de hoofdlijn strak op een wartellood welke via een zijlijn is bevestigd aan diezelfde hoofdlijn. Hoe kun je dan het minste of geringste gerommel signaleren? Immers, de lijn waardoor de beetregistratie plaatsvindt is gefixeert door het lood en dus zal de karper nog steeds via het lood de lijn moeten beroeren. Kortom, mij is de invloed van de zijlijn niet duidelijk.


Groet,

Ron
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

22-06-2004 21:47

Ron, je draait de lijn met een zijlijntje strak op de onderlijn, bij het eerste wegzwemstukje beweegt de hoofdlijn eerder dan het lood :wink:
Aart Appel

22-06-2004 22:14

Met een zijlijntje in een pisput op 10 mtr afstand wellicht. Met een winkle-picker en 12/00 zie je het nog beter als de vis het aas beroerd. Vraag is alleen of dit in de meeste gevallen ook praktisch is.

Als je op 100 meter uit de kant vist kan je je lood zo een halve meter van de bodem optillen en de visser krijgt geen piep. :-)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-06-2004 23:48

Aart,

Als je de beetmelder harder zet niet hoor :roll:
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

23-06-2004 05:30

Simon,

Hoezo eerder? De hoofdlijn staat toch "strak" op het lood? De speling zal hem juist meer in de onderlijn zitten die zeer waarschijnlijk niet strak op de bodem (en in het verlengde van de hoofdlijn) ligt.
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

23-06-2004 14:02

Ik denk dat je als je met een zijlijntje/wartel vist je eerder piepjes krijgt dan wanneer je vis eerst je lood zal moeten verplaatsen. Je vist gewoon gevoeliger. Vraag ik me hierbij wel af of dat ook zo is wannneer je dat lijntje weglaat en rechtstreeks via de wartel een verbinding maakt.

Zoals ook al eerder vermeld, heb je nog wel te maken met de rek op de lijn, maar dat heb je ook als de vis eerst het lood moet verplaatsen. En ik denk dat je daar pas op heel grote afstanden mee te maken krijgt. (>100m) Hoe kan je anders alle "losse" piepen verklaren? Daarom heb/had ik (vis ('s nachts) altijd inline, moet ik toch eens over gaan nadenken...) altijd de neiging om op een paar piepen ook aan te slaan, het lood wordt immers verplaatst, dus die haak zit ergens in, toch?

Even extra nog:

Ga maar eens met een schuiflood, slappe lijn en een heel licht wakertje vissen, moet je kijken hoeveel piepjes je dan krijgt. Als je dan op een plas met veel brasem vist kan ik je garanderen dat je de hele nacht geen oog dichtdoet. Dan vis je met een slappe lijn en hoeveel rek zit daar dan in?

Niels W.