Moedeloosheid


Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

18-06-2004 10:25

[quote="Robert de Wilt"]Het zou aardig zijn als de jonge gebruikers waar we het hier grootendeels over hebben hier in deze topic eens een reactie geven![/quote]

Ik verwacht niet dat juist deze jongeren deze postings lezen, het is namenlijk een hele lap tekst.

En Kevin het ging in dit geval niet voor de 100 % over jou, jij bent namenlijk een van de jongere gebruikers die juist wel zinvol post
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

18-06-2004 10:31

Kevin, citaat uit mijn laatste posting in deze discussie:

"Het kan ook anders, lees bijvoorbeeld de behulpzame postings van Kevin Diederen (15) er eens op na."

Raymond, misschien moet je de standpunten in dit topic en ook het discussieboard nog eens heel goed doorlezen. Jouw tekst:

"En dan voor al die personen die reeds alles al weten: kom gewoon niet meer op dit board! Hoef je je niet meer te ergeren aan al die "domme, zinloze" postings, hoef je ook geen domme opmerkingen meer maken. Voorkomt een hoop ergenis. Je weet toch al alles, niets meer te leren toch???"

Slaat nergens op. Het heeft niets te maken met "alles al weten" ...lees mijn eerste post er op na, en je begrijpt wat ik wél bedoel.

Ik vindt het ook helemaal niet erg dat mensen VEEL posten, al doe jij die suggestie wél opwekken...het gaat mij erom WAAROM er gepost wordt....is het omdat men persé moet posten? of post men omdat men denkt iets bij te kunnen dragen aan de discussie? Dat zijn twee grote verschillen, ook het verschil tussen een klote-discussie en een goed lopende discussie.

Met vriendelijke groeten ChrisN
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-06-2004 10:44

heren,

Ik denk dat de meeste oude kern boarders is gestopt met posten vanwege de teruggaande kwaliteit! Sinds een jaar ben ik actief op dit forum en geloof me... in een jaar is er veel gebeurd!
Waar voorheen de discussiehoek bestond uit discussies, bestaat de discussiehoek momenteel uit veel onzinnige Topics, zie bij Koffietafelpraat of de beginnershoek horen!

Waar zijn de echte discussies gebleven? Waar daadwerkelijk over een probleem word gediscussieerd? :cry:

Die zijn er in mijn ogen niet meer, omdat veel mensen zich bemoeien met een Topic, of een onderwerp waar ze weinig tot geen verstand van hebben. Als deze mensen gaan posten op zo'n onderwerp valt de hele discussie stil, of komen er steeds meer onnodige postings bij...

Wie herrinnerd zich de discussie over 'Vissessie plannen"... Dat was de beste discussie ooit in mijn ogen die op een perfecte manier werd geleid door Klaas van den Herik...

De reden dat de harde kern van voorheen is afgehaakt komt mede door de verjonging van de boarders, niets negatiefs tegenover deze 'jonkies', maar de kwaliteit van de postings is vaak niet aanwezig, waarbij het aantal postings belangrijker is dan wat er word gepost!


Er zijn al aardig wat namen van de kern weggevloeid de laatste maanden:
Kiron Zaal
Arjen Lans
Peter Schuurmans
Peter Otte (reageert nog wel, maar niet zoals voorheen)
Kees Pannekoek

en zo kan ik er nog wel een paar noemen! Jongens die stuk voor stuk iets nuttigste melden hadden, een stuk ervaring deelden, noem maar op!
Nu word iedereen stuk voor stuk afgekraakt en lijkt het alsof iedereen hier op het board het heeft uitgevonden!

Maar zoals ChrisN al zei... je bent nooit uitgeleerd met karpervissen! Je kan altijd wat leren... Ik raak ook nooit uitgediscusieerd over karpervissen, want er is gewoon zoveel om over te praten! De vraag hoe je tijgernoten moet klaarmaken komt wekelijks voorbij, net als pinda's en boilies... Maar als je de tijdneemt om te zoeken, staan er momenteel wel een 1000 boilierecepten op de site...

Laten we weer is lekker gaan discussieren over zaken die belangrijk zijn (geen eenden, honden op je stek, Raven, en schijten tijdens het vissen...) en waar iedereen zij ei in kwijt kan!

Maar... behandel iedereen met hetzelfde respect zoals jij ook behandeld wil worden, misschien is dat het belangrijkste voor nu!

