enkele stellingen


Plaats reactie
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

08-03-2004 16:06

Hieronder enkele stellingen:
1. Er wordt te weinig gedaan aan het welzijn van karpers door karpervissers.
2. Er moet een soort fonds komen binnen de KSN waarvan karpers moeten worden opgekocht van wateren die worden opgeheven en die anders op de consumptiemarkt zouden terechtkomen.
3. Moet de KSN overbezette wateren promoten of niet?.

Deze stellingen zijn in mijn groepje behandeld tijdens de workshop visstandbeheer, georganiseerd door de KSN. We hadden eigenlijk wat weinig tijd voor het bespreken van de stellingen en van de opmerkingen op het enqueteformulier zal dan ook zijn om deze stellingen van tevoren aan de deelnemers door te geven, zodat je je een beetje kunt voorbereiden. Maar goed, het leek me wel interessant om eens te kijken wat de algemene opvattingen zijn over deze stellingen.
1. Hier ben ik het niet mee eens. Er werd onder andere geopperd dat wij beter moeten letten op wat wij in onze boilies stoppen qua kleurstoffen en andere niet-natuurlijke stoffen, aangezien deze slecht zouden zijn voor de waterkwaliteit. Ook leidt veel voeren tot meer ontlasting van de karper. Luister, als je hierop moet letten dan zouden we al allemaal een cursus voeding en organische vervuiling moeten doen. Niet alleen boilies zorgen voor verzuring in het water, ook noten en lokvoer zorgen voor hiervoor en dus voor verminderde zuurstofconcentraties in het water. Ik kan me voorstellen dat je als vereniging niet wilt dat op je watertje van 0,5 ha 10 man 5 kilo per dag voeren, maar op andere, grotere wateren zou dit wellicht wel kunnen. Over het algemeen denk ik dat qua welzijn dingen als een onthaakmat wel goed zijn ingeburgerd, al zijn er altijd wel gevallen van verkeerd gebruik ervan. Zoals al eerder is gezegd moet je, als je volstrekt geen negatieve invloed wilt hebben op de vissen en hun leefomgeving, gewoon simpelweg niet gaan vissen! Maak je de keuze om dat wel te doen dan is het zaak om zoveel mogelijk maatregelen te treffen om zo min mogelijk schade aan te richten, al is het maar door het gebruik van het vaak als belachelijk beschouwde klinik, want elke 1% is er één. Voor mij is de belangrijkste manier om te zorgen voor het welzijn van vissen om de jeugd (bv mijn neefje) zo goed mogelijk te begeleiden bij zijn visserij. Bij de karpervisserij zijn het tegenwoordig echter vooral tieners van 15-16 jaar die beginnen met karpervissen en die laten zich echt niet op een kinderlijke manier iets leren. Hiervoor zijn dan weer zaken als de jeugdcommissie en jeugdviskampen die hier een waardevolle bijdrage aan kunnen leveren.
2. Een heel discutabel punt. Vanuit gevoelsoogpunt wil natuurlijk iedere karpervisser dat de karpers (en dan vooral de 30 of 40ponder) gered wordt van de consumptiemarkt. Ik vind echter niet dat een belangenvereniging als de KSN zich op het commerciële pad moet begeven. Je versterkt de vraag en daarmee beïnvloed je automatisch het aanbod. Als zo’n aanbieder merkt dat een vereniging als de KSN geld over heeft voor het redden van die vissen dan krijg je volgens mij heel ongezonde toestanden. Hoe hard het ook klinkt, je kunt niet alle vissen redden en dus zul je als KSN hier niet moeten ingrijpen. Je kunt alleen hopen dat bv. een particulier of een groepje vissers zelf een initiatief neemt om deze vissen te redden.
3. In mijn ogen trekken zulke “runswateren” vooral jongere, beginnende vissers. Wat betekent zoiets voor de vissen?
- Veel gevangen worden door onervaren vissers en dus beschadigingen, hetgeen niet goed is voor het imago van de karpervisserij.
- Een bomvolle plas met circustaferelen, hetgeen het imago van de karpervisserij niet ten goede komt.
- Wel weer een goede leerschool voor beginnende vissers (uittesten van rigs, aas etc.). Bovendien zullen minder beginnende vissers afhaken als ze op zo’n gemakkelijk water beginnen.
Persoonlijk zou ik zeggen dergelijke wateren wel accepteren (in feite zijn er al ontzettend veel min of meer overbezette stadwatertjes) maar niet promoten.

Nou, laat maar horen hoe jullie op deze stellingen reageren.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

08-03-2004 19:56

Met 1 ben ik het wel eens.
Met2 niet helemaal het zou mooi zijn als de ksn net als de vbk water in pacht zou nemen en hier de vissen in zou plaasten van de wateren die gedempt drijgen te worden maar aan de andere kant zijn er zoveel wateren die gedempt worden dat dit ook geen optie is. Over dit onderwerp is vrijdag nog wat gediscusieerd bij de regio avond van de ksn.
Punt 3 van af wanneer is een water overbezet?

mvg Dirk
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-03-2004 07:31

Dirk,

2. Als de KSN die vissen zou krijgen oke, maar als je voor die vissen moet betalen draag je alleen maar bij aan de versterking van de (illegale)handel in karper.
3. Overbezetting is inderdaad moeilijk te bepalen. Je kunt grofweg zeggen dat overbezetting optreedt als het aantal vissen per hectare de draagkracht van een water overschrijdt. Is dus mede afhankelijk van het type water. Stel bv. je hebt een water met 50 karpers per hectare (is volgens mij toch aardig overbezet). moet je zo'n water dan actief gaan promoten? ik vind van niet, zoals boven gezegd.

Was vrijdag weer een regiomeeting voor Limburg, heb ik toch niks van gehoord :-?

