cloorlozing


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

17-04-2004 20:41

Is er al nieuws over de cloorlozing die in limburg plaats heeft gevonden?
dode karper etc.
ik wilde dit weekend daar in de buurt gaan vissen maar is te ver weg om even te gaan kijken.
groet henk
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

18-04-2004 11:21

Ik hoorde ook alleen maar dat er 1000' enden vissen dood zouden zijn?
Ben heel benieuwd of dit allemaal waar is en wat de schade is?

Vr.Gr.,

Bertil
Paul Naaijkens
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Tilburg

27-04-2004 19:41

Weet iemand misschien ook tot hoever die chloorwolk de maas is ingekomen. Is dit plaatselijk...
Wat een stelletje sukkels die schoonmakers!!
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

28-04-2004 00:13

Het waren zeker geen schoonmakers,

Het was een soort nieuw systeem, waarin een kleine hoeveelheid chloor werd gebruikt voor in een leidingsysteem (weet niet meer precies waarvoor)
Er was ingeschat dat deze leidingen niet snel aangetast zouden worden, maar dit gebeurde dus wel en daardoor is er een lek ontstaan.
Zal is kijken of ik die officiele verklaring nog ergens heb. Er wordt idd niks verteld over hoeveel en hoe lang het heeft gelekt.

Mvg
Alex Poot
Paul Naaijkens
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Tilburg

28-04-2004 00:57

Binnenland

do 15 apr 2004, 21:55
Dode vissen in Maas na chloorlozing
BIGGENUM - Een lozing van een grote hoeveelheid chloor door de energiecentrale Prins Willem Alexander in Buggenum (Midden-Limburg) heeft donderdag vele duizenden vissen in de Maas het leven gekost. Dat meldde de politie donderdag.
Rijkswaterstaat (RWS) kreeg donderdagmiddag klachten over een forse chloorlucht. Onderzoek door RWS en de politie leerde dat de energiecentrale het chloor via het koelwaterkanaal in de Maas had geloosd. De politie heeft monsters van de lozing genomen.


dit artikeltje komt uit telegraaf niet echt een kwaliteitskrant maar toch...
Ik had namelijk vernomen dat dit gebeurd was met het schoonmaken. Hierbij was een te hogelijk concentratie chloor gebruikt. Daarom zei ik die ..... schoonmakers.

Schade is er niet minder om....bedankt prins WA
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

28-04-2004 16:48

Hmm oke,

Ik heb een artikel van de eigenaren van de fabriek. (groot energiebedrijf)
ik zal hem weer eens opzoeken.
Maar goed dat er duizenden vissen zijn gestorven is een harde feit...
Helaas
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

03-05-2004 11:41

Het officiele statement,

Door een inschattingsfout is er op donderdag 15 april in de Willem-Alexander centrale in Buggenum een te hoge concentratie van het reinigingsmiddel chloorbleekloog geloosd op het koelwaterkanaal van de elektriciteitscentrale.

Dit had tot gevolg dat er vissen zijn omgekomen in het koelwaterkanaal. Er was toestemming gekregen om dit reinigingsmiddel bij wijze van proef toe te passen. Rijkswaterstaat heeft monsters genomen van het water, die worden onderzocht door het Zuiveringsschap.

Tot 1999 werd dit gebruikt zonder problemen (chloorbleekloog voor reiniging van het koelwatersysteem), door het periodiek toe te voegen aan de totale koelwaterstroom. Deze werkwijze is gestaakt omdat er weinig verontreiniging van het koelwatersysteem optrad. Inmiddels is gebleken dat plaatselijk in het koelwatersysteem toch meer verontreiniging optreedt. Om de hoeveelheid per jaar te lozen chloorbleekloog tot een minimum te beperken wordt er gezocht naar een alternatieve behandelingswijze voor alleen die systeemdelen, die wel gereinigd moeten worden.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

03-05-2004 14:56

Moet zeggen dat het spul perfect reinigt vooral de Maas wordt goed gereinigt van de vis helaas :cry:
Gebruikersavatar
Rik Verslype
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-04-2002 02:00
Locatie: Oostende

07-05-2004 21:02

Ze gebruiken chloorprodukten om te leidingen vrij te maken van mosselen en mossellarven .Volgens een insider die ik ken (Belgische centrale )is dit bijlange niet zo efficient omdat volwassen mosselen hun schaal gesloten houden tot de " spoelbeurt" afgelopen is .Vroeger dreven ze gewoon de temperatuur op en spoelden met kokend water ,geen mossel die daar tegen bestand was uiteraard .
Ik vis momenteel op een put waar ze koel-en spoelwater lozen ,en ik heb tot nu toe geen weet van vissterftes .De vis trekt wel dieper de put op na een spoeling maar na enkele dagen zijn ze terug bij de uitlaat te vinden en azen ze ook terug .
I'm so ugly... I worked in a pet shop, and people kept asking how big I'd get.
Plaats reactie