Zelf heb ik de laatste tijd ook erg weinig gereageerd op het board, grotendeels vanwege de hierboven besproken punten...
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

18-06-2004 12:23

[quote="Raymond Tilmans"]Heren,

En dan voor al die personen die reeds alles al weten: kom gewoon niet meer op dit board! Hoef je je niet meer te ergeren aan al die "domme, zinloze" postings, hoef je ook geen domme opmerkingen meer maken. Voorkomt een hoop ergenis. Je weet toch al alles, niets meer te leren toch???
Groeten,
Raymond[/quote]


Indien de "harde kern" verdwijnt met alle kennis, wie moet er dan antwoord geven / feedback ?
Wie start de interessante discussies ?
( PS Schaar mezelf niet bij de hard kern, maar heb er inmiddels WEL van geleerd ! )

Het zou zonde zijn als het board door meer en meer vissers verlaten zou worden vanwege teveel onzin discussies.
Tuurlijk moet er ruimte zijn voor dolletje / gekheid op z'n tijd, maar niet alleen maar.


Robert de Wilt Geplaatst: 18 Jun 2004 09:09

Foos,
de moderators sturen wel degelijk snel pb's naar gebruikers die de fout in dreigen te gaan, mits ze dit waarnemen. Maar ook de moderators kunnen niet 24 uur per dag 'toezicht houden' en dat hoort ook niet te hoeven...

Robert,
het was ook helemaal geen verwijt van mijn kant naar de Mod's toe hoor !
Ik vind dat zij zowiezo veel tijd en energie steken in de site en dat mag ook wel eens gezegd worden ! ( vooral postings en reacties van Kees O )
Het was een mogelijke optie indien dit nog niet werd gedaan. Ik heb in ieder geval nog geen gekregen :roll:

Kan met verder nog steeds vinden in de denk/zienswijze van ChrisN en Marijn !
Laatst gewijzigd door Marco Mensing op 18-06-2004 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
CarpeR Diem
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-06-2004 12:26

Chris,

Sorry... ben met mijn hoofd meer aanwezig bij de sessie die maandag komen gaat. Maar bedankt he..
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

18-06-2004 13:32

Heren.

Het lijkt soms wel of men moet reageren op een bepaald onderwerp.
Ik ben van mening dat je alleen hoeft te reageren als je een zinnige aanvulling op de discussie hebt. Antwoord geven mag maar doe het dan wel zinnig. Het is absoluut niet zo dat jeugdige karpervissers geen zinnig antwoord kunnen geven. soms kunnen zelfs wij er nog van leren.

Wat ook vaak als excuus wordt gebruikt, is de rubriek koffietafelpraat. Men denkt dat elk onderwerp hiervoor in aanmerking komt.

Als medemoderator zet ik ook regelmatig vraagtekens bij vele postings / onderwerpen etc. en blijf van mening dat wij als beheerders hierop veel strenger moeten worden. Misschien wordt het kaf dan van het koren gescheiden en komen er weer spannende discussies op gang.

Uit de reacties komt ook naar voren dat de zoekoptie veel te weinig wordt gebruikt maar als er weer een veelgestelde vraag komt, men hier toch weer op gaat antwoorden. Wie is hier dan verkeerd bezig? Degene die de vraag stelt of de mensen die er massaal op reageren.

Het blijft een lastig punt. Ik blijf van mening dat we veel harde / strenger moeten optreden. Maar dat is iets wat de moderators onderling moeten gaan afspreken.

Pascal
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-06-2004 13:52

Pascal,

In hoeverre bedoel je "strenger worden"...?
Jullie kunnen ook niet dag en nacht op het board kijken en alle postings ezen en daarop ingrijpen...

Ik denk dat veel mensen reageren op de geijkte vragen om:
- Iemand daadwerkelijk te willen helpen
- Anderen te laten zien dat ze veel weten (of hebben gelezen)
- Zoveel mogelijk postings willen hebben
- Mensen te behoeden voor foute bereidingswijzen (Pinda's, tijgers i.v.m. blauwzuur)

Aan de andre kant... als iemand een geijkte vraag stelt middels een nieuwe Topic, komen daar veel grove reacties op dat die persoon moet zoeken...

Ja, wat wil je dan met zijn allen? Willen we iemand helpen, of niet?
Aan de andere kant kan je ook niet iedere nieuwe boarder alles gaan uitleggen...

Maar goed.... Het is jammer, want de site kan zo goed zijn en slecht zijn als wij (DE BOARDERS) er van maken!
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

18-06-2004 13:59

Even t.a.v. mijn geplaatst antwoord. Dit was niet bedoeld t.a.v. één of meerdere bepaalde personen. Wie zich aangesproken voelt, moet dit zelf weten. Ik bedoelde dit in ieder geval niet letterlijk maar figuurlijk!
Mijn welgemeende excuses wanneer mensen dit verkeerd begrepen hebben en zich op de tenen getrapt voelen.

Mijn reactie was bedoeld omdat ik vind dat iedereen het recht heeft om te reageren. Of dit nu wel of niet zinvol is. Dat er altijd wel eens ergernis optreedt bij het lezen van sommige postings, alle begrip voor.

En als de reacties op dit board altijd zonder enige emotie gepaard zouden gaan, zou de intresse er ook heel snel van af gaan.

Zelf zou ik de door mij geplaatste posting aangaande dit onderwerp nu anders formuleren en de door verschillende personen genoemde alinea zou ik nu niet meer vermelden. Maar deze vloeide ook erg snel uit mijn vingers zonder er goed over na te denken.
T.a.v. de andere reacties. Dat er gehoopt wordt op alleen maar zinvolle reacties is uiteraard een utopie. Men hoopt op het gezond verstand van de boardgebruikers. Gaat iemand over de schreef, zal er gereageerd moeten worden door de moderatoren. Maar men kan echter niet constant politieagent spelen. Reacties op het randje van fatsoen horen er nu ook eenmaal bij.

Egaal wat je post, probeer andere mensen in ieder geval in hun waarde te laten. En laat andere gebruikers die behoefte hebben aan veel (misschien wel soms zinloze postings) dit gewoon doen. Lees je ze gewoon niet meer. Dat is wat ik bedoelde...

Groeten,
Raymond
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

18-06-2004 15:34

Marijn,

We kunnen inderdaad niet 24 x 7 alles checken, dat is onmogelijk, daarom zouden we mijn inziens de tijd die we wel kijken / beheren strenger moeten optreden.

Met strenger bedoel ik:
- sneller toppics sluiten of verwijderen bij zinloze onderwerpen
- mensen direct aanspreken op de zinloze toppic
- mensen die constant op dergelijke postings reageren aanspreken op hun gedrag

Uiteraard is dit niet iets wat ikalleen bepaal maar met de rest van de moderators.

Daar ga ik aan de waterkant maar eens over nadenken: ik ga vissen!!

Groet Pascal
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-06-2004 16:14

He Pascal,

Lucky you!!! :wink:

ik moet even weekje overslaan, helaas....

Vangse!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-06-2004 16:24

Mee eens hoor Raymond. Er zijn nou eenmaal veel jonge karpervissers op dit board. We zullen wat geduld met triviale vragen en twijfels moeten hebben. Als beginner lijk je alles goed te doen, maar toch vang je niks. Kennen jullie dat? Een kleine hint helpt dan zoveel. En de moderators zullen zo af en toe sneller een vriendelijk tikje gaan uitdelen als het postgedrag uit de hand loopt. Want eerlijk gezegd wachten we het wel eens af. Het is tenslotte een democratisch land en een democratisch board. Weten wij veel. We hebben het er onderling nog wel over… :wink:

Maar ik zou eigenlijk de ervaren karpervissers willen uitdagen om de topics te beginnen met wat diepgang. De literaire steekspellen tussen de ervaren mannen is wat we missen. Hoewel de minder ervarener er niet zo makkelijk tussen zal komen, zijn ze vaak heel leerzaam. Nou heb ik zojuist langs wat Engelse boards gesurft voor inspiratie. En dat valt nog lang niet mee. De discussie over stoppertjes is helemaal niet zo uniek. Dus kom maar op.

Overigens, de harde kern is dunner dan je denkt. Sommigen hebben inmiddels andere besognes dan karpervissen. Kijk dus niet al te idealistisch achteruit. :roll:

Groet, Kees
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-06-2004 20:59

Geloof me mannen, moderator zijn is niet makkelijk. Gelukkig zijn we met meerderen, zodat er meer dan eens eerst overleg plaats vindt alvorens tot actie over gegaan wordt. Het is vaak heel moeilijk om op een goede manier in te grijpen, waar je moet begrijpen dat het nooit tot ieders tevredenheid zal leiden.
Ook in mijn ogen zijn een aantal (voor mij) waardevolle posters verdwenen van dit board, of dit door de jeugd komt, dat weet ik niet, feit is wel gewoon dat het nivo simpelweg gedaald is. Aan wie of wat dat ligt, dat laat ik even buiten schot. Wat wel belangrijk is, is dat we samen eraan moeten werken om het board fatsoenlijk te houden. Als jullie denken dat een handvol moderators de verandering zal brengen, dan hebben jullie pech. Natuurlijk kunnen wij helpen, maar het is slechts het topje van de ijsberg. Waar het bij begint is respect en goed lezen. Respect hebben voor elkaar, voor elkaars mening, en ook kunnen begrijpen dat niet iedereen dezelfde mening toegedaan is, en dat dat ook niet erg is. Daarnaast is het heel belangrijk om eerst goed te lezen alvorens men post. Pas als je begrijpt waarover het gaat, kan je een fatsoenlijk antwoord geven dat ook echt betrekking heeft op de topic.

Als we deze dingen in acht houden, dan zijn we al een flink stuk op weg. En dan maakt het niet uit of je jong of oud bent, iedereen moet leren, iedereen kan leren, en iedereen zal ook wat bijleren.

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

18-06-2004 21:20

Ik vind dit een goed initiatief... ben hier nog niet zo lang en er ook niet zeker van of ik de 'goede' sfeer wel ken... Ben echter al heel lang op het forum van metersnoeken actief (vooral 's winters) en daar hebben ze ook zo'n probleem gehad. Grote schoonmaak van het forum en een nieuwe start werkte behoorlijk, sfeer is echt goed te noemen inmiddels...

Hoop dat het hier ook lukt, en zal zelf iig proberen minder zinloze reply's te gaan geven (als ik dat al deed :wink: )

Misschien slim om hier een sticky topic van te maken? bovenaan valt op :wink: 8)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-06-2004 21:41

Heren..houd er ook rekeing mee dat het gewoon vistijd is!!!(nachtvisseizoen is maar 3 maanden open)...velen haken af in de winter omdat ze die wintervisserij niet zo zien zitten en hebben dan meer tijd voor zinvolle discussies op dit board...just my thoughts
al moet ik ook zeggen dat het niveau dalende is en dat dit ook vast wel meespeelt bij velen
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

18-06-2004 23:29

Mannen,

kleine reactie:
ten 1ste Hans:
dit zal zeer zeker een grote rol spelen, gelukkig hebben we het hier wat makkelijker qua nachtvissen ;-)

verder sluit ik me zeer zeker aan bij een aantal van jullie, in het verleden zijn er zeer mooi discussies geweest die ook soms op het scherpst van de snede waren zonder elkaar het licht niet in de ogen te gunnen.

Met HPE en helaas wijlen Wilko kon je geregeld tot op het bot doorgaan, ook met John Pancacke discussies gevoerd maar altijd tot werderzijds respect eruit gekomen.

Impulsief reageren gebeurt nu eenmaal, je houdt dit niet altijd tegen het is tevens het gedrag van de homo sapiens die leven in Nederland.

Verder dien ik me toch aan te sluiten bij Pascal betreffende de hoeveelheid nonsens topics, 3 topics over raven beetje teveel van het goed niet waar ?
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

19-06-2004 21:26

Soms, heel soms krijg ik een oprisping, een kriebelend gevoel, pijn in de onderbuik, trillende klamme handen. Kortom de drang om te schrijven...

Vroeger, logde ik in op Intercarp/Carpweb/KWO, en leefde me uit in talloze discussies1. Harde discussies, faire discussies. Discussies waaraan je kon zien, kon ruiken, kon voelen dat ze leerzaam waren of dat gingen worden. Discussies waar je plezier aan beleefde, discussies die het uiterste van je denkvermogen eiste. discussies die je dwongen alles te onderbouwen, diep te gaan in je redeneringen en discussies die je uiteindelijk de gewenste informatie of conclusies opleverden.

Vorig jaar, toen ik nog zeer regelmatig postte, was er een discussie die ging over 1 persoon waarvan een aantal personen (waaronder ik) vonden dat die niet echt serieuze bijdragen leverde aan het board. Ik heb toen meerdere keren geprobeerd duidelijk te maken dat ik vond dat hij niet de enige persoon was en dat ik vond dat het duidelijk achteruit ging met de kwaliteit... Veel bijval kreeg ik toen niet op het board, slechts een enkeling gaf mij gelijk en durfde samen met mij kritiek te leveren. Wel kreeg ik via de e-mail en de priveberichten wat bijval...(stel je voor dat je een mening die afwijkt van de grote menigte gewoon publiekelijk uit op het board, nee men stuurt een steunbetuiging per email om maar niet onder de voet te hoeven worden gelopen door de grote meute :( ) In de periode voorafgaand aan mijn "afscheid" van dit board heb ik meerdere malen kritiek geuit op de inhoud van de discussies en de beweegredenen van de mensen om te gaan posten..... Nauwelijks bijval, een roepende in de woestijn???

Enkele weken geleden kwam ik weer op het board, kon het niet laten om in 1 posting te laten doorschemeren dat ik het zonde vond dat het hier een zooitje aan het worden is, of zelfs al is geworden. blijkbaar nog steeds die roepende, stervende in de woestijn?

Op het board heb ik een aantal vrienden gemaakt, en juist 1 van deze vrienden wees mij op deze discussie. Als hij dat niet had gedaan had ik niet van het bestaan geweten. Niet geweten dat er nog meer mensen zijn die er net zo over denken als mij. Had ook nooit verwacht dat deze discussie had kunnen bestaan, immers er waren nooit reacties op het board mijn kant op dat men vond dat ik mss wel een goed punt had.... en voor degene die gaan roepen dat het "in mijn tijd" een stuk minder erg was....leer eens lezen!

Conclusie: uitermate frappant dat deze discussie bestaat. (op het scheinheilige af....of schop ik nu te hard op het scheenbeen bij sommige?)

Waarom denken jullie dat Carpweb ten onder is gegaan? Oke het bestaat zo ver ik weet nog steeds............maar het aantal postings stelt niets meer voor in verhouding met vroeger.... Ook daar ging het in kwaliteit hard achteruit en vrijwel iedereen verliet het zinkend schip.... Het zou mij niets verbazen als er van het Carpboard niets meer overblijft omdat vrijwel alle serieuze discuseerders zijn overgesprongen op het belgische forum...de geschiedenis herhaalt zich.

Ook vandaag had ik een oprisping, een kriebelend gevoel, pijn in de onderbuik, trillende klamme handen. Kortom de drang om te schrijven... Denk dat ik maar een boek ga schrijven over het leven van de duitsehelmkever ofzo..

Groet,
Kiron

Ps. Er zijn mensen die ik altijd heb gerespecteerd hier op het board. Juist die mensen wil ik bedanken voor hun inzet (en vaak ook doorzettingsvermogen in hun discussies tegen mij ;) )
Laatst gewijzigd door Kiron Zaal op 20-06-2004 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-06-2004 21:47

Het een en ander is natuurlijk inherent aan het feit dat er enige duizenden zeer jonge vissers op dit board zijn bijgekomen waardoor tallloze simpele vragen die al vele jaren gesteld werden telkens opnieuw verschijnen. Daar kan ik bepaald niet moedeloos van worden. Het betekent alleen dat de jeugd zeer leergierig is en dat beschouw ik als een pluspunt.
Klaarblijkelijk ergeren vele, wat oudere vissers, zich hier wel aan waardoor het aantal 'serieuze diepgaande' postings minder is geworden.
Ik zou zeggen, erger je niet aan de zoveelste posting over...., maar stel andere zaken aan de orde waardoor jongeren wat leren kunnen.
En aan die jongeren zou ik het volgende mee willen geven: gebruik vaker eerst de zoekfunctie alvorens weer dezelfde vragen hier te gaan stellen. En aan de ouderen: bezie sommige zaken met een glimlach, je bent zelf toch ook jong en onbesuisd geweest niet (eerst doen en dan pas nadenken...).
ralf haasjes
Berichten: 101
Lid geworden op: 05-05-2004 22:43

20-06-2004 14:49

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet kan oordelen over veel onderwerpen of ze zinnig zijn of niet. Wat de 1 zinnig vindt en wat aan kan hebben kan voor de ander een compleet onzinnig en nutteloze vraag zijn maar stel jezelf eens de vraag:'wie ben ik om daar over te oordelen'.
Laat mensen in hun waarde, niet iedereen zit op hetzelfde denkniveau en pakt alles net zo snel op als de slimmerikken onder ons.
En helemaal het aanvallen op leeftijd vindt ik zwak vooral ook omdat ik hier regelmatig antwoorden lees van jongeren die net vijftien zijn die heel wat meer toevoegen dan de antwoorden van de oudere medeboarders onder ons.
Als we nu een ding in de gaten houden zijn we al een stuk verder:
- Er bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden.
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

20-06-2004 18:22

Ik heb in mijn posting ook de jongeren aangevallen, maar tegelijkertijd ook benoemd dat er ook zeker een aantal zijn die zeer nuttige postings plaatsen. Natuurlijk zijn niet alle onzinnige postings van jongeren afkomstig, dat zou te makkelijk en te generaliserend zijn.

Ook ik wil een onderscheid maken tussen onzinberichten en serieuze vragen die al honderd keer gesteld en beantwoord zijn. Natuurlijk hoeft niet iedereen van de zoekfunctie af te weten als hij net op dit board komt. Dan heb ik liever dat er een serieze vraag (voor de zoveelste keer...)over gesteld wordt dan dat er bijvoorbeeld ongekookte pinda's in het water belanden.

En in dit laatste geval zie je ook dat er dan meestal toch nog serieus op gereageerd wordt (door iemand die dat nog steeds de moeite waard vindt), of door het allemaal nog maar eens toe te lichten, ofwel door iemand naar de zoekfunctie te verwijzen. Prima toch?

Hetgene wat ik bedoelde en wat in deze discussie al vaker benoemd is, is de nutteloosheid van sommige antwoorden, en soms zelfs van hele discussies. Voorbeelden hoef ik hier natuurlijk niet te noemen, die kent iedereen zo langzamerhand wel. Antwoorden die niks anders tot doel lijken te hebben dan het omhoogschroeven van het aantal postings van een bepaald persoon. En dit gebeurt natuurlijk echt niet alleen door de jongere generatie, dat zou idd te makkelijk zijn. En dat sommige antwoorden hier uit puur enthousiasme verschijnen, dat kan ik ook heel goed begrijpen.

En wat Ralf zegt, daar heeft hij ook wel gelijk in. Het zijn meestal ook niet de vragen waar ik een probleem mee heb. Want wat voor de een compeet logisch is, kan voor de ander wel abracadabra zijn. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk!

Mijn conclusie?

Ik denk dat het over het algemeen genomen meer het gemis is van het achtewege blijven van discussies met diepgang. Zo af en toe gebeurt dit nog wel eens, maar niet meer zoals het wel eens is geweest. Stellingen die je drie keer moest nalezen en en waarbij je echt je hersens moest laten kraken om tot een zinnig antwoord te komen of zelfs maar de probleemstelling te begrijpen. Discussie die echt ergens toe bijdragen, waar iedereen (jong en oud!!) wat van kan leren.

En ik denk niet dat dit komt doordat iedereen uitgediscussieerd is of dat alles hier al geschreven is. Maar door het ontbreken van mensen die de moeite nemen om zo'n discussie te beginnen en in stand te houden. En of dit komt omdat die mensen hier niet meer komen, of dat deze mensen moegestreden zijn? Dat laat ik hier maar in het midden....

Ik denk dat het al heel veel zou schelen als iedereen gewoon goed zou nadenken voordat hij hier iets plaatst: "Draagt het ergens toe bij? Klopt het wat ik zeg? Heb ik mijn mening goed onderbouwd?"

Wil ik als laatste nog een voorbeeld geven van een discussie waarvan ik het heel spijtig vind dat deze niet verder uitgediept wordt en dat is de weekplanning. Ik geloof dat Rinus al eens een voorzet heeft gegeven om dit wel te doen, want dit is iets waar jong en oud weer veel van kan leren. Een soort online verzameld logboek. Zonder wateren prijs te geven zouden hier heel mooi verbanden gelegd kunnen worden m.b.t. weer, jaargetijden, invloed van de paai enz. Ieder water is natuurlijk verschillend, maar als er heel duidelijke overeenkomsten in de vangsten zijn over een bepaalde periode, dan moeten hier toch verbanden te leggen zijn waar we allemaal weer verder mee kunnen? Dit laatste is mss een beetje off-topic, maar dit vond ik al langer en ik heb deze discussie maar even aangegrepen om dit voorbeeld te noemen. Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat dit ook niet van mijn kant komt. Ik heb momenteel te weinig tijd om echt serieus te vissen, dus echt nuttige bijdragen zou ik niet kunnen leveren. En mss is het ook wel teveel gevraagd...

Met deze posting heb ik het e.e.a herhaald, maar ik wilde mijn mening nog iets beter toelichten en scherper uiteen zetten. Ik hoop dat dat hiermee gelukt is.

Niels W.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-06-2004 21:45

Moedeloosheid ? Beste Bart-Jaap, ergens heb je gelijk, maar verzadiging/verarming zou ook een goede topicnaam kunnen zijn. Je vroeg om een reactie, dit is de mijne.

Net als anderen heb ik me erg stil gehouden op het board, enerzijds omdat ik dikwijls vond dat het sop de kool niet waard was en anderzijds door privé-omstandigheden. Neemt niet weg dat ook mijn vingers jeukten op een gegeven moment. Dat moment is dan nu aangebroken.

In mijn beleving is het vissen, of het nu op karper is of een andere vissoort, nog steeds een schaakspel, een oerinstinct. ’S-avonds, of op een andere moment overdenk je jouw strategie over waar te vissen en vooral hoe. Waarom-vragen spelen door je hoofd, je gaat filosoferen over de te volgen tactiek.
Meestal bedacht je de oplossingen alleen, of met een visvriend. Met veel geduld en veel discussiëren weliswaar, maar je kwam er.
Dát was en is voor mij nog steeds de essentie van het vissen. De huidige IT heeft er voor gezorgd dat we snel overal antwoord op ( willen ) krijgen.
Dit geldt zeker voor de jongere generatie, die de snelle en ook zeer gemakkelijke weg op het internet hebben gevonden en uitputtend gebruiken. Dat heet vooruitgang, maar het betekend ook een zekere verarming.
Nadenken en filosoferen is er bij velen niet meer bij, stekinfo en voorgekauwde info heeft het gewonnen, en da’s jammer.
Het resulteert in een brij van vragen en antwoorden waar niemand meer iets aan heeft.
Topics uit het verleden ophalen is geen schande, het werpt wellicht een nieuw licht, geeft een nieuw inzicht, op de materie.

Neem de tijd om te zoeken in dit vooralsnog hoogkwalitatief naslagwerk, ga lezen wat anderen vóór jou hebben geschreven. Denk erover en discussieer erover met anderen en lever dan commentaar en/of een waardevolle aanvulling. Kortom neem de tijd.
Voor degenen die geen problemen hebben met steeds dezelfde vraag, ga gerust je gang met geven van hetzelfde antwoord, maar ook die bijdrage levert slechts versnipperde informatie op.
Hetzelfde geldt voor het “ wordt actief in vereniging en de KSN “ laat ieder die daar een opmerking over maakt eens het volgende overwegen:

Doordat zoveel mensen lid zijn van verenigingen en ook van de KSN kunnen dezen een groter stem inbrengen. Zonder deze leden staan ze ook maar met lege handen. Bestuursleden zijn altijd wel te vinden, alhoewel ik uit ervaring weet dat het vaak een hell of a job is, je hebt er wel voor gekozen, net als die duizenden die met hun lidmaatschap hebben laten weten dat werk te ondersteunen.

Nuttige discussies of blindvissen zoals de topic Vissessie plannen was prachtig om aan mee te doen. Je dacht hele dagen na voordat je een passende oplossing had of een discussiepunt opleverde, dit zijn de dingen die in mijn optiek een board als dit levenskracht geven.
De in-memoriam voor Wilco, de ondersteuning voor Douwe, ook mij hebben de zéér gemeende reacties op mijn moeilijke periode goed gedaan, ook daar is het board voor, en dat zijn jullie allemaal.
Lolligheid en luchtigheid moeten ook gewoon kunnen, maar wel binnen de grenzen. Andere fora zijn vaak beter geschikt om, nou ja je weet wel. Zo ook met politiek getinte uitingen.

Verzadiging, tja ik denk van wel, alle vragen zijn inmiddels gesteld en ( alle ) vragen beantwoord. Niet voor niets zijn de afgelopen jaren geen baanbrekende boeken verschenen over het Karpervissen.! Anders dan bij wetenschappen als antropologie e.d is karpervissen iets heel anders. De studie houdt op op het moment dat je het allemaal weet.
Vernieuwingen vinden voornamelijk plaats op het gebied van aas-samenstelling en hengelmaterialen, dit overigens uitsluitend uit commercieel oogmerk!

We vinden blijkbaar dat dát de innovaties zijn waar we op wachten, want het switchen van merk A naar B levert misschien meer vis op.
Peter Otte zwengelde terecht met zijn nachtmerrie een goeie discussie aan.
Vaak ook genoemd werd de sterfte van karper in putten en kanalen , heeft iemand er wel eens bij stil gestaan dat wellicht wij de boosdoeners zijn? Hoeveel miljoenen kilo’s aan ongecontroleerd, zogenaamd altijd vangend aas ( boilies) worden er wel niet in het water gestrooid? Vervuiling? Ik denk het wel, op de rivieren met stromend en dus circulerend water zijn geen problemen ondervonden. Wél op de kanalen,plassen en kleine putten.
Dat zijn zaken waar we het over moeten hebben.
In de 16e eeuw brak in Amsterdam in het burgerweeshuis een soort van krankzinnigheid uit onder de jongeren, oorzaak was eenzijdig voedsel – ze hadden bijna een half jaar lang alleen hennepkoeken te eten gehad. Hoe zit dat met ons visaas en voer?

Bestuurders en andere Bobo’s lezen ons heus wel hoor, en het is geen schande als ze daarmee op goeie ideeën worden gebracht, zolang ze maar beseffen dat die ideeën zijn ontstaan door bijv. dit medium en door vaak zeer meelevende en meedenkende medesportvissers!


Uitwassen tegengaan zoals dit:

http://www.marktplaats.nl/markt/dieren/ ... 50%26m%3D0

en daar zijn nog meer voorbeelden van is nuttig, dáár moeten we wat aan doen, daar ligt een schone taak voor ons. Reageer, ageer en laat zien dat karpervissen méér is dan alleen maar liggen wachten op die peep in the dark!
Van Studiegroep naar Belangengroep is maar een héél klein stapje en wellicht een lagere drempel opleverend om toch ook maar lid te worden.
Elkaar erop attenderen dat zaken niet goed gaan is ook prima.
Hoelang is er al niet geklaagd over het zwartvissen, het camping vissen? Eindelijk wordt daar onder druk van, jawel alweer van al die leden, iets aan gedaan.
Wat gebeurd, op dit board wordt direct geklaagd dat men in de nacht bezocht wordt en geldige papieren moet overleggen. Waar ben je dan in [ krachtterm] mee bezig!

Neen, het moet hier anders, beter, desnoods strakker en strenger, maar bovenal meer het verstand gebruiken, papier is geduldig, beschouw dit board ook als een stuk papier, een boek zo je wilt en dan komp het hopelijk wel weer goed.
Maar blijf de discussie voeren.

Ben nog niet van mijn jeuk af, maar tot zover,

Groet,
Henk
Laatst gewijzigd door Henk de Jonge op 21-06-2004 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-06-2004 22:10

Hmmm maar Henk,
wanneer men nu met gebruik van alle verstand toch vreselijk de kop heeft gestoten en soms met een Mega klapper op de bek ging, wat dan?
Hoe makkelijk en veilig is zo'n board dan?
Ik geef toe, het blijft een alternatief..want van op je bek gaan en een enorme bult op je harsens leer je vanwege de impact alleen al meer...het blijft dan beter "hangen".

Nu ik erover nadenk zou dat eigenlijk wel eens de reden kunnen zijn dat ik geen lid van de KSN ben geworden, hoeft iemand anders voor mij nergens met z'n knar tegenaan te knallen....doe ik liever zelf, weet ik een volgende keer tenminste waar ik effe bukken moet....
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-06-2004 22:18

Henk TM,

Even taktisch terugtrekken en dan met nieuw elan er tegenan? En dan met een strakke rug. Kiron deed het ook toch?!
Bloed kruipt waar het niet gaan kan enzo :wink:

ZVG
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-06-2004 22:28

Henk,
ik ben het helemaal eens met jou uiteenzetting, ook Kiron, Niels, Aart en anderen verwoorden hun en daarmee ook mijn mening.

Het is nu eenmaal zo dat de jeugd gewend is aan een totaal andere en opgroeid in een snellere wereld.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-06-2004 08:10

"Nu ik erover nadenk zou dat eigenlijk wel eens de reden kunnen zijn dat ik geen lid van de KSN ben geworden, hoeft iemand anders voor mij nergens met z'n knar tegenaan te knallen....doe ik liever zelf, weet ik een volgende keer tenminste waar ik effe bukken moet...."


Henk,

Al eens aangedacht dat er iemand anders van jou "bult" kan leren? Als die dan ook weet wanneer te bukken, je dan samen beter kan worden?

Voorgaande is dus, in elk geval voor mij, de essentie van de KSN. Plus een paar avonden en dagen gezelligheid he.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

21-06-2004 22:41

[quote="Kiron Zaal"]

Conclusie: uitermate frappant dat deze discussie bestaat. (op het scheinheilige af....of schop ik nu te hard op het scheenbeen bij sommige?)

[/quote]

Beste Kiron, weet even niet wat ik met deze opmerking moet gelieve even toelichten alsjeblieft, moet ik dit namenlijk zien als kritiek, een aanval een toevoeging of val je mij af ben ik schijnheilig in dit geval :-? :-? :roll: :roll:
Ik merk het wel :wink: