Bliksem


Plaats reactie
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

12-05-2002 11:26

Dag samen,
ik wilde graag eens weten of bliksem nu kwaad kan tijdens het vissen. Ik vind het best beangstigend als er soms van die felwitte stralen over het water gaan...

wie heeft tips,opmerkingen etc. over dit mooie maar toch soms dodelijke natuurfenomeen

groetjes,
stefan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-05-2002 13:07

Je carbonhengel werkt prima als bliksemafleider ook als geleider indien je een (hoog)spanningsmast raakt.
Er wordt niet voor niks gewaarschuwd, mocht je de pech hebben een aanbeet te krijgen in een onweersbui sta je met een prima geleider in je hand.
Tis maar wat je wilt de mogelijkheid op een run DIRECT na een onweersbui of de mogelijkheid lopen uitgeschakeld ( vreemd woord overigens het zou ingeschakeld moeten zijn ) door een blikseminslag.
Ik draai carbonhengels binnen, aangezien onweer vaak gepaart gaat met hevige rukwinden heb je het druk genoeg met je tent of plu.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bas van den Broek
Berichten: 49
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Best
Contacteer:

12-05-2002 14:26

Hallo

Denk in eerste instantie aan je eigen veiligheid. Als het kan, ga dan in je auto zitten.
Maar ik weet haast zeker dat na de onweersbuien de beetverklikkers weer aan de bak kunnen.

Ik kan me nog een sessie aan het Twentekanaal herinneren waarbij het in de verte onweerde terwijl ik een run kreeg. Maar de schubkarper van 23 pond bleef maar vechten en had geen zin om naar de kant te komen terwijl het onweer dichter en dichter bij kwam. Na ongeveer 10 a 15 min terwijl het onweer boven onze hoofde tekeer ging, werd eindelijk de vis geland. Ik kan je vertellen tijdens z’n dril voel je, je echt niet prettig.

Groetjes,
Bas
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

12-05-2002 16:08

Ik vind bliksem altijd een mooi fenomeen van de natuur en daarom prachtig om naar te kijken.

Ja er wordt wel eens verteld dat vissen erg graag azen voor en na het weer omslaat. Waarop dit gebaseerd is? Geen idee? Denk dat het te maken heeft dat door het weer het zuurstof in het water flink toeneemt.

Je veiligheid moet natuurlijk bovenop liggen anders kan je helemaal niet meer vissen straks.
Gast

12-05-2002 17:40

een goede tip is dat je je hengeltopppen zo laag mogelyk moet zetten bv als je over een rietkraak heen vist staan de toppen omhoog dit moet je dan zeker zien te voorkomen zoals eerder werd opgemerkt het zyn goede bliksemgeleiders
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-05-2002 17:54

Het blijft beter om je hengels in te halen en plat op de grond neer te leggen.
Stel je voor dat je wel een aanbeet krijgt, wat doe je dan? de vis laten lopen of de hengel oppakken met de kans op een opdonder.
Grafiet geleid als de beste.

Het aardige van grafiet is ook dat zodra het water geraakt wordt en je hengel in contact staat met het water, wat niet denkbeeldig is ivm de natte lijn je alsnog getracteert kan worden op een oppepper.
Zie het maar als een sporter die op nat gras loopt en een opdonder krijgt, er zijn voorbeelden dat het door het slachtoffer niet na vertelt kan worden, het is niet voor niks dat een wedstrijd gestaakt wordt met naderend onweer.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

12-05-2002 21:12

Tot nu toe heb ik mijn hengels altijd laten inliggen bij onweer. Maar ik heb mezelf wel zo veilig mogelijk neer gezet. Wat ik bij een run zou doen weet ik eigenlijk niet want tijdens het onweer zelf heb ik er nog nooit een gehad. Erna wel.

Piotr
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

13-05-2002 08:48

Veel mensen onderschatten het gevaar van onweer!
De combinatie water, open vlaktes en carbonhengels vergroot de kans op een inslag in jou of je omgeving aanzienlijk!
Een inslag op 25 meter afstand KAN zelfs al dodelijk zijn.
Ga dus a.u.b. in je auto zitten tijdens een onweersbui, want daar zit je 100% veilig.