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-03-2004 08:46

Jeroen,


Zo denke de leden er voor als nog over.

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Bel ... nitief.pdf

Maar nu zo'n fonds.

Wie gaat dat beheren? Met alle respect, maar dat is dus een dagtaak.
Als je daar dus aan begint zouden er beroepskrachten aangetrokken moeten worden.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-03-2004 19:26

zolang je geen vis uitzet bepaald de vis zelf de draagkracht! dus niet meer uitzetten is het beste alternatief als je bang bent voor overbezetting.
in principe betekend draagkracht ook dat er niet meer kunnen leven dan een bepaald aantal vissen, alles wat boven de draagkracht komt gaat dood!
vissen zoals karpers (in hoge dichtheden) kunnen de draagkracht van andere soorten verlagen, doordat ze door hun gewroet een ongeschikt habitat kunnen creeeren voor andere prooidieren, en dus voor de voedselvoorraad van andere soorten, dit vooral op ondiep water.

mijn stelling is dus zolang de karpers geen negatieve invloed uitoefenen op de kwaliteit / helderheid van het water en de overige flora en (vis)fauna is de draagkracht niet overschreden!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-03-2004 19:37

Helemaal mee eens Frank...

Er is meer dan alleen karpers. Er wordt vaak alleen maar naar het belang van de karper (en karpervisser) gekeken bij dit soort discussies. Bijna alle karpers zijn uitgezet en dus niet van nature voorkomend in deze wateren, de karpersoorten zoals ze gekweekt zijn en uitgezet zijn geen inheemse vissoorten. Al mag een water nog zoveel draagkracht voor karpers hebben, je beinvloedt toch de overige flora en fauna. Zolang er geen negatieve invloed plaatsvindt op het ecosysteem lijkt mij dat de draagkracht vanuit natuuroogpunt niet overschreden wordt. En dan gaat het er niet om of de karpers wel hard genoeg groeien! Maar zoals Frank al aan gaf de kwaliteit van het water en het leefmilieu voor andere fauna en de watervegetatie.

Groeten uut Wehl
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

09-03-2004 19:52

Stelling 1: Er wordt te weinig gedaan aan het welzijn van karpers door karpervissers.
Kijkend naar de gehele sportvisserij, dan denk ik persoonlijk dat karpervissers bij de meer welzijn-bewuste vissers horen. Ignorance is bliss. Ik ben van mening dat bewustzijn en het op basis hiervan met beleid, d.w.z. doordacht, handelen het belangrijkste is. Oftewel, weten hoe en waarom een bewaarzak, onthakingsmat, etc. wel en wanneer niet te gebruiken.


Stelling 2: Er moet een soort fonds komen binnen de KSN waarvan karpers moeten worden opgekocht van wateren die worden opgeheven en die anders op de consumptiemarkt zouden terechtkomen.
Tijdens de workshop leek het idee een "vanzelfsprekend" voortvloeisel van het streven naar een goed welzijn voor karpers. Immers, liever een levende dan een dode karper. Bij nader inzien is het argument dat opkoping door de KSN van deze ter door veroordeelde karpers de door de KSN veroordeelde handel in karpers aanmoedigt valide. Daarnaast denk ik ook dat het praktisch gezien geen haalbare kaart is. Jammer maar helaas.


Stelling 3: Moet de KSN overbezette wateren promoten of niet?
Nee! Ik ben van mening dat dit soort "peppie en kokkie"-wateren de karpervisserij (te) laagdrempelig maken. Laagdrempeligheid zal in deze veelal ook de nodige problemen met zich mee brengen en dat is nou net iets waar wij en anderen met ons niet op zitten te wachten.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-03-2004 22:01

Heren, de stellingen zijn bedoeld om ons karpervissers aan het denken te zetten.
Dit gebeurt voor mij nog te weinig dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is blijk uit de foto van Rick met koikarper. Karpers verplaatsen van tuinvijvertjes naar oppervlakte water is vragen om problemen en is geen beleid wat de KSN voor ogen staat. Dus ook geen karper van de ene plas naar de andere. Aan de ene kant hebben we te maken met virussen, aan de andere kant het in standhouden van beroepsvissers die zich met de handel in karper verrijken zeker geen goede zaak. Mijn mening over stelling een en twee is wel duidelijk.

Blijft wel een mooie vis Rick.

Mvg, Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-03-2004 23:23

Mannen, het lijkt me goed als iedereen de KSN 'Visie Karperbeheer binnen VBC's' zou lezen. Te downlaoden van de KSN site.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-03-2004 00:10

Waar is Klaas? Nou ja, ik weet hem inmiddels ook wel te vinden:

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Vis ... eerVBC.pdf

En wie dit nog niet gelezen heeft:

http://www.karperstudiegroep.nl/CBB/enquete/BTWE.html

Nou, ik stop er mee. Genoeg leesvoer.

Kees
jan van kranenburg

10-03-2004 01:51

Probeer kort en bondig te reageren op stellingen van Jurgen.

1. Denk dat karpervissers al alles doen wat in hun vermogen ligt.
2. Twijfelachtig. Wat voor wateren worden bedoeld?
Dreigt droogvalling? Geen aarzeling. Vis inclusief karper verplaatsen.
En daarvoor niet eerst KSN -pdf bestand downloaden en lezen!
3. Overbezette wateren niet promoten. Integendeel.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-03-2004 09:18

Daarom is het maar goed dat die "vijvervis" nu weer netjes in een tuinvijver zwemt :D

Groeten uut Wehl
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-03-2004 18:15

ik heb het gelezen aart, ik zie dat jullie visie aansluit met mijn visie wat betreft hoeveelheden karpers binnen een ecosysteem!
leuk stukje werk

goed bezig :lol:
Plaats reactie