'Hogeschool' van het karpervissen.


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-06-2004 00:39

Ik las onlangs in een Frans karperblad een artikel van een bekende Franse karpervisser die vondt dat het vissen op de grote stuwmeren de 'hogeschool' van het karpervissen is.
Die stuwmeren kun je qua grootte een beetje vergelijken met de Friese meren, de Randmeren. Nieuwkoop etc. Persoonlijk ben ik het niet met hem eens (maar smaken verschillen nu eenmaal) en vind ik het vissen op de grote rivieren eerder voor die betiteling in aanmerking komen.
Benieuwd hoe jullie hierover denken...
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-06-2004 08:56

Aart bestaat er een hogeschool van karpervissen dan?

In mijn ogen(maar wie ben ik)bestaat deze dus niet.
Goed beschouwd is een groot stuwmeer helemaal niet zo groot,trek de dieptes die niet bevisbaar zijn(dieper als 12 meter) af van het totale oppervlakte en het grote stuwmeer is ineens een stuk kleiner.
Natuurlijk is het zo dat een stuwmeer niet zo makkelijk zijn prijzen vrijgeeft maar door ervaring en vaak vissen kom je erachter waar de vissen zich het meest ophouden en waar ze dus vangbaar zijn,niks geen hogeschool maar doorzettingsvermogen en logisch denken.

De rivieren is eigenlijk een zelfde verhaal,ook hier geld dat je de vis eerst moet zien te vinden,sommige stukken leveren alleen maar een bepaalde periode per jaar vis op maar dat kan op een stuwmeer ook het geval zijn.
Zelf vis ik al 20 jaar op rivieren en weet ondertussen waar en wanneer de vissen zich op een bepaald stuk ophouden,dit maakt de riviervisserij voor mij een stuk succesvoller als voor een karpervisser die net begint op zo'n rivier.
Maar ook hier geld niks hogeschool maar ervaring door jaar in jaar uit op zulke wateren te vissen.
Gezond verstand en weten waar je mee bezig bent zijn de sleutel woorden maar om nu te zeggen dat je dan een betere visser bent omdat je succesvoller als menig ander bent op bepaalde wateren gaat me te ver.
Riviervissen is een onderdeel van karpervissen dat gemiddeld genomen wat moeilijker is als op gesloten en/of stilstaande wateren door factoren als stroming,scheepvaart en trekkende karpers maar hogeschool,denk het niet.

Wil.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-06-2004 09:07

In principe is karpervissen nix hoge schools aan. Het is de meest simpele manier van vissen. Geduld en tijd zijn de belangrijkste eigenschappen. O ja, bepaalde gegevens combineren, interpreteren en daar trachten conclusues uit te trekken en... deze toepassen. De 1 doet dat iets sneller dan de ander.

Shit, toch niet zo simpel dan? Nee, eigenlijk ook weer niet.

Aart, elk water kent zijn moeilijkheden, beperkingen en charmes. Voor mij is er geen verschil. Of je op een punt van 3 ha er 10 meter naast zit, op een meer van 500 ha een kilometer of op een rivier er 10 km naast zitten vangen zal dan moeilijk zijn.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-06-2004 10:36

De ‘hogeschool’ van het karpervissen? Volgens de Fransman kom je dan uit op het IJsselmeer als het hoogst haalbare in Nederland. Inderdaad dringt de vraag zich op, ‘waar moet ik het zoeken?’, als je voor deze grote binnenzee staat. Alleen geschikt voor de volhouder, die zich over de verveling van het lange wachten en de teleurstelling van het maandenlang niet vangen heen kan zetten. Technisch gesproken echter geen al te grote uitdaging, mijn inziens. Gewoon je aas uitwerpen en wachten tot een school karpers in de buurt wil komen. Tactisch gesproken de kunst om de karper dan ook vast te houden. Feitelijk is de riviervisserij niet veel anders. Met de stroming van het water en de uitgestrektheid van de oeverzone als extra dimensie.

Er is een bekende film, “A Passion for Angling” (hoe toepasselijk!), waarin Chris Yates Redmire bevist. Het deel van de filmserie, waar het hier om gaat, toont een Chris Yates die met oog en verstand het water interpreteert om instant karper te verleiden het op onberispelijke wijze gepresenteerde aas op te nemen. Om daarna de karper met souplesse uit te drillen met als climax de karper in het druipende schepnet. Hele mooie beelden die de oorspronkelijke sfeer van het karpervissen op een fantastische manier uitbeeldt en telkens bij mij iets warms van binnen losmaakt. Voor mij is dat de ‘hogeschool’ van het karpervissen. Het type water is daarbij onderschikt. Hoewel een zelfde visserij idyllischer is op een water als Redmire dan op een IJsselmeer. Zo heb ikzelf wel eens moeite om aan het grote water in de gewenste sfeer te komen. Soms bekruipt mij een verlammende machteloosheid aan de oever van zo een enorme plas. Maar of dat het tot ‘hogeschool’ maakt?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-06-2004 10:44

Klaas geeft het al aan. Is karpervissen nou werkelijk zo moeilijk? Als je een aantal zaken op een rijtje zet blijkt het niet moeilijker (of misschien wel gemakkelijker) te zijn dan andere vormen van vissen.

Even een aantal feiten op een rijtje:
- Op bijna ieder water zit een behoorlijk bestand aan karper;
- Waar de (meeste) grote vissen zwemmen is over het algemeen wel duidelijk, grote rivieren, meren en kanalen;
- Je bent bijna niet afhankelijk van tijden. Behoudens de winter, wanneer het toch wel een stuk moeilijker wordt, kun je van vroeg in het voorjaar tot laat in het najaar karpers vangen, en dit bijna dag en nacht;
- Karper is een alleseter in de ruimste zin van het woord. Je kunt dus bijna alles aan je haak knopen. Het wordt bijna altijd wel gegeten;
- Karper heeft de eigenschap zich te laten lokken op een voorplek;
- Er zijn legio systemen. Van het "ouderwetse" pennetje en waker, tot weet ik hoeveel hightech rigs.

Het is zo voorgekauwd dat je, eigenlijk oneerbiedig uitgedrukt, een ongelofelijke maloot moet zijn als het je niet lukt om karpers te vangen.

In vergelijking met bijvoorbeeld een snoekvisser die zijn vis niet kan lokken op een voorplek en gebonden is aan een aasvis of kunstaas. Hij zal zijn vis moeten zoeken, op een actieve manier met vrij eenzijdige aassoorten.
Een snoekvisser kan niet na een goed voorbereide voorcampagne vier, vijf of zelfs zes respactabele vissen vangen. Nee, vangt hij een grote snoek, dan zal hij verder moet trekken op het water en helemaal van voor af aan beginnen.

Wij maar druk discussieren over boilierecepten, onderlijnsytemen, aasperiodes, voorstrategieën, enz...

Maar natuurlijk is het niet allemaal zo gemakkelijk. Misschien maakt het grote aantal van mogelijkheden het karpervissen weer moeilijk. En de goede karpervisser onderscheidt zich natuurlijk wel in aantal en grootte van gevangen karpers.
Alleen kun je dit bijna niet meten. Daar zijn teveel factoren voor van invloed. En in mijn ogen is tijd de belangrijkste.

Ik denk dat je dus ook niet de moeilijkheidsgraad tussen de verschillende wateren kunt meten. Maar toch is die er wel.
Zoals Wil het al aangeeft, als je maar lang genoeg doorvist op een water krijg je vanzelf genoeg ervaring en komen de successen vanzelf.

En inderdaad Kees, het is ook nog eens een kwestie van smaak en gevoel, een kwestie van hoe je het karpervissen beleeft.

Zou deze Franse karpervisser wel eens op de grote Nederlandse rivieren hebben gevist? Volgens mij niet hoor. Ik denk dat hij dan zijn idee t.a.v. zijn hogeschoolverhaal heel graag bijstelt.

Groeten,
Raymond
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-06-2004 10:59

Ik denk niet dat er zoiets als een hoge school van het karpervissen bestaat. Ik proef hierin de nare bijsmaak van het jezelf beter vinden dan andere karpervissers of jezelf daarboven plaatsen. Begrijp me niet verkeerd, ik beschuldig hier niemand van. Ik denk wel dat een uitspraak dat een bepaald type water de hoge school van het karpervissen is dergelijk dingen uitlokt.
Als er zoiets als een hoge school voor het karpervissen is dan denk ik daarbij niet zo snel aan een bepaald type water. Met het feit dat een karpervisser op een bepaald type water bezig is zegt immers niks over de kwaliteiten van de karpervisser. Ik zou die aardige, maar niet zo inteligente man die hier laatst 5 nachten aan één stuk op dezelfde kale stek aan het twentekanaal zat te blanken en nu naar de maas gaat omdat daar een vijftigger is gevangen nou niet direct voor een hoge school van het karpervissen willen inschrijven... Om op 5 meter water te gaan vissen in de paaitijd is aan het TK nou niet bepaald de beste keus...

Ik denk dat als er zoiets bestaat als een hoge school van het karpervissen we dat meer moeten zoeken in de kwaliteiten van de individuele visser. Iets voor de visserdie op elk type water zijn visje kan vangen en die op een aantal watertypen echt uitblinkt denk ik zou. Dat zijn er waarschijnlijk niet zo idioot veel.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-06-2004 11:05

Misschien is het niet zo netjes dat ik met mijn (nu) 4-jarige karperervaring reageer op deze topic (eindelijk weer eens een goede) en was het misschien wel de hoop van Aart dat de jongere generatie nu eens (zinning) zijn mond hield, maar ik doe het toch.

Ik denk persoonlijk dat de hogeschool van karpervissen niet bestaat. Iedere visserij is anders, die een andere aanpak eist. Maar om nu te zeggen "dat is nu de moeilijkste visserij". Ja tuurlijk, als je Lac du St. Cassien vergelijkt met een overbezet water, kun je zeggen, dat Cassien een moeilijkere visserij is. Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar een bosmeertje met maagdelijke vissen, in helder water, die schrik hebben van alles wat niet natuurlijk is. Dan is het mijns inziens net zo moeilijk, zoniet moeilijker, om zo'n vis te kunnen vangen dan op zo'n stuwmeer. Op die grote (stuw)meren komt de factor tijd gewoon wat vaker om de hoek kijken, omdat de vis dan meer verspreid zit, of je net in de verkeerde hoek zit te vissen. De vis zal op andere (lees: kleinere) wateren misschien in de buurt van je aas zitten, maar vangen is dan nog een tweede.

Ten tweede vraag ik me af wat de insteek is geweest van deze Franse meneer. Wat heb je eraan om zoiets "in het leven" te roepen. Hij vist zeker veel op deze meren? Dan kan hij zeggen "ik vis op de hogeschool van het karpervissen", oftewel "ik ben een van de besten". Ik weet het niet hoor, (Aart, misschien kent u hem) maar ik vind het een beetje dubieus om zoiets te gaan verkondigen. (Niet lullig bedoelt hoor!)

(P.s. Heb zo lang op dit stukje zitten zwoegen dat Daaf me voor was! :lol: )
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
alexander van der Graaf
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-05-2004 17:22
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

19-06-2004 11:40

Ik ben het toch niet helemaal met jullie eens, sorry!

Wat nou als je de discussie wat breder maakt en het niet allen toespitst op het type water, maar om het hele verhaal er omheen. In mijn beleving is hoge school karpervissen (wat dus wel bestaat), het op een "serieuze" manier bezich zijn met je hobby (sport). Als ik lees dat sommige maar ingooien en dan geduldig gaan zitten wachten totdat er een vis voorbij komt, ja dan zul je best wel eens een vis vangen en misschien op sommige dagen wel 5 of 6. Maar als je op jaarbasis gaat kijken en je zet deze vangsten af tegen iemand die vernieuwend probeerd te zijn, zijn spullen goed voor elkaar heeft, constant bezig is zijn manier van vissen aan de omstandigheden aan te passen, dan ben ik ervan overtuigd dat deze meer en vooral ook grotere karpers zal vangen. En dit dan ook nog eens rerelateerd aan het type water en het bestand dat erop zit. Een put van 1 ha. zal geen 40-ers bevatten, het is dan juist de kunst om niet al die 10 pondertjes te vangen maar die twee of 3 15 pondertjes.

Kortom ik denk dat er wel degelijk zo iets als hoge school vissen bestaat, maar dat je het niet alleen kunt afmeten aan een bepaald type water!

Alexander 8)
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

19-06-2004 12:02

gfbhfg
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-06-2004 12:51

Ruud,
je hebt gelijk maar ik ging uit van gemiddeld genomen,zelf heb ik in Nederland ook karper gevangen op 19 meter diepte,maar gemiddeld genomen is de diepte die we bevissen een stuk minder,wat niet wegneemt dat er geen karper kan worden gevangen op dieper water

Daaf,
mijn voorjaars stek is tussen de 4,5 en de 6,5 meter diep,je wil echt niet weten hoeveel vissen ik daar vang terwijl op nog geen 150 meter afstand zich een ondiepte bevind die varieert van 0,5 tot 2 meter,tegen alle regeltjes in vang ik dus juist op het diepe gedeelte in het voor jaar erg goed.

Raymond,
snoek laat zich perfect lokken en je kunt er op vissen zoals op karper,voerstek aanmaken en onderhouden en dan vissen,grote snoek is er zo te vangen en ook multi vangsten op 1 stek op 1 dag zijn echt geen uitzonderingen.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-06-2004 13:25

Ha die Wil,

Ik geloof het best hoor, het is lang geleden dat ik me nog bezig heb gehouden met snoekvissen... Ik ben blij als ik de tijd kan maken om me bezig te houden met karpervissen :wink:

Ik denk dat we het allemaal niet moeten overdrijven. Wat is gemakkelijk, wat is moeilijk... Ik weet wel dat er zaken in de wereld zijn die veel complexer zijn karpervissen.
Maar het karpervissen kunnen we allemaal serieus als hobby beoefenen. Zegt toch wel iets, niet?

Ik bedoel je kunt het karpervissen zo serieus nemen als je wilt. Voor mij is het een ontzettend leuke hobby, waar ik niks in hoef te bewijzen. Niet voor mezelf en niet voor anderen.

Beoefent iemand niet de hogeschool van het karpervissen als hij voor zichzelf het allerhoogste uit zijn visserij haalt. Dat wil zeggen, de maximale hoeveelheid plezier?

Groeten,
Raymond
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-06-2004 13:36

Raymond,

je slaat de spijker nu echt op zijn kop,het is een hobby die hoewel fanatiek uitgeoefend kan worden geen way of life is.
Het is een hobby waar plezier op nummer 1 moet staan.
Hoe en wanneer je hem beoefend maakt geen verschil tot het kwalificeren van een goede of slechte visser,ik ken karpervissers die je onderhand een karper aan hun rig moet binden willen ze hem vangen(bewijzen van spreken dan)maar hun plezier is er echt niet minder om,bijlange na niet,ze genieten met volle teugen en juist dat gegeven waardeer ik in hun.
Karpervissen en je eigen succes moet je niet ophangen aan het aantal gevangen kleine en grote vissen maar aan het plezier wat je eraan beleeft.

Wil.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-06-2004 22:55

'Hogeschool' had ik al tussen aanhalingstekens gezet dit in tegenstelling tot die bekende Franse visser.:)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-06-2004 02:00

Wil,
Ik denk dat je die dieptes in verhouding moet zien. Op een stadsput waar ik wel eens langs fiets paaien de vissen op 30 cm water (letterlijk). Het diepste punt is er dan ook maar 1,50 meter.
Op het twentekanaal (om maar even op mijn voorbeeld terug te komen) is de diepte van de vaargeul op de meeste stukken zo'n 5 tot 8 meter. Die 5 meter water is daar dus relatief diep, de paaistekken daar zijn zelden meer dan 1,5 meter diep. Ik kan me goed voorstellen dat de vissen op een groot water met grote dieptes rond de paaitijd ook op 6 meter water rondhangen.
Rond de paaitijd trekt de vis vaak naar de ondiepe stukken, maar hieruit blijkt maar weer dat ondiep ook een relatief begrip kan zijn.

Bas,
Ik had hetzelfde met Raymond, bewijst wel hoe populair we dit onderwerp vinden :P
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

20-06-2004 08:26

Daaf, ik had hetzelfde met Kees hoor... :wink:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-06-2004 11:17

Een bekende karpervisser ....

Begint hij dan echt een "Hoge school " visserij om leerlingen te krijgen en tegen flink "lesgeld" de fijne kneepjes bij te brengen ?

Of probeerd hij zichzelf de hemel in te prijzen door zichzelf als professor te profileren als "Hoge school " visser ?

Bij punt 1 ; hij heeft hij misschien een gat in de markt....
Laat een paar grote bakken zien, en er zijn er is ongetwijfeld een grote groep die graag "leergeld" komt betalen.

Bij punt 2 ; ach , zal wel een beetje in 't nieuws moeten komen van z'n sponsors ? Of is gewoon gek op zichzelf, en ziet graag zijn naam in de bladen verschijnen......?

Hier in NL kan je het ook jezelf zo moeilijk maken als jezelf wilt, zolang je maar met plezier je visjes vangt op JOUW manier, ben je in mijn ogen de kleuterkak ontgroeid.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

20-06-2004 19:04

Als er al zoiets als een hogeschool van het karpervissen bestaat wie is er dan de professor? En waar kun je dat diploma behalen? :D

Nu ff serieus als je het al zo wilt noemen, dan denk ik ook dat het niet aan een bepaald type water te hangen valt. Maar dat het op zo'n manier vissen is die je in staat stelt vissen te vangen waar een ander dat niet lukt en dat kan juist op de meest simpele manier zijn.

En of dit nu op een frans stuwmeer is, of op de eerste de beste gedresseerde put, dat maakt volgens mij niks uit.

Niels
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

20-06-2004 21:03

Mijns inziens is het puur een statement gebaseed op een mening. Die meneer zal het vissen op een stuwmeer het summum vinden, the icing on the cake, zogezegd. Maar dat neemt niet weg dat anderen het super vinden om ergens aan (een zijarm van) een grote (of kleine) rivier te zitten. Of dat mensen het penvissen op een onooglijk putje prefereren.

De pen waarmee je iets schrijft, wordt vaak bepaald door de bril waarmee je iets bekijkt.

Groeten,
Toon
fishing rocks
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-06-2004 21:38

Toon, inderdaad was dit zijn mening. Niet meer en niet minder, zonder verdere bijbedoelingen of geldklopperij.
Maar zijn mening werd wel verwoord in een zeer lezenswaardig artikel met uitstekend onderbouwde voorbeelden en uiteenzettingen waar voor praktisch iedereen nog wat van te leren viel.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-06-2004 11:47

denk dat ieder water zijn moeilijke punten wel heeft en dat je overal moeite voor moet doen!
hogeschool lijkt me onzin de manier van vissen blijft vrijwel overal hetzelfde alleen moet je op de ene plek meer uren maken als de ander! Het zijn de kleine dingen die vaak de doorslag geven.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 13:08

Oei oei Frank, daar ben ik het niet mee eens.
Bijna elk water die ik tot nu toe heb bevist, vergde een totaal ander aanpak om echt resultaten te halen.

Wat mij betreft is dat het hogeschool van het karpervissen, aanpassen aan de situaties.
Kun je dit op elk water die je aanpakt, krijg je wat mij betreft je diploma :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

21-06-2004 18:17

Ik heb ook op een groot Frans stuwmeer gevist (tot 120 m diepte), na een tijd varen vond ik met de fishfinder goede stekken waar ook vis vanaf kwam. Ik beschouw dit nou niet echt als hogeschool visserij. Zelf vis ik alleen maar op de grote rivieren. Is dit hogeschool vissen? In mijn ogen ook niet, maar voor een ander misschien wel. Wat ik eerder hogeschool vissen vind is iemand die op putten met zeer zware dressuur de beste vissen er af weet te halen terwijl die persoon misschien wel riviervissen het summum vindt!
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

21-06-2004 18:26

hmm interessante discussie...

idd ben ik het met Robbert eens, elk water heeft zijn eigen aanpak en ook de karper. Er zijn zoveel verschillende soorten situaties denkbaar wat kan verschillen tussen vangsten en blanken.

Ik ben ook idd van mening dat je het begrip "Hoge school vissen" wat breder moet zien. Het lijkt mij idd, vissen met alles wat haalbaar is en alles uit de kast halen wat kan... En dan denk ik bijv aan tactieken uit boeken o.a de Beats ect... Gewoon je inleven in de wereld van de karper.

Maar onder dit begrip vallen ook andere soorten van karpervissen zoals penvissen en oppervlakte vissen of (riviervissen)... Ook dit kan enorm lastig zijn en is niet altijd makkelijk. En ook hier zal je veel werk moeten insteken om succes vol te zijn.

Uiteraard zijn er genoeg karpervissers die gewoon vissen voor de lol en de rust geen gedoe geen voorvoeren geen voorwerk noem maar op, gewoon lekker rustig zitten en uitgooien en af en toe een karper vangen.
Dit is ook een prima bezigheid.

Volgens mij kan je succes afdwingen en leer je altijd bij ongeacht je ervaringen. Met die opgebouwde ervaringen leer je om de karpers in verschillende situaties te belagen. Maar let wel dat een karpervisser die 5 jaar vist net zo gewiekst kan zijn als iemand die 20 jaar vist.
Volgens mij komt het er op neer hoe jij zelf tegen het karperen aan kijkt en waar jij je voldoening uit kan halen. Of je nu veel tijd aan het vissen bent of soms een weekend. Je moet vissen voor je zelf en niet om andere te laten zien 'hoeveel grote karper je wel niet vangt of hoe goed je wel niet bent'

Dus voor mij is de conclusie dat je karpervissers niet in kan schalen in goed beter of de beste.

mvg
Alex Poot
Gebruikersavatar
Marco Havelaar
Berichten: 104
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

22-06-2004 00:32

De zogenaamde "Hoge School"in de karpervisserij bestaat eigenlijk niet, op de moderne manier een karper vangen is net zo eenvoudig als een paar pieren aan haken rijgen en een enorme zwiep geven en wachten tot er wat aan gaat hangen, op het ene water zal er iets eerder wat aan gaan hangen als op het andere en op ene water zal je iets beter naar dat ene plekje moeten gaan zoeken waar er een aan gaat hangen als op het andere.

Ik heb zelf echt op ondzettend veel wateren gevist die een zeer uit een lopend karakter hadden en uiteraard niet altijd wat gevangen maar om nu te zeggen dat de ene karper erg moeilijk vangbaar was en de ander erg makklijk is niet te zeggen, natuurlijk is het de ene keer eenvoudig en de andere keer erg moeijlijk maar er zijn zoveel neven factoren die dat bepalen dat het vaak niet aan de karper zelf licht.

En over het algemeen genomen (zeker op de Franse meren) was het vangen van een karper stukken eenvoudiger dan het vangen van een andere vissoort.

De meeste moeite met het vangen van vissen heb ik altijd nog gehad met het enigzins actief vissen op karpers die je ziet zwemmen.
silures:
"If the earth didn't suck, we'd all fall of you know!"
http://www.silures.nl
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

22-06-2004 05:17

Ik denk dat je meer moet zien als verschillende vakken op de hoge karpervisschool. Meren, rivieren, kanalen, dressuurputten, polders het vraagt allemaal een andere aanpak. Ik studeer economie, maar als je maar een aspect van economie bevat haal je je diploma niet. Zo zou je het in mijn mening ook met karpervissen kunnen zien. Iemand die heel goed vangt op een rivier kan op een dresuurput bijvoorbeeld het heel slecht doen. Dus dan zou je bezig zijn met je hogeschool op verschillende wateren, maar pas slagen als je het allemaal kan bevatten.....

Op school waren sommige vakken ook net wat moeilijker en leuker voor de een dan voor de ander. Zo is het met karpervissen denk ik ook, denk maar aan je middelbare schooltijd terug, alle leraren zijn enthousiast over hun vak en zeggen dat als je het echt helemaal wilt kunnen het moeilijk is. Zo zal het ook zijn gegaan met die Franse karpervisser en als je iemand anders aan het woord laat heeft die weer een andere mening.

Dus waarschijnlijk zal DE hogeschool of het moeilijkste vak, voor iedereen anders zijn. Het mooie van karpervissen in vergelijking tot de middelbare school is dat je kan doen wat je wilt, als dat nou op de middelbare school ook zo was had het mij bijhoorlijk wat frustratie bespaart.

Vr Gr
Niels

ps. dit is een van de weinige keren dat een polletje interesant zou zijn, "wat is het moeilijkste soort water"