Met angstige groet,

MArtijn
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

13-05-2002 13:54

Ikzelf was ook aan het twijfelen om de hengels in te halen, maar koos er maar voor om ze onder een boom in met de toppen in het water te zetten..zo zal de inslag, als die er al is misschien op de boom afgaan.

Maar mijn leven is mij inderdaad meer waard dan een run ... toch maar even inhalen dan?

greetz,
stefan
jeffrey hokke
Berichten: 75
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: zoetermeer

31-05-2002 22:29

heyZzZzZz

ik zat op het twente kanaal toen we van ver klote weer zagen aankomen het was niet zomaar klote weer maar het spookte echt normaal laat ik me hengels wel inliggen maar toen deden we er goed aan om onze hengels binnen te draaien tente extra te verstevige zover dit nog kon en lekker 3 kwartier in de auto te gaan zitten en w8en tot de buien die van allekanten kwamen waren weg getrokken.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-06-2002 16:22

Lieve mensen,
Een bliksem zoekt de weg met de minste weerstand naar aarde.
Rond 9 van de 10 wateren staan hoge bomen.
Wat zou minder weerstand hebbe? Een hengel die met z'n top niet meer dan 1 meter boven de grond staat en op een kunststof pieper rust (isolator) of een torenhoge zeiknatte boom? (nog nooit onweer zonder regen meegemaakt)
Zolang je niet met je hengel in je hand op een open veld met je top in de lucht gaat lopen zal het allemaal wel meevallen.
Bovendien is me opgevallen dat onweer vaak niet over een breed water trekt maar erlangs.
Toch blijft voorzichtigheid geboden en is de auto een van de veiligste plekken.
Doe mij maar gewoon een zonnetje hoewel er na onweer wel opmerkelijk veel aanbeten komen.
peter bosman
Berichten: 10
Lid geworden op: 02-06-2002 02:00
Locatie: katwijk

03-06-2002 23:11

kan gewoon onder je overwrap kwaad.
Het is immers een soort faraday kooi.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

03-06-2002 23:38

kun je me dan ook uitleggen wat die kooi van faraday doet? het klinkt allemaal wel interessant, maar bij mijn weten is het enige dat een kooi van farraday goed tegenhoud magnetische straling, bijvoorbeeld van een telefoon. bliksem heeft geen enkele moeite om dwars door je tentje heen te gaan, en de stalen delen doen dan ook niet veel meer, die zijn weg in fracties van een seconde.

ben het wel gedeeltelijk eens met de hoge zeiknatte bomen, maar ook door kunststof gaat de bliksem. kunststof heeft in veel gevallen een doorslagspanning van ca 30000 Volt per CM, dus ook daar komt ie wel doorheen, met 300000 volt geen probleem denk ik zo.

al met al voel ik me niet erg veilig als ik langs het water zit met een beetje bliksem boven mijn hoofd. dan heb ik toch liever onweer in mijn hoofd (een klotebui om een verspeelde karper, ik leer er vaak wel weer wat van)
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

04-06-2002 07:16

Het afzien tijdens onweer wordt vaak beloond met een mooie run... of meerdere zelfs. ook is het mij maar wat vaak gebeurt dat hij middenin een keiharde onweersbui afging... op dat soort momenten pak je uit reactie gewoon je hengel, maar als je na gaat denken over de risico's van een hengel ophoog gooien in open veld??? SLIK.

Gisteravond begon het ook zo lekker te knallen maar ik kwam te laat bij het water aan... droog en weinig wind. weer een blank dus.

Zelf heb ik tijdens het vissen in onweer enkele vervelende momenten gehad:
- 150 meter uit de kant in een bootje midden op groot water en de bliksem slaat tot 5 maal in op de bomenrij langs het water.
- 2 runs tegelijk krijgen in knallende bliksem die RECHT boven mijn kop zat FLIBOEM!
en meer van dat soort ongein...

maar om toch weer terug te komen op de eerst gestelde vraag:
vissen in en na onweer loont en daarom zou ik het zeker doen (vooral wanneer het weer echt zo omslaat na enkele dagen warm weer ofzo)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-06-2002 11:26

het verhaal van die bomen....er zit best een stuk waarheid in, maar vergeet niet dat op het totale ateroppervlak(meer/plas)geen hoge punten zijn en er toch bliksems inslaan in het water aan de kant kan jouw hengel wel eens een zeer aantrekkelijk punt zijn voor de bliksem ook al ligt ie op plastic beetmelders(die worden net zo nat als een boom)
een kooi van faraday zoorgt er voor dat een electrische lading om je heen geleid word zoals in een auto, een de balijnen van je bivvy genoeg zijn?? ik zou het niet weten!
al al met al is da kand dat een bliksem in je hengel/tent inslaat erg klein maar als je een in een onweer terecht komt dat zo heftig is dat zelfs je piepers afgaan door het spanningsverschil dat ontstaat als de bliksem inslaat kan je het beste een greppel induiken want ook al slaat de bliksem in een boom als je daar dicht in dbuurt staat heb je kans dat je haar voor de rest van je leven on model blijft!!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

04-06-2002 13:48

je plu'tje is geen kooi van Faraday en zal je dus echt niet beschermen hoor!!
De enige plek waar je echt 100% veilig bent is in de auto...

Groet,

Martijn
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

04-06-2002 14:13

En om even te vertellen dat het nog gevaarlijker is als julie denken: Als er naast je carbonhengeltjes een boom van 15 meter hoog staat slaat hij toch op je hengels in!!!

Groetjes
Ruud Theuws
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: Bergeijk

04-06-2002 14:13

Vaak gehad dat je tijdens het hoogtepunt van een onweersbui een run krijgt. Echt tijdens de hardtste klappen. Gewoon een kwestie van de hengel laag houden. De Vis drillen door met horionrale bewegingen de vis naar de kant te trekken. Wel goed het verschil tussen de flits en de klap in de gaten blijven houden. Dreigt dit gelijk te worden dan maar weer even de hengel met baitrunner open terug in de steunen leggen.

Ach ik denk maar altijd zo: de kans dat ik in de stad wordt neergestoken door een buitenlander is groter dan dat ik het loodje zal leggen tijdens het vissen!
peter bosman
Berichten: 10
Lid geworden op: 02-06-2002 02:00
Locatie: katwijk

05-06-2002 20:33

Het maar een vraag kees
herman derkx
Berichten: 116
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: eindhoven

18-06-2002 13:15

de bliksem zal inderdaad eerder je carbon hengels treffen dan een dikke boom.
overigens haal ik mijn hengels nooit uit voor wat voor weer dan ook. wanneer ik een run krijg tijdens onweer ga ik op de kant zitten en met mijn hengels lags de grond af drillen. ik ben niet bang voor de dood als hij komt komt ie maar ik zoek hem ook niet op door mijn hengel de lucht in te steken.
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

18-06-2002 14:10

Het maakt helemaal niks uit of je je tijdens het drillen je hengel in de lucht steekt of bij de grond houdt! De bliksem slaat in beide gevallen op je hengel in met hetzelfde gevolg!

Groetjes
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

18-06-2002 15:13

P'cies,
het carbon trekt Bliksem aan,
of Bliksem trekt carbon aan :wink:

dus hoog of laag,
dood zal je gaan als hij bij je inslaat...
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

20-06-2002 11:41

Onzin, je hoeft echt niet perse het loodje te leggen als je bliksem op je hengel inslaat. Je krijgt wel een flinke opdonder, maar de kans is 1 op 4 dat je dood gaat als je geraakt wordt, en als je de hengel aan het foam vasthoud zal die kans nog aanzienlijk dalen.

Met bliksemende groet,
Roel
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

20-06-2002 11:54

Geloof je nou zelf dat de kans 1 op 4 is om dood te gaan als de bliksem op je zeer goed geleidende hengel inslaat? Nou dat weet ik dus wel even zeer zeker van niet! En als je een stukje hierboven leest weet jij dat ook (Blikseminslag binnen 25 m kan al dodelijk zijn). En zelfs al is de kans 1 op 4, neem jij het risico dan? Nou ik denk het van niet! Anders ben je gewoon met een woord DOM! Als de bliksem nog op afstand is (10 tellen ofzo) oke dan dril ik ook gewoon rustig maar recht boven me hoofd? Echt niet dus he!

Groetjes
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

20-06-2002 11:58

Zelf vis ik nooit als het onweert. Wel erna. Ik heb een praktische opdracht over bliksem gedaan, en uit verschillende bronnen gehaald dat de kans 1 op 4 is dat een blikseminslag bij jou fataal is. Een beetje normaal reageren kan ook wel
Plaats reactie