Bliksem


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-08-2002 18:44

Bovendien heb je alcoholgebruik in de hand Rob, bliksem-inslag niet!!!

Als het onweer recht boven je zit en je zit te vissen ben je toch al te laat, dan kun je maar beter zo goe dmogelijk proberen te voorkomen dat de bliksem op je inslaat, of dat je er wat aan over houdt. Dan pak ik wel in. Maar als (zwaar) onweer voorspeld is ga ik gewoon niet vissen.

Met verstandige groet, ( :razz: )

Sjoerd
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-08-2002 18:45

Op 2002-08-27 12:24, schreef Hans-Peter van Ee:
Jij zegt het precies goed, Bliksem pakt niet altijd het hoogste punt.
Men kan dus ook getroffen worden als men niet aan het vissen is.
Het risico om getroffen te worden is aan de waterkant niets groter dan op een voetbalveld of ergens anders.

Hans, het risico is wel degelijk groter aan de waterkant!

Bliksem zoekt bij VOORKEUR het hoogste punt op. Als je aan het water zit ben je vaak 1 van de hoogste punten en is de kans dus groter dat de bliksem jouw koppie zal kiezen als inslag punt....

Gr.

Martijn
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-08-2002 18:50

Rubber geleidt idd niet goed nee, maar 3 mm rubber, houden echt niet 100000 volt tegen, Trek maar eens een rubber-doktershandschoentje aan en steek je vinger dan maar eens in het stopcontact! dan praten we verder... hehe

Groetjes, Sjoerd

Ps, Ook ik vis door. Alleen, ik ken m'n grenzen. Zowel bij het vissen als bij drank ( NOT! :razz: :grin: )
Arnold Haandrik

27-08-2002 21:08

:smile: :lol:

Piet Keizer...

met-ontmantelende-groet
Harald
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

04-09-2002 11:25

Het valt mij op dat er bij al deze opmerkingen nauwelijks informatie zit die echt klopt.

Carbon trekt bliksem aan! Klopt niet.
Bliksem slaat in op het hoogste punt! Klopt niet.
Rubber kleding verkleint de kans op een inslag! Klopt niet.

Eerst even een kleine uitleg over electriciteit. Om een electische stroom te laten lopen heb je net als bij water een verschil nodig. Bij water is dit een druk verschil en bij electriciteit potentiaal. Verder heeft alles op deze planeet een electrische lading. Een stroom loopt alleen als er een geleiding is tussen twee VERSCHILLENDE potentialen. Tijdens een onweers bui bouwt zich een gigantische lading op in een wolk. Dit wordt veroorzaakt doordat koude en warme lucht met elkaar in botsing komen. De lading is een wolk steigt en steigt en op een bepaald moment is het potentiaal verschil tussen een andere wolk of de aarde zo groot dat de lucht een geleider wordt. Als ik het me goed herinner is er 1miljoen volt nodig om in DROGE lucht een vonk te doen overslaan over een afstand van 1 meter. Deze spanning is lager als de lucht vohtig is, maar lager dan 750.000volt zal de spanning niet zijn. Een onweersbui hangt natuurlijk in de lucht en vaak op enkele honderden tot zelfs duizenden meters hoog. We gaan nu even uit van 500 meter met een vochtige lucht. Om vanaf deze hoogte te zorgen dat de lading van de wolk zich kan ontladen naar aarde is een spanning van 500 x 750.000Volt = 375.000.00Volt. 375 miljoen volt bij een onweersbui die op 500 meter hoogte hangt. Dit is onwaarschijnlijk laag. De meeste onweersbuien hangen tussen de 1500 en 3000 meter en dus komt de spanning ongeveer tussen de 1 en 3 miljard volt te liggen. Ook gaat er een gigantisch grote stroom lopen van enkele miljoenen ampere's. Dit heeft tot gevolg dat er in de micro seconde dat de ontlading duurt een enorm gigantisch vermogen wordt verstookt. Met dient namelijk de spanning en de stroom te vermenigvuldigen. Enkele biljoenen watts worden gedurende een ongeloofelijk korte tijd verstookt. Door de grote stroom komt de lucht tot zelfontbranding en door deze verbranding wordt omliggende lucht met een gigantisch grote kracht weggedrukt. Hierdoor ontstaan de donderklappen.
Ik zal nog ff de punten aankaarten welke ik in het begin onwaar heb verklaard.
De regel van electriciteit is dat deze altijd de weg van de minste weerstand zoekt.
Aangezien een hengel erg goed geleid wil dat niet zeggen dat op het moment van ontlading de hengel ook daadwerkelijk de minste weerstand naar aarde opleverd. Ook IN de aarde gaat de bliksem verder en deze schijnt zelfs een voorkeur te hebben voor electriciteits leidingen welke 2 meter onder de grond begraven liggen. Tijdens het ontladen zoekt de bliksem zich een weg vanuit de wolk naar aarde. Dit pad is NOOIT recht. Het bebeurd soms dat één bliksem 4 of 5 bomen raakt om vervolgens via een plantenbak in iemands achtertuin de grond in te verdwijnen. De bomen vormen op dat moment een minder lage weerstand dan de plantenbak en dus is dat de weg die de bliksem kiest.
Meestal is echter de boom WEL de wel van de minste weerstand en gaat de bliksem via de natte buitenkant of via het hart van de boom naar beneden. In dat laatste geval zal de boom exploderen door uitzettend vocht dat nergens heen kan. Afgebroken bomen van ruim 1 meter dik door een bliksem inslag behoren dus tot de mogelijkheden.
Aangezien een hengel goed geleid is de kans dat deze ook een deel van de weg met de laagste weerstand is ook groter. De hengel trekt de bliksem niet aan, maar de bliksem kiest de hengel. Of de hengel nou met de top in het water hangt of in de lucht steeks maakt weinig verschil. De weg van de bliksem is niet te voorspellen.
Mensen die denken dat ze veilig zijn omdat ze rubber kleding dragen en foamen handgreepjes op hun hengel hebben komen ook behoorlijk bedrogen uit. Alle materialen op deze planeet hebben een doorslag spanning, waarvan die van een glas als een van de hoogste kan worden beschouwd. Glas slaat bij een spanning van een paar miljoen volt over een afstand van een meter door en aangezien we met bliksem over een spanning van enkele miljarden volts praten slaat welke materiaal dan ook gewoon door. De bliksem gaat dus via je hengel, dward door de foamen handgreep en door je handschoentjes, door je arm, via je romp en door allerlei organen en zenuwbanen (welke waarschijnlijk allemaal verbranden) naar je benen en door je rubberen zool de grond in. Hierbij een verkoold lijk of een (tijdelijk) verlamt mens achterlatend.

Zoals vele hier al zeggen is de kans op een rechtsteekse treffer niet zo groot, maar om na te gaan dat voor een mens een stroom van 50mA bij 230Volt al dodelijk kan zijn. Is een zijtak van een bliksem met ongeveer 1 miljoen volt en duizend ampere ook vrij dodelijk. Deze zijtakken kunnen tot enkele honderden meters lang zijn, dus een inslag op 100meter afstand kan al fataal zijn.

Het werd ook al genoemd als de enige veilige plaats. De Auto. Dit is inderdaar de enige veilige plaats waar je je kunt bevinden. Waarschijnlijk zelf veiliger dan ik een huis. Doordat een auto van metaal is en metaal elektriciteit erg goed geleid wordt de elektriciteit van een bliksem inslag om je heen geleid en via de banden afgevoerd naar aarde. Echter de banden zijn gevuld met lucht en zijn zelf van rubber. Door de condensator werking blijft er echter een aanzienlijke hoeveelheid lading op de auto achter welke ook dodelijk kan zijn. De auto erg voorzichtig tegen een paaltje of boom rijden of een uur of wat wachten na de inslag zorgt ervoor dat deze lading ook wordt afgevoerd.

Ten slotte moeten diegene die het risico van een inslag willen lopen dit helemaal fijn voor zichzelf weten, maar de kans om raak geslagen te worden tijdens het vissen is groter dan neer te storten met een vliegtuig en ook groter dan de staatsloterij te winnen en waarschijnlijk zelf groter dan 50 euro met een kraslot te winnen. Als ze voor zichzelf geen problemen hebben met sterven moeten ze er ff aan denken dat er ook mensen thuis zitten die 15, 20 of zelf 40 VEEL te jong vinden om afscheid te moeten nemen. En is die ene karper nou echt je leven waard?
Martijn Schild

04-09-2002 23:29

Ik zat twee weken geleden te vissen met (vrij plotselinge) heftige onweer. Toen was het in ons huis ingeslagen, die omgeven staat door andere huizen en bomen etc.
Een half uur daarvoor had mijn vader al gebeld of ik onderweg was naar huis (niet dus), omdat het zo gevaarlijk zou zijn.
Dus toen ik thuis was heb ik hem maar even gevraagd wat nou gevaarlijker was.

Het ligt vooral aan de omgeving waar je je bevindt tijdens het vissen. Maar volgens mij is onweer zo onvoorspelbaar als het maar zijn kan.
Bianca Venema
Berichten: 93
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Borne
Contacteer:

05-09-2002 10:38

De kooi van faraday waarover gesproken werd eerder heeft alleen betrekking op de kooiconstructie van een auto, dat ervoor zorgt dat de bliksem weggeleid wordt. Daar ben je 100% veilig ook al slaat de bliksem op je auto. Een tent is absoluut niet veilig. Heb zelf meegemaakt dat de bliksem in een paraplu insloeg. Gelukkig geen persoonlijke ongelukken, maar het plutje kon in het ronde archief!

Advies (zoals eerder): hengels inhalen, plat neerleggen, in de auto zitten en na de onweersbui z.s.m. weer ingooien. Onweer is gevaarlijker dan menigeen denkt!

Safety greets en suc6 van Bianca
Tight Lines!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

05-09-2002 14:24

Na je stukje Rob heb ik met verbazing moeten vast stellen hoe makkelijk jij over iets denkt.
Toen ik jong was dacht ik ook,net als jij,dat ik "onsterfelijk" was en dat alle nare en vervelende,gevaarlijke dingen altijd andere gebeurde en altijd in andere landen,nooit mij.
Ik zal je een voorbeeldje geven wat mij is overkomen(of beter gezegt niet is overkomen).
Ik was al een dag of 5 aan het voeren op de maas voor een nacht sessie die gepland stond van zondag op maandag.
Het weerbericht gaf echter waarschuwingen voor onweers buien en op lang aan dringen van mijn vrouw ben ik die zondag nacht thuis gebleven.
Met spijt overigens want die onweers buien vielen reuze mee volgens mij,en na wat geruzie met mijn vrouw (vond dat ze maar wat zeurde en ik kon toch goed op me zelf passen)heb ik die nacht naast haar geslapen inplaats van bij mijn hengels.
Maandag avond ben ik richting maas gegaan om de opgelopen "schade" in te halen met een avond sessie.
Aan gekomen op mijn stek heb ik toch eerlijk gezegt de schrik van mijn leven gehad.
Mijn tentje sla ik altijd op aan de voet van een eik,een boom zo dik dat je twee mensen nodig hebt om hem te omarmen.
Hij (de eik dus) was weg,geheel ontploft door bliksem het was een ravage die je gezien moet hebben om het te geloven.
Ik denk er nog vaak aan als het buiten onweert wat er gebeurd zou zijn als ik die sessie toch gegaan was,waarschijnlijk (ik weet het zeker)had ik dit stukje niet geschreven en was ik nu aan het rond rennen op de eeuwige jachtvelden,terwijl het me hier nog zo goed bevalt.
Bang voor onweer ben ik nog steeds niet,voorzichter dat wel.

Met bliksem groet Wil.
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-09-2002 10:23

Beste Wil,

zie je wel dat je altijd naar je vrouw moet luisteren!!!:)

Groeten
Paul
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

02-07-2003 14:31

Ik bleef altijd zitten waar ik zat met onweer! We hebben al nachtelijke uren megemaakt dat het zo hard onweerde en flitste alsof het daglicht was. Wel altijd zo verstandig om in de auto te gaan zitten. Bij een run moet je gewoon kijken hoe dik je erin zit. Als het rechtboven je hangt dan lijkt het me niet zo verstandig op die hengeltjes te pakken!

Ik hield ervan vlak voor of net na het onweer te vissen, ideale omstandigheden toch, en tijdens het onweer lekker maar ff veilig in de auto gaan zitten. Vorig jaar echter, kwam er verandering in. Ik ging met mijn vismaat een maassessietje houden. Omdat we een relatief eindje van de auto zouden zijn en de auto langs een toch redelijk bereden weg langs de maas geparkeerd zou staanen geen zin hadden om smorgens een bekraste auto terug te vinden, hadden wij mijn pa zover gekregen dat hij ons zou brengen. Van te voren werden wij al door diversen mensen gewaarschuwd dat de lucht wel erg zwart zag en het flink zou gaan knallen! So what? Wij hadden immers wel meer en erger meegemaakt! dachten we..!

nadat we goed en wel alles hadden opstaan en ingegooid begon het om ons heen helemaal te betrekken. Over zag het zwart, behalve boven ons, daar was het helemaal helder. had ik nog nooit meegemaakt, het zag ook verrekte vreemd uit. Plots begon de wind uit alle richtingen te waaien en draaide continu! De zwarte wolken draaide zich bovenons zeer vreemd inelkaar. Ik begon me minder pretiig te voelen en was me al strek af aan het vragen of ik niet direct zou bellen en me direct weg zou laten halen daar. Maar we zaten net en mijn maat had er nog het volste vertrouwen in...dus... ik geen mietje en niet gebeld...dom dom dom! Ineens begon het! Rechtboven ons. Aan de overkant van het water zag je de bliksem recht naar beneden komen. Dit was het moment dat ik echt fucking angst kreeg! Nog nooit was ik bang tijdens onweer maar nu was het prijs. De wolken bovenons draaide in kolkte in elkaar! Dit had ik nog nooit gezien. Mijn vismaat voelde zich niet meer zo prettig maar had er wel nog vertrouwen in. Ik lag inmiddels al buiten van mijn hengels verwijdert plat op de grond. Dit vond ik niet fijn..haha! (kan er nu om lachen) Mijn maat kwam even achter mij zitten en vertellen dat ik toch even moest kijken want het zag er toch allemaal zo mooi uit....! Ik vertelde hem dat ie de pot op kon..en hij lachte..dat ik daar op de grond lag. Todat er ineens een oogverblindende flits aan de overkant op de overinsloeg..een klap van jewelste...zand spatte in een stof wolk op want het regen de nog niet. Meneer de stoere vismaat lag binnen 0.5 seconde naast me! Met begon het echt zwaar te regenen! daar lagen we dan...de twee diehard vissertjes! het ging te keer als een idioot. Ik heb toen mij tel gelijk gepakt en al liggend in de stromende regen gebeld. pa en ma als de wiede weerga afgekomen. 20 minuten hebben wij daar plat gelegen in de hel! Zeiknat, superangst en de flitsen bleven maar recht naar beneden komen. Vreemd genoeg stak het niet het water over maar bleef het voornamelijk aan de overkant. Mij pa en ma hebben bij de hoofdweg de wei opengemaakt en dwars door het veld tot aan de dijk gereden! Laat ik je vertellen dat pa nog lol had aan de telefoon maar toen hij daar in de buurt kwam en zag hoe het te keer ging bovenonze stek meteen mij weer gebeld had of we uberhaupt nog niet geroosterd waren. Boven aan dijk gekomen toeterde ze en zijn wij als de weerga naar boven gesneurt en in de auto gejumpt. Weggereden uit de wei en toen zagen we pas van een afstand hoe erg het was! Dit was echt extreem! toen we er lagen had ik echt angst, maar toen ik vanuit de auto zag in wat voor hel ik had gelegen bleek gewoon dat het nog erger was als ik dacht. na een uurtje trok het weg, het het echt een dik uur gewoon stil gehangen. de wind werd rustig en draaide niet meer. We hadden besloten om de sessie toch maar aftebreken, want de lol was er nu van af. De auto's van pa en ma werden langs de weg gezet, zodat we niet weer een spoor door de wei van die boer hoefde te trekken. We hebben de spullen ingepakt en boven aan de dijk neerglegt. Tijdens het laatste beetje opruimen ging mijn tel..zonder dat we er erg in hadden had het weer zich gedraaid en kwam heel snel weer terug. Wij als idioten een paar keer op en neer door die wei de spullen weggehaald en in de auto gelegd en wegwezen. Zijn we maar een pilsje gaan vatten in de kroeg in onze camo kleding op de goede afloop. Mijn vriendin bezocht diezelfde avond een tentfeest op nog geen 5 km afstand van onze visstek. Zij belde midden in de nacht nog om te vragen of alles ok was want het had bij hen toch waanzinnig geonweerd.....Ja hoor schat...alles in orde en onder controle...ik zie je morgen...ik ga nu verder slapen...in mijn bedje!!


1 ding is mij toen duidelijk geworden: Ik zal altijd blijven vissen met onweer, maar deze jongen zal er in de toekomst altijd voor zorgen bij onweersvoorspellingen dat zijn auto zeer kort in de buurt staat.

En iedereen kan lullen wat die wil over hoog inslaan, aan de grond inslaan, of carbon of grafiet nu wel of niet aantrekt...zo als diversen mensen al hebben gezegt: Er is maar een STEK waar je 100% veillig zit en dat is je auto!

Iedereen moet natuurlijk zelf wel weten wat hij doet, maar doe niet zoals wij en onderschat het natuurgeweld niet. Jullie hebben respect voor de dieren en de omgeving in de natuur, dan respecteer ook zijn krachten en tart het niet. Maar net als ik zullen vele van jullie het eerst live moeten hebben meegemaakt voordat je dingen beseft, ik hoop alleen dat jullie net zo'n geluk hebben als ik en je ervaring daarna nog hier op het baord kunnen navertellen!

Adiois
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-07-2003 15:05

Jeroen,

Waar haal je dat vandaan dat de kans op een inslag in je hoofd grote is dan 50 euro winnen?

Ik ken iig stukken meer mensen die met krasloten geld hebben gewonnen, als die door de bliksem zijn geraakt.

Verder dank voor je uitleg...

Ook heb ik ooit een theorie gehoord dat een bliksem van de grond af zou komen. De betreffende verteller bleef volhouden. Onzin zeker?

gr. laurens
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-07-2003 16:41

Martijn (Nederpel),

Deze discussie is al heel oud! Mijn mening is nog steeds niet veranderd. Of ik alles op de juiste waarde inschat? Ik heb tot twee keer toe een inslag van dichtbij meegemaakt, het laat je idd niet onberoerd, maar ik vind het geen reden om in te pakken en bang thuis te gaan zitten.....

Groet,
Kiron
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

03-07-2003 11:28

Iedereen heb het over cijfertjes en kansen.

Wij vissen tijdens het onweer. Hoeveel mensen zijn dat? hooguit een paar die tijdens het onweer blijven zitten.

Hoeveel mensen worden slachtoffer van de bliksem per jaar?

Mischien zijn de meeste slachtoffers wel vissers? Of wie weet heb je wel de meeste kans om getroffen te worden als je bij het water zit. Ik heb welleens gehoord dat je bij water de meeste kans hebt om getroffen te worden. Voor mij genoeg reden om naar huis te gaan.
Ken mij het schelen dat de kans heek klein is. Liever in me huis of in de auto dan bij het water in het open "veld"


Laters
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-07-2003 12:22

kiron je doet alsof angst erg is, ik ben ook zeker niet bang voor onweer, ik ga der denk ik alleen wat verstandiger mee om!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-07-2003 13:01

Ik heb ooit 1 keer de stokken ingedraaid en ben weggegaan wat ik kneep hem aardig (spullen stonden veilig).

Maar als je eenmaal in een vette onweersbui zit.. dan ga je toch niet meer opruimen? In de stromende regen? Dan is het toch al te laat? En als het stopt? De boel weer helemaal opzetten? Ik blijf ook altijd zitten... met de wellicht domme instelling dat als ik geraakt wordt, het waarschijnlijk onvermijdelijk zou zijn geweest.

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

03-07-2003 13:50

Op 2002-06-21 07:05, schreef Kiron Zaal:
Mensen, als jullie zo graag bang door het leven willen gaan, dan is dat jullie goed recht.

Maar kijk gewoon eens naar de cijfers van slachtoffers van omweer, zoveel zijn dat er echt niet in verhouding met de dingen die je in het dagelijks leven wel gewoon doet zonder erover na te denken.

Ik zal in iedergeval echt niet mijn hengels binnendraaien, en ik vaar gerust mijn hengels uit als het omweert, mocht het echt recht boven me hoofd hangen (flits..boem). Dan zal je me natuurlijk niet op het water zien, maar die hengels blijven in liggen!!!!!!!

slaat ie in? dan heb je gewoon een bad hairday, kan iedereen overkomen.


Maar onweer is niet dagelijks en verkeer en vliegtuigen enz. wel.

Ik neem geen risico en haal mijn hengels in.

greetz Melvin
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

03-07-2003 19:11

Martijn, angst is niet erg, de wijze waarop veel mensen er mee om gaan wel..........

Deze discussie had ik voor mezelf al heel lang geleden afgeslote, dit had ik ook gemeld een paar pagina's terug. Ik ken de risico's.................

Ik neig er steeds meer naar om ook alleen een lezer te worden....... Postings worden of niet goed gelezen, of niet begrepen (kan voorkomen) of men wil gewoon mijn postings niet begrijpen. Ik heb meerdere keren binnen deze topic mijn "visie" gegeven, en nog steeds denken mensen mij te moeten overtuigen..........van het feit dat blixxem gevaarlijk is..............

Groet,
Kiron

PS. gelukkig zijn er ook nog genoeg mensen op dit board die wel weten hoe begrijpend te lezen en gericht te discuseren.......

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-07-03 19:13 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-07-2003 23:13

ahum kiron...denk dat ik prima begrijpend kan lezen! dat ff ten eerste! men noemt dit een discussie board m.a.w. dmv van discussie probeert men hier elkaar van iets te overtuigen vaak lukt dit niet...daarom reageer ik ook vaak maar een keer omdat mijn ervaring is dat vel mensen hier (net als ik) stront eigenwijs zijn! maarrrr dat wil niet zeggen dat ik het nooit probeer en ik preof in jouw postings iets van meewarigheid om zoveel onnodige paniek, daarom reageer ik! en niet omdat ik je niet begrijp!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-07-2003 07:37

Martijn,

Mijn ps was oa voor jouw bedoeld, heb al meerdere postings van je gelezen ook in andere discussies........... gelukkig

Wat ik bedoelde, en dat heb ik deze 7 pagina's al zo vaak gezien dat mensen mij voorbeelden gaan geven of willen uitleggen hoe gevaarlijk blixem is!!! Voor al die mensen........... Ik heb nog NOOIT het gevaar van blixem onderkend of onderschat. Voor mij betekent dit dat ik met dit risico gewoon door vis.

Als men mij proberen te overtuigen niet te vissen met blixem dan vind ik dat oke,

Maar vrijwel iedereen probeert me hier te overtuigen van het gevaar van blixem!!!! Dit lijkt me totaal zinloos aangezien ik aan geen enkele aandoening lijd die mijn hersenfuncties beinvloeden (of je moet alcohol daar ook toe rekenen :grin: )en ik dus ook duidelijk weet wat blixem kan veroorzaken....................

Heb zelf 2 inslagen van dichtbij mogen meemaken, ik ken de gevolgen dus heel goed. (koste me oa een nieuwe tv en stereo, jaja ben materialistisch ingesteld!)

Groet,
Kiron
Remco Caris
Berichten: 206
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: spaubeek
Contacteer:

31-08-2003 01:20

Levensgevaarlijk onweer!!!! Ik haal altijd mijn hengels in en ga dan rustig onder de plu zitten. Denk na!!!!!!!
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-08-2003 01:47

Beste Remco,

ik zou je grijze cellen hun werk nog maar ietsje beter laten doen!!

Onder je plu gaan zitten is zo ongeveer één van de meest domme dingen die je kan doen tijdens onweer.....

Met (be)geleidende groet, MB
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

31-08-2003 16:27

MB,

Moet je je dan zeik laten regenen buiten.

Een domme vraag hoor: Maar waar kan je dan t beste heen gaan?!

Gewoon buiten en van de bomen af zeker?

Ik zou t graag willen weten

Met vissende groet,
Frank
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-08-2003 16:48

Frank, een vismaat zoeken met een auto.
Onder je fiets schuilen gaat inderdaad erg slecht.

Plat op de grond liggen en een stuk plastic over je heen trekken, is in het open veld de enige oplossing.

Groeten, Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Otte op 2003-08-31 16:51 ]</font>
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

31-08-2003 16:50

Ok Peter, ik neem aan wel, het pas plat gaan liggen als et dichterbij komt. En van het water af gaan? Of maakt dat niet uit.

erg bedankt voor de tip. Daar ik zowiezo zo min mogelijk met onweer mag/wil vissen. Kan et altijd opeens opzetten.

Groetn
Frank
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31-08-2003 17:49

Ik haal tijdens onweer altijd een,speciaal voor de gelegenheid meegebrachte,vaste hengel van 12 meter uit mijn foudraal !
Wat ik daar mee doe ?
Simpel ik zet die in elkaar en steek hem naast de tent van mijn vismaat is de grond :wink:
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !