na 05:00


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander van Schelven
Berichten: 114
Lid geworden op: 09-05-2004 23:02
Locatie: Spijkenisse

20-06-2004 23:11

hey, als ik ga nachtvissen is het telkens weer hetzelfde verhaal.....als je al de hele nacht op je stekkie lijkt het wel alsof de karpers er geen zin meer in hebben na 5 uur (in de morgen). Het meeste vang ik standaard tussen 2 en half 4. Hebben jullei dit nou ook??
'instinct'
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-06-2004 23:33

Sander, dit is veel te kort door de bocht. Per water en per seizoen is dit niet hetzelfde.
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

21-06-2004 13:16

De meeste wateren waar ik vis constateer ik juist het tegenovergestelde (gelukkig) meestal een run bij zonsopgang

Richard
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

21-06-2004 17:14

Wat ik bij mij op het water opmerk tijdens nachtvissen is dat het of s'avonds goed vangt ( 10 tot 1) of juist s'ochtends (4 tot 7) Als ik s'avonds goed vang is het s'ochtends meestal niks. En andersom.
Ik vind dit heel opmerkelijk. Ook is het vaak zo dat je overdag helemaal niks vangt. Maar ik snap nog steeds niet waarom de aasperiodes van de karpers vaak alleen s'nachts zijn en bijna nooit overdag?

Melvin
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

21-06-2004 18:32

op het water waar ik vis

hebben we de praktisch altijd 1 a 2 runs van 18h - 19 h dan niets meer tot 00.30 , weer ff niks tot 3 uur en dan pas bij zonsopgang opnieuw rond 6uur

vervolgens van 11u tot 13 u en dan weer wachten tot 18u

en geloof me, dit is daar gewoon voor het moment de regel met af en toe (gelukkig :lol: ) nog een run tussendoor

niet te geloven eigenlijk, maar wel handig :D
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

21-06-2004 20:15

Wat Aart al zei,het is per water verschillend.Kan te maken met hengeldruk(dresuur0,maar kan ook andere oorzaken hebben zoals voedsel aanbod,en warmte in het water.

groeten Danny.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-06-2004 20:17

En op een ander water (ik vis dan wel geen nachten) kan ik de klok gelijk zetten op 12:00 tot 14:00 uur. Kan de beten soms zelfs voorspellen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

21-06-2004 22:34

kijk mijn ervaring is dat je na 1uur niet meer met vel gekleurde boilies en zoete boilies moet vissen maar juist met een vismeel boilie of iets dergelijks en dan na een uur of 4/5 moet je er juist weer wel een zoete boilie op gooien
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-06-2004 08:27

Een (vroeger) zeer bekende karpervisser schreef, dat hij in de nachtelijke uren nooit karper ving. Later bleek, dat hij zelden hele nachten viste.

Zelf ving ik nooit karper overdag, later bleek dat ik om 9 uur al thuis was en toen ik eens 2 nachten bleef zitten ik wel ving.

Moraal? Karper is 24/24 te vangen.

Moraal2: soms vergeet je dingen. De "beste"stek blijkt vaak de stek waar je ook graag zelf zit. De "aangename" momenten hier wegen zwaarder. Ga je van harde feiten uit,

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Excellogboek.xls

Wil het nog wel eens anders zijn.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

22-06-2004 08:53

Edit. Mag gewist.
Laatst gewijzigd door Vincent Verwolf op 22-06-2004 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

22-06-2004 09:52

Edit. Mag gewist.
Laatst gewijzigd door Vincent Verwolf op 22-06-2004 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

22-06-2004 11:50

Bij mij verschilt het heel erg per water..... Op een plas bij mij in de buurt vang ik vaak savonds (tot 12 uur zeg maar) een of 2 kleintjes... dan in de nacht vaak nog 1 redelijke vis, en dan sochtend vanaf een uur of 4 half 5 komt er vaak (soms ook niet natuurlijk) nog 1 dikkere vis uit...
Ander voorbeeld een stek op het kanaal. Ik krijg op mijn linkerhengel vaak vanaf 12 uur runs en dan om een uur of 7 a 8 in de ochtend krijg ik plost nog een run op mijn linkerhengel. Hoe dit te verklaren valt weet ik niet precies maar wat wel een feit is dat mijn linkerhengel op de ochtendzon kant ligt en er rond een uur of 7 de eerste straken opvallen. Misschien besluit de vis dan nog even te gaan azen op die stek.
Verder vang ik op plasjes bij mij in de buurt vaak de heel nacht door, maar je merkt vaak toch wel een soort van break tussen 1 en 4 ik weet nkiet waarom maar ik pak vaak maar een paarvissen per jaar tussen die tijdstippen.

Bart
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

22-06-2004 14:05

heey vincent als je iets te zeggen hebt over een ander dan moet dat met tegenargumenten doen en niet gewoon tegen ander mans been aanschoppen, dan kun je beter niet reageren lijkt mij! tis een forum hier mag gediscuseerd worden, je moet hier ervaringen of kennis uitwisselen wat jij doet is gewoon dom in het rond brullen. ik zie eerlijk gezegd het veband ook niet tussen kleur van boilies, als ze op een stek zitten vreten ze praktisch alles op. De verschillen in grote per tijdstip lijkt mij meer op dom geluk, kan natuurlijk aantal keren gebeuren maar denk dat je dit over een heel seizoen niet volhoudt.

wat aart opmerkt is terecht dat seizoenen en weersomstandigheden vaak de oorzaak zijn van het wel of niet azen op een stek!
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

22-06-2004 14:19

Hoi Frank.

Tegenargument? Ik reageerde op de uitspraak 'Gelukkig ben je pas 15'. Wat voor argumenten wil je dat ik daar tegenin breng?

Hoe dan ook, de betreffende post is inmiddels gewist en wat mij betreft gebeurt dat ook met mijn reacties daarop.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

22-06-2004 14:20

dan zijn we het eens 8)
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

22-06-2004 14:28

[quote="Frank bosman"]dan zijn we het eens 8)[/quote]

Heh heh, niet helemaal. :) Ik vind die kleur/geur/tijd toestand niet per sé onzinnig. Stel je de volgende situatie voor.

1. De karpers vinden de kleur van boilie 1 best aantrekkelijk, de geur doet ze niet zoveel.
2. Boilie nummer 2 ruikt wel lekker.

Nou, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat soort nummer 2 in de donkere uren beter scoort. Ze zullen 's nachts wellicht wat minder gebruik maken van zicht bij het zoeken naar voedsel en wat meer van geur/smaak.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-06-2004 14:33

afgeleopen weekend was het weer eens raak op het kanaal bij mee in de buurt.

gewoon een recht kanaal vol in het zonnetje dus geen rare fratsen

sávond een aantal runs tussen 9 en 11 en vervolgens helemaal niets
s'nachts om 3 uur nog een verdwaalde run.

daarna de hele nacht niets meer

s,morgens was het raak 2 hengels tegelijk half uurtje later weer een run en gelijk er een overheen op de hengel van mijn maat.

weer 2 uur niets ofzo en weer 2 hengels vlak na elkaar terwijl de hengels een meter of 200 uit elkaar liggen

zouden ze afspraken maken onder water verplicht asen op een bepaalde tijd?
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

22-06-2004 18:23

de 1ne vis zet de andere aan tot azen... ?? :wink:
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

22-06-2004 20:44

frank
jij beweert dus dat het toeval is??? Het hele vorige seizoen is mij dat op DAT WATER overkomen.... toeval zeg je?? Lijkt me niet.. de reden dat dit zo is kan zijn:
1 de grotere vissen azen voorzichtiger.. dit wil zeggen dat er misschien of de hele nacht welo grote vissen aanwezig zijn op de stek of iig in de buurt en dat ze nadat een aantal "testvisse"n"vaak klein en onervaren het aas hebben gepakt en op de voerplek zijn geweest dat ze zich dan pas te goed gaan doen aan de boilies.
Een andere reden kan zijn, dat er vissen van ongeveer dezelfde maat bij elkaar zwemmen en dat de kleine vis wat eerder langs mijn stek trekt dan de grote vis. Het van die groepjes zou kunnen lijkt me wel logisch al zijn er ook uitzondereinogen. Maar dat die per defenitie dan later komen dan de kleine vis lijkty mij onlogisch, dus ik denk dat het meer te maken heeft met reden 1 dan met reden 2 al zal de 2e ook eventueel kunnen. Wat heb jij hier op te zeggen en waarom ben ik wel benieuwd naar
Bart
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

23-06-2004 08:49

vincent, jij denk dat een karper om jouw boilie heen zwemt als ie niet lekker ruikt! ik vis altijd met boilies die niet geflavoured zijn, en vang hier uistekend op! mijn ervaring is dat uiteindelijk de smaak van de boilie de doorslag geeft en niet de geur van de boilie. De meeste karpers kennen het ronde balletje wel het hoeft voor die beesten niet te ruiken willen ze het pakken. voorbeeld zat vorig jaar hele jaar op een stinkbodem te vissen de boilies roken na 10 min al naar bagger, ik ving gewoon door!

het lijkt mij vrij extreem wat jij zegt bart, dat altijd de grote vissen later komen! Dan zou ik niet meer vroeg beginnen :lol:
Dit kan alleen maar te maken hebben dat er geen kleinere vissen aanwezig zijn en dat de grotere rustig alleen gaan azen. Wat ik niet snap, waarom zouden de kleinere vissen ineens weg zijn vindt ik erg vreemd. Als er veel dressuur is dat heerst dat ook over de kleine vissen niet alleen de grotere.
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

23-06-2004 09:49

Je begrijpt me verkeerd Frank. Ik heb het helemaal niet over karpers die bij een boilie wegzwemmen. Ik heb het juist over hoe een karper bij een boilie komt. Voorbeeld. Ergens in een water ligt 1 enkele boilie op de bodem. Vijftig meter verderop zwemt een karper. Het is aardedonker. De boilie ruikt nergens naar.

Hoe groot is nu de kans dat de karper in een keer spontaan rechtstreeks op de boilie afzwemt en deze oppakt?

Het enige wat ik beweer is dat het mij niet onlogisch lijkt dat het 'felle kleur effect' bij daglicht meer effect zal hebben bij het aantrekken van een karper dan in het donker en dat een boilie die het van z'n geur moet hebben minder danwel helemaal niet afhankelijk is van licht (tijd).
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

23-06-2004 11:05

Okee Frank
Even een paar feieten.
- de plas wordt bevolkt door een groep vissen van tussen de 5 en de 10p dan een tijdje niets dan nog een paar vissen van eenm pond of 18 en dan een paar 20 +ers. Ik weet ook niet waarom maar als er ochtendjes gevist worden dan pak je vaak niets of een kleine vis, vis je daarentegen een ochtend als je al een nacht heb gezeten.. (De ochtend na de nacht zeg maar) dan zie je dat je dan wel sde grotere pakt. DE enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat er wel enig verband moet zijn tussen of er al andere kleine vissen geaasd hebben. Er is eigenlik totaal geen sprake van dressur, maar het is gewoon wel zo. Ik heb vanochtend mijn logboek nog eens bekeken. Van de 12 dikke vissen die ik er ving kwamen er 10 tussen 5 en 8 uur 1 om 4 uur en 1 om half 2. Van de 19 kleinere vissen kwamen er 14 voor 12 uur 2 tuissen 12 en 3 en 3 daarna....... frappant vind je niet?? dit gaat zowel voor instant opp als wanner ik gevoerd heb..... erg raar maar wel waar. Hoe zou je het dan verklaren??

Bart
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

23-06-2004 11:37

dat zou kunnen vincent, daar kan ik niks tegenin brengen. ik heb wel eens vergeleken met collega visser die wel flavourde en ik niet er was geen verschil. Maar het zou best kunnen dat ze door de geur aangetrokken worden.

bart misschien komt het wel omdat je boilies dan langer in het water liggen en er niet vers meer uitzien. De grotere vissen denken dan misschien dat ze dan wel veilig zijn. Je zou eens met geweekte ballen kunnen proberen ik noem maar wat.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-06-2004 11:41

Nou dit is denk ik te verklaren doordat de grote vissen de drukte op een voerplek meiden. Drukte veroorzaakt door kleine azende karpers en brasems. Ik denk dat de kleine juist de grotere wegjagen of weghouden van een voerplek en dat de grotere komen stofzuigen als de kleine weg zijn. Daarom vang je na zoveel uur een grotere. Grotere karpers laten zich wellicht ook afschrikken door een volle voerplek waar veel aas ligt. Dit kan duiden op gevaar en ze komen later azen. Net zoals zeelt dat vaak doet op een witvisvoerplek. Meestal komt een zeelt ook pas als de voorns grotendeels weg zijn en veel van het grondvoer verdwenen is. Dit zal echt niet voor elk water gelden en voor alle karpers. Maar zo zou het te verklaren zijn.

En nog even over die ruikende boillie. Karpers kunnen niet ruiken! Het gaat om de smaak. Het is de smaak die ze "proeven" in het water. En smaak, lijkt mij, staat bij een karper altijd boven kleur.
Plaats reactie