Teruglopers


Gebruikersavatar
Vincent Kruft
Berichten: 66
Lid geworden op: 19-06-2003 02:00
Locatie: Vleuten

20-04-2004 16:40

Ik zat samen met mijn vismaat te vissen zondag en we kregen de ene naar de andere...........terugloper :x !
Hoe gaan jullie hier mee om?
Wij sloegen eerst nooit teruglopers en wachtte af of hij er nog "normaal" vandoor ging maar errug weinig suc6 :cry: .
Vandaar dat we teruglopers nu vaker slaan maar 9 van de 10 keer sla je mis misschien wel meer :-? !
Wat doen jullie hieraan en kan je het ook voorkomen?
Alvast bedankt,

Vele karpers toegewenst< Vincent
:wink:
Karpervissen is geen hobby.........maar een passie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

20-04-2004 16:53

Dit probleem had ik ook altijd! ik viste op een meter of 15 a 20 uit de kant en kreeg best vaak een terug een zakker ik sloeg er ook 9 van de 10 mis :(...wat ik nu doe is het volgende!

Je krijgt een zakker je pakt je hengel maar slaat niet aan nu stap je een paar meter naar rechts of links en je slaat schuin aan dus van de vis weg zo heb ik er toch heel veel kunnen pakken! meestal zat de haak in de zijkant van de bek dan...

Dit werkt niet op grote afstanden want dan maakt een paar meter niet uit dat je opzij stapt ;)

Groetjes Kevin
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-04-2004 17:03

Wat het beste werkt, mijns inziens, is snel draaien totdat je contact hebt met de vis en dan pas aanslaan. Het enige wat je doet, als je gelijk slaat na een zakker, is de bocht uit de lijn slaan!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-04-2004 18:06

Ik heb vandaag weer een zakker verspeeld... had toch weer een mooie vis kunnen zijn..

Maar Kevin, ik ga het de volgende keer eens proberen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
dennis v schoten
Berichten: 66
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: den haag

20-04-2004 18:09

Hoe Bas het doet werkt bij mij ook het beste.
Eerst een paar slagen opdraaien en dan pas haken.
Haagse Dennis
als me pieper maar blijft piepen
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

20-04-2004 18:56

volgens mij moet een terugzaker :-? nie uit (bij mij in iedergeval nie)
het lijkt mij ook lastig om elke bijna elke vis van een terugzaker te verspillen :( ik zou daarom maar effe gaan zoeken want dan is er iets goed verkeerd. een scherpere haak is mischien iets of heel anders gaan vissen. ik hoop da de mensen die vis verspillen met een terugzaker de GROTE fout kunnen vinden. ik kan daar ook weinig bij helpen.
succes mee het zoeken: sjorske :wink:
PS. en een paar keer slagen is dan wel helemaal niet het de juiste oplossing je zou zelfs een jonge karper de lippen van zijn mond kunnen slaan :-? .
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

20-04-2004 19:17

vis je met licht lood?

Want een terugzakker, als je met vastloodmontage vist is ie geprikt want het lood wordt verplaatst anders krijg je geen terugzakker.
Met 100 gr lood heeft de vis toch al veel moeite om zich van de haak te ontdoen. Wat de vis wel kan doen is stoppen om slappe draad te krijgen om dan de haak uit te spuwen, daarom dat ik ook altijd heel snel reageer ( kga nie schrijven aanslaan want ik sla nooit aan eigelijk, haak gezet is gezet voor mij en aanslaan zal, volgens mij, er niet echt voor zorgen dat ie beter hangt, in tegen deel uitscheuren eerder misschien)met een terugzakker.

afin dat is mijn visie hé

greetz
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-04-2004 19:25

Ik vis nu meestal met 84 gram inline lood... maar er worden echt niet alle terugvallers verspeeld. Alleen wat meer dan de vissen die echt van je afzwemmen... En natuurlijk zijn de haken vlijmscherp.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

20-04-2004 19:26

juist fabrise,
aanslaan is normaal niet nodig. als je het goed doet dan haakt hij net zo goed als bij een terugzaker. je zou de vis alleen maar beschadige als je er nog eens flink aan de hengel gaat lopen swieren. niet ter zaken hoor maar ik heb er vorig jaar van heel veel karpers maar enkele vissen verspild weet zeker dat ik ze op twee handen kan tellen. dus waarom zou het bij mij wel gaan en bij jullie nie omdat er ergens een fout zit. iets gaat er goet mis.
groetjes sjorske :wink:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-04-2004 20:39

Beste Fabrice,

Ik ben het niet helemaal met je eens over die vastlood en zakkers-kwestie. Ik heb namelijk met vastlood WEL degelijk zakkers gehad!
En van die 100 gr. en haken kwijtraken, klopt mijns inziens ook niet helemaal. Het gewicht van het lood is alleen verandwoordelijk voor het al dan niet PRIKKEN van de haak en dus niet het VASTHOUDEN van de haak na het PRIKKEN. Een karper hoeft namelijk alleen de spanning van de onderlijn af te zwemmen en kan dan via bepaalde spierbewegingen in de bek, de haak dus wel kwijtraken. Dus of je met een onderlijn van 30 cm nu 80 of 1000 gr. lood gebruikt, als de spanning van de onderlijn af is, kan hij de haak kwijtraken.

En mocht je nu met het argument zitten dat het gewicht van het lood de diepte bepaald, waarin de haak prikt en dan met zwaarder lood moeilijker is kwijt te raken, kan ik zeggen dat een haak nooit tot de weerhaak erin zal dringen (met de reguliere loodgewichten) en dat dat dus ook geen verschil maakt.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

20-04-2004 21:38

Ik had afgelopen weekend nog een zakker naar wat later bleek een gras- karper. Maar wat ik doe is net als bij een normale run, de hengel oppakken, baitrunner uitschakelen, een paar draaien met de slinger en vervolgens een meter, soms twee, achter uit lopen ( zakker ) . Dit werkt bij mij het beste. Overigens de vis werd op ongeveer een meter water gevangen! Best leuk nog vrij vroeg in het voorjaar!

Mvg

Randy.
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

20-04-2004 21:42

[quote="Bas Hofkens"]Beste Fabrice,

Ik ben het niet helemaal met je eens over die vastlood en zakkers-kwestie. Ik heb namelijk met vastlood WEL degelijk zakkers gehad!

Yow Bas,
ik denk dat je men bericht niet goed begrijpt of ik heb me verkeerd uitgedrukt. Want ik heb nooit beweerd dat ik nooit terugzakkers krijg met vastlood.
En over de spanning van de onderlijn af te zwemmen had ik ook vermeld in men bericht :wink:

Sorry maar hoe weet jij of de haak niet tot de weerhaak wordt ingeprikt? Ik zelf kan dat nooit waarnemen vanaf men positie achter men hengels, als je het lood niet uit de bodem trekt dan is er nog meer kans dat de haak dieper prikt.

greetz
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-04-2004 12:14

Hallo allemaal
Ik had op een water ook erg veel zakkers. Ik heb een aantal opties nog niet gelezen.....
1) Kies een andere stek om te gaan zitten. Vaak heeft een zakker te maken met waar je vist. (je gaat dus op een andere plek zitten maar legt je hengel op exact dezelfde plek neer) Stel je vist Tegen een rietkant aan en je hebt je steunen recht tegenover de stek neergezet (je lijnen lopen vooruit en je vist op 30 cm van het riet) Die vis wil weg. Als het riet vrij dicht is kun je je wel voorstellen wat ergaat gebeuren, die vis schiet naar rechts of naar links, maar meestal gaat hij naar je toe..... resultaat: zakker. Met een dukdalf of andere harde kant net zo. Ga je nu bijvoorbeeld vanaf de zijkant tegen zo'n stek aanzitten, dan zal de vis veelal tegen de druk van de slip/baitrunner inzwemmen met als resultaat een "gewone"run.
Dat is dus 1 maar dan wat doe je als je niet anders kan dan op zo'n manier tegen een stek aanvissen dat je geheid zakkers krijgt.
2) je krijgt een snelle zakker (hij valt als het ware) je pakt de hengel en draait zo snel mogelijk strak. Als je contact hebt moet je niet gelijk aan gaan slaan want dan sla je de haak erg snel uit zijn bek, logisch lijkt me. Wat je doet is de druk heel langzaam verhogen..... de vis blijft er wel aanzitten wees daar maar zeker van. Als je dan steeds meer druk geeft wil die karper vanzelf tegen de druk in gaan zwemmen.... resultaat: de vis draait om en je kunt beginnen de vis uit te drillen. Trouwens ik sla ook nooit aan ook niet asl ik een gewone run krijg... Waarom zou je??? die vis is al gehaakt en als je de hengel oppakt de baitrunner uitschakelt of slip zwaarder zet dan is de haak al voldoende gepenetreerd. Ik weet dat het lastig isom "slaan"af te leren, maar ik ben er stukken minder door gaan verspelen.

Ik hoop dat dit voor allen een beetje nieuw licht op de zaak geeft en proberen he :wink:

Vis ze Bart
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-04-2004 12:21

Teruglopers........?

Snel indraaien (strakdraaien!) desnoods ook achter uit lopen, als je er de
ruimte voor hebt en dan aanslaan.
Teruglopers verspeel ik zelden, al heb ik zelden teruglopers; meestal runs.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-04-2004 12:30

2) je krijgt een snelle zakker (hij valt als het ware) je pakt de hengel en draait zo snel mogelijk strak. Als je contact hebt moet je niet gelijk aan gaan slaan want dan sla je de haak erg snel uit zijn bek, logisch lijkt me. Wat je doet is de druk heel langzaam verhogen..... de vis blijft er wel aanzitten.

Vis ze Bart[/quote]

De haak uit de bek slaan als je een terugzakker krijgt????????? wel haken als je de druk langzaam verhoogt???????????

Zal hier maar geen antwoord op gaan geven.

Wil.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

21-04-2004 15:41

hoi vincent,

ik zie dat jullie allemaal snel draaien en aan slaan als je contact heb :-? , dat snap ik nou niet helemaal.
Want als je een terug zakker krijg en je pakt je hengel en draaid binnen en voelt de vis dan heb je dus al contact met de vis en heb je hem eigelijk al gehaakt maar niet goed, naar mij idee.
Als je dan nog eens een ruk er aan geeft dan zou ik zeggen dat je de haak mischien wel weer uit zijn bek trekt.
Daarom doe ik het zelf nooit zo.

Wat ik doe is:
als ik een terug zakker krijg sla ik niet gelijk aan.
Ik ga naast me hengel zitten en draai de swinger weer omhoog door middel van de spoel gewoon weer op te draaien, hierdoor komt je lijn weer strak te staan. Als je swinger dan weer naar beneden gaat zit je al naast je hengel en kan je meteen aanslaan waardoor je al weer sneller contact heb met de vis. Als je dan geen contact heb met de vis kan je er zeker niks aan doen.
Ik gebruik deze manier nu al een jaar en sla bijna geen 1ne vis meer mis of het moet een slimme zijn :D .
Veel suc6 ermee en laat het maar horen of het ook bij jou werkt vincent.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

21-04-2004 18:08

Beste Fabrice,

Dit zinnetje was inderdaad niet helemaal duidelijk voor me: "Want een terugzakker, als je met vastloodmontage vist is ie geprikt want het lood wordt verplaatst anders krijg je geen terugzakker. "

En over die spanning i.v.m. onderlijn had je inderdaad al vermeld.

Om nog ff terug te komen op dat loodgewicht; heb jij al eens met een scherpe haak aan 100 gr. lood proberen te laten prikken in je hand of iets dergelijks? Dan zul je zien dat dat loodgewicht eigenlijk niet zoveel voorsteld. Ook is het zo dat zelfs wanneer er een voedselconcurrentie gaande is, dat de karpers niet zo agressief azen (tot mijn verbazing) dat de haak tot de weerhaak en verder kan penetreren. Dit baseer ik op de film van Korda en Beet!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

21-04-2004 19:21

maar als ge de dvd vd beet bekijkt, wanneer de vis gehaakt wordt slaat de vis heel hard met zijn kop. Dan prikt ie toch wel diep hoor denk ik...

maar op dressuurputten of argwanende karpers zullen waarschijnlijk anders reageren.

tzal altijd wel een raadsel blijven als je het zelf niet kunt zien :wink:

greetz
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

21-04-2004 20:07

Inderdaad Fabrice,

Ik doelde dus op "gedresseerde" karpers, die na de prik dus niet schrikken en vluchten, maar op de plek blijven liggen en de haak proberen kwijt te raken. Dus wat jij vermeldde als laatste!

Hèhè, we zijn eruit! :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

21-04-2004 21:58

idd :D
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

22-04-2004 14:15

Wil,
Met dat uit de bek slaan bedoel ik dat je hem misschien niet gelijk lost, maar de haak zal minder goed in de bek komen te staan. Ik denk dat als je de druk langzaam verhoogt (let wel ik heb het over een zelfhaaksysteem) dan zal de vis keren en blijft de haak goed zitten.
Als het goed is is de vis al gehaakt als hij naar je toe komt zwemmen, als je dan nog een een ruk aan de hengel (lees haak) geeft dan heb je meer kans dat hij zal uitscheuren of slecht in zijn bek komt, omdat de druk dan zo is dat de haak er als het ware uitgetrokken wordt. Dat is mijn mening en ondervinding. Waarom denk jij dat de haak eruit zal schieten dan als je de druk langzaam verhoogt????
Groeten Bart
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

22-04-2004 15:00

Slecht gelezen Bart,ik zeg nergens dat de haak losschiet als je de druk langzaam aan verhoogd,maar ga dat nu wel doen

Ik ben het met je eerste stelling absoluut niet mee eens,de tweede stelling zie ik helemaal niet zitten, kort door de bocht genomen is de kans op een losschieter groter zolang de haak niet volledig erin zit en gevuld is.
Je stelling klopt daarom niet een haak schiet nu eenmaal sneller los als hij niet goed zit,de druk langzaam verhogen speelt dus in feite in je nadeel.
Verder schrijf je dat de haak beter blijft zitten als de vis zich draait,ook hier klopt het een en ander niet,de haak gaat nl ook draaien in de bek van de karper door het eenvoudige feit dat het uitgangs punt van de haak(waar je lijn dus aanzit)het zelfde blijft,hierdoor weer grotere kans op loschieters,deze kans word kleiner naarmate de haak meer vlees heeft gepakt.

De lijn binnenhalen en kontakt maken met de vis en aanslaan is gewoon de beste optie om de vis wel te kunnen landen,als een idioot aanslaan heeft geen zin,maar heeft het dat wel met een normale run???
Praat ook liever niet over aanslaan maar over de haak zetten,komt niet zo lomp over.
Rick Derks
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Hoogeveen

22-04-2004 18:33

Als ik een zakker krijg, pak ik ook eerst de hengel van de steunen, en draai de lijn strak, 9 van de 10 keer heb ik hem dan, verspeel dus zelden een zakker.
Trouwens, je moet bij zakkers er wel als de kippen bij zijn, voordat ze de haak eruit gespuugd hebben, Dan ben je dus telaat.
Daarom kijk ik bij het eerste beste piepje ook gelijk naar de swinger, of die gezakt of gestegen is.

Succes ermee !


Mvg. Rick
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-04-2004 18:25

Wil,
waarom ben je het met mijn eerste stelling niet eens???
Okee Ik denk dat wij ook een beetje een misverstand hebben… Ik heb stelling twee in mijn eerste posting verkeert opgeschreven…. Ik verhoog niet heel langzaam de druk, maar draai gewoon snel de lijn strak, als ik dan contact heb, dan begin ik gewoon te drillen. Vaak keert de vis dan om omdat hij tegen de druk van de hengel in wil zwemmen en dan verhoog ik de druk vaak even…..
Het klopt dat de haak sneller losschiet als de haak niet goed gepenetreerd is, maar ik heb gewoon ondervonden dat als ik ga aanslaan (de haak ga zetten) op een zakker dat ik meer verspeelde.. Ik hoorden van een andere visser dat hij het op deze manier deed en toen ik dat probeerde kreeg ik minder snel lossers of misgeslagen aanbeten. Misschien heb jij ook gelijk (waarschijnlijk wel), maar ik blijf het denk ik op mijn manier proberen en mocht het slechter gaan dan zal ik zeker jou manier eens. Wat ik trouwens bedoelde met dat de haak beter blijft zitten als de vis zich omdraait, is dat ik dan denk dat de hoek tussen je hengel en je onderlijn (haak) kleiner is en dat de druk daarom beter en van een gunstigere kant op de haak werkt. Maargoed ik kan jou punt niet weerleggen dus zal je wel gelijk hebben.
Vriendelijke Groet Bart
Gebruikersavatar
Vincent Kruft
Berichten: 66
Lid geworden op: 19-06-2003 02:00
Locatie: Vleuten

30-04-2004 16:42

Allemaal bedankt voor de info en raad eens.... al 2 karpers gepakt met een terugloper :wink: sta dit jaar nu op 7 karper waarvan de grootste 21 pond!

Vincent
Karpervissen is geen hobby.........maar een